هلدینگ بزرگی که در ایوانی کوچک متولد شد

۹۹/۰۲/۳

فناوران ایده پرداز صبا یا صبا ایده یکی از شرکت های فعال در حوزه فناوری اطلاعات است که در سال ۸۳ با همراهی ۳ جوان (محمدجواد شکوری مقدم، مهدی شکوری مقدم، محمد فضل اللهی) که تنها سرمایه شان دانش و امید بود در یک ایوان کوچک تاسیس شد. بعد از ماه ها تلاش پی‌ در […]

فناوران ایده پرداز صبا یا صبا ایده یکی از شرکت های فعال در حوزه فناوری اطلاعات است که در سال ۸۳ با همراهی ۳ جوان (محمدجواد شکوری مقدم، مهدی شکوری مقدم، محمد فضل اللهی) که تنها سرمایه شان دانش و امید بود در یک ایوان کوچک تاسیس شد. بعد از ماه ها تلاش پی‌ در پی شبکه اجتماعی کلوب که فضایی برای ایجاد پروفایل شخصی و ارائه افکار، عقاید و انتشار آن با دیگران بود، تولید شد و بعد ها به صباویژن، میهن بلاگ، آپارات، فیلیمو، سینما تیکت و … ختم شد. این شرکت در حال حاضر در محله ظفر تهران قرار دارد و بیشتر از ۱۶۰ نفر در آن مشغول به کار هستند.

سهامداران صبا ایده

صبا ایده یک هلدینگ سرمایه‌گذاری است که در گذر ۱۵ سال رشد کرده، هزینه پروژه های جدیدش را از محصولات قدیمی درآورده و هیچ موقع جذب سرمایه از سرمایه‌گذار داخلی و خارجی نداشته است. اما به گفته مدیرعامل این مجموعه این روزها مشغول مذاکره برای جذب سرمایه‌ هستند چون برنامه‌های بزرگ‌تری در ذهنشان دارند.

مهم‌ترین اتفاقات صبا ایده از زمان تاسیس تاکنون

در این قسمت مهم ترین اتفاقات رخ داده برای صباایده در قالب خط زمانی زیر آورده شده است.

مهم ترین رویدادهای صبا ایده از بدو تاسیس
مهم ترین رویدادهای صبا ایده از بدو تاسیس

پرتفو صباایده

صبا ایده از ابتدای فعالیتش تا کنون بر روی ۸ استارتاپ سرمایه گذاری کرده است که می‌توانید آن ها را در تصویر زیر مشاهده کنید :

پرتفوی سرمایه گذاری صباایده
پرتفوی سرمایه گذاری صباایده

برای مشاهده پرتفوی سایر سرمایه گذاران خطرپذیر،می توانید  نقشه اکوسیستم استارتاپی ایران را دانلود کنید.

از بین این سرمایه‌گذاری ها تنها یکی از آن ها با دو سرمایه گذار دیگر (گروه صنعتی ماموت و ایده هاب) مشترک است. پلاک، پلتفرم انجام آنلاین خدمات در محل است که این هلدینگ سهامدار عمده آن بوده و یک میلیارد و پانصد میلیون تومان سرمایه به آن تزریق کرده‌است.

در زیر به معرفی تعدادی از محصولات مهم این هلدینگ می‌پردازیم :

صباویژن

صباویژن یک آژانس تبلیغات دیجیتال است که در سال ۸۵ توسط صبا ایده برای تبلیغات بر روی سایت‌های پرترافیکی که این مجموعه راه اندازی می‌کرد و سپس برای فراهم آوردن امکان درآمدزایی اینترنتی برای دیگر صاحبان وبسایت‌ها ایجاد شد. حوزه‌های فعالیت این پلتفرم در حال حاضر شامل تبلیغات بنری، تبلیغات کلیکی، ویدیو مارکتینگ انحصاری از طریق سرویس آپارات، طراحی و اجرای کمپین خلاقانه در فضای آنلاین و خدمات نشر اخبار و اطلاع‌رسانی در فضای مجازی است. مزیت رقابتی صباویژن که آن را از  سایر شرکت های فعال در این حوزه متمایز می‌کند مالکیت سایت های مشهوری مثل آپارات، کلوب، میهن بلاگ و … و همکاری نزدیک با سایر سایت های بزرگ و پربازدید کشور است.

آپارات

آپارات یک بستر اشتراک‌گذاری ویدئو است که در بهمن ۸۹ درست زمانی که دسترسی به اکثر سرویس‌های اشتراک‌گذاری ویدئویی بین‌المللی در ایران مسدود شده بود توسط صبا ایده ارائه شد و تبدیل به نقطه عطف این هلدینگ شد. طبق آخرین گزارش این پلتفرم در سال ۹۸، ۳۶ میلیون مخاطبِ ماهانه در این وبسایت فعالیت دارند و میزان تماشای ویدئو در یک روز در آن بیشتر از ۱۸۰ میلیون دقیقه است. هم چنین تعداد نمایش‌های موفق ویدئو در آپارات به ۳۲ میلیون در روز رسیده که نسبت به سال قبلش یازده و نیم میلیون بیشتر است. نکته دیگر اینکه میزان آپلود ویدیو در آپارات نسبت به سال ۹۷ بالای ۱۲۰ درصد رشد داشته است.

میانگین تعداد نمایش موفق ویدیو در یک روز

این پلتفرم توانسته به جایگاه جهانی۸۰ الکسا دست پیدا کند و تنها وبسایت ایرانی باشد که رتبه زیر ۱۰۰ الکسا را دارد.

شروع کار آپارات با جوانان بیست و چند ساله دهه شصت بود به همین جهت بیشترین دنبال کنندگان این بستر دهه شصتی ها هستند و جوانان هفتادی جایگاه بعدی را دارند.

کاربران آپارات

رقابت در بازار VOD با فیلیمو

نماوا و فیلیمو هر دو از بازیگران اصلی بازار ویدیوی اشتراکی VOD هستند و به بخش خصوصی تعلق دارند. فیلیمو بخشی از صباایده است که در بهمن ۹۳ شروع به کار کرد و نماوا هم با سرمایه‌گذاری شاتل روی شرکتی به نام سرزمین شاتل در اوایل سال ۹۳ پا به این حوزه گذاشت.

از نظر محتوا هر دواستارتاپ در حوزه تولید محتوای اختصاصی بایکدیگر رقابت دارند. طبق آخرین گزارش فیلیمو در خرداد ۹۸، این شبکه ۸۰ درصد رشد محتوا از نظر تعداد اپیزود و ۶۲ درصد رشد مجموع دقایق نمایش داشته است. هم چنین تعداد دقایق تماشای ویدیو در آن به بیش از ۱ میلیون دقیقه رسیده است و سهم اشتغالزایی آن ۸۶۴۰ نفر در ماه بوده است. این اپ توانسته با بکارگیری تکنولوژی VP9 ، ۳۵ درصد حجم اینترنت مصرفی کاربران را کاهش دهد.  اما درمورد اپلیکیشن نماوا اطلاعاتی در دسترس نیست.

سینماتیکت

سینما تیکت محصول شرکت فن آوران ایده پرداز سرزمین هنر است که با هدف اطلاع رسانی درباره اخبار و حواشی اکران سینماها و برنامه نمایش فیلم‌های سینماهای کشور از سال ۹۰ شروع به کار کرده است. صباایده در بهمن ۹۵ روی این استارتاپ سرمایه‌گذاری کرد و ۴۵ درصد از سهام آن را دراختیار گرفت. یکی از اصلی ترین اهداف این محصول قابلیت رزرو آنلاین بلیت در تمامی سینماهای کشور است. درنهایت هلدینگ صباایده در اسفند ۹۸ با هدف حمایت بیشتر از کسب و کارهای مرتبط با زمینه فعالیت‌اش اقدام به خرید باقی مانده سهام سینماتیکت کرد و مالک آن شد. گویا امین جعفری مدیرعامل جدید سینماتیکت قصد دارد فروش بلیت‌ رویدادهای دیگر مانند رویدادهای ورزشی و فرهنگی (مانند کنسرت و تئاتر و…) و حوزه سالن‌داری سینما را در برنامه های آتی این بستر قراردهد.او هم‌چنین می‌گوید نسبت فروش آنلاین به سنتی به طور میانگین ۵۵ به ۴۵ درصد است و این یعنی فرهنگ خرید آنلاین بلیت سینما رشد خوبی کرده است.

ورود به بازار گردشگری با سرمایه گذاری در فلایتیو

فلایتیو از سامانه‌های فروش آنلاین بلیط هواپیما، قطار و رزرو هتل است که از سال ۹۵ تلاش خود را در این حوزه آغاز کرد. به گفته علی کشفی یکی از مدیران این بستر، آن ها در حوزه پروازهای خارجی رهبر هستند و در پرواز داخلی و بلیت قطار رتبه دوم و سوم را دارند. این استارتاپ همچنین در زمینه هتل خارجی با گروه اینترنت ایران ارتباط دوستانه ای دارد و بخش فروش هتل را از طریق اسنپ‌تریپ تامین می‌کند. صباایده در بهمن ۹۸ باخرید ۲۰ درصد از سهام این پلتفرم رسماً وارد بازار فروش و رزرواسیون بلیط هواپیما و قطار که حوزه ای کاملا جدید برای آن محسوب می‌شود، شد. هدف این هلدینگ از این سرمایه‌گذاری توسعه در حوزه‌های متنوع و خفته صنعت گردشگری است.

آنطور که مدیران فلایتیو می‌گویند ارزش این استارتاپ ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده و رشد آن تا به امروز ۴ برابر بوده است. حال باید دید بعد از این سرمایه گذاری چه اتفاقاتی در این استارتاپ رخ خواهد داد.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد