چرا سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سال 2021 رشد زیادی داشت؟

۰۰/۱۰/۲۷

با وجود همه گیری ویروس کرونا در دو سال گذشته، حجم سرمایه گذاری خطرپذیر در سال 2021 به 643 میلیارد دلار رسیده که این رقم رشدی 90 درصدی نسبت به سال 2020 داشته است. هم چنین در دو سال گذشته ارزش بازار استارتاپ‌هایی که به وسیله VC ها تامین مالی شده و در این سال […]

با وجود همه گیری ویروس کرونا در دو سال گذشته، حجم سرمایه گذاری خطرپذیر در سال 2021 به 643 میلیارد دلار رسیده که این رقم رشدی 90 درصدی نسبت به سال 2020 داشته است. هم چنین در دو سال گذشته ارزش بازار استارتاپ‌هایی که به وسیله VC ها تامین مالی شده و در این سال ها IPO شده بودند، رشد چشمگیری داشت و از 200 میلیارد دلار به 500 میلیارد افزایش یافت. ( در این سال شاهد IPO شدن استارتاپ هایی همچون Airbnb، Doordash، Gitlab و … بودیم)

در این مقاله براساس گزارش های Economist، Crunchbase و CB Insight تحلیل مختصری از وضعیت سرمایه‌گذاری خطرپذیر در جهان خواهیم داشت.

حجم کل سرمایه‌گذاری خطرپذیر از سال 2012 تا 2021

حجم کل سرمایه گذاری خطرپذیر

چرا شاهد رشد چشمگیر سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سال 2021 بودیم؟

اکونومیست ورود بازیگران جدید به حوزه سرمایه گذاری خطرپذیر را یکی از دلایل افزایش حجم سرمایه‌گذاری خطرپذیر می‌داند و عنوان می کند که سرمایه گذاری خطرپذیر دیگر محدود به سرمایه گذاران سنتنی این حوزه نیست. (براساس داده‌های Pitchbook، در حال حاضر تنها 3 تا از 10 سرمایه گذار بزرگ خطرپذیر، براساس دارایی های تحت مدیریت، سرمایه گذاران سنتی این حوزه هستند.)

براین اساس سرمایه گذاران خصوصی (Private Equity)، صندوق های بازنشستگی و صندوق های پوششی (Hedge Fund) حضور پررنگ تری در حوزه سرمایه گذاری خطرپذیر پیدا کرده‌اند. به گونه‌ای که حجم سرمایه گذاری خطرپذیر این سرمایه گذاران در سال 2021 نسبت به سال 2020 دو برابر شده است. (در سال 2021،  44 درصد از حجم کل سرمایه گذاری خطرپذیر توسط این سرمایه گذاران جدید انجام شده است.)

چرا سرمایه‌گذاران جدید وارد حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر شدند؟

ورود بازیگران جدید مانند صندوق‌های بازنشستگی، صندوق‌های خصوصی و … را می توان ناشی از 2 دلیل دانست:

1- کرونا باعث شد تا صنعت ایکامرس و کسب و کارهای اینترنتی، رشد خیلی خوبی در سال 2020 داشته باشند. (صنعت ایکامرس در آمریکا در سال 2020 رشدی 30 درصدی را تجربه کرد، در حالیکه این صنعت به طور متوسط 14 درصد در سال در آمریکا رشد می کند.)

حجم تجارت الکترونیک در آمریکا

حجم تجارت الکترونیک در آمریکا

2- ویرس کرونا در سرتاسر جهان موجب رکود جهانی شد و بسیاری از کشورها برای مقابله با این رکود، مجبور شدند نرخ‌های بهره را کاهش دهند. کاهش نرخ های بهره باعث شد تا سرمایه‌گذاران برای کسب بازدهی بیشتر به سراغ بازارهای پرریسک‌تر بروند. ( کاهش نرخ‌های بهره باعث کاهش هزینه نگهداری پول شد)

کاهش هزینه پول در کنار بازده خوب استارتاپ ها در سال 2020 موجب شد تا سرمایه گذاری خطرپذیر، بالاترین عملکرد را در بین کلاس‌های دارایی (Asset Class) در سراسر جهان در سه سال گذشته داشته باشد. و در دهه گذشته عملکردی برابر با روند صعودی بازارهای سهام عمومی و خصوصی داشته است.

تغییر قوانین بازی همزمان با ورود سرمایه‌گذاران جدید

سرازیر شدن پول از جیب سرمایه گذاران متمول جدید، باعث افزایش قیمت‌ها (ارزشگذاری‌ها) شده است. براساس داده های CB Insight، میانه ارزش هر معامله در سال گذشته از 3 میلیون دلار به 4 میلیون دلار افزایش پیدا کرده است.

افزایش میانه ارزش هر معامله در دوسال گذشته

افزایش میانه ارزش هر معامله در دوسال گذشته

از آن جایی که استارتاپ‌های Late Stage نقد شوندگی بیشتری نسبت به سایر استارتاپ‌ها دارند، سرمایه گذاران جدید تمایل بیشتری به سرمایه گذاری در آن ها دارند. همین امر موجب شده است که تعداد سرمایه‌گذاری های Late stage و مگا راند رشد بسیار بیشتری نسبت به سال قبل داشته باشند.( در ایران نیز در چند ماه گذشته شاهد دو سرمایه‌گذاری 50 و 200 میلیاردی بودیم که مجموع این دو سرمایه‌گذاری برابر با یک چهارم کل سرمایه‌گذاری بوده است که در سال 99 انجام شده است. برای خواندن مقاله وضعیت سرمایه‌گذاری خطرپذیر ایران کلیک کنید.)

افزایش چشمگیر تعداد سرمایه گذاری های late stage و مگا راندها

افزایش چشمگیر تعداد سرمایه گذاری های late stage و مگا راندها

حدود 70 درصد از سرمایه‌گذاری خطرپذیر در آمریکا و چین انجام می‌شود.

در سال 2021، 48 درصد از حجم کل سرمایه‌گذاری خطرپذیر در آمریکا، 20 درصد در چین و حدود 16 درصد نیز در اروپا اتفاق افتاده است. مجموعا حدود 85 درصد از حجم کل سرمایه‌گذاری خطرپذیر، در آمریکا، چین و اروپا انجام شده است. ( در سال 2000 بیش از 80 درصد از حجم کل سرمایه‌گذاری خطرپذیر در آمریکا انجام می شده است.)

البته در این سال حجم سرمایه‌گذاری خطرپذیر در آمریکای لاتین و سایر نقاط جهان رشد بیشتری نسبت به آمریکا، آسیا و اروپا داشته است.( براساس داده های سال 2020، سهم منطقه منا از سرمایه‌گذاری خطرپذیر در جهان 0.35 درصد بوده است.)

سهم مناطق مختلف از حجم سرمایه گذاری خطرپذیر

سهم مناطق مختلف از حجم سرمایه گذاری خطرپذیر

 

نویسنده: وحید وفایی

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد