مروری بر گزارش عملکرد دیجی‌نکست (سال 1400)

۰۱/۰۲/۲۱

دیجی نکست از سال 1397 به عنوان بازوی سرمایه‌گذاری دیجی کالا شروع به کار کرد. هدف این مجموعه که فعالیت رسمی خود را از خرداد 1398 آغاز کرد، سرمایه‌گذاری بر استارتاپ‌ها، شتابدهی و پیش شتابدهی، توسعه تکنولوژی و اجرای برنامه‌های آموزشی عنوان شده است. دیجی نکست فعالیت خود را با تمرکز بر هوش مصنوعی آغاز کرد؛ […]

دیجی نکست از سال 1397 به عنوان بازوی سرمایه‌گذاری دیجی کالا شروع به کار کرد. هدف این مجموعه که فعالیت رسمی خود را از خرداد 1398 آغاز کرد، سرمایه‌گذاری بر استارتاپ‌ها، شتابدهی و پیش شتابدهی، توسعه تکنولوژی و اجرای برنامه‌های آموزشی عنوان شده است.

دیجی نکست فعالیت خود را با تمرکز بر هوش مصنوعی آغاز کرد؛ با پررنگ‌تر شدن نقش تکنولوژی در کسب‌وکارها، این مجموعه در سال 1400 تمرکز خود را با تاکید بر تکنولوژی‌های پیشرفته در صنعت زنجیره ارزش تجارت الکترونیک گسترش داد.

سرمایه‌گذاری‌های دیجی‌ نکست روی استارتاپ‌ها تنها در مراحل بذری و پیش‌بذری بوده و سقف سرمایه‌گذاری روی هر استارتاپ، 5 میلیارد تومان است. براساس آمار منتشر شده در گزارش عملکردی دیجی نکست، از 659 درخواست سرمایه‌گذاری تنها حدود 20 درصد آن‌ها به مرحله ارزیابی رسیده‌اند. از 132 استارتاپ ارزیابی شده تنها 44 استارتاپ موفق به جذب سرمایه شده‌اند که در حال حاضر 50 درصد از آن‌ها فعال هستند.

 

استارتاپ‌های پورتفوی سرمایه‌گذاری دیجی نکست از سه منبع “برنامه‌های استارتاپی”، “واحد توسعه تکنولوژی” و “جستجو در اکوسیستم استارتاپی” به سبد سرمایه‌گذاری وارد شده‌اند،که طبق این گزارش تاکنون به ترتیب 76.19%، 14.28% و 9.52% استارتاپ از این منابع وارد پورتفو دیجی نکست شده‌اند.

 

دیجی نکست در 14 حوزه مختلف سرمایه‌گذاری کرده که سهم حوزه‌های فناوری تبلیغات، خانه هوشمند، لجستیک، آموزش، فین‌تک و تجارت الکترونیکی مکالمه‌ای “Conversational E-commerce” بیشتر از سایرین است که روی هم رفته 63 درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های دیجی‌نکست را شامل می‌شوند.

دیجی نکست علاوه بر سرمایه‌گذاری سه فعالیت دیگر شامل توسعه تکنولوژی، برنامه‌های استارتاپی و برنامه‌های آموزشی را در راستای رسیدن به هدف خود یعنی تزریق سرمایه مالی و معنوی به فناوری‌های نوآورانه انجام می‌دهد.

همان‌طور که  مطرح شد، یکی از فعالیت‌های اصلی دیجی‌نکست در زمینه توسعه تکنولوژی است. سرمایه‌گذاری و حمایت از پروژه‌های مبتنی بر تکنولوژی‌های روز، ارتباط بیشتر و بهینه با صنعت و همراهی با پژوهشگران و توسعه‌دهندگان از جمله گام‌های این مجموعه در راستای توسعه تکنولوژی است. این فعالیت‌ها در واحدی به نام Tech Studio با حضور متخصصان و علاقمندان به تکنولوژی‌های روز انجام می‌شود.

در استودیو توسعه تکنولوژی دیجی نکست، بیش از 1500 محقق و توسعه‌دهنده درخواست همکاری داشتندو 13 پروژه تکنولوژی‌محور شروع به کار کردند و در حال حاضر 5 محصول در مرحله توسعه و ورود به بازار هستند.

یکی از اهداف دیجی‌نکست، توانمندسازی افراد و همراهی آن‌ها برای توسعه ایده‌های استارتاپی‌شان است. در همین راستا فعالیت‌های «پیش شتابدهی» و «شتابدهی» از جمله برنامه‌های مهم این مجموعه است. در این راستا «کمپ استارتاپی» دیجی‌نکست هر تابستان و زمستان برگزار می‌شود. هدف آن نیز همراهی کارآفرینان جوان از ایجاد تا توسعه محصول است که افراد پس از بررسی رزومه‌شان، انتخاب شده و در کمپ استارتاپی حاضر می‌شوند.

تاکنون بیش از 2هزار نفر متقاضی شروع کارآفرینی در دیجی‌نکست بوده و این شرکت میزبان 400 کارآفرین و 37 تیم استارتاپی بوده است. 13درصد این افراد اکنون در دیجی‌نکست مشغول به فعالیت هستند. میانگین سنی کارآفرینان در کمپ‌های استارتاپی 26 سال و حدود 30 درصد حاضرین در این کمپ را خانم‌ها تشکیل داده‌اند.

«آکادمی دیجی‌نکست» از دیگر بخش‌های این مجموعه سرمایه‌گذاری است که برگزاری برنامه‌های آموزشی شرکت با هدف شناسایی و آموزش افراد علاقمند به تکنولوژی‌های پیشرفته را بر عهده دارد. همچنین ایجاد ارتباط موثر میان افراد علاقمند از دیگر اهداف مهم این آکادمی است.

طبق گزارش منتشر شده، تاکنون بیش از هزار ساعت برنامه آموزشی در قالب 22 دوره، 26 کارگاه و 55 رویداد از سوی آکادمی دیجی‌نکست برگزار شده است. 45 استاد نیز وظیفه انتقال مفاهیم به بیش از 8 هزار شرکت کننده را بر عهده داشته‌اند. میانگین سنی شرکت‌کنندگان این آکادمی 24 سال بوده و 64.3درصد حاضرین در رویدادها را آقایان تشکیل داده‌اند.

 

گزارش کامل دیجی نکست را می توانید از اینجا دریافت کنید.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد