سرمایه گذاران دولتی و سازمانی اکوسیستم استارتاپی ایران (بخش دوم: شرکت ها و سازمان ها)

۹۹/۰۴/۲۹

در مقاله اول معرفی سرمایه گذاران دولتی و سازمانی به بررسی بانک ها به عنوان یکی از اصلی ترین منابع تامین سرمایه پرداختیم. در این مقاله، شرکت ها وسازمان هایی را که نقش مهمی در سرمایه گذاری در کشور دارند، بررسی می کنیم : پژوهشگاه رویان پژوهشگاه رویان یک مرکز جراحی محدود با رویکرد ارائه […]

در مقاله اول معرفی سرمایه گذاران دولتی و سازمانی به بررسی بانک ها به عنوان یکی از اصلی ترین منابع تامین سرمایه پرداختیم. در این مقاله، شرکت ها وسازمان هایی را که نقش مهمی در سرمایه گذاری در کشور دارند، بررسی می کنیم :

پژوهشگاه رویان

پژوهشگاه رویان یک مرکز جراحی محدود با رویکرد ارائه خدمات به زوج های نابارور و آموزش و پژوهش در این زمینه است که در سال 70 توسط دکتر آشتیانی و همکاران و پژوهشگرانش در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران شکل گرفت.

این پژوهشگاه یک قطب تحقیقاتی و فناوری در تراز بین‌المللی، پیشگام در توسعه علم، فناوری و نوآوری در علوم زیستی با مرجعیت در علوم سلول‌های بنیادی، تولید‌مثل، زیست‌فناوری، طب ترمیمی و موثر در ارتقاء سلامت جامعه است. رویان بیش از 250 طرح مشترک در سطح داخلی و 50 طرح در سطح بین المللی داشته است و از سه پژوهشکده‌ سلول های بنیادی، بیولوژی تولید مثل و زیست فناوری تشکیل شده است.

صندوق رویش لوتوس

صندوق رویش لوتوس یک صندوق سرمایه گذاری جسورانه است که فعالیت خود را از دی ماه سال 95 آغاز کرد. این صندوق سرمایه لازم برای توسعه کسب و کارهای نوپا و هم چنین سرمایه توسعه شرکت های بالغ در مراحل بعدی رشد را از طریق جمع آوری سرمایه از سرمایه گذاران تامین می کند. پژوهشگاه رویان یکی از سهامداران این صندوق است. سرمایه گذاری ها عموما در حوزه های فناوری اطلاعات، فین تک و سلامت هستند. می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد این صندوق مقاله معرفی صندوق های جسورانه اکوسیستم استارتاپی ایران را بخوانید.

بنیاد برکت

بنیاد برکت در آذر سال 86 توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با رویکرد محرومیت زدایی، توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی و انجام امور عام المنفعه ایجاد شد و به فعالیت های مختلف مانند ایجاد شغل، افتتاح بیمارستان، مسجد، مرکز فرهنگی و … پرداخت. این مجموعه نقش اجرایی ندارد و فقط تا سقف 49 درصد در منابع سرمایه ای طرح ها مشارکت می کند. موسسه دانش بنیان برکت و صندوق رویش لوتوس مجموعه هایی هستند که بنیاد برکت روی آن ها سرمایه گذای کرده است.

پرتفو بنیاد برکت

موسسه دانش بنیان برکت

موسسه دانش بنیان برکت یک سرمایه گذار خطرپذیر یا صندوق vc است که از بهمن سال 94 در زمینه فناوری های نوین و توسعه اقتصاد دانش بنیان شروع به کار کرده است. رویکرد این تیم کمک به کسب و کارهای نوپا و قرار دادن تجربه و خدمات در اختیار آن ها برای پیشرفت است. تاکنون برکت روی 50 طرح که حاصل بررسی 6000 طرح هستند سرمایه گذاری کرده است.

گروه داده پردازی بانک پارسیان

شرکت داده پردازی پارسیان یک شرکت سهامی خاص و یکی از گروه های زیرمجموعه بانک پارسیان است که شامل شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات وابسته به بانک می شود. این شرکت در اواخر اردیبهشت سال 93 با ثبت در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری تهران فعالیت خود را آغاز کرد.

از جمله فعالیت های این گروه، سیاست‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت در زمینه‌های نرم افزاری، سخت افزاری و فناوری اطلاعات به شرکت‌های زیرگروهش می باشد و هدفش کاهش بروکراسی سازمانی، افزایش سرعت پاسخگویی به تقاضای بازار، هم افزایی و افزایش کارآمدی شرکت‌های مرتبط است.

هیئت مدیره

اعضاء فعلی هیئت مدیره گروه داده پردازی بانک پارسیان به شرح زیر می باشد :

اعضا هیئت مدیره گروه داده پردازی بانک پارسیان

در زیر می توانید نقشه سرمایه گذاری های گروه داده پردازی بانک پارسیان را مشاهده کنید :

پرتفو گروه داده پردازی بانک پارسیان

برای مشاهده سایر سرمایه گذاران اکوسیستم استارتاپی کشور کلیک کنید.

ایرانسل

شبکه ایرانسل یک شرکت سهامی خاص است که از مهر سال 85 به صورت رسمی آغاز به کار کرده است. ارائه اینترنت همراه 4G، اینترنت نسل چهار ثابت (TD-LTE)، شبکه اینترنت پرسرعت بیسیم خانگی و اداری از جمله دستاوردهای این شرکت معروف هستند. ایرانسل تا به حال روی بسترهای مختلفی سرمایه گذاری کرده است که در شکل زیر قابل مشاهده می باشد :

پرتفو ایرانسل

گروه اینترنتی ایران

گروه اینترنتی ایران (IIG) از بزرگترین هلدینگ های سرمایه گذاری تجارت الکترونیک است که در سال 93 فعالیت خود را آغاز کرد. هدف این مجموعه سرعت بخشیدن به رشد کسب وکارهای اینترنتی می باشد. این هلدینگ گروه های کوچک کسب و کار را از نظر اقتصادی حمایت می کند و با قدرتمند کردنشان آن ها را به جامعه می شناساند. از جمله محصولات این هلدینگ اسنپ، اسنپ فود، اسنپ تریپ و … می باشند. می توانید برای آشنایی بیشتر با این گروه به مقاله معرفی گروه اینترنتی ایران رجوع کنید.

سین تک

مرکز فناوری و نوآوری سین تک با تجمیع کلیه مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و با چشم انداز تبدیل شدن به یکی از بزرگ ترین اکوسیستم های کارآفرینی دانشگاهی کشور در سال 90 تاسیس شد. دانشگاه آزاد قزوین سهامدار این مرکز فناوری است و مراکز تحقیقاتی آن شامل رباتیک، مهندسی مکانیک و توسعه خودرو، مدیریت و بهروری و علوم همگرا می باشند.

بخش هایی که در دل سینتک قرار گرفته اند شامل شتابدهنده نرم افزاری ( شتابدهنده سورس ) با ظرفیت شتابدهی 8 استارتاپ، شتابدهنده سخت افزاری با ظرفیت شتابدهی 6 استارتاپ و مرکز رشد با ظرفیت استقرار 60 شرکت دانش بنیان هستند. رویکرد سینتک پیشرفت استارتاپ های دانش بنیان از طریق ایجاد بسترهای مناسب مانند فضای کار اشتراکی، وجود اساتید مجرب، سرمایه اولیه و آموزش می باشد.

شتابدهنده نرم افزاری سینتک یا همان سورس از سال 93 فعالیت خود را آغاز کرده است و تاکنون با ایجاد 4 دوره شتابدهی و بررسی بیش از 1000 درخواست روی 34 استارتاپ در حوزه های مختلف سرمایه گذاری کرده است.

سهامداران سین تک

مرکز توسعه فناوری های مالی بانک انصار

مرکز توسعه فناوری بانک انصار یا مرکز فین تک انصار با توجه به نیازهای مشتریان در حوزه صنعت مالی و بانکداری و دریافت خدمات به روز در زمینه سرویس های مالی در شهریور سال 97  ایجاد شده است. هدف این مجموعه ایجاد تحولات در سرویس های بانکی با همکاری فین تک ها و هم افزایی با آن ها و همچنین ایجاد بستری مناسب برای رشد ایده ها و تبدیلشان به کسب و کاری پویا می باشد.

به گفته مصطفی ثابتی مدیر مرکز فین تک انصار در این مجموعه مشاوره و انتقال تجربه به استارتاپ ها صورت می گیرد و اگر آن ها به سرمایه نیاز داشته باشند امکان سرمایه گذاری هم وجود دارد.

پولیتو ( اپلیکیشنی که در آن بدون نیاز به شماره کارت یا شماره حساب فرد، مبلغ مورد نظر را می توان به کیف پول او انتقال داد ) از جمله استارتاپ هایی است که این مجموعه روی آن سرمایه گذاری کرده است.

سرمایه گذاری های بانک انصار

همراه اول

همراه اول که نامش شرکت ارتباطات سیار ایران است از شرکت های تابعه مخابرات و اولین و بزرگ ترین اپراتور شبکه تلفن همراه و اینترنت پرسرعت در ایران می باشد. این شرکت در سال 89 از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد و در سال 91 در شرکت بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. تعداد مشترکین همراه اول در حال حاضر بیش از 68.5 میلیون نفر هستند.

این مجموعه توانسته 1245 شهر و بیش از 70 هزار کیلومتر از جاده های کشور را تحت پوشش قرار دهد. اینترنت نسل 3، 4 و 4.5 ، وای فای اول، باشگاه فیروزه ای، پرداخت همراه، سرویس رومینگ بین الملل و … خدماتی هستند که به مرور توسط همراه اول ارائه شده اند.

هیئت مدیره

اعضاء فعلی هیئت مدیره همراه اول به شرح زیر می باشد :

هیئت مدیره همراه اول

شرکت همره اول روی مجموعه های مختلفی سرمایه گذاری کرده است. از بین این سرمایه گذاری ها دو مجموعه هاب و حرکت اول شتابدهنده و مابقی استارتاپ هستند. در زیر می توانید نقشه محصولات این مجموعه را مشاهده کنید :

پرتفو شرکت همراه اول

 

 

 

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد