33 صنعتی که توسط خودروهای بدون راننده (خودران‌ها) متحول خواهند شد_ بخش سوم

۰۰/۰۸/۱۶

در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که خودروهای بدون راننده چگونه بر روی صنعت و مشاغل تاثیر می‌گذارند. در قسمت سوم این مقاله 11 صنعت آخر را از لیست 33 صنعت بررسی می کنیم: فروشگاه‌های حضوری (غیر آنلاین) با بکارگیری پهبادها و خودران‌ها در خدمات تحویل (دِلیوری)، مکان فروشگاه‌های حضوری، با اجتناب افراد از […]

در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که خودروهای بدون راننده چگونه بر روی صنعت و مشاغل تاثیر می‌گذارند. در قسمت سوم این مقاله 11 صنعت آخر را از لیست 33 صنعت بررسی می کنیم:

open

فروشگاه‌های حضوری (غیر آنلاین)

با بکارگیری پهبادها و خودران‌ها در خدمات تحویل (دِلیوری)، مکان فروشگاه‌های حضوری، با اجتناب افراد از رانندگی ممکن است که اهمیت کمتری پیدا کند. به عنوان مثال، افراد می‌توانند بدون در نظر گرفتن حُسن مجاورت، از فروشگاه مورد علاقه خود خرید کنند و آن را توسط خودران‌ها تحویل بگیرند. و اگر این وسایل نقلیه دارای تکنولوژی سردکن باشند، مسافت فروشگاه تا منزل، مولفه تعیین کننده‌ای نخواهد بود. علاوه بر آن، صاحبان فروشگاه‌‌ها احتمالا تراکم افراد کمتری را مشاهده کرده که هنگام رانندگی یا پیاده‌روی، متوجه فروشگاه آن‌ها بشوند.

از طرف دیگر، نیاز به مصرف انرژی کمتر برای رانندگی ممکن است باعث شود که افراد سوار ماشین شده و مسافت‌های طولانی‌تری را در خودرو سپری کنند و در عوض از فروشگاه‌ها و رستوران‌های دورتر که قبلا آن‌جا نبوده‌اند، خرید کنند. به گفته Scott Hardman، محقق موسسه Transportation Studies، رانندگی خودکار، “فشار ناشی از رانندگی را کم کرده” و می‌تواند طی کردن مسافت‌های طولانی را آسان‌تر کند.

نمایندگی خودرو

نمایندگی‌های خودرو

با ناوگان وسایل نقلیه خودران (چه خودروهای ساخته شده توسط شرکت‌های خودروساز و چه توسط شرکت‌های حمل و نقل اشتراکی) که فقط سوار آن شده و در مقصد پیاده می‌شوید (بدون نیاز به راننده)، ، افراد بیشتری ممکن است مالکیت خودروهای معمولی خود را واگذار کنند.

به عنوان مثال، مالکیت خودرو ممکن است به مدل اشتراک خودرو تغییر یابد که در آن، شرکت اجاره دهنده، وسیله نقلیه و همه هزینه‌های نگهداری آن را با یک قیمت واحد ارائه داده تا افراد بدون خرید خودرو، بتوانند از مزایای منحصر بفرد آن بهره ببرند. در واقع، این تغییر در حال انجام است. ایلان ماسک اعلام کرده است که شرکت تسلا در سال 2021، اشتراک کامل رانندگی خودکار را برای افرادی که به دنبال مدل “پرداخت به ازای مصرف” (Pay-As-You-Go) هستند، ارائه کند.

خدمات تعویض روغن و کارواش

خدمات تعویض روغن و کارواش

همانطور که در نتیجه ظهور خودران‌ها، مالکیت و نگهداری خودروها از افراد شخصی به صاحبان ناوگان منتقل خواهد شد، مسئولیت تعمیرات و نگهداری از این وسایل نقلیه نیز به عهده ناوگان خواهد بود. مراکز تعویض روغن، کارواش و حتی مراکز اجاره خودرو، با تمرکز صاحبان ناوگان بر تجهیزات و امکانات خود یا راه‌حل‌های دیگر برای رسیدگی به این نیازها، می‌توانند به کلی از بین بروند.

کارواش‌های سنتی، علاوه بر رقابت با امکانات متعلق به ناوگان‌ها، با چالش‌های دیگر مانند نبود تجهیزات مناسب برای سرویس‌دهی به خودران‌هایی که برای شستشو توقف می‌کنند نیز روبرو هستند. در حال حاضر، اکثر خودروهای بدون راننده، نیاز به شستشوی دستی (غیر اتوماتیک) دارند تا از ایجاد آسیب یا پوشاندن سنسورهای عملکردی آن‌ها جلوگیری شود.

معماری و طراحی داخلی

معماری و طراحی داخلی

وقتی که افراد نیازی به رانندگی نداشته باشند، در داخل خودروهای خود چه کاری انجام می‌دهند؟ طراحی داخلی خودروها به احتمال زیاد باید تغییر کند تا با نحوه گذراندن وقت افراد تطابق داشته باشد. این طراحی دیگر نیازی به متمرکز بودن در اطراف فرمان نیست و می‌تواند آروزی مصرف کنندگان برای داشتن فضای بیشتر را برآورده کند. Klaus Bischoff، مدیر اجرایی بخش طراحی کمپانی Volkswagen، به این موضوع اشاره می‌کند که در مقایسه با طراحی سنتی، “طراحی داخلی خودران‌ها بر مبنای نیاز مسافران است. این سبک طراحی به مسافران این امکان را می‌دهد: در حالی که به جایی که می‌خواهند می‌روند، کاری را که می‌خواهند نیز انجام دهند.”

همچنین، این ملاحظات تنها به ما انسان‌ها مربوط نمی‌شود، درباره حیوانات و بسته‌هایی که باید تحویل داده شوند چطور؟ از آنجا که شرکت‌های متخصص طراحی داخلی خودرو، دید خود را نسبت به چرایی و چگونگی مسافرت با خودران‌ها اصلاح می‌کنند، شرکت‌های تولید کننده تجهیزات داخلی خودرو نیز به تغییر آنچه که تولید می‌کنند روی خواهند آورد.

اجرای ترافیک

اجرای ترافیک

ترافیک روان‌تر و تعداد افراد کمتر پشت فرمان‌ها، می‌تواند نیاز به حضور ماموران راهنمایی و رانندگی برای هدایت ترافیک را کاهش دهد. همچنین، درآمد شهرها از جریمه‌ها و تخلفات رانندگی به شدت کاهش خواهد یافت. کشور آمریکا تنها از جریمه‌های مربوط به سرعت، سالانه 6.2 میلیون دلار درآمد زایی می‌کند. در واقع مشخص نیست که در صورت نقض قانون راهنمایی و رانندگی توسط یک اتومبیل خودران، جریمه برای چه کسی صادر می‌شود: صاحب خودرو یا سازنده نرم افزار خودرو؟

در عمل نیز این سوال وجود دارد که پلیس چگونه با وسایل نقلیه خودران در تعامل خواهد بود؟ آیا هر مامور توانایی غیر فعال کردن اجباری خودرو را خواهد داشت؟ آیا اصلا به چنین برخوردی نیاز خواهد بود؟ با استفاده از یک شبکه متصل، از لحاظ تئوری، هر خودرو از تصادفات، موانع و فعالیت‌های پلیس/آتش نشانی/امداد و نجات در مسیرهای خود آگاه است و از این رو می‌تواند تغییر مسیر دهد. این نوع تغییر مسیر در حال حرکت می‌تواند به کاهش ازدحام، کاهش زمان پاسخگویی پرسنل اورژانس و نجات جان افراد کمک کند.

تناسب اندام

تناسب اندام

خودران‌ها می‌توانند با مجهز شدن به تجهیزات تناسب اندام برای استفاده سرنشینان، زمان رفت و آمد را به زمانی برای ورزش تبدیل کنند. Marko Vujicic، یک مهندس و سهیم در شرکت NPD Team، که به تولید کنندگان تجهیزات ورزشی مشاوره می‌دهد، به نیویورک تایمز گفت: “یک وسیله نقلیه خودران مطمئنا می‌تواند یک باشگاه عالی باشد، زیرا همه جای آن سفت و محکم است. از لحاظ نظری، این استحکام به شما این امکان را می‌دهد که از هر سطح خودرو به عنوان یک تکیه گاه مقاوم استفاده کنید. خودروی شما به یک اتاق متحرک کامل تبدیل می‌شود.”

در حالی که ممکن است مدتی طول بکشد که وسیله نقلیه بدون راننده به یک باشگاه با تجهیزات کامل تبدیل می‌شود، مربیان در حال حاضر شروع به طراحی تمرینات مخصوصی کرده‌اند که تماما در صندلی جلو یک خودران انجام شود!

مراقبت از سالمندان و کودکان

مراقبت از سالمندان و کودکان

وسایل نقلیه خودران می‌تواند جابجایی افراد مسن را آسان‌تر کرده و به آن‌ها اجازه دهد که بدون نیاز به رانندگی، فعال بمانند و در اجتماع مشارکت کنند. همچنین نیاز به پرستار کاهش یافته و ممکن است ماندن در خانه برای افراد مسن نسبتا سالم، بدون نیاز به کسی که آن‌ها را جابجا کند، آسان‌تر باشد (بر خلاف زندگی در خانه سالمندان).

این واقعیت ممکن است چندان دور از ذهن نباشد. Eric Tanenblatt، سرپرست سیاست‌های اجتماعی، می‌گوید: “تعجب نمی‌کنم اگر در 10 سال آینده، شاهد این باشیم که ناوگان خودران‌ها در اکثر کلان‌شهرها، در حال جابجایی هستند و مردم توسط اپلیکیشن‌ها، آن‌ها را فراخوانی می‌کنند. این امر می‌تواند تغییرات بزرگی برای افراد مسن، ملاقات پزشکان و دیگر موارد مانند پیک مواد غذایی ایجاد کند.”

خودروهای بدون راننده همچنین می‌توانند مراقبت از کودکان را تحت تاثیر قرار دهند، رفت و آمد خودکار آن‌ها به مدارس و مهدکودک‌ها و ارائه مفهوم جدیدی از حمل و نقل برای رانندگی کودکان، نوجوانان و جوانان.

برآوردها نشان می‌دهد که وسایل نقلیه خودران، شغل بیش از 570 هزار پرستار کودکان و 1.4 میلیون پرستار بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

خدمات تعمیرات منزل

خدمات تعمیرات منزل

65% از خانه‌های جدیدی که ساخت و ساز آن‌ها در سال 2019 تکمیل شده است، دارای دو پارکینگ خودرو  بوده‌اند، در حالی که تنها 7% از خانه‌های جدید فاقد پارکینگ خودرو بودند. با کمرنگ شدن نیاز به داشتن خودروی شخصی، بازسازی فضای پارکینگ‌ها و گاراژهای اضافه، به زودی می‌تواند به یک کسب و کار پررونق تبدیل شود.

صاحبان خانه می‌توانند از فضای پارکینگ برای بزرگ‌تر کردن خانه خود استفاده کرده و ارزش دارایی خود را افزایش دهند، یا حتی فضایی برای اجاره به مسافرانی که از پلتفرم‌هایی مانند Airbnb استفاده می‌کنند، ایجاد کنند. این امر همچنین فرصت‌هایی را برای طراحان و پیمانکارانی که بر بازسازی فضای گاراژ متمرکز هستند، ایجاد می‌کند.

دادسراها و مراکز طرح دعاوی

دادسراها و مراکز طرح دعاوی

خودروهای بدون راننده می‌توانند در تعداد و شدت تصادفات رانندگی تغییر ایجاد کنند (و همچنین شکایاتی که به دنبال آن‌ها وجود دارد). در حال حاضر 94 الی 96% تصادفات به خطای انسانی مربوط می‌شود: خودکار شدن خودروها می‌تواند باعث کاهش قابل توجه این تصادفات شده که در نتیجه منجر به کاهش پرونده‌های حقوقی می‌شود. و هنگام وقوع تصادفات نیز، خودروهای متصل، می‌توانند داده‌های دقیق‌تری در مورد تصادفات و خودروی مقصر در آن‌ها ارائه دهند.

همچنین خودروهای بدون راننده این پتانسیل را دارند که مسئولیت مربوط به خودروها را از افراد شخصی به شرکت‌های تولید کننده و صاحبان ناوگان وسایل نقلیه خودران انتقال دهند. این امر می‌تواند باعث کاهش تقاضا برای وکلای خصوصی شده و شرکت‌های خودروسازی را مجبور می‌کند که بخش‌های حقوقی شرکت خود را گسترش دهند.

عملیات نظامی

عملیات نظامی

در ماه مِی 2018، Michael Griffin، معاون وزیر دفاع آمریکا در بخش تحقیقات و مهندسی، به قانون‌گذاران گفت که پنتاگون بیش از عموم جامعه از وسایل نقلیه بدون راننده منتفع خواهد شد.

با توجه به گفته Griffin، بیش از نیمی از تلفات در مناطق جنگی مربوط به پرسنل تحویل سوخت، غذا و دیگر تدارکات است. استفاده نظامی از وسایل نقلیه خودران، می‌تواند نیروها را از خطر دور کرده و موجب کاهش صدمات و نجات جان افراد شود.

بسیاری از نیروهای مسلح در حال آزمایش تانک‌های بدون راننده و هواپیمای بدون خلبان هستند.

امور غیر انتفاعی جهانی

امور غیر انتفاعی جهانی

برای سازمان‌های غیر انتفاعی و داوطلبانی که در مناطق کم برخوردار یا دور افتاده فعالیت می‌کنند، خودروهای بدون راننده می‌تواند مفهوم جدیدی از انتقال مایحتاج به افراد نیازمند را ارائه دهد (بدون نیاز به راننده یا غذا، سرپناه و سایر امکانات مورد نیاز یک راننده). خودران‌ها علاوه بر آوردن ملزوماتی مانند غذا، پوشاک یا تجهیزات پزشکی، می‌توانند ماهواره تجهیز شده و سرویس‌های تماس را در اختیار افراد قرار دهند. این امر باعث می‌شود که ارتباط با مناطق دور افتاده یا نواحی که بلایای طبیعی، ناآرامی‌های سیاسی یا بحران‌های دیگر موجب اختلال در زیرساخت‌ها شده، حفظ شود.

سهولت در دسترسی به تدارکات و ارتباطات در مناطق دور افتاده، می‌تواند اثربخشی نهادهای غیر انتفاعی را افزایش دهد. این موضوع به آن‌ها اجازه می‌دهد تا وظایف حمل و نقل را از دوش نیروهای داوطلبی برداشته و آن‌ها را به سایر امور تاثیرگذار بگمارند.

برای مطالعه بخش اول و دوم مقاله کلیک کنید:

33 صنعتی که توسط خودروهای بدون راننده (خودران‌ها) متحول خواهند شد_ بخش اول

33 صنعتی که توسط خودروهای بدون راننده (خودران‌ها) متحول خواهند شد_ بخش دوم

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد