میزان فروش دیجی کالا در ۱۴۰۰ چقدر بوده است؟

۰۱/۰۴/۱۶

دیجی کالا یکی از بزرگترین بازیگران اکوسیستم استارتاپی کشور به رسم هر ساله خود، گزارشی از عملکرد خود در سال 1400 منتشر کرده است. در این گزارش آماری مختصر و جالب از عملکرد گروه دیجی‌کالا، رفتار مخاطبان و … ارائه شده است. هرچند هدف اصلی این گزارش‌ها افزایش اعتماد و آگاهی به برند است اما […]

دیجی کالا یکی از بزرگترین بازیگران اکوسیستم استارتاپی کشور به رسم هر ساله خود، گزارشی از عملکرد خود در سال 1400 منتشر کرده است. در این گزارش آماری مختصر و جالب از عملکرد گروه دیجی‌کالا، رفتار مخاطبان و … ارائه شده است. هرچند هدف اصلی این گزارش‌ها افزایش اعتماد و آگاهی به برند است اما برخی از اطلاعات و آمار منتشر شده در این گزارش‌ها کمک قابل توجهی به شفاف تر شدن فضای اطلاعاتی و تصمیم‌گیری خواهند کرد.

در این مقاله در نظر داریم با توجه به اطلاعاتی که در این گزارش سال 1400 و گزارش‌های سال‌های قبل دیجی‌کالا، تخمینی از میزان فروش دیجی کالا در سال 1400 داشته باشیم.

تخمین میزان فروش دیجی کالا با کمک دیجی پی

در گزارش دیجی کالا اشاره‌ای به میران فروش این شرکت نشده است، اما با توجه به برخی از اطلاعات منتشر شده در این گزارش می توان تخمینی از فروش دیجی کالا داشت. دیجی کالا در گزارش خود عنوان می‌کند که 1000 میلیارد تومان اعتبار خرد در سال 1400 توسط دیجی‌پی به کاربران تخصیص داده شده است.

نکته: این عدد اعتبار خرد تخصیص یافته به کاربران است و لروما تمام اعتبارات تخصیص یافته منجر به خرید نشده اند.

دیجی کالا در بخش آمار ابزارهای پرداخت خود نیز عنوان می‌کند که 5.5 درصد مشتریان این شرکت هزینه سفارش خود را به صورت اعتباری پرداخت می‌کنند.

همان طور که می دانید در حال حاضر تنها راه خرید اقساطی و اعتباری از دیجی کالا استفاده از اعتبار دیجی پی است. بنابراین براساس میزان اعتبار تخصیص داده شده توسط دیجی پی در سال 1400 و سهم پرداخت اعتباری، می توان برآورد کرد که دیجی کالا در سال 1400 کمتر از 18 هزار میلیارد تومان فروش داشته است.

(با توجه به ارزشگذاری 35 هزار میلیارد تومان دیجی کالا توسط پامگرنت در گزارش اخیر خود و  نسبت ارزش به فروش-P/S- بین 2.5 تا 3 برای خرده فروشی‌های آنلاین می توان فروشی بین 11 تا 14 همت را برای دیجی کالا برآورد کرد).

 

تخمین متوسط مبلغ هر سفارش

دیجی اکسپرس، پست و ارسال توسط فروشنده سه کانال دیجی کالا برای ارسال سفارش ها برای مشتریان است. در گزارش دیجی کالا عنوان شده است که دیجی اکسپرس در سال 1400 بیش از 5.9 میلیون سفارش به مشتریان ارسال کرده است.

در بخش دیگری از گزارش نیز عنوان شده است که 14.5 درصد از کل سفارش ها توسط پست ارسال شده است. بنابراین می توان برآورد کرد که در سال 1400 یک میلیون سفارش نیز توسط پست تحویل داده شده است.

از طرف دیگر در گزارش عنوان شده است که بیش از 1.5 میلیون سفارش نیز توسط فروشندگان به مشتریان تحویل داده شده است.

براساس آمارهای ارائه شده در بخش های مختلف می‌توان نتیجه گیری کرد که حدود 8.5 میلیون سفارش توسط دیجی کالا به مشتریان ارسال شده است.

نکته: بخشی از ارسال کالاها توسط کارکنان استخدامی دیجی کالا انجام می‌شود که اطلاعاتی در این زمینه در دسترس نیست ….

با تقسیم میزان فروش دیجی کالا بر تعداد کل سفارش ها(بدون در نظرگرفتن کالاهای ارسالی توسط نیروهای استخدامی دیجی کالا) در سال 1400، متوسط مبلغ هر سفارش 2.11 میلیون تومان بدست می‌آید. متوسط مبلغ هر سفارش در سال 98، 496 هزار تومان بوده است.

نویسندگان: حجت پیوندی/ وحید وفایی

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد