شکارچیان یونیکورن در خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA)

۹۸/۱۰/۱۴

سرمایه‌گذاران خاورمیانه و شمال آفریقا MENA) Middle East North Africa) در 17 استارتاپ یونیکورن به ارزش بیش از 1 میلیارد دلار شامل DiDi Chuxing،  Sofi و  knotel  سهام دارند. سرمایه‌گذاران مستقر در منا با سرمایه گذاری خطرپذیر در استارتاپ های میلیارد دلاری به دنبال شکار یونیکورن‌ها هستند. در میان یونیکورن هایی که توسط سرمایه‌گذاران منا […]

سرمایه‌گذاران خاورمیانه و شمال آفریقا MENA) Middle East North Africa) در 17 استارتاپ یونیکورن به ارزش بیش از 1 میلیارد دلار شامل DiDi Chuxing،  Sofi و  knotel  سهام دارند.

سرمایه‌گذاران مستقر در منا با سرمایه گذاری خطرپذیر در استارتاپ های میلیارد دلاری به دنبال شکار یونیکورن‌ها هستند. در میان یونیکورن هایی که توسط سرمایه‌گذاران منا حمایت شده اند ،نام اوبر و لیفت، غول‌های صنعت حمل و نقل که اخیرا IPO شده اند نیز به چشم می‌خورد.

در گزارشی که سایت CBinsights منتشر کرده، شکارچیان یونیکورن منطقه منا و همچنین سرمایه‌گذاری‌های آنان در یونیکورن‌های جهانی به تصویر کشیده شده است. نکته جالب اینجاست که تمامی سرمایه گذاران یونیکورن منا، در خاورمیانه مستقر هستند. در این تحلیل سرمایه‌گذارانی که به صورت غیر مستقیم یا در قالب LP (Limited Partner) در سرمایه‌گذاری‌ها مشارکت داشته اند، حذف شده اند.

سرمایه گذاران خطرپذیر خاورمیانه
سرمایه گذاری های یونیکورن سرمایه گذاران MENA

محدوده فعالیت سرمایه‌گذاران حوزه منا از صندوق‌های پادشاهی مانند موسسه سرمایه‌گذاری قطر (QIA) تا سرمایه‌گذاران شرکتی مثل شرکت انرژی آرامکو عربستان گسترده شده است.

QIA تنها سرمایه‌گذار منا است که در3 استارتاپ یونیکورن سرمایه‌گذاری کرده است. سه سرمایه‌گذار دیگر مستقر در منا نیز هر کدام 2 سرمایه گذاری در استارتاپ‌های یونیکورن داشته اند:

Mubadala، موسسه سرمایه‌گذاری ابوظبی (ADIA) و صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی‌ (Public Investment Fund of Saudi Arabia)

تنها دو استارتاپ یونیکورن وجود دارند که از چند سرمایه‌گذار منطقه منا جذب سرمایه داشته اند:

1) پلتفرم موسیقی فرانسوی Deezer که از شرکت‌های  Rotana Audio Visual و هلدینگ سرمایه‌گذاری پادشاهی عربستان سرمایه جذب کرده است.

2) استارتاپ حوزه سلامت دیجیتال Babylon Health  واقع در انگلستان که شرکت سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی  و هلدینگ NNS در آن سهامدار هستند.

در مجموع 14 سرمایه گذار منا در 17 کمپانی از استارتاپ‌های یونیکورن در سال 2019 سهام داشته اند.

امارات، پیشتاز سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های یونیکورن

بیش ترین تمرکز سرمایه‌گذاران یونیکورن منا در امارات متحده عربی است. هفت سرمایه گذار از 14 سرمایه گذار منطقه منا در دبی یا ابوظبی مستقر هستند.

Mubadala  ، موسسه سرمایه‌گذاری واقع در ابوظبی، با سرمایه‌گذاری 4 میلیارد دلاری سری H در  DiDi Chuxing’s )همراه گروه  (Softbankسهام دار این استارتاپ شد. غول چینی صنعت حمل و نقل هوشمند با 56 میلیارد دلار ارزش، با ارزش ترین استارتاپی است که از سرمایه‌گذاران منطقه منا جذب سرمایه داشته است.

شرکت Mubadala همچنین با مشارکت در جذب سرمایه 100 میلیون دلاری سری F استارتاپ امریکایی C2FO (حوزه فین تک) درفوریه 2018 مالکیت بخشی از سهام این استارتاپ را در اختیار گرفت.

موسسه سرمایه‌گذاری ابوظبی (ADIA) در جذب سرمایه 75 میلیون دلاری سریD   استارتاپ چینی Face++ (حوزه هوش مصنوعی) و جذب سرمایه 265 میلیون دلاری استارتاپ هندی ReNew Power  در سال  2019 مشارکت کرده است.

VentureSouq واقع در دبی تنها  شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر (Venture Capital Firm) واقع در منطقه مناست که در استارتاپ‌های یونیکورن سرمایه گذاری کرده است. VentureSouq  با مشارکت در جذب سرمایه 200 میلیون دلاری سری C استارتاپ Reddit در جولای 2017 در این کمپانی سرمایه‌گذاری کرده است.

توضیح: منظور از شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر یا Venture capital firms، شرکت‌های تخصصی فعال در حوزه سرمایه گذاری خطرپذیر هستند. در واقع به جز VentureSouq، سایر سرمایه گذاران مطرح شده در این گزارش، هلدینگ‌های سرمایه گذاری کلان هستند که بخشی از سبد سرمایه گذاری شان در حوزه سرمایه گذاری خطرپذیر بوده است.

سرمایه گذاران غیر اماراتی منطقه منا

موسسه QIA در قطر در 3 استارتاپ یونیکورن سرمایه‌گذاری کرده است: استارتاپ  Sofi(حوزه فین تک) مستقر در امریکا، استارتاپCompass (حوزه تجارت الکترونیک و فروش مستقیم) مستقر در امریکا و  BYJU’s (حوزه آموزش آنلاین) مستقر در هند.

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی (PIF) در استارتاپ  Magic Leap(حوزه واقعیت افزوده) مستقر در امریکا و استارتاپ  Babylon Health (حوزه سلامت دیجیتال) مستقر در انگلیس سرمایه‌گذاری کرده است.

دیگرسرمایه‌گذاران عربستانی مانند هلدینگ سرمایه‌گذاری پادشاهی عربستان در سال 2018 به همراه شرکت اماراتی Rotana audio visual اقدام به سرمایه‌گذاری در استارتاپ Deezer (موسیقی) کرده و شرکت سرمایه‌گذاری Zad در سال 2014 در استارتاپ یونیکورن BitFury  (حوزه بلاکچین) واقع در هلند سرمایه‌گذاری کرده است.

استارتاپ امریکایی   Knotel یکی از عضو‌های جدید جامعه جهانی استارتاپ‌های یونیکورن است که درآگوست 2019 به ارزش 1 بیلیون دلار رسید. آخرین جذب سرمایه شرکت knotel به مبلغ 400 میلیون دلار در سری C، با مشارکت صندوق سرمایه‌گذاری حکومتی کویت همراه شد.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد