رشد بی سابقه سرمایه گذاری بذری در 10 سال اخیر

۰۰/۰۸/۲۳

  کرانچ بیس در مقاله ای با عنوان” How Seed Funding Has Exploded In The Past 10 Years” تحلیلی از بررسی سرمایه گذاری بذری در سالیان اخیر داشته است، که در این مقاله نگاهی به آن خواهیم داشت. تامین مالی در مرحله ایده (Seed-Funding) برای استارتاپ‌ها در دهه گذشته افزایش یافته و به عنوان یک […]

رشد بی سابقه سرمایه گذاری بذری

 

کرانچ بیس در مقاله ای با عنوان” How Seed Funding Has Exploded In The Past 10 Years” تحلیلی از بررسی سرمایه گذاری بذری در سالیان اخیر داشته است، که در این مقاله نگاهی به آن خواهیم داشت.

تامین مالی در مرحله ایده (Seed-Funding) برای استارتاپ‌ها در دهه گذشته افزایش یافته و به عنوان یک دارایی جداگانه مطرح شده است. اگر این موضوع تا الان برای شما ملموس نبوده، باید بدانید که فقط در چند ماه گذشته، سه مورد از بزرگترین و شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های سرمایه گذاری خطرپذیر مستقر در سیلیکون ولی (Silicon Valley)، یعنی Andreessen Horowitz، Greylock و Khosla Ventures همگی صندوق‌های جدیدی را جهت تامین مالی بذری شرکت‌ها معرفی کردند.

برای تجسم این تحول چشمگیر در اکوسیستم سرمایه گذاری خطرپذیر و درک میزان رشد سرمایه گذاری اولیه در 10 سال گذشته، تصمیم گرفتیم تا به تعدادی از استارتاپ‌های آمریکایی که در بازه‌های زمانی 5 ساله و در مراحل مختلف تامین مالی شده‌اند، نگاهی بیندازیم.

داده‌های Crunchbase، رشد قابل توجهی را در سرمایه گذاری اولیه در استارتاپ‌های بسیار کوچک نشان می‌دهد: حدود 3200 شرکت در بین سال‌های 2006 تا 2010 تامین مالی اولیه شده‌اند. یک دهه بعد، این عدد به 23,000 استارتاپ رسید.

 

 

تاریخچه مختصری از سرمایه گذاری بذری (در مرحله ایده)

یکی از بزرگترین شتاب‌دهنده‌ها برای ایجاد استارتاپ‌های جدید، راه‌اندازی سرویس‌هایAmazon Web  و رایانش ابری در اوایل دهه 2000 بود (تکنولوژی‌های جدیدی که دشواری و هزینه‌های موردنیاز برای ایجاد یک شرکت فناوری جدید را به شدت کاهش داد). این امر به نوبه خود باعث شد تا در مدت زمان بین سال‌های 2006 تا 2010، تامین مالی در مرحله ایده، به یک دارایی نهادینه شده تبدیل شود.

داده‌های Crunchbase نشان می‌دهد که تا حدود سال 2009، تعداد استارتاپ‌هایی که افزایش سرمایه سری A  (Series A funding) را تجربه می‌کردند از استارتاپ‌هایی که در مرحله ایده(بذری) تامین مالی می‌شدند، بیشتر بود. اما از این تایم به بعد، گوی سبقت به دست استارتاپ‌هایی افتاد که تامین مالی در مرحله ایده را تجربه می‌کردند.

تامین مالی بذری در بین سال‌های 2011 تا 2015 دوباره افزایش یافت و تعداد شرکت‌هایی که در مرحله ایده، تامین مالی شدند، در مقایسه با 5 سال قبل، 5 برابر شد. در مقابل، تعداد شرکت‌هایی که سرمایه گذاری سری A را تجربه می‌کردند با سرعت بسیار کمتری افزایش یافتند و تنها 42% رشد را ثبت کردند.

در بازه زمانی 2016 تا 2020، 23,000 شرکت در ایالات متحده، تامین مالی در مرحله ایده را تجربه کردند (که نسبت به 5 سال قبل از آن، افزایش 30% را نشان می‌دهد). این میزان از رشد مطابق مقدار افزایش سرمایه گذاری سری A است که 6,800 استارتاپ در طول این 5 سال را شامل می‌شود (31% افزایش نسبت به مدت مشابه).

ظهور سرمایه گذاران خطرپذیر برای تامین مالی ایده‌ها

در اواسط دهه 2000، شرکت‌های ریسک‌پذیر معمولا چیزی حدود 3 تا 5 میلیون دلار از طریق سرمایه گذاری سری A و 8 تا 12 میلیون دلار از طریق سری B سرمایه گذاری می‌کردند. در واقع آن زمان اشتیاقی برای سرمایه‌گذاری در مراحل بذری (Angel Rounds) وجود نداشت.

Angel Rounds: منظور از این عبارت، در واقع یک مدت زمان کوتاه قبل از راه‌اندازی شرکت جدید است. سرمایه گذاران Angel Round معمولا سرمایه گذاران شخصی، گروه‌های متخصص در این نوع سرمایه گذاری، دوستان و آشنایان هستند.

داده‌های Crunchbase نیز این موضوع را تایید می‌کند. از سال 2006 تا 2010، تعداد تامین مالی انجام شده توسط شرکت‌های سرمایه گذاری ریسک‌پذیر در مراحل بذری راه‌اندازی شرکت‌ها در مجموع 5 سال، تک رقمی بوده است. اما این سرمایه گذاران، تامین مالی در مرحله ایده را برای همیشه رها نکردند. از سال 2011 تا 2015، تعدادی از شرکت‌های برجسته در حوزه سرمایه گذاری خطرپذیر، شروع به تامین مالی شرکت‌ها در مراحل اولیه کردند. فعال‌ترین آن‌ها، شرکت‌های Andreessen Horowitz، New Enterprise Associates و Greylock بودند.

با افزایش شرکت‌هایی که در مراحل اولیه تامین مالی می‌شدند، میزان این سرمایه گذاری نیز به بازه 1 تا 3 میلیون دلار رسید. در آن زمان شرکت‌های برجسته در حوزه سرمایه گذاری ریسک‌پذیر به دنبال این بودند که اولین نهاد سرمایه گذار باشند تا سرمایه گذاری بیشتری در این مرحله انجام دهند.

 

شرکت‌های کنونی که در مراحل بذری سرمایه گذاری می‌کنند.

 

شرکت‌های کنونی که در مراحل بذری سرمایه گذاری می‌کنند.

فعال‌ترین شرکت‌های سرمایه گذاری ریسک‌پذیر که در مرحله ایده سرمایه گذاری می‌کنند، اخیرا شرکت‌های Greycroft، Founders Fund و Khosla Ventures هستند.

Khosla سرمایه گذاری بذری خود در شرکت‌ها را در طول زمان افزایش داد و در واقع سرمایه گذار شرکت‌هایی مانند Instacart، DoorDash، QuantumScape و GitLab بوده است. این شرکت تنها در این هفته اعلام کرد که 400 میلیون دلار قرارداد تامین مالی در مرحله ایده بسته است. این عدد را با سرمایه گذاری 400 میلیون دلاری در کل سال 2014 که در مراحل بذری راه‌اندازی شرکت‌ها انجام شد و بطور مشابه 300 میلیون دلار در سال 2010 مقایسه کنید.

همچنین Greylock در ماه گذشته اعلام کرد که بزرگترین بخش سرمایه گذاری خطرپذیر در این شرکت به سرمایه گذاری در مرحله ایده اختصاص داده شده است: یک صندوق تامین مالی 500 میلیون دلاری.

یکی از دلایلی که بسیاری از شرکت‌های ریسک‌پذیر در مرحله ایده راه‌اندازی یک استارتاپ سرمایه گذاری می‌کنند این است که همراه شدن با یک استارتاپ نوپا در مراحل اولیه، به سرمایه گذاران اجازه می‌دهد تا در گرفتن تصمیمات حیاتی این شرکت‌ها در مراحل اولیه سهیم باشند.

Greylock که در شرکت‌های Wag، Instabase و Snorkel AI سرمایه گذاری بذری انجام داده بود، در معرفی صندوق تامین مالی خود گفت: “’درخت تصمیم’ یک شرکت، بیشترین تغییرپذیری را در مراحل اولیه دارد و ما می‌خواهیم به عنوان شریکی برای موسسان شرکت‌ها، از ابتدا در کنار آن‌ها باشیم.”

Andreessen Horowitz در ماه آگوست یک صندوق تامین مالی در مراحل بذری به ارزش 400 میلیون دلار معرفی کرد. این شرکت، سال‌های متمادی سرمایه گذار اولیه در شرکت‌هایی مانند Robinhood، Stripe و Lime بوده است.

Andreessen Horowitz نیز در آن زمان گفت: “تامین مالی در مرحله ایده، تغییر در استراتژی نیست (زیرا مدت‌ها یک رویکرد اصلی بوده است). این امر، تعهد ما به سرمایه گذاری در مراحل اولیه به عنوان یک جنبش عالی در شرکت را تقویت می‌کند.”

ارزش تامین مالی‌های اولیه افزایش یافته است.

ما همچنین میانه و میانگین ارزش قراردادهای تامین مالی اولیه در طول یک دهه در این 14 شرکت برجسته سرمایه گذاری را بررسی کردیم و متوجه شدیم که میانه ارزش این قراردادها از 1.5 میلیون به 4 میلیون دلار و میانگین آن‌ها نیز از 1.7 میلیون به 4.6 میلیون دلار افزایش پیدا کرده است.

در حالیکه ارزش این قراردادها بشدت افزایش یافته، با این حال هنوز پراکندگی زیادی در داده‌ها وجود دارد. در سال 2020 تامین مالی اولیه توسط این سرمایه گذاران از 700,000 دلار تا 22 میلیون دلار متغیر بوده است.

ارزش این نوع از سرمایه گذاری در سال‌های اخیر به اندازه یک تامین مالی سری A رشد کرده است. Jeff Clavier موسس Uncork Capital گفته است که: “عدم تعادل بین عرضه و تقاضا، اندازه و ارزش این قراردادها را به مرحله‌ای رسانده است که سرمایه گذاران، دیگر برای ریسکی که می‌پذیرند پاداشی دریافت نمی‌کنند. همچنین تامین‌ مالی‌های اولیه در حال حاضر به اندازه و قیمت‌ قراردادهای سری A در 3 سال پیش انجام می‌شود.”

او افزود: “مشکل اینجاست که همه افراد، این معاملات را به چشم فرصت‌های سرمایه گذاری 10 میلیون دلاری می‌بینند، در حالی که اغلب آن‌ها به این گونه نیستند.”

میانه و میانگین تامین مالی بذری انجام شده توسط سرمایه گذاران خطرپذیر بزرگ

میانه و میانگین تامین مالی بذری انجام شده توسط سرمایه گذاران خطرپذیر بزرگ (از 2011 تا 2020)

شامل 14 شرکت سرمایه گذاری برجسته که در سال‌های 2011 تا 2020 تامین مالی بذری انجام داده‌اند.

میانه – میانگین

این روش تنها یک سرمایه گذاری جانبی نیست.

در 10 سال گذشته، سرمایه گذاری در مراحل بذری، رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است. در واقع این نوع از تامین مالی به یک رویکرد اصلی در سرمایه گذاری خطرپذیر تبدیل شده است.

نمونه بارز: درحالی که سرمایه گذاری بذری، تمرکز اصلی شرکت‌های سرمایه گذاری خطرپذیر نبود (و بنابراین مشمول قوانین مربوط به عملکرد ریسکی‌پذیری آن نمی‌شد)، برخی از این شرکت‌ها اکنون برای سرمایه‌ گذاری‌های بذری خود به تایید شرکای این شرکت‌ها (شرکت‌های سرمایه پذیر) نیاز دارند.

این مورد در Sequoia Capital اتفاق افتاد. طبق گفته Jess Lee که در اوایل سال جاری با اعلام سرمایه‌گذاری بذری 195 میلیون دلاری به عنوان چهارمین شرکت در این حوزه مشخص شد، “شرکت هایی که در مراحل اولیه در آن‌ها سرمایه گذاری می‌کنیم، تفاوتی با شرکت‌های سری A ندارند، به جز اینکه در آن‌ها هیئت مدیره رسمی وجود ندارد.”

منبع: Crunchbase

مترجم: معین رفیعی مهر

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد