آیا فیلیمو در مسیر سودسازی گام برمی‌دارد؟

۰۰/۰۴/۳

افزایش مجدد قیمت حق اشتراک فیلیمو در فروردین ماه و رسیدن هزینه حق اشتراک ماهانه از 25 به 100 هزار تومان در طی دوماه، حواشی بسیاری را برای این VOD ایجاد کرد. بسیاری از مشترکین فیلیمو با اعلام نارضایتی از این وضع، اعلام کردند که اشتراک خود را تمدید نخواهند کرد و فیلیمو نیز دلیل […]

افزایش مجدد قیمت حق اشتراک فیلیمو در فروردین ماه و رسیدن هزینه حق اشتراک ماهانه از 25 به 100 هزار تومان در طی دوماه، حواشی بسیاری را برای این VOD ایجاد کرد. بسیاری از مشترکین فیلیمو با اعلام نارضایتی از این وضع، اعلام کردند که اشتراک خود را تمدید نخواهند کرد و فیلیمو نیز دلیل این افزایش قیمت را، هزینه ساخت سریال های اختصاصی دانست که در سال جدید منتشر می شود.این موارد باعث شد تا در این مقاله با نیم نگاهی به غول VOD جهان، با مقایسه فیلیمو و نت فلیکس به تحلیل وضعیت فیلیمو بپردازیم و نکات و سوالاتی را در مورد این استارتاپ بزرگ کشور مطرح کنیم.

نت فلیکس

نت فلیکس بزرگترین سرویس پخش ویدیویی با بیش از 200 میلیون کاربر است که  عمری بیش از  20 سال دارد. این شرکت در سال 1997، با سرویس پخش DVD شروع به کار کرد و بعد از 5 سال در سال 2002 اولین عرضه اولیه خود را در بازار بورس نزدک با ارزش 15$ به ازای هر سهم انجام داد. نت فلیکس با گسترش فعالیت های خود در کشورهای دیگر از سال 2010، تبدیل به اولین سرویس VOD بین المللی شد. در حال حاضر نت فلیکس در بیش از 190 کشور دنیا  خدمت رسانی می کند و بخش عمده ای از کاربرانش را غیر آمریکایی ها تشکیل می دهند.

نت فلیکس

نت فیلیکس از دریچه آمار و ارقام

نت فیلکس چگونه پول می سازد؟ چه تعداد کاربر دارد؟ و اصلی ترین هزینه های آن چقدر است؟ در ادامه به بررسی این موضوعات می پردازیم.

نت فیلیکیس چگونه پول می سازد؟

حق اشتراک مدل اصلی و تبلیغات مدل جانبی درآمدزایی در بسیاری از سرویس های VOD است. اما نت فیلکس دریافت حق اشتراک از کاربران را به عنوان تنها مدل درآمدی خود در نظر گرفته است. (در ماه ژوئن نیز HBO max از سرویس جدید خود رونمایی کرد که کاربران در ازای مشاهده تبلیغات، می توانند حق اشتراک این سرویس را با هزینه کمتری خریداری کنند.)

بزرگترین سرویس پخش فیلم سریال با 200 میلیون مشترک

تعداد کاربران نت فلیکس از 300 هزار مشترک در سال 2000 به 203 میلیون مشترک در سال 2020 رسیده است! و در سال گذشته این شرکت موفق به جذب 37 میلیون کاربر جدید شده است.

                                                                                                                                                     

تنها 36 درصد مشترکان نت فلیکس آمریکایی هستند

از 37 میلیون مشترک جدیدی که نت فیلکس در سال گذشته جذب کرده است، 80 درصد آن‌ها کاربران بین المللی بوده اند. در 5 سال گذشته تعداد مشترکان آمریکایی نت فلیکس 80 درصد رشد داشته است، درحالیکه تعداد مشترکان بین المللی آن بیش از 300 درصد رشد کرده است.

                                         

19 درصد از جمعیت آمریکا و کانادا از نت فیلیکس استفاده می کنند

مجموع جمعیت کانادا و ایالات متحده آمریکا چیزی نزدیک به 370 میلیون نفر می باشد ( با توجه به اینکه نت فلیکس از این کشور آغاز به کار کرده است). تعداد کاربران نت فلیکس در کانادا و ایالات متحده آمریکا نزدیک به 70 میلیون می باشد که میتوان گفت 19% جمعیت این کشور دارای اشتراک نت فلیکس هستند.

در جدول زیر درصد تعداد کاربران هر منطقه نت فلیکس به جمعیت آن منطقه را مشاهده می کنید.

مشترکین نت فلیکس

درآمد 25 میلیارد دلاری در سال 2020

میزان درآمدهای نت فیلکس در ده سال گذشته بیش از 11 برابر رشد داشته و درآمدهای این شرکت از 2 میلیارد دلار در سال 2010 به حدود 25 میلیارد دلار در سال 2020 رسیده است.

                                                   

75 درصد از هزینه های نت فیلیکس را هزینه تولید و خریداری محتوا تشکیل می دهد

در سال 2020، هزینه های نت فلیکس به بیش از 20 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل 16 درصد رشد داشته است.  در کنار رشد چشمگیر درآمدهای نت فلیکس، هزینه های این شرکت نیز بیش از 10 برابر نسبت به سال 2010 رشد داشته است.

هزینه های این غول VOD را می توان به 4 دسته هزینه های تولید، تبلیغات، تحقیق و توسعه و عمومی تقسیم کرد. نت فلیکس از سال 2015  تولید محتوای اختصاصی در پلتفرم خود را آغاز کرد و در حال حاضر هزینه تولید ، بیشترین سهم را در هزینه های نت فلیکس دارد.

افزایش سود شرکت همزمان با افزایش مشترکین بین المللی

از سال 2010 تا 2016 میزان سود خالص شرکت بین 100 تا 200 میلیون دلار متغیر بوده است، اما در سالیان گذشته همراه با رشد مشترکین بین المللی، درآمدهای این شرکت نیز افزایش یافته است.

                                                                                                                                                                                                               

نگاهی به وضعیت فیلیمو


بیش از یک میلیون مشترک در سال 99

 

فیلیمو در آخرین گزارش خود عنوان کرده بود که در بازه آذر 98 تا آذر 99 به 1.1 میلیون مشترک رسیده است که این تعداد مشترک نسبت به سال 95، رشد 18 برابری داشته است.

گزارش فیلیمو را در این اینجا ببینید.                                                                                                                       

 

(در گزارش سالانه 99 که از آذر 98 تا آذر 99 می باشد ، اعلام شده است تعداد کاربران نسبت به سال قبل 2.5 برابر شده که کاربران سال 98 با این رشد 440 هزار نفر تخمین زده میشود. از طرفی در گزارش خرداد 98 فیلیمو رشد کاربران نسبت به سال قبل 120% اعلام شده که میتوان تعداد کاربران را با این رشد 880 هزار در سال 97 تخمین زد که این دو عدد در  این دو سال 98 و 97 با هم همخوانی ندارند.)

طبق آمار ، جمعیت ایران چیزی در حدود 84 میلیون نفر می باشد. میبینیم 1.3% جمعیت ایران دارای اشتراک در فیلیمو می باشند این در حالی است که این عدد در نت فلیکس 19% می باشد یعنی بیش از 14 برابر نسبت مشترکین فیلیمو به کاربران در ایران!

هزینه تولید محتوای اختصاصی چقدر برای فیلیمو آب میخورد؟

 

فیلمو در آخرین گزارش خود عنوان کرده است است که در سال جدید 30 سریال منتشر خواهد کرد. اگر هر سریال را 30 قسمت و هر قسمت را 40 دقیقه فرض کنیم، فیلیمو در سال جدید 36 هزار دقیقه محتوا تولید خواهد کرد. اگر هزینه هر دقیقه تولید سریال در شبکه نمایش خانگی را 30 میلیون تومان در نظر بگیریم (بر اساس مصاحبه مهران مهام، تهیه کننده، با تسنیم در فرودین ماه)، بنابراین فیلمیمو در این سال باید 1080 میلیارد تومان برای تولید محتوای اختصاصی هزینه کند.

البته هزینه تولید محتوا تنها هزینه این شرکت نیست. با فرض اینکه هزینه تولید محتوا 75 درصد از هزینه های این شرکت را دربرمی‌گیرد (باتوجه به ساختار هزینه‌ای نت فلیکس)، به عدد 1440 میلیارد تومان برای هزینه کل فیلیمو در سال 1400 می رسیم.

این هزینه با چه تعداد مشترک محقق می شود؟ (بدون در نظر گرفتن درآمد حاصل از تبلیغات)

 

اگر متوسط هزینه حق اشتراک ماهانه فیلیمو را 80 هزار تومان درنظر بگیریم، برای رسیدن به نقطه سر به سر، ماهانه 1.5 میلیون نفر باید اشتراک این مجموعه را خریداری کنند (در حال حاضر هزینه حق اشتراک ماهانه فیلیمو 100 هزار تومان است. ولی با در نظر گرفتن برخی تخفیفات فیلیمو و هم چنین هزینه ماهانه فروش حق اشتراک 3 ماهه و 6 ماهه، 80 هزار تومان عدد مناسب تری برای متوسط حق اشتراک ماهانه است).
برای رسیدن به این عدد تعداد مشترکین فیلیمو باید 36 درصد رشد پیدا کند (رشد مشترکین فیلیمو در سال 99 نسبت به سال 98، 25 درصد بوده است).

هرچند تنها 1.3 درصد جمعیت کشور اشتراک فیلیمو را خریداری کرده اند (براساس آخرین گزارش فیلیمو) و تفاوت این عدد با نسبت 19 درصد نت فلیکس در آمریکا این تصور را ایجاد کند که رسیدن به 1.5 میلیون مشترک کار چندان سختی نخواهد بود. اما در این بین از تفاوت های اقتصادی و فرهنگی دو کشور  نباید غافل شد (افرادی که  آنقدر درگیر مخارج روزانه خود هستند که هزینه ی 100 هزارتومانی برای تماشای فیلم و سریال جایی در سبد خانوار آن ها ندارد. ضمن اینکه این افراد عادت کرده اند این گونه محتوا را به صورت رایگان مشاهده کنند)

به نظر شما با توجه به هزینه تولید محتوای اختصاصی، فیلیمو چگونه می تواند به سوددهی برسد؟ آیا حرکت به سمت بازارهای کشورهای همسایه، میتواند کمکی به این موضوع بکند؟

نظرات خود را با ما زیر این مقاله درمیان بگذارید.

نویسنده: امیررضا ظفری/ تحلیل‌گر کسب‌وکار

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد

  1. حسین

    سلام، قطعا در شرایط فعلی حرکت به سمت بازار کشورهای منطقه کمکی نخواهد کرد چراکه ابتدا باید هزینه نسبتا سنگینی برای تولید محتوا متناسب با اتمسفر جدید را متقبل شد و سپس در پی برگردان سرمایه و سود رفت و در شرایط فعلی این امر بواسطه عدم امکان انتقال پول و معضلات فراوان در تجارت خارجی و تعاملات مشکل ساز خواهد شد و فیلمو در داخل هم به مشکل بر میخورد چراکه هزینه بالا رفته و برگشت باندازه نبوده لذا فشار مالی مجدد به کاربر داخلی باید وارد کرد و این فشار یعنی افزایش نرخ که یقینا کشش بازار نخواهد داشت.من فکر میکنم حداقل طی دو سال آینده نگاه باید صرفا به داخل باشد و هزینه ها با جذب اسپانسر صورت گیرد و البته کاهش هزینه با کاهش برنامه تولید محتوا

    ۰۰/۰۴/۷ ۲۰:۳۲ پاسخ
    • Rasta-Admin

      کاملا درسته …

      ۰۰/۰۴/۹ ۱۱:۲۱ پاسخ
  2. علی

    اینهم در نظر بگیرید که با افزایش این قیمت ها خیلی ها مثل من دیگه اشتراک نخریدند

    ۰۰/۰۴/۷ ۲۱:۲۵ پاسخ
    • Rasta-Admin

      بله نرخ ریزش کاربران با این افزایش قیمت ها افزایش یافته …

      ۰۰/۰۴/۹ ۱۱:۱۷ پاسخ