نگاه به مهم‌ترین بخش های گزارش پامگرنت

۰۱/۰۴/۵

شرکت پامگرنت  (Pomegranate Investment) یکی از سرمایه‌گذاران خارجی اکوسیستم استارتاپی ایران است که در سال 2014 در کشور سوئد تاسیس شده و از همان سال در اکوسیستم استارتاپی ایران سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت سرمایه‌گذاری به صورت دوره‌ای( هر 6 ماه) گزارشی از وضعیت سرمایه‌گذاری خود منتشر می‌کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی […]

شرکت پامگرنت  (Pomegranate Investment) یکی از سرمایه‌گذاران خارجی اکوسیستم استارتاپی ایران است که در سال 2014 در کشور سوئد تاسیس شده و از همان سال در اکوسیستم استارتاپی ایران سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت سرمایه‌گذاری به صورت دوره‌ای( هر 6 ماه) گزارشی از وضعیت سرمایه‌گذاری خود منتشر می‌کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی آخرین گزارش این شرکت منتهی به تاریخ 30 آپریل 2022 بپردازیم.

سبد سرمایه‌گذاری پامگرنت

براساس گزارش پامگرنت، ارزش خالص دارایی‌های این شرکت 185 میلیون یورو است که بیش از 85 درصد از وزن این پرتفو مربوط به سرمایه‌گذاری در شرکت ها، 10 درصد به صورت نقد و بانک و 4 درصد در سایر دارایی‌های مالی است.  در جدول زیر ارزش هر شرکت به همراه وزن در سبد سرمایه‌گذاری پامگرنت آورده شده است.

سبد سرمایه گذاری پامگرنت

همان طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، پامگرنت به صورت مستقیم سهام IIIC و دیجی کالا، شیپور، گریفان، تخفیفان، نوار و باهمتا را در اختیار دارد. بیش از 60 درصد از سبد سرمایه‌گذاری مربوط به شرکت IIIC است.

شرکت  IIIC یک صندوق اروپایی برای جذب سرمایه شرکت‌های اروپایی و مستقر در هلند است. این شرکت درواقع از شرکت پامگرنت و 3 شرکت اروپایی دیگر در سال 2015 تشکیل شده است و هدف اصلی از ثبت آن سرمایه گذاری در دیجی کالا و شرکت های تحت مالکیت سرآوا بوده است.

در جدول زیر نیز میزان سهام پامگرنت در دیجی کالا، ، شیپور، گریفان، تخفیفان، نوار و باهمتا را از طریق مجموعه IIIC مشاهده می کنید.

درصد مالکیت IIIC و پامگرنت در استارتاپ ها ایرانی

دیجی کالا: اولین یونیکورن ایرانی؟

پامگرنت در گزارش جدید خود، خیر از سرمایه‌گذاری 14 میلیون یورویی در دیجی کالا را داده است. ( مشاهده مقاله سرمایه گذاری 14 میلیون یورویی پامگرنت در دیجی کالا کلیک کنید). این سرمایه گذاری در ازای دریافت 2.31 درصد سهام دیجی کالا صورت گرفته است و بنا به گفته پامگرنت، این سرمایه صرف توسعه و ساخت محصولات جدید خواهد شد.

پامگرنت در صفحه 7 گزارش خود، ارزش منصفانه 2.31 درصد از سهام خود در دیجی کالا را 22 میلیون یورو برآورد کرده است. بنابراین می‌توان گفت ارزش دیجی کالا 950 میلیون یورو تخمین زده شده است و این استارتاپ بزرگ ایرانی تنها یک گام دیگر به تبدیل شدن به اولین یونیکورن ایرانی فاصله خواهد داشت.

براساس آن‌چه در پیوست فایل آمده است، پامگرنت از دو روش DCF و peer multiple برای محاسبه ارزش دیجی کالا استفاده کرده است. در روش peer Multiple شامل ایکامرس هایی مانند Amazon, MercadoLibre, Zalando, allegro, JD.com, Koogan, Yoox, Coupang, Allegro

و Asosهست که سهام آن ها به صورت عمومی در حال معامله است. همچنین Flipkart, Lazado  و Souq دیگر شرکت‌های خصوصی هستند که در این روش مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

شیپور: کاهش 30 درصد ارزش در سال 1400

شیپور یکی دیگر از استارتاپ‌های سبد سرمایه‌گذاری پامگرنت است که ارزش آن 40.4 میلیون یورو تخمین زده شده است. مجموعه پامگرنت 43.3 درصد از سهام ( به علاوه 1درصد ESOP) شیپور را دراختیار دارد.

نکته قابل توجه در این گزارش کاهش بیش از 30 درصدی ارزش شیپور نسبت به سال قبل است. ارزش شیپور در سال گذشته56  میلیون یورو برآورده شده بود. ( مقدار برابری یورو به ریال براساس نرخ نیما در گزارش امسال 263،530 و در گزارش سال پیش 273،905 آورده شده است.)

ارزش شیپور

تخفیفان+ نوار+ باهمتا حدود 100 میلیارد تومان

تخفیفان، نوار و باهمتا سه استارتاپ دیگر پرتفو پامگرنت هستند که مجموع ارزش آن ها در این گزارش 100 میلیارد تومان برآورد شده است.

تخفیفان عضو جدید سبد سرمایه‌گذاری پامگرنت است که از سال گذشته وارد پرتفوی پامگرنت شده است. ارزش تخفیفان در گزارش جدید 76.2 میلیارد تومان(2.8 میلیون یورو) برآورد شده است.

نوار دیگر عضو گروه پامگرنت است که در این گزارش حدود 21.5 میلیارد تومان(0.8 میلیون یورو) ارزشگذاری شده است. Peer Multiple، DCF و Scorecard روش هایی هستند که پامگرنت برای ارزشگذاری نوار استفاده کرده است. در نمودار زیر ارزشگذاری نوار توسط پامگرنت در سالیان اخیر را مشاهده می‌کنید.

با همتا، دیگر استارتاپ پرتفو پامگرنت است که 5.8 میلیارد تومان(0.2 میلیون یورو) ارزشگذاری شده است. در نمودار زیر ارزش باهمتا در 4 سال اخیر را مشاهده می‌کنید.

ارزش باهمتا

کاهش سهم بازار علی بابا از بازار آنلاین گردشگری

از آن جایی که پامگرنت به صورت غیرمستقیم و از طریق مجموعه IIIC در گروه علی بابا سرمایه گذاری کرده است، اطلاعاتی در مورد ارزش علی بابا در این گزارش ذکر نشده است. اما در بخشی از گزارش توضیحاتی در مورد گروه علی بابا داده شده و سهم بازار این شرکت از بازار آنلاین گردشگری در ایران 31 درصد عنوان شده است. پامگرنت در گزارش های سال های قبل نیز سهم بازار علی بابا از بازار گردشگری آنلاین در ایران 35 و 45 درصد عنوان کرده بود. در نمودار زیر سهم علی بابا از بازار گردشگری ایران در سال های قبل را براساس گزارش‌های پامگرنت مشاهده می‌کنید.

(گروه علی بابا در گزارش سال 99 خود، سهم بازار خود از بازار گردشگری آنلاین را 60 درصد عنوان کرده بود.)

سهم بازار علی بابا

نویسنده: وحید وفایی

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد