8 صنعتی که نوآوری‌های ایلان ماسک، آن‌ها را متحول خواهد کرد ( بخش دوم )

۹۹/۰۸/۲۱

ایلان ماسک مدیر عامل Tesla و SpaceX برنامه‌هایی برای تسخیر مریخ دارد و فکر می‌کند هوش مصنوعی ممکن است انسان را به حیوانات خانگی خود تبدیل کند. اما فراتر از هیاهوی تبلیغاتی و ارزش او و حضورش در توییتر، CB Insights در مقاله‌ای به بررسی نوآوری‌های ایلان ماسک و تحولی که قرار است تقریباً در […]

ایلان ماسک مدیر عامل Tesla و SpaceX برنامه‌هایی برای تسخیر مریخ دارد و فکر می‌کند هوش مصنوعی ممکن است انسان را به حیوانات خانگی خود تبدیل کند. اما فراتر از هیاهوی تبلیغاتی و ارزش او و حضورش در توییتر، CB Insights در مقاله‌ای به بررسی نوآوری‌های ایلان ماسک و تحولی که قرار است تقریباً در همه صنایع بوجود آورد، پرداخته است. در یک مطالعه همه جانبه، 8 صنعت مختلفی که ماسک و شرکتهایش در آن فعالیت می‌کنند انتخاب شدند تا بفهمیم که آنها چگونه شروع به تاریخ‌سازی کردند.

1- انرژی

2- خودرو

3- مخابرات

4- حمل‌و‌نقل

5- زیرساخت

6- هوافضا

7- هوش مصنوعی

8- سلامت

در بخش دوم مقاله نوآوری‌های ایلان ماسک، سراغ صنعت خودرو می‌رویم و بیشتر با اقدامات و تحولاتی که تا کنون در این حوزه ایجاد کرده، آشنا می‌شویم.

2- خودرو

به نظر بسیاری از کارشناسان، شرکت Tesla در طول بحران Covid-19  رشد کرده است. این شرکت که در گذشته از نظر شاخص میزان تولید به اهداف خود نرسیده بود، با وجود تعطیل شدن کارخانه در بحبوحه همه‌گیری کورونا، سودآوری خود را حفظ کرد و با برنامه‌ریزی برای ساخت 2 کارخانه دیگر در تگزاس و آلمان به سرعت در حال گسترش فعالیت‌های خود است. بعد از اینکه قیمت سهام Tesla چهار برابر رشد کرد، این شرکت به با ارزش‌ترین سازنده اتومبیل جهان تبدیل شد.

Tesla دومین پروژه ایلان ماسک پس از PayPal است که در سال 2003 تأسیس شد و هنوز هم یکی از بلند پروازانه‌ترین پروژه‌های این نابغه فناوری است. Tesla آینده اتومبیل‌های خودران را به تصویر می‌کشد، جایی که اکثر مردم با وسایل نقلیه خودران Tesla سفر می‌کنند. با این وجود، مشکلات تولید این شرکت کالیفرنیایی را آزار داده و باعث تأخیر در تحویل کالا شده و نگرانی برخی از سهامداران Tesla را سبب شده است.

هیاهوی عظیم تبلیغاتی پیرامون شرکت Tesla، این شرکت را به یک هدف جذاب برای کسانی که استراتژی فروش استقراضی (Short-Selling) را اتخاذ کرده‌اند، تبدیل کرده است. اما در سال 2017، افراد دارای استراتژی فروش استقراضی ضرر بسیار زیادی را متحمل شدند و 3/7 میلیارد دلار شرط‌بندی علیه این خودروساز را از دست دادند.

ایلان ماسک در سال 2016 در قالب یک پست وبلاگی، چشم انداز خود از تسلا را چنین بیان می‌کند:

1- تولید یک اتومبیل کم حجم گران

2- استفاده از آن پول برای تولید یک اتومبیل با حجم متوسط و قیمت کمتر

3- استفاده از آن پول برای تولید یک اتومبیل با قیمت مناسب و با حجم بالا

4- یکپارچه‌سازی سقف‌های خورشیدی با سیستم ذخیره‌سازی باتری

5- گسترش خط تولید وسایل نقلیه الکتریکی

6- توسعه قابلیت خودران که 10 برابر ایمن‌تر از حالت دستی است

7- امکان کسب درآمد از اتومبیل وقتی که از آن استفاده نمی‌شود

برنامه همانطور که ماسک قول داده بود با تولید یک اتومبیل اسپرت کم حجم گران به نام Tesla Roadster شروع شد.

 

Roadster

ماسک سرمایه تولید Roadster را با پولی که از راه‌اندازی PayPal بدست آورده بود، تأمین کرد. Roadster اولین دومینوی چشم انداز ایلان بود؛ کاتالیزوری برای حرکت به سمت خودروهای برقی.

در گام بعدی، تسلا مدل S به بازار آمد و جایزه ماشین سال 2013 را از هر دو مجله Motor Trend و Automobile Magazine دریافت کرد. در سال 2015، جایزه اتومبیل قرن را از Car & Driver تصاحب کرد. این خودرو در سال‌های 2015 و 2016 (در میان مدل‌هایی که به برق متصل می‌شدند) به پرفروش‌ترین خودرو الکتریکی در سراسر جهان تبدیل شد.

اما با قیمت حدود 70،000 دلار، هنوز آن خودروی ارزان قیمت در بازار انبوه نبود که ماسک قولش را داده بود. در سال 2016، Tesla اعلام کرد که محصولاتش را با عناصر تشکیل دهنده یک برنامه یادگیری ماشین، مجهز می‌کند:

– هشت دوربین

– دوازده حسگر اولتراسونیک

– یک رادار رو به جلو

– یک کامپیوتر

هنگامی که رانندگان با اتومبیل تسلا رانندگی می‌کنند، سنسورها با هم کار می‌کنند و یک مدل زنده از محیط اطراف را ایجاد می‌کنند. این مدل‌ها در Tesla بارگذاری می‌شوند، جایی که به دقت مورد مطالعه قرار می‌گیرند و با میلیون‌ها ساعت فیلم تهیه شده از سایر وسایل نقلیه Tesla مقایسه می‌شوند. این فناوری “Autopilot” نام دارد که در حال حاضر بر روی همه وسایل نقلیه Tesla (مدل‌های S، X و 3) تعبیه شده است.

teslas-autopilot

ظرف 48 ساعت پس از اعلام عرضه مدل 3 در ماه مارس سال 2016، برای این خودرو که اولین خودروی برقی واقعی Tesla در بازار انبوه بود، تقریباً 250 هزار پیش سفارش ثبت شد که بالغ بر 10 میلیارد دلار فروش بالقوه ایجاد کرد. اما بروز مشکلات تولیدی، باعث کندی روند عرضه خودروها شد.

ایلان ماسک در سه ماهه سوم سال 2017 تولید 1500 دستگاه مدل 3 را وعده داده بود که بر عکس همه پیش‌بینی‌ها، فقط 260 دستگاه در سه ماهه سوم تولید شد. در نوامبر 2017 که قرار بود هفته‌ای 5000 دستگاه مدل 3 تولید شود تا رکورد تولید 20،000 دستگاه در ماه دسامبر شکسته شود، از دسامبر 2017 به مارس 2018 موکول شد.

ولی بروز مشکلات تولیدی در مدل 3 همچنان در طول سال 2018 برای مشتریان و همچنین شرکت Tesla آزار‌دهنده بود. تا پایان دو ماهه دوم سال 2018، تعداد کل مدل 3 های تولید شده به 41،030 رسید. هدف تولید 5000 خودرو در هفته، سرانجام در آخرین هفته ماه ژوئن 2018 محقق شد.

tasla

زمانی که تولید مدل 3 به 5،031 عدد رسید.برای رسیدن به این هدف، ایلان ماسک اقدامات زیر را عملیاتی کرد:

– ظرف دو هفته، یک خط مونتاژ کاملاً جدید مستقر کرد.

– برای بر طرف کردن گلوگاه‌های خط تولید، تجهیزات و ماشین آلات در 7 روز هفته، 24 ساعته فعال بودند و نیروی انسانی 120 ساعت در هفته کار می‌کرد.

– نیروی انسانی دیگر دپارتمان‌ها را برای تسریع فرآیند تولید، فراخواند.

لازم به ذکر است، هدف 5000 واحد جدید مدل 3 در هفته، فقط یک بار محقق شد.

پروفایل-تسلا

برای مطالعه بخش اول مقاله کلیک کنید.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد