بزرگ ترین بانک های آمریکا در کدام حوزه‌های فین تک سرمایه گذاری کرده اند؟

۹۹/۰۶/۲۶

با وجود عدم اطمینان اقتصادی بعد از شیوع ویروس کرونا، بانک های آمریکایی هم چنان در حال سرمایه‌گذاری در حوزه فین تک هستند. تا زمان انتشار این گزارش در سال 2020، بانک‌های آمریکایی 40 سرمایه گذاری در شرکت‌های فین‌تک انجام داده‌اند. تعداد این سرمایه‌گذاری ها در سال 2019 برابر 66 بوده است. در ادامه این […]

با وجود عدم اطمینان اقتصادی بعد از شیوع ویروس کرونا، بانک های آمریکایی هم چنان در حال سرمایه‌گذاری در حوزه فین تک هستند. تا زمان انتشار این گزارش در سال 2020، بانک‌های آمریکایی 40 سرمایه گذاری در شرکت‌های فین‌تک انجام داده‌اند. تعداد این سرمایه‌گذاری ها در سال 2019 برابر 66 بوده است.

در ادامه این گزارش نگاهی به حوزه های فین تکی خواهیم انداخت که بانک‌های پیشرو آمریکا برای سرمایه‌گذاری در آن‌ها متمرکز شده اند.

(بانک های قانونی که در دفتر اصلی آن ها در آمریکا قرار گرفته است، در این گزارش مورد استفاده قرار گرفته است. و تنها سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه فین تک از سال 2010 تجزیه و تحلیل شده است. )

روندهای سرمایه‌گذاری بانک‌های بزرگ آمریکایی (Goldman, Citi, & JP Morgan):

Goldman Sachs، Citigroup و JP Morgan فعال ترین بانک‌های سرمایه‌گذار (از نظر تعداد سرمایه‌گذاری) در حوزه فین تک هستند. در حالیکه هر سه بانک فعالیت های سرمایه گذاری خود در حوزه فین تک را در سال‌های اخیر افزایش داده اند، اما هریک استراتژی های متفاوت برای سرمایه گذاری داشتند.

بانک های بزرگ آمریکا در کدام حوزه فین تک سرمایه گذاری کردند؟

Goldman Sachs و Citigroup به خاطر بازوهای سرمایه‌گذاری خود، فعالیت بیشتری در این حوزه داشته‌اند. این دو بانک بزرگ آمریکایی از فصل اول سال 2018 تا انتهای فصل دوم سال 2020 به ترتیب 59 و 38 سرمایه‌گذاری خطرپذیر انجام داده اند. این دو بانک کماکان نیز به سرمایه‌گذاری در طیف گسترده ای از بخش های فین تک ادامه می دهند.

Goldman Sachs بر روی استراتژی ادغام و تملیک در حوزه مدیریت دارایی و ثروت تمرکز کرده است و اخیرا 750 میلیون دلار برای تملک شرکت United Capital هزینه کرده است. پیش از این نیز این بانک دو شرکت فعال دیگر در این زمینه را خریداری کرده بود.

حوزه وام دهی P2P و بازارهای سرمایه نیز از دیگر اهداف سرمایه گذاری این بانک هستند. که البته سرمایه گذاری در این حوزه نیز در راستای توسعه محصول مدیریت دارایی و ثروت خود این بانک است.

Citigroup نیز تمرکز خود را بر روی حوزه بازار سرمایه قرار داده و از سال 2018 تاکنون 10 سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام داده است. هم چنین این بانک 5 سرمایه گذاری در استارتاپ های حوزه املاک، 5 سرمایه گذاری در استارتاپ های حوزه ابزارهای کسب و کارها و 5 سرمایه گذاری نیز در استارتاپ های حوزه مدیریت دارایی و ثروت در مدت مشابه انجام داده است. به طور کلی هدف citigroup از این سرمایه‌گذاری ها، افزایش مشتریان حقوقی خود به خصوص بانک های سرمایه گذاری و شرکت‌های فعال در حوزه سرمایه‌گذاری است که بیشترین رشد درآمد را در نیم سال اول سال 2020 داشته اند.

JP Morgan نیز تمرکز خود را بر روی دو حوزه بازارهای سرمایه و ابزارهای کسب و کارها معطوف کرده است. در بازه زمانی 2018 تا فصل سوم 2020 به ترتیب 10 و 5 سرمایه گذاری در این حوزه ها انجام داده است. سایر بانک ها نیز حداقل 10 سرمایه گذاری در این حوزه ها انجام داده اند.

حوزه های فین تک بانک های برتر آمریکایی

نکته: اگر یک کسب و کار در یک راند سرمایه گذاری موفق به جذب سرمایه از دو بانک JP Morgan و Citigroup شده باشد، در این نمودار دوبار محاسبه شده است.

بانک ها معمولا به دو دلیل اصلی در کسب و کارهای فین تک سرمایه گذاری می کنند:

  • پتانسیل کسب و کارهای این حوزه برای کسب درآمدهای زیاد
  • همکاری های استراتژیک

در مورد اول هدف از سرمایه گذاری کسب بازده از درآمدهای آتی شرکت است و در مورد دوم بانک‌ها براساس اهداف سازمانی خود اقدام به سرمایه‌گذاری در فین تک ها می کنند. به عنوان مثال در فصل پاییز 2020، JP Morgan در افزایش سرمایه 60 میلیون دلاری Taulia شرکت کرد تا به وسیله این سرمایه‌گذاری بتواند یک راه حل معامله مالی برای مشتریان شرکتی خود ایجاد کند.

یک مثال دیگر از این حوزه سرمایه گذاری بانک Capital One’s در سرویس مدیریت بازنشستگی و دارایی United Income است. پس از سرمایه گذاری در راند سری A در آگوست 2018، Capital One این شرکت را برای ارتقای برنامه بازنشستگی و هم چنین بهبود برنامه مدیریت مالی دیجیتال خود تملک کرد.

روندهای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فین تک:

سرمایه گذاری در حوزه بازارهای سرمایه ادامه دارد، در حالیکه در حوزه بلاک چین این سرمایه‌گذاری ها در حال از بین رفتن است.

در سالیان اخیر با ظهور فناوری های جدید و تغییر سلیقه مصرف کنندگان، محدوده تمرکز بانک ها تغییر کرده است.

از سال 2018 که تعداد سرمایه‌گذاری بانک ها افزایش یافته است، آن‌ها توجه بیشتری به سرمایه‌گذاری در حوزه بازارهای سرمایه کرده اند. وام های P2P، پرداخت، ابزراهای مربوط به کسب و کارهای کوچک و متوسط و مدیریت دارایی و ثروت بخش هایی هستند که همچنان مورد توجه بانک ها قرار دارند و روند سرمایه گذاری در آن ها ثابت است. اما روند سرمایه گذاری در حوزه بلاک چین، از سال 2015 که در بالاترین سطح خود قرار داشته است، کاهش یافته است و سرد شده است.

با این حال محبوب ترین حوزه های سرمایه گذاری در سال 2020، بازارهای سرمایه، مدیریت دارایی و ثروت و ابزارهای مربوط به کسب و کارهای کوچک و متوسط است.

با مشاهده تعداد تجمعی سرمایه‌گذاری های انجام شده از سال 2010، می توان مشاهده کرد که بخش بازارهای سرمایه با اختلاف در صدر جدول قرار دارد و بعد از آن حوزه مدیریت دارایی و ثروت قرار دارد.

حوزه های موردتوجه بانک ها در ده سال گذشته

در ادامه لیستی از شرکت های فین تک حوزه بازارهای سرمایه آورده شده است که در راندهای جذب سرمایه خود، موفق به جذب سرمایه از حداقل 5 بانک شده اند:

  • AcadiaSoft
  • CurveGlobal
  • Kensho Technologies
  • MEMX
  • Symphony

 iCapital Network و Visible Alpha نیز شرکت هایی در حوزه مدیریت دارایی و ثروت هستند که توانسته اند، از حداقل 3 بانک جذب سرمایه کنند.

منبع: CBinsights

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد