14 خرده فروش معتبر که در سال 2021 ورشکست شدند + دلایل ورشکستگی

۰۰/۱۲/۷

از شیوع بیماری همه‌گیر کرونا تا برخی تعطیلی‌های اجباری به خاطر جلوگیری از انتشار ویروس. در این مطلب به همه این موارد می‌پردازیم که چرا برخی از بزرگ‌ترین خرده‌فروش‌ها، مانند Lorna Jane و Belk ورشکست شده‌اند.  امروزه تجارت خرده‌فروشی در شرایط حساسی به سر می‌برد؛ زیرا از یک سو امکان داشتن یک ویترین واقعی و […]

از شیوع بیماری همه‌گیر کرونا تا برخی تعطیلی‌های اجباری به خاطر جلوگیری از انتشار ویروس. در این مطلب به همه این موارد می‌پردازیم که چرا برخی از بزرگ‌ترین خرده‌فروش‌ها، مانند Lorna Jane و Belk ورشکست شده‌اند. 

امروزه تجارت خرده‌فروشی در شرایط حساسی به سر می‌برد؛ زیرا از یک سو امکان داشتن یک ویترین واقعی و فیزیکی وجود ندارد، از طرفی هم با بدهی‌های هنگفت و برنامه‌های نا کارآمد دست و پنجه نرم می‌کنند. همه‌گیری کووید 19 در ابتدا این مشکلات را تشدید کرد و باعث تسریع سقوط چندین خرده‌فروش شد که در سال‌های قبل با تغییر خواسته‌های مصرف‌کننده، با کاهش فروش و بدهی‌های رو به رشد مواجه شده بودند.  

در چنین شرایطی، به بسیاری از کارشناسان ثابت شد که فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌های بزرگ آسیب‌پذیرتر هستند، فروشگاه‌های برتری مانند Neiman Marcus و JCPenney. این مراکز خرید، حتی پیش از شیوع بیماری همه‌گیر شاهد کاهش درخواست و ترافیک بودند، اما توصیه‌های ماندن در خانه بیشتر مصرف‌کنندگان را به سمت خرید آنلاین کالاهای ضروری سوق داد.

اگرچه ما هنوز به حقیقت ماجرای کووید 19 پی نبرده‌ایم، اما تجارت خرده‌فروشی در حال بازگشت به رونق سابق است. طبق گزارش Axios، در حالی که در سال 2020، تعداد 52 ورشکستگی خرده‌فروش اعلام شده بود، در سال 2021 تنها 21 مورد ورشکستگی وجود داشت که با کاهش 60 درصدی همراه بود.

مطمئناً این آمار کاهش ورشکستگی قابل توجه است، اما نباید به این معنی تلقی شود که تجارت خرده‌فروشی از خطر گذشته است. خرده‌فروشان هنوز در حال مبارزه با همان چالش‌هایی هستند که قبل از همه‌گیری با آن مواجه بودند و اگر نرخ‌های سود یک بار دیگر شروع به افزایش کنند، ممکن است برخی از آن‌ها به سختی بتوانند خود را از شر بدهی‌ها رها کنند.

در ادامه این مطلب، ما به بررسی 14 خرده‌فروش که در سال 2021 ورشکسته شدند و دلایل ورشکستگی آن‌ها می‌پردازیم. همانطور که خواهیم دید، آمازون تنها دلیل مشکل خرده‌فروشی حضوری نیست، بلکه افزایش بدهی و اشتباهات خود شرکت‌ها و عدم سازگاری نیز از جمله عوامل دیگر است.

شرکت ABC Carpet & Home

این شرکت با بیش از یک قرن فعالیت (124 سال) در حوزه فروش لوازم خانگی و فرش گران‌قیمت در سال 2021 با حدود 80 میلیون دلار بدهی بدون تضمین و 8 میلیون دلار بدهی تضمین شده، درخواست کمک حقوقی ارائه داد. لازم به ذکر است که این شرکت در ابتدای شروع بیماری همه‌گیری از ورشکستگی جان سالم به در برد، اما در نهایت با کاهش درخواست‌کنندگان و اختلال در زنجیره تامین، تسلیم شد. 

در حالی که بیماری همه‌گیر منجر به وقوع چالش‌های جدید شد و از طرفی هم مشکلات قدیمی شرکت را تشدید کرد، مشکلاتی مثل ساخت شعبه‌های بیشتر و پس از آن هم تلاش برای حضور در فضای آنلاین همانند شرکت‌های همتراز خود.

در سال 2021، فروش شرکت 50 درصد به نسبت سال 2018 کاهش یافت و تنها به 25 میلیون دلار رسید. این شرکت اعلام کرد که فعالیت‌های منظم خود را حفظ کرده و تا پایان اکتبر از طریق حراج به دنبال خریدار خواهد بود.

شرکت Lorna Jane

این خرده‌فروش پوشاک که در استرالیا مستقر است، درخواست کمک حقوقی را در دیوان ورشکستگی کالیفرنیا اعلام کرد. علیرغم افزایش درآمد تجارت الکترونیک در بحبوحه همه‌گیری، میزان فروش شرکت لورنا جین در سال 2020 با کاهش 56 درصدی همراه بود. به همین دلیل هم نتوانست به تعهدات اجاره‌ای خود عمل کند.  

مورد عجیبی که در پرونده کاری این شرکت به چشم می‌خورد این است که در جولای 2021 به دلیل تبلیغات دروغین مبنی بر اینکه لباس‌های تولیدی آن‌ها قادر به از بین بردن و محافظت در برابر کووید 19 است با جریمه 3.7 میلیون دلاری محکوم شد.

 ورشکستگی یک حرکت استراتژیک از سوی خرده‌فروش بود که امید داشت از آن به عنوان زمینه‌ای برای لغو اجاره 21 فروشگاه و شعبه خود در آمریکا استفاده کند و در عین حال به فروش آنلاین به مشتریان مستقر در آمریکا ادامه دهد.

هم چنین بخوانید: اندازه بازار خرده فروشی در ایران

شرکت Sequential Brands Group

با پایان یافتن ماه اوت، گروه Sequential Brands درخواست کمک حقوقی به خاطر ورشکستگی ارایه داد. این شرکت که مالک برندهایی مانند Jessica Simpson، Joe’s Jeans، Avia و AND1 است، سال 2020 را با بدهی بیش از 450 میلیون دلاری به پایان رساند، در حالیکه برای پرداخت آن پیش از تشکیل پرونده با مشکل مواجه شده بود.

این شرکت در ابتدا برای مبارزه با ورشکستگی، برای فروش دارایی‌های بزرگ خود مانند الن تریسی (Ellen Tracy) و کارائیب جو (Caribbean Joe) جهت بهبود وضعیت مالی، اقدام کرد. این تلاش‌ها بی نتیجه ماند و گروه Sequential تنها سه هفته بعد اعلام ورشکستگی کرد. به نظر می‌رسید پس از تشکیل پرونده، بیشتر یا تمام دارایی‌های خود را بفروشد و یک فرآیند مناقصه را برای خریداران علاقه‌مند آغاز کند.

شرکت Global Brands Group USA

بزرگ‌ترین شرکت تولیدی پوشاک در آمریکای شمالی یعنی مالک Global Brands Group در پایان ژوئیه درخواست کمک حقوقی مبنی بر ورشکستگی را اعلام کرد. این شرکت که در سال 2005 توسط لی اند فانگ (Li & Fung) صد ساله تأسیس شد، مجوزهای تجاری را به برندهای بزرگ مانند All Saints، Saga و Le Tigre می‌دهد و محصولات را با برچسب خصوصی تولید می‌کند. 

بخش عمده‌ای یعنی حدود 85 درصد از فروش این شرکت از طریق خرده‌فروش‌های بزرگی مانند Macy’s، Nordstrom، Bloomingdale و Costco تامین می‌شد که آن را در برابر کاهش ترافیک فروشگاه‌های خرده‌فروشی و هزینه‌های مصرف‌کننده ناشی از همه‌گیری آسیب‌پذیر کرد. 

به دلیل اختلال در زنجیره تامین، مشکلات نقدینگی و تعهدات حق امتیاز، تغییرات ناشی از کووید منجر به کاهش 44 درصدی فروش در سال مالی منتهی به مارس 2021 شد. گروه Global Brands قراردادهای خرید برای برند Aquatalia و سایرین منعقد کرد و به دنبال فروش باقیمانده دارایی‌های خود رفت که تحت نظارت دادگاه بود.

شرکت Alex and Ani

برند الکس و آنی در ژوئن 2021 یک توافقنامه حمایتی جهت پشتیبانی تنظیم کردند که شرکت را ملزم می‌کرد تا پرونده درخواست کمک حقوقی را در دادگاه ورشکستگی Delaware’s تشکیل دهد. این شرکت که به خاطر طراحی و تولید دستبند النگوی بنگال خود مشهور است، در روزهای آغاز فعالیت موفقیت را تجربه کرد و در سال 2016 توانسته بود به ارزش یک میلیارد دلار دست یابد.

اندکی پس از آن، این شرکت به دلیل پیچیدگی‌های قوانین، گردش مالی کم و مدیریت بد سیر نزولی را آغاز کرد که باعث شد نتواند خود را با شرایط پیش آمده، وفق دهد. تغییر سلیقه مصرف‌کنندگان، کاهش بودجه و بیماری همه‌گیر مجموعه دلایلی بود که باعث شد تا درآمد این شرکت در سال 2020 با 40 درصد کاهش همراه باشد. سرانجام در ژوئن 2021 هم اعلام ورشکستگی کرد.

شرکت Washington Prime Group

مالک شرکت Washington Prime Group پس از بسته شدن موقت حدود 100 مرکز خرید، درخواست کمک حقوقی ارایه داد. شعبه‌های مختلف آن به خاطر شیوع بیماری همه‌گیر و کاهش خریداران، قادر به پرداخت اجاره بها نبود. در نتیجه در سال 2020 درآمد شرکت به 127 میلیون دلار کاهش یافت. 

رکود به همین جا ختم نشد، از مارس 2020 تا مارس 2021 درآمد از 10 میلیون دلار به 3.3 میلیون دلار کاهش یافت. به همین خاطر گروه واشنگتون پرایم در آغاز روند ورشکستگی، توافقنامه حمایتی با کسانی که به آن‌ها بدهکار بودند، منعقد کرد.

این شرکت اظهار داشت که 100 میلیون دلار از این طریق، تامین مالی کرد تا بتواند به تجارت خود ادامه دهد، زیرا به دنبال اهرمی برای رسیدن به تراز 950 میلیون دلار بود.

The Collected Group

یکی دیگر از شرکت‌هایی که در آوریل 2021 اعلام ورشکستگی کرد، شرکت The Collected Group بود. در پشت برچسب‌های Elliot، Current، Joie و Equipment گروه The Collected بود که در اوج حضور خود 33 شعبه داشت. البته پیش از شروع بیماری‌ همه‌گیر کووید 19 در حال تعطیل کردن برخی از شعبه‌های حضوری خود بود. 

این شرکت به دنبال خریدار بود، اما قبل از اعلام ورشکستگی در آوریل نتوانست یک پیشنهاد رضایت‌بخش پیدا کند. در اوایل ژوئن، Collected بودجه جدیدی از شرکت سهام خصوصی KKR دریافت کرد و توانست از ورشکستگی خارج شود و به تجارت الکترونیک خود ادامه دهد.

گروه Paper Source

خرده‌فروشی لوازم‌التحریر Paper Source در اوایل ماه مارس اعلام ورشکستگی کرد. به دلیل تعطیلی فروشگاه‌های مرتبط با بیماری همه‌گیر و همچنین کاهش تقاضا برای برخی لوازم ثابت به دلیل لغو مراسم عروسی و سایر رویدادها، فروش کاهش یافت.

زمانی Paper Source مورد انتقاد قرار گرفت که مشخص شد، مجموعاً 1.5 میلیون دلار پاداش در طول همه‌گیری به مدیران اعطا کرده است، در حالی که برخی از فروشندگان آن حقوق دریافت نکرده بودند. در ماه مه، Barnes & Noble امتیاز این شرکت را خریداری و بودجه لازم را برای Paper Source برای رهایی از ورشکستگی فراهم کرد.

شرکت Belk

بلک به سرعت برای طرح سازماندهی مجدد خود تأییدیه دریافت کرد. تنها یک روز پس از تشکیل پرونده، فروشگاه‌های زنجیره‌ای از ورشکستگی خارج شدند. بلک که در سال 1888 تأسیس شد، در تلاش بود تا خود را مطابق با سلیقه مصرف‌کنندگان به روز کند. این شرکت با بدهی قابل توجهی یعنی حدود 1.9 میلیارد دلار در آستانه ورشکستگی قرار گرفت، زیرا نتوانست در زمان همه‌گیری کووید 19 به فروش مورد نظر دست یابد.

بر اساس قرارداد حمایتی، بلک گفت که بدهی خود را به 450 میلیون دلار کاهش داده و 225 میلیون دلار سرمایه تازه دریافت کرده است تا 291 فروشگاه خود را فعال نگه دارد.

خرده‌فروشی Solstice Marketing Concepts

خرده‌فروش عینک آفتابی Solstice در ماه فوریه اعلام ورشکستگی و کمک حقوقی کرد و قصد داشت ساختار خود را بازسازی کند. در زمان تشکیل پرونده، این شرکت بیان کرد که فروش در 66 شعبه آن به نسبت به سال 2019 بیش از 50 درصد کاهش یافته که دلیل آن را هم قرنطینه‌های دوران همه‌گیری ابراز نموده است. 

در آگوست 2021، پس از اینکه مجموعه Second Avenue Capital Partners به ارزش 6.5 میلیون دلار به آن تسهیلات ارائه کرد و این خرده‌فروش توانست از ورشکستگی خارج شود.

L’Occitane

یکی از برترین خرده‌فروشی‌های حوزه زیبایی فرانسوی در آمریکا یعنی L’Occitane در ماه ژانویه اعلام ورشکستگی کرد. در زمان تشکیل پرونده، این شرکت 25 میلیون دلار اجاره عقب‌مانده داشت و به دنبال پس دادن 29 اجاره‌نامه مربوط به سایر شعبه‌ها بود. فروش این خرده‌فروش زیبایی به میزان زیادی کاهش یافته بود و ادعا می‌کرد که فروش حتی پاسخگوی اجاره بهای شعبه‌ها نیست.

در ماه اوت 2021، این شرکت اعلام کرد که روند بازیابی را تکمیل کرده است و قصد دارد تا پایان ماه از ورشکستگی خارج شود. 

Christopher & Banks

شرکت Christopher & Banks در مینیاپولیس (Minneapolis)، بیشتر فروشگاه‌های خود یعنی 450 شعبه حضوری را در زمان تشکیل پرونده کمک حقوقی در ژانویه تعطیل می‌کند. کری جینز (Keri Janes )، مدیر عامل سابق این شرکت، بیان کرد که کووید 19 به شدت به آن‌ها ضربه زده است. زیرا بسیاری از خریداران میان‌سال آن‌ها به خاطر عدم حضور در اجتماع، خرید پوشاک جدید را متوقف کرده‌اند.

Christopher & Banks کسب و کار آنلاین خود را که شاهد رشد بود، در اوایل ماه مارس به یکی از شعبه‌های Hilco Merchant Resources فروخت. از آن زمان همه شعبه‌های خود را بسته است.

Loves Furniture

در حالی که Loves Furniture ادعا کرد که اختلالات زنجیره تامین مرتبط با کووید 19 پشت چالش‌های مالی آن است، پرونده‌های ورشکستگی آن نشان داد که مشکلات انبارداری و موجودی که منجر به گم شدن مبلمان، مشتریان ناراضی و لغو سفارش‌ها می‌شد نیز تاثیر داشتند. زنجیره مبلمان، که برای تصاحب مبلمان Art Van ایجاد شده بود، بیش از 20 فروشگاه را تعطیل کرد و قصد داشت به عنوان بخشی از روند ورشکستگی خود سازماندهی مجدد کند.

Stock+Field

Stock+Field  که پیش از این به نام Big R Stores شناخته می‌شد، در ابتدای سال 2021 اعلام ورشکستگی کرد. این خرده‌فروش محصولات کشاورزی اعلام کرد که 25 شعبه خود را پس از 25 سال فعالیت، تعطیل می‌کند. مدیر عامل، آقای Matthew Whebbe در بیانیه‌های خود به بیماری همه‌گیر کووید 19 اشاره کرد و اظهار داشت که چالش‌های زیادی در سال 2020 وجود داشته که گروه Stock+Field از آن‌ها در امان نبود.

گروه Acquisition Corp اعلام کرد که امتیاز این شرکت ورشکسته را از آن خود می‌کند و فروشگاه‌های خود را تحت مالکیت جدید بازگشایی می‌کند. یک شرکت دیگر مستقر در ایلینویز (Illinois ) اعلام کرد که قصد دارد نام Stock+Field را حفظ کند و همان محصولات و خدمات را ارائه دهد.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد