وبسایت شیپور از مرداد ماه سال 1391 با موضوع نیازمندیهای اینترنتی با هدف اصلی در ارتباط قرار دادن خریدار و فروشنده راهاندازی شد و بستری را برای خرید و فروش کالاهای نو و دست دوم و ارائه خدمات در ایران بهوجود آورد. رضا اربابیان که از 14 تا 28 سالگی را خارج از ایران زندگی کرده است، ایدهی اصلی راهاندازی شیپور را از سایتهای نیازمندی آنلاین خارج از کشور و تجربه شخصی خودش در رابطه با استفاده از آنها گرفته است. شیپور امروزه یکی از پراستفادهترینها در حوزه کاری خود در ایران است.
وضعیت فعلی
در قسمت جستجو بر اساس موقعیت جغرافیایی، شیپور امکان انتخاب از بین تمام 31 استان را به تفکیک تمامی شهرستانها و شهرها (در مجموع 1115 موقعیت مکانی) قرار داده است. هر چند دسترسی به اینترنت تقریبا در تمام این نقاط به راحتی امکانپذیر است اما احساس نیاز و وجود آگهی کافی در تمامی این مناطق در تردید قرار دارد.
با یک بررسی ساده مشاهده میشود که سایت شیپور -به صورت عمدی یا سهوی- آگهیهای مناطق دیگر را برای مناطق بدون آگهی (یا با آگهی کمتر) تحت نام همان منطقه نشان میدهد. به عنوان مثال شهر نیر از شهرستان تفت در استان یزد با شهر نوخندان از شهرستان خراسان رضوی را مشاهده میکنیم:
شیپور 10 دستهبندی اصلی (وسایل نقلیه، املاک، استخدام، خدمات کسبوکار، لوازم خانگی، ورزش فرهنگ فراغت، موبایل تبلت و لوازم، صنعتی اداری تجاری، لوازم الکترونیکی و لوازم شخصی) دارد که ثبت آگهی در تمام دستهبندیها رایگان بوده و تنها برای برخی خدمات و قابلیتهای اضافی مانند قرار دادن لینک سایت، نمایش در ابتدای لیست یا در سه آگهی اول (ویترین) و … هزینههایی دریافت میشود.
طبق اعلام مدیرعامل مجموعه در گفتگوی زنده برنامه آنتک (اردیبهشت 99)، در حال حاضر حدود 250 نفر به صورت مستقیم در شیپور مشغول به کار هستند و کاربران این پلتفرم به 30 میلیون نفر رسیده همچنین نصب فعال شیپور را بیش از 12 میلیون عنوان کرده است.
همکاری با همراهمکانیک و آلونک
در 24 اردیبهشت 1398 نشست خبری مشترک شیپور و همراهمکانیک برگزار و آغاز همکاری این دو استارتاپ اعلام شد. هدف از این همکاری ایجاد اطمینان برای کاربران شیپور از نظر قیمت و سلامت خودرو است. بدین ترتیب قیمت واقعی هر خودرو با توجه به قیمتهای بدست آمده از بازار و سایر آگهیهای شیپور با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی برآورد و محاسبه میشود. همچنین هزینه کارشناسی خودروها از 100 تا 400 هزار تومان اعلام شده است.
حدود 7 ماه پیش از این نیز، خبر همکاری شیپور و آلونک در مهرماه 1397 اعلام شد. بدین ترتیب شیپور برای تمرکز بیشتر بر روی حوزه املاک اقدام به سرمایهگذاری در آلونک و ادغام این مجموعه با شیپور کرده است.
شیپور سه دستهی املاک، خودرو و استخدام را بخشهای اصلی خود میداند و دو اقدام صورت گرفته در راستای تقویت این حوزهها برای حفظ برتری بوده است. لازم به ذکر است سایر بخشها نیز به فعالیت و پیشرفت ادامه میدهند و برنامهای برای توقف سایر بخشها اعلام نشده است.
تعلیق شیپور در کافهبازار
در اواخر تیرماه 1397 اپلیکیشن شیپور در مارکت اندرویدی کافهبازار به حالت تعلیق درآمد و علت آن نیز عدم رعایت قوانین کافهبازار توسط شیپور عنوان شد. در جزئیات این مسئله کافهبازار به وجود درگاه پرداخت مستقیم اپلیکیشن شیپور اشاره کرده و شیپور را با توجه به نوع خدمتی که ارائه میدهد در زمره اپلیکیشنهای ملزم به استفاده درگاه پرداخت درونبرنامهای کافهبازار دستهبندی میکند.
از طرفی مسئولین شیپور از نداشتن زمان کافی برای اعمال تغییرات خواسته شده نارضایتی داشتند. شیپور عنوان میکند خدمت ارائه شده توسط این مجموعه نیز باید مشابه اپلیکیشنهایی همچون اسنپ و دیجیکالا در نظر گرفته شود زیرا تائید و بررسی آگهیها با کمک نیروی انسانی صورت میگیرد و خدمات به صورت تمام اتوماتیک و الگوریتمی نیست.
همچنین با توجه به شرایط کافهبازار، در صورت اضافه شدن درگاه پرداخت درونبرنامهای، 30 درصد از هر پرداخت متعلق به کافهبازار خواهد بود و به نوعی ریزترین و حساسترین اطلاعات یک استارتاپ (اطلاعات مالی و درآمدی) در اختیار مجموعه بازار (هلدینگ هزاردستان) قرار میگیرد. حساسیت مجموعه شیپور به دلیل حضور رقیب اصلی خود -دیوار- در زیرمجموعه گروه کافهبازار است.
مسائل دیگری همچون ارجاع کاربران برای نصب اپلیکیشن شیپور به کافهبازار که به منزلهی تبلیغی غیرمستقیم و تاثیر در رشد آن محسوب میشود نیز مطرح شده است اما در نهایت شیپور پس از مدتی با شرایط کافهبازار خود را وفق داد و اکنون 30 درصد از پرداختیهایش به کافهبازار میرسد.
خرید امن
شیپور پیش از رقبا و حدود دو سال قبل، بخشی را مخصوص فروشگاهها راهاندازی کرده بود و با توجه به تجربهی کسب شده در این مدت اقدام به ارائه خدمت جدیدی کرده است. خردادماه 1399 شیپور از قابلیت پرداخت امن برای خرید کالاهای نو و دست دوم از حدود 3000 هزار فروشگاه فعال در این پلتفرم خبر داد. به این ترتیب مشتری وجه کالا را نزد شیپور به امانت میگذارد و پس از دریافت کالا و اطمینان یافتن از سلامت کالا، وجه کالا توسط شیپور به فروشنده تحویل میشود. مدیرعامل شیپور همچنین در مصاحبه با دیجیاتو عنوان کرد ارسال مرسولات داخل شهری و بینشهری توسط مجموعه الوپیک و الوپست انجام میشود.
مسیر توسعه شیپور
برای مشاهده دقیق تر مسیر توسعه روی تصویر کلیک کنید.
آمار و ارقام
فضای استارتاپی ایران، همچون بسیاری دیگر از بخشها، از نظر آمار و ارقام خالی و کمبار است. شیپور نیز آمار رسمی منتشر نمیکند و حتی در گزارش فصلی بازار خودرو که بهار 1399 منتشر شده، هیچ اثری از عدد و رقم آگهیها نیست و کاهش یا افزایشهای اعلام شده صرفا بر اساس درصد عنوان شدهاند. با این حال برخی از اطلاعاتی که در گفتگوها و مصاحبهها جمعآوری شده به شرح ذیل است:
در ابتدا نگاهی به آمار بازدید و وضعیت سایت شیپور میاندازیم:
آمار بازدید 6 ماهه وبسایت شیپور نیز در نمودار زیر آمده است:
رضا اربابیان، مدیرعامل شیپور در گفتگویی با دیجیاتو (حاشیه نشست خبری اعلام همکاری با همراهمکانیک در اردیبهشت 98) اعلام کرده است که این سایت، روزانه ۲۰ هزار آگهی خودرو دارد. با توجه به این عدد و با توجه به روند افزایش و کاهش آگهیهای فروش خودرو که در گزارش فصلی بهار 99 مجموعه شیپور اعلام شده، میتوان برآوردی انجام داد که تعداد آگهیهای سال 98 خودرو در شیپور حدود 7.5 میلیون عدد بوده و نمودار توزیع احتمالی به شرح ذیل خواهد بود:
با توجه به اطلاعات جمعآوری شده از مصاحبههای مختلف، روند رشد نیروی انسانی شیپور از سال 95 تا 99 از 70 نفر تا 250 نفر بوده است که بیشترین رشد را از سال 95 تا 97 داشته است و پس از آن با شیب کمتری رشد کرده است.
بنیانگذاران
رضا اربابیان، رامین ربیعی، روزبه پیروز
سرمایهگذاری
طبق گزارش سه ماهه اول سال 2020 شرکت Pomegranate، سهام مستقیم این شرکت در شیپور معادل 45.6 درصد است. Pomegranate اولینبار در سال 1393 اقدام به سرمایهگذاری در شیپور کرده است.
در دیماه 1396 نیز خبر سرمایهگذاری 38 میلیارد تومانی خارجی و داخلی در شیپور رسانهای شد که بخش بزرگی از آن را سرمایهگذار روسی انجام داده است و سرمایهگذار داخلی قابل توجه، صندوق سرمایهگذاری جسورانه رویش لوتوس بوده است. اربابیان (مدیرعامل شیپور) در گفتگوی زنده برنامه آنتک (مجله دیجیاتو)، میزان سهام سرمایهگذار روسی را حدود 5 درصد اعلام کرده است.
ارزش شیپور
در نمودار زیر، نحوه رشد و تغییر ارزش شیپور -که با توجه به گزارشهای Pomegranate برآورد شده است- مشاهده میشود:
تبدیل از یورو به ریال با توجه به نرخ سامانه نیما و پیش از سامانه نیما با نرخ بازار آزاد انجام شده است.
دیدگاه کاربران