پروفایل تپسی

۹۹/۰۵/۱۶

تپسی، یکی از دو سامانه‌ی بزرگ درخواست خودرو کشور، با نام تجاری شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس است که در هر زمان و هر نقطه‌ای از شهر، شما را به مقصدتان می‌رساند. کار خود را از خرداد 1395 در تهران با هدف راحت‌تر، امن‌تر و ارزان‌تر کردن سفرهای درون‌شهری آغاز کرد و امروزه در […]

تپسی، یکی از دو سامانه‌ی بزرگ درخواست خودرو کشور، با نام تجاری شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس است که در هر زمان و هر نقطه‌ای از شهر، شما را به مقصدتان می‌رساند. کار خود را از خرداد 1395 در تهران با هدف راحت‌تر، امن‌تر و ارزان‌تر کردن سفرهای درون‌شهری آغاز کرد و امروزه در بسیاری از استان‌های پرجمعیت کشور حضور دارد. انجام سفرهای بین‌شهری در برنامه‌ی تپسی بوده است ولی به دلیل پیچیدگی‌ها و مجوزهای متفاوت، هنوز اجرایی نشده است.

وضعیت فعلی

تیم تپسی فعالیت خود را در 15 شهر بزرگ (تهران، کرج، مشهد، اصفهان، شیراز، ارومیه، لاهیجان، رشت، انزلی، تبریز، ساری، یزد، کرمان، قم و اهواز) -غالبا مراکز استان- و برخی از شهرهای تابعه در سراسر کشور با بیش از 800 نفر نیروی کار (شامل نیروهایی که در دفاتر تپسی مشغول به کار هستند و بازاریابانی که به جذب راننده می‌پردازند) ادامه می‌دهد.

info-Tapsi

اپلیکیشن اندروید و نسخه تحت وب این مجموعه در بهمن 98 تغییرات اساسی را تجربه کرد تا امکانات و تجربه بهتری را در اختیار استفاده‌کنندگان قرار دهد. در کنار تغییرات ساختاری، تغییر لوگو و رنگ‌بندی آن در کنار متناسب‌سازی سایر المان‌ها و موارد بصری در همان موقع اعمال شده است.

به این ترتیب، لوگوی دایره شکل پیشین تپسی، به دو خط موازی، و رنگ مشکی این برند، به رنگ نارنجی تغییر کرد. تپسی رنگ نارنجی لوگوی جدید خود را یادآور تاکسی‌های نارنجی که سال‌ها قبل به جابه‌جایی مسافران می‌پرداختند، می‌داند. همچنین دو خط موازی موجود در این لوگو، از خطوط خیابان الهام گرفته شده‌ است که تداعی‌کننده حرکت هستند.

وضعیت فعلی تپسی

(آمار نصب در اپلیکیشن کافه بازار به صورت پله ای است و در واقع تعداد نصب بین 2 تا 3 میلیون در این اپ استور، 2 میلیون نوشته می‌شود.)

 

نگاهی به مسیر توسعه تپسی

تایم لاین تپسی

 آمار و ارقام

متاسفانه تا کنون هیچ گزارش رسمی و کاملی از سوی تپسی ارائه نشده است. اطلاعات در دسترس صرفا به صورت موردی در مصاحبه‌ها و گفتگوها بیان شده است.

در فروردین 99 میلاد منشی‌پور (مدیرعامل تپسی) در گفتگوی زنده با مانی قاسمی (سردبیر دیجیاتو) اعلام کرد تعداد راننده‌های ثبت‌نام شده در تپسی حدود یک میلیون نفر است که به‌طور میانگین روزانه بین 300 تا 400 هزار نفر از آنان آنلاین بوده و خدمت‌رسانی می‌کنند. همچنین اضافه می‌کند این آمار مربوط به شرایط عادی است که با توجه به شرایط ویژه به دلیل شیوع ویروس کرونا، این آمار کاهش شدیدی دارد.

برای مقایسه و بررسی رشد رانندگان تپسی می‌توان به سال 97 رجوع کرد که منشی‌پور در مصاحبه‌ای با آرمان صفایی، به خدمت‌رسانی حدود 40 هزار نفر راننده در روز (از حدود150 هزار راننده فعال از 250 هزار راننده ثبت‌نام شده -با توجه به مصاحبه با هفته‌نامه شنبه-) اشاره کرده بوده است. با توجه به اینکه حدودا 4 سال از آغاز به کار تپسی می‌گذرد، در بازه‌ی 2 ساله‌ی اول، 40 هزار راننده فعال در روز و در انتهای 2 ساله‌ی دوم، 400 هزار راننده فعال در روز وجود دارد که شتاب و گسترش بیش از پیش این استارتاپ (که جز این هم انتظار نمی‌رفت) را نشان می‌دهد.

در مورد آمار سفرهایی که روزانه توسط تپسی انجام می‌شود نیز آمار دقیقی وجود ندارد. منشی‌پور در سال 97 در گفتگویی با هفته‌نامه شنبه اعلام کرده روزانه حدود 300 هزار سفر با تپسی در سراسر کشور انجام می‌شود. این در حالی است که بازار سفرهای حوزه آژانس و تاکسی تلفنی در کشور حدود 6 میلیون سفر در روز تخمین زده شده بود و طبق برآورد ایشان حدود 15 تا 20 درصد این سفرها در حوزه آنلاین (توسط تپسی، اسنپ و سایر فعالان این بخش) صورت می‌گرفته است.

باشگاه مشتریان تپسی

تپسی، اولین تاکسی اینترنتی است که برای کاربران خود، یک باشگاه مشتریان (سفینه تپسی) ارائه داده است. سفینه تپسی که بهمن ماه ۹۸ آغاز به کار کرد، چهار سطح مختلف دارد و تمامی کاربران تپسی می‌توانند بسته به تعداد سفرهایی که طی فصل گذشته داشته‌اند، در یکی از این سطوح قرار گیرند. سطوح سفینه تپسی عبارتند از زمین، ماه، خورشید و کهکشان. هر کاربر با امتیازهای کسب شده می‌تواند از برندهایی که با تپسی در این پروژه همکاری می‌کنند، تخفیف‌های مختلف دریافت کند. در باشگاه مشتریان تپسی، برندهایی چون دیجی‌کالا، پارس آنلاین، تخفیفان، تیوال، سینما تیکت، گلیتال و نوار محصولات خود را به اعضای این باشگاه با تخفیف ارائه می‌دهند.

امکانات نرم‌افزار

پیشنهاد مبدا و مقصد

بر اساس تحلیل سفرهای قبل، نقاطی را که معمولا از آنجا سوار می‌شوید را تشخیص می‌دهد، مثلا اگر هر روز بعد از ظهر از محل کار سوار خودرو شوید، تپسی به طور خودکار پین مبدا را درب محل کارتان قرار می‌دهد تا نیازی نباشد شما پین را روی نقشه جابه‌جا کنید. بعد از انتخاب مبدا، به صورت خودکار مقصد را به شما پیشنهاد می‌دهد. به عنوان مثال اگر هر روز عصر از محل کار به منزل مراجعه می‌کنید، با باز کردن اپلیکیشن در همان ساعات و انتخاب محل کار به عنوان مبدا، منزل شما به عنوان مقصد به شما پیشنهاد می‌شود.

پیشنهاد مبدا جایگزین

اگر شما به عنوان مبدا سفر خود، نقطه‌ای را انتخاب کنید که چندان خوش‌مسیر نبوده و از خیابان‌ها و مسیرهای اصلی فاصله زیادی داشته باشد، یا مثلا چراغ قرمز پرترافیکی کمی پایین‌تر از محل مبدا شما قرار داشته باشد، اپلیکیشن در لحظه و بر روی نقشه، با خط‌چین به شما نشان می‌دهد که اگر کمی جابه‌جا شده و مثلا سمت دیگر خیابان را به عنوان مبدا انتخاب کنید، هم هزینه کمتری را خواهید پرداخت و هم زمان رسیدن راننده به شما، کوتاه‌تر خواهد بود.

برآورد هزینه سفر

نرم‌افزار تپسی به‌طور خودکار هزینه سفر را محاسبه کرده و پیش از درخواست خودرو به مسافر مبلغ کرایه را اطلاع می‌دهد. پرداخت هزینه سفر نیز می‌تواند به صورت نقدی یا اعتباری (آنلاین) باشد.

امتیازدهی به راننده

در پایان سفر مسافران می‌توانند بر اساس رضایت‌شان از سفر، به راننده امتیازی بین ۰ تا ۱۰ بدهند. اگر مسافران عددی کمتر از ۸ را انتخاب کنند باید دلیل آن را مشخص نمایند. تنها رانندگانی که میانگین امتیازی بالاتر از ۸ داشته باشند امکان ادامه فعالیت خواهند داشت.

امنیت سفر تپسی

مسافر می‌تواند پس از دریافت اطلاعات خودرو و مشخصات راننده، این اطلاعات را برای اطمینان خاطر و در حین سفر با فرد دیگری -دوست یا اعضای خانواده- به اشتراک بگذارد. با استفاده از این ویژگی، نه تنها خود مسافر بلکه اعضای خانواده وی نیز می‌توانند مسیر خودرو را به صورت آنلاین مشاهده کنند. همچنین اگر مسافر در حین سفر احساس خطر کند می‌تواند از گزینه «تماس اضطراری با واحد امنیت» یا SOS استفاده کند، تیم امنیت تپسی بررسی‌های لازم را انجام داده و در صورت نیاز با پلیس، اورژانس یا سایر نهادهای مرتبط تماس خواهند گرفت. ویژگی دیگری نیز وجود دارد که مسیر و زمان حرکت خودروی داخل مسافر را با حالت پیش‌بینی و تخمین زده شده می‌سنجد و در صورتی که اختلاف معنی‌داری وجود داشته باشد به صورت خودکار تیم امنیت را در جریان قرار می‌دهد تا اقدامات لازم را انجام دهند.

گزینه‌های سفر

از جمله امکانات دیگری که در محیط داخل اپلیکیشن وجود دارد، امکان «انتخاب مقصد دوم»، «رفت و برگشت» و «توقف در مسیر» است.

کد تخفیف

علاوه بر سرویس‌های متنوع، تپسی در مناسبت‌ها و موقعیت‌های مختلف، تخفیف‌های متنوعی را برای مسافرین خود در نظر گرفته است.

زبان‌ها

تپسی در آخرین نسخه اپلیکیشن خود امکان کار به زبان انگلیسی و ترکی را مهیا کرد.

خدمات

کلاسیک

با تپسی کلاسیک می‌توانید یک خودروی اختصاصی برای رسیدن به مقصد خود داشته باشید.

لاین

در سفرهای اشتراکی تپسی لاین، ممکن است یک یا دو مسافر هم‌مسیر در طول سفر با شما همراه شوند. لاین، راهی هوشمندانه برای کاهش تردد خودروی تک‌سرنشین، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و البته محافظت از محیط زیست با اشتراک سفر با دیگران است (با توجه به شرایط گسترش ویروس کرونا، این خدمت ارائه نمی‌شود).

تلفنی

این امکان را به شما می‌دهد که بدون استفاده از اپلیکیشن تپسی و با شماره‌گیری ۱۶۳۰ درخواست خودرو دهید. مناسب برای افرادی که گوشی هوشمند یا دسترسی به اینترنت ندارند.

تاکسی

امکان درخواست اختصاصی تاکسی‌های زرد و سبز شهری برای کاربران اضافه شده است. این اقدام به دنبال امضای قراردادی مابین سازمان تاکسیرانی و شرکت تپسی و افزایش دامنه همکاری این دو مجموعه صورت گرفته است. با امضای این قرارداد و صدور مجوز فعالیت تاکسی‌های شهری در سامانه تپسی، در حال حاضر بخش بزرگی از تاکسی‌های شهری در سامانه تپسی ثبت نام کرده و مشغول فعالیت هستند. در نتیجه افزوده شدن سرویس درخواست تاکسی به اپلیکیشن تپسی، آن دسته از مسافرانی که به هر دلیل، مانند وارد شدن به محدوده طرح ترافیک در طول روز، مایل به استفاده از تاکسی‌های زرد و سبز هستند، می‌توانند به صورت اختصاصی برای این دسته از تاکسی‌ها درخواست سفر دهند. لازم به ذکر است که کرایه سفر با این تاکسی‌ها تفاوتی با قیمت‌های سرویس کلاسیک تپسی ندارد.

همیار

با شیوع ویروس کرونا، تپسی خدمت جدیدی ارائه کرده است که کاربران می‌توانند همانند درخواست خودرو، با مشخص کردن مبدا خرید و مقصد خود (خانه)، گزینه «درخواست همیار تپسی» را انتخاب کرده و لیست خریدشان را در اختیار سفیر تپسی قرار دهند تا به جای آنها خرید کرده و کالاهای خریداری شده را به آنها تحویل دهد. جزئیات سفارش خرید را که پیش‌تر از طریق مکالمه یا ارسال پیام بین راننده و مسافر امکان‌پذیر بود، می‌توان در مرحله درخواست خودرو، داخل اپلیکیشن وارد کرد. همچنین در نسخه جدید، مراکز خرید در محدوده مبدا انتخابی کاربر روی نقشه نشان داده می‌شود و به این ترتیب به کاربران کمک می‌شود تا راحت‌تر مقصد خرید خود را مشخص و انتخاب کنند.

پیک

تپسی در ادامه تلاش برای خدمت‌رسانی در شرایط ویژه شیوع بیماری کوید-۱۹، خدمت جدید خود را برای ارسال انواع بسته و کالا با نام «پیک تپسی» راه‌اندازی کرد. البته در «همیار تپسی» نیز به نوعی این خدمت ارائه می‌شد اما به این ترتیب این خدمت به صورتی مجزا از سایر خدمات، صرفا جهت ارسال انواع کالا ارائه خواهد شد و کاربران می‌توانند بسته‌های خود را از طریق «پیک تپسی» به مقصد مورد نظرشان ارسال کنند.

توان‌یاب

اپلیکیشن تپسی، برای نابینایان، کاملا دسترس‌پذیر شده و امکاناتی جهت تسهیل سفر ناشنوایان و توان‌یابان حرکتی در اپلیکیشن اعمال شد. گزینه‌های مختلف اپلیکیشن تپسی لیبل‌گذاری شده است تا نابینایان بتوانند به راحتی از این نرم‌افزار استفاده کنند. برای ناشنوایان نیز در اپلیکیشن تپسی این امکان فراهم شده تا مسافر بتواند در قسمت پروفایل خود مشخص کند که ناشنوا یا کم‌شنواست و در نتیجه سفیر در هنگام قبول درخواست، از این موضوع باخبر شده و مناسب با شرایط عمل خواهد کرد. توان‌یابان حرکتی نیز می‌توانند با رفتن به پروفایل خود و انتخاب گزینه‌ی ویلچر/عصا دارم، این آگاهی را در هنگام قبول درخواست به رانندگان بدهند تا آن‌ها بتوانند متناسب با شرایط عمل کرده و خودروی خود را آماده سازند. تپسی در جهت دسترس‌پذیر کردن هر چه بیشتر خدماتش برای افراد دارای معلولیت حرکتی، سفرهای این کاربران تپسی بدون کمیسیون خواهد بود.

لو رفتن اطلاعات رانندگان تپسی

در اواخر فروردین ۱۳۹۸ یکی از سرورهای جانبی‌ تپسی که فاکتورهای ۶۰ هزار راننده آن در سال‌های ۹۵ و ۹۶ روی آن قرار داشته مورد نفوذ قرار گرفت. صفر تا صد این ماجرا در پرونده خبری «ماجرای لو رفتن اطلاعات رانندگان تپسی» در سایت راستا قرار دارد.

بنیان‌گذاران

میلاد منشی‌پور، هومن دمیرچی، حمید مهینی

سرمایه‌گذاری

همانطور که اشاره شد، آمار رسمی از طرف تپسی ارائه نشده است بنابراین اطلاعات زیادی در این بخش نیز موجود نیست. اما منشی‌پور در مصاحبه با هفته‌نامه شنبه اعلام کرده که ایشان به همراه دو دوست و همکار خود (هومن دمیرچی و حمید مهینی) مجموعا حدود 150 هزار دلار برای راه‌اندازی تپسی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بعد از آن در سه مرحله مختلف (تا سال 97) اقدام به جذب سرمایه کردند که مجموع آن حدود 15 میلیون دلار است.

 

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد