پروفایل دیوار

۹۹/۰۶/۱۲

دیوار از سال 1391 با هدف خرید و فروش بدون واسطه‌ی آنلاین آغاز به کار کرد. این برند متعلق به شرکت «آگه پردازان هوشمند» است. وب‌سایت و اپلیکیشن دیوار یکی از پراستفاده‌ترین ابزارهای خرید و فروش انواع کالاهای نو و دست دوم و همچنین ارائه خدمات در ایران است که به عنوان سرویس نیازمندی‌های آنلاین […]

دیوار از سال 1391 با هدف خرید و فروش بدون واسطه‌ی آنلاین آغاز به کار کرد. این برند متعلق به شرکت «آگه پردازان هوشمند» است. وب‌سایت و اپلیکیشن دیوار یکی از پراستفاده‌ترین ابزارهای خرید و فروش انواع کالاهای نو و دست دوم و همچنین ارائه خدمات در ایران است که به عنوان سرویس نیازمندی‌های آنلاین در زیرمجموعه هلدینگ هزاردستان (گروه کافه بازار) قرار دارد.

وضعیت فعلی

دیوار در حال حاضر امکان ثبت آگهی به تفکیک 183 شهر را فراهم آورده است. بنابر گزارش سال 98 دیوار، اکنون 795 نفر در این مجموعه فعالیت می‌کنند.

وضعیت-فعلی-پروفایل-استارتاپ-ها

دیوار دارای 10 دسته‌بندی اصلی (املاک، وسایل نقلیه، لوازم الکترونیکی، خدمات خانه، خدمات، وسایل شخصی، سرگرمی و فراقت، اجتماعی، برای کسب‌وکار، استخدام و کاریابی) بوده که قرار دادن آگهی در آن‌ها به جز استخدام، کسب‌وکار (برای 10 شهر بزرگ، سایر شهرها رایگان) و خدمات (همچون کسب‌وکار) رایگان است.

میزان نصب دیوار در بسترها

دیوارِ فروشگاه‌ها

در خرداد 1399، دیوار از راه‌اندازی بخش جدیدی تحت عنوان «دیوارِ فروشگاه‌ها» خبر داد. به این ترتیب فروشگاه‌ها و مغازه‌های تهران می‌توانند با ثبت فروشگاه خود، کالاهای نو را در دیوار آگهی کنند. دیوار، تفاوت اصلی این بخش با دیجی‌کالا (یا مشابه آن) را در نظر نگرفتن کمیسیون از خرید می‌داند. هنوز برنامه زمانی جهت گسترش این بخش به سایر شهرها اعلام نشده است و تنها فروشگاه‌های شهر تهران می‌توانند در سه دسته‌ی اصلی لوازم الکتریکی، لوازم خانه و لوازم شخصی و لباس از این قابلیت استفاده کنند. همچنین دیوار صفحه اختصاصی برای فروشگاه در نظر می‌گیرد و با همکاری الوپیک امکان بهره‌مندی فروشندگان از تخفیف ارسال کالا توسط پیک را قرار داده تا قیمت تمام شده کالا را پایین نگه دارد.

بررسی و تائید آگهی‌ها

دیوار نیز همچون بسیاری دیگر از کسب‌وکارها و استارتاپ‌های ایرانی همواره با مشکلات و فراز و نشیب‌های مختلفی روبه‌رو بوده است. اکثر این مشکلات و دردسرها به کالا یا محتوای آگهی‌ها برمی‌گردد. تیم دیوار از روش‌های مختلفی برای تائید و انتشار آگهی‌ها استفاده می‌کند. طبق اعلام مدیرعامل مجموعه دیوار، اکنون حدود 70 درصد از آگهی‌ها توسط ربات‌ها و 30 درصد از آگهی‌ها به دلیل حساسیت‌ها و نیاز به بررسی بیشتر توسط نیروی انسانی بررسی و تائید می‌شوند.

یکی از این گرفتاری‌ها مربوط به تیر 96 است. زمانی که خبری در خبرگزاری‌های مختلف پخش شد که دادستانی خراسان رضوی اولتیماتوم 72 ساعته به دیوار برای حذف برخی آگهی‌ها -که غیراخلاقی و هنجارشکن شناخته شده بودند- داده تا از فیلتر شدن دیوار جلوگیری شود. دیوار در روز بعد بیانیه‌ای انتشار داد که در آن بر پایبند بودن خود به قوانین کشور و سوابق همکاری خود در حذف برخی آگهی‌ها و مسائل مرتبط و پذیرا بودن انتقادات و پیشنهادات پلیس فتا و سایر مراجع مرتبط تاکید کرد و همچنین اعلام داشت در زمان انتشار خبر این ضرب‌العجل، هیچ نامه‌ای به دست دیوار نرسیده بوده است. دیوار این نامه و تذکرات ذکر شده در آن را خارج از روال موجود از قبل ندانسته و همچون قبل به آن عمل کرد.

مسئله مهمی که در خرداد 99 رخ‌نمایی کرد، آگهی خرید و فروش گونه‌های جانوری غیرقانونی بود. عده‌ای از فعالین محیط‌زیست در همین راستا نامه‌ای به نهادهای مختلف و به مجموعه دیوار ارسال کردند و خواستار اقدام مناسب شدند. پیش از آن نیز دیوار تلاش‌های خود را برای جلوگیری از این اتفاقات انجام می‌داد اما با این حال این خرید و فروش‌ها به روش‌های مختلفی ادامه داشت که نهایتا به درخواست‌ها و جلسات متوالی تبدیل شد و تیم دیوار نیز روش‌های جدید را در کنار آموزش به بخشی از کارکنان خود در مورد گونه‌های جانوی به کار بست.

بخش پررنگ دیگر، داستان الزام به حذف قیمت خودروها برای جلوگیری از جوسازی در سال پیش که ظاهرا قرار بود امری موقت و 72 ساعته باشد و به مجموعه دیوار ابلاغ شد اما اجرای این امر همان و طولانی شدن این مسئله تا حدود 3 الی 4 ماه هم همان. این در حالی است که می‌توان گفت قیمت‌های اعلامی در دیوار کمترین اثر در قیمت‌گذاری بازار خودرو را داشته است.

نگاهی به مسیر توسعه دیوار

برای مشاهده دقیق تر مسیر توسعه روی تصویر کلیک کنید.نمودار زمانی دیوار

آمار و ارقام

تا پیش از سه سال قبل اطلاعات آماری از دیوار خیلی کم و به صورت پراکنده وجود دارد و بیشتر اطلاعات موجود از مجموعه، مربوط به سه سال اخیر و با انتشار گزارش‌های رسمی مجموعه دیوار است. با این حال گزارش‌های سال 96 و 97 تقریبا قابل مقایسه با آخرین گزارش (سال 98) نیست. گزارش‌های پیشین بیشتر به صورت متن و توضیحات طولانی بودند که در سال 98 رویکرد مناسبی از سوی دیوار شاهد هستیم. توضیحات و حرف‌های اضافی جای خود را به اعداد و نمودارهای مناسب داده‌اند. همچنین طیف اطلاعات منتشر شده بسیار وسیع‌تر از قبل است. در ادامه به بررسی برخی از اطلاعات بدست آمده از گزارش‌های رسمی دیوار، مصاحبه‌ها و گفتگوهای مسئولان دیوار می‌پردازیم.

استفاده‌کنندگان از دیوار در سال 95 بنابر گزارش مجموعه دیوار -که در اسفند 96 منتشر شد- 25 میلیون نفر عنوان شده ولی هیچ آماری در این خصوص برای سال 96 ذکر نشده است. همچنین در گزارش سال 97 نیز هیچ اشاره مستقیمی به تعداد استفاده کنندگان از دیوار نشده است. با این حال حسام میرآرمندهی -هم‌بنیان‌گذار دیوار- در نشست خبری اسفند 97 هلدینگ هزاردستان -موضوع اصلی نشست در مورد پیشرفت‌های تکنولوژیک هلدینگ بوده- کاربران دیوار را بیش از 23 میلیون نفر دانسته است.

نمودار کاربران دیوار

در مصاحبه مدیرعامل دیوار (اشکان آرمندهی) با دیجیاتو در اوایل سال 99 تعداد کارکنان مستقیم مجموعه دیوار 450 الی 500 نفر اعلام شده در حالی‌که گزارش سال 98 –انتشار در مرداد 99- این تعداد را 795 نفر عنوان گردیده است.

تعداد کارکنان دیوار

تعداد کل آگهی‌های ارسال شده به دیوار در سال 96، مطابق با گزارش منتشره اسفند 96 و گزارش مربوط به سال 98 برابر 60 میلیون آگهی در تمامی دسته‌بندی‌ها ذکر شده است. این در حالی است که اشکان آرمندهی، مدیرعامل دیوار، در مصاحبه با تجارت فردا آمار سال 96 را 47 میلیون عنوان کرده که با رشد 53 درصدی در سال 97 به 72 میلیون آگهی در سال رسیده است.

تعداد کل آگهی های ثبت شده

دیوار همواره در چند سال اخیر تاکید زیادی بر کسب‌وکارهای فعال در این مجموعه داشته است. «کاربری که به‌طور متوسط در هر ماه حداقل دو آگهی ثبت شده از یک شهر در یک دسته ثابت داشته باشد» تعریفی است که دیوار برای کسب‌وکار فعال در نظر گرفته است.

تعداد کسب و کارهای فعال دیوار

در گزارش سال 98 مجموعه دیوار، آماری تحت عنوان کاربران ثبت شده حقیقی با تعریف «کاربرانی که با یک شماره تماس یکتا اقدام به ثبت آگهی کرده‌اند» منتشر شده که از بین 35 میلیون کاربر دیوار، بیش از 13 میلیون نفر آن کاربر ثبت شده حقیقی هستند. در ادامه‌ی این گزارش نقشه توزیع کاربران در کشور ارائه شده است. در توضیح نقشه داریم: «اعداد روی نقشه نشان‌دهنده تعداد کاربران ثبت شده حقیقی (کاربران آگهی‌گذار) در آن استان است». جمع اعداد روی نقشه بیش از 15 میلیون نفر می‌شود که با رقم اعلامی در قبل 2 میلیون کاربر اختلاف دارد.

نقشه توزیع کاربران دیوارمحبوب‌ترین شاخه آگهی در دیوار، خودرو سواری با 6/9 میلیون آگهی منتشر شده در سال 98 است. دیوار سهم خود را از بازار معاملات خودرو سواری در تهران را حدود 19% می‌داند. این اعداد در گزارش سال 97 به صورت 4/7 میلیون آگهی و 20 درصد از معاملات تهران بوده است. متاسفانه از سال 96 آمار دقیقی وجود ندارد، تنها چیزی که اعلام شده حدود 500 هزار آگهی خودرو سواری در شهریور 96 است. با فرض اینکه میانگین سالانه همین عدد باشد، انتظار داریم در سال 96 حدود 6 میلیون آگهی خودرو سواری در دیوار منتشر شده باشد.

نمودار تعداد آگهی های خودرو سواریبا توجه به دردسرهایی که آگهی‌های غیرقانونی یا هنجارشکن برای دیوار دارند، بد نیست نگاهی به آمار ارائه شده سال 98 در این خصوص بندازیم. دیوار به طور میانگین از بین 500 هزار آگهی ثبت شده در روز، حدود 117 هزار آگهی (یا ویرایش آگهی) را به دلیل تخطی از خط قرمزها رد می‌کند. این تعداد حدود 23% آگهی‌های ثبت شده است. در نمودار زیر که از گزارش سال 98 دیوار استخراج شده، تعداد رد آگهی با علت‌های مختلف را مشاهده می‌کنیم.

دلایل و عوامل رد آگهی در دیوار

بنیان‌گذاران

حسام میرآرمندهی، رضا محمدی

سرمایه‌گذاری

دیوار تحت مالکیت شرکت «آگه‌پردازان هوشمند» قرار دارد که طبق آخرین آگهی تغییرات رسمی موجود در تیر 99 در اختیار «گروه توسعه فناوری اطلاعات هزاردستان»، شرکت «آوای همراه هوشمند هزاردستان» و شرکت «اسپرلوس همراهان هوشمند» است. در واقع می‌توان گفت سهام‌دار اصلی مجموعه دیوار، همچنان هلدینگ هزاردستان است. متاسفانه آمار تفکیکی زیادی نیز در دسترس وجود ندارد. به عنوان مثال مجموعه سرآوا 12.066 درصد سهام هلدینگ هزاردستان (کافه بازار، دیوار، بلد و …) را دارد اما میزان دقیقی از سهام هر مالک در مجموعه دیوار به صورت جداگانه وجود ندارد.

سال 94 میزان سهام سرآوا از دیوار با توجه به گزارش مجله زومیت، 60 درصد عنوان شده بوده است. همچنین در دی ماه 96 خبر از سرمایه‌گذاری 38 میلیون یورویی شرکت IIIC در مجموعه هزاردستان در ازای دریافت 10 درصد سهام این هلدینگ در بازدید معاون علمی فناوری رئیس جمهور از این مجموعه توسط حسام میرآرمندهی اعلام شد. وی افزود که تغییری در ترکیب اعضای هیئت مدیره این هلدینگ به‌وجود نخواهد آمد.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد