سرمایه‌گذاری CVC همراه اول

۹۷/۱۰/۱۱

چندروز پیش خبر سرمایه گذاری 6.2 میلیون دلاری همراه اول در شرکت ساناگستر سبز (آچاره و اوبار) منتشر شد. نکته جالب توجه این بود که اعلام شد این سرمایه گذاری به صورت CVC انجام شده و اولین سرمایه گذاری CVC حرکت اول بوده است. گذشته از اینکه اکثر منابع خبری CVC یا Corporate Venture Capital […]

چندروز پیش خبر سرمایه گذاری 6.2 میلیون دلاری همراه اول در شرکت ساناگستر سبز (آچاره و اوبار) منتشر شد. نکته جالب توجه این بود که اعلام شد این سرمایه گذاری به صورت CVC انجام شده و اولین سرمایه گذاری CVC حرکت اول بوده است. گذشته از اینکه اکثر منابع خبری CVC یا Corporate Venture Capital را سرمایه گذاری جسورانه مشارکتی ترجمه کردند که معنای متفاوتی با «سرمایه گذاری جسورانه شرکتی» دارد، مرور برخی ویژگی های سرمایه گذاری CVC خالی از لطف نیست.

در سرمایه گذاری جسورانه شرکتی معمولا یک شرکت بزرگ در راستای استراتژی های کسب و کار خود روی استارتاپ های مرتبط سرمایه گذاری می کنند. به عنوان مثال سرمایه گذاری گوگل روی اوبر و اسلک که به طور مستقیم با استراتژی های توسعه گوگل همخوانی دارند. در واقع هدف از سرمایه گذاری، اول پیشبرد استراتژی کسب وکار و دوم سودآوری مالی است. در حالی که به نظر نمی رسد سرمایه گذاری همراه اول به عنوان غول مخابراتی کشور روی کسب وکارهای حوزه خدمات آنلاین و حمل بار چندان ربطی به استراتژی های توسعه این شرکت داشته باشد.

نکته مهم دیگر این است که در سرمایه گذاری CVC، استارتاپ به طور کامل تحت حمایت شرکت مادر قرار می گیرد و به نوعی به عنوان شریک تجاری شرکت مادر فعالیت می کند. اما در سرمایه گذاری همراه اول، این شرکت از طریق حرکت اول به عنوان بازوی سرمایه گذاری مستقل اقدام به سرمایه گذاری کرده و بعید به نظر می رسد در آینده هسته کسب وکاری همراه اول ارتباط چندانی با استارتاپ های مذکور داشته باشد.

در نهایت هم تفاوت عمده همراه اول با شرکت هایی که اقدام به سرمایه گذاری CVC می نمایند، دولتی بودن این مجموعه است. سرمایه گذاری مجموعه های دولتی در دنیا جزو سرمایه گذاری CVC شناخته نمی شوند. به ویژه در شرایط فعلی که موضوع مالکیت شرکت ارتباطات سیار (همراه اول) هم در هاله ای از ابهام قرار دارد. حدود 2ماه پیش بود که بنیاد تعاون سپاه از مالکیت کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین (صاحب 51درصد سهام شرکت مخابرات) کناره گیری کرد و هنوز هم مشخص نیست که تکلیف سهام 54درصدی بنیاد تعاون سپاه چه می شود و مالک اصلی شرکت مخابرات و شرکت همراه اول چه ارگانی است.

بنابراین به نظر می رسد اطلاق واژه CVC به سرمایه گذاری اخیر همراه اول و یا حتی سرمایه گذاری های آینده این مجموعه چندان درست نباشد.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد