مدیرعامل جدید اسنپ سودای تعامل همه‌جانبه در سر دارد

۹۹/۰۴/۲۴

مدیرعامل جدید اسنپ اولین نشست خبری خود را برگزار کرد. «محمد خلج قاسم آبادی»، در این نشست خبری به سوالات رسانه‌ها پاسخ داد و اعلام کرد که آمده است تا با ذی‌نفعان مختلف اسنپ تعامل بالایی داشته باشد. او درباره تغییرات اخیر توضیح داد، آینده اسنپ را ترسیم کرد و اعلام کرد که بزرگ‌ترین تاکسی […]

مدیرعامل جدید اسنپ اولین نشست خبری خود را برگزار کرد. «محمد خلج قاسم آبادی»، در این نشست خبری به سوالات رسانه‌ها پاسخ داد و اعلام کرد که آمده است تا با ذی‌نفعان مختلف اسنپ تعامل بالایی داشته باشد. او درباره تغییرات اخیر توضیح داد، آینده اسنپ را ترسیم کرد و اعلام کرد که بزرگ‌ترین تاکسی اینترنتی ایران چه اهدافی در سر می‌پروراند.

خلج چگونه مدیرعامل شد؟

او با ارائه سابقه‌ای از فعالیت‌های کاری خود شروع کرد و گفت که ۱۴ سال در شرکت ایرانسل فعالیت داشته است. آخرین عنوان شغلی‌اش در ایرانسل، «مدیر ارشد تجزیه و تحلیل مالی و توسعه تجاری» بوده اما سیگنال مهمی که خلج در ابتدای صحبتش به آن اشاره کرد، آن بود که با فضای اسنپ به شکل کامل آشناست؛ چرا که از سال ۲۰۱۷ به عنوان نماینده سهام‌دار (MTN-ایرانسل) در هیات مدیره‌ی اسنپ حضور داشته است.

خلج گفت که از ۲۰۱۷ یکی از کارهای مهمی که انجام داده، افزایش هم‌افزایی بین ایرانسل و اسنپ بوده است: «در جلسات هیات مدیره حضور داشتم و با بسیاری از موارد مربوط به استراتژی‌های کلان شرکت و طرح تجاری درگیر بوده‌ام و با حوزه فعالیت، و آنچه به عنوان چشم‌انداز شرکت تدوین شده، آشنایی دارم.»

خلج از سال ۲۰۱۷ در هیات مدیره اسنپ به عنوان نماینده MTN ایرانسل حضور داشته است

مدیرعامل جدید اسنپ اعلام کرد که پس از خداحافظی «ژوبین علاقبند» از مدیریت اسنپ، با توجه به آشنایی‌ کاملی که با اسنپ، مدیران ارشد، میانی و عملیاتی داشته و از سوی دیگر با تایید هیات مدیره، سکان هدایت این شرکت را در اختیار گرفته است.

اما نکته مهم دیگری که خلج به آن اشاره کرد، این بود که شرکت‌های بزرگی مانند اسنپ، استراتژی‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلند مدتی دارند و چشم‌انداز و نقشه راه اسنپ هم مشخص است و توسط هیات مدیره و سهام‌داران تدوین شده:

«این برنامه، ساختاری یکپارچه را شکل داده که تمام ارکان سازمان بر اساس همین برنامه، وظایف مشخصی دارند. همه، هم‌سو و در یک جهت حرکت می‌کنیم تا به اهداف مشخص شده، برسیم. به واسطه‌ی همین ساختار یکپارچه، حذف و ورود افراد، خدشه‌ای به روند فعالیت وارد نمی‌کند. طبیعتاً مسیر شرکت مشخص است و بر اساس طرح تجاری که تعریف شده، مسیر فعالیت‌ها ادامه پیدا می‌کند.»

برنامه اصلی: تعامل با همه

مدیرعامل جدید اسنپ

او اعلام کرد که برنامه‌‌ی اصلی‌‌اش برای تسریع رسیدن به اهداف و همچنین حفظ ثبات در اسنپ، ایجاد کانال‌هایی برای تعامل با ذی‌نفعان مختلف اسنپ است: «برای تعامل با برخی از ذی‌نفعان اسنپ برنامه‌های ویژه‌ای داریم. ذی‌نفعان اسنپ هم گروه‌های مشخصی هستند؛ برای مثال حاکمیت، ارگان‌ها و سازمان‌های قانون‌گذار یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی هستند که باید با آن‌ها تعامل داشته باشیم.»

«در شرایط کنونی، تعامل با حاکمیت و ارگان‌های قانون‌گذار اهمیت زیادی برای اسنپ دارد»

او گفت که در شرایط کنونی، تعامل با حاکمیت و ارگان‌های قانون‌گذار اهمیت ویژه‌ای برای اسنپ دارد: «برای مثال در چند وقت اخیر اتفاقات خوبی بر اساس همین تعاملات رخ داده است. وزارت کشور و ستاد مقابله با کرونا کار ارزشمندی انجام دادند و سهمیه سوخت را برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی افزایش دادند. این سهمیه از ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر به ۸.۲۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر رسید. این کار، حاصل تلاش آقای علاقبند و مجموعه شرکت‌های دیگر فعال در این حوزه بود.»

نکته دیگری که مدیرعامل جدید اسنپ درباره تعامل با حاکمیت به آن اشاره کرد، مربوط به تامین اجتماعی و بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی می‌شد: «از نظر من در حوزه تامین اجتماعی و روابطش با شرکت‌های استارتاپی، نیاز است تا بازنگری ویژه‌ای اتفاق بیفتد. برای بیمه تامین اجتماعی، بیمه تکمیلی و انواع دیگر بیمه که نیاز کاربران راننده هستند، برنامه‌ داریم و از همین جهت به دنبال تعامل هستیم و شرکت ما، بهترین منبع است تا بتواند در تدوین قوانین جدید همکاری کند.»

«در حوزه تامین اجتماعی و بیمه برای شرکت‌های استارتاپی، نیاز است تا بازنگری ویژه‌ای رخ دهد»

ذی‌نفعان دیگری که مدیرعامل جدید اسنپ به آن‌ها اشاره کرد، رانندگان بودند. او گفت که اخیراً اسنپ تلاش داشته است تسهیلاتی را برای رانندگان فراهم کند: «اخیراً توانسته‌ایم یک خط اعتباری دائمی را از بانک رسالت برای کاربران راننده فراهم کنیم. در بازه زمانی کوتاه مدتی، نزدیک به ۱۱۰۰ نفر در ۳۱ استان، وام به مجموع مبلغ ۲۶ میلیارد ریال دریافت کرده‌اند.» او اشاره کرد که برنامه‌های ویژه‌ی دیگری نیز برای حمایت از رانندگان وجود دارد که در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

البته او اشاره کرد که اکنون از طریق اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، این امکان فراهم است که رانندگان برای بیمه خویش‌فرما استفاده کنند. اما به گفته او، این پایان کار نیست و در این حوزه‌ی بخصوص، باید کارهای بیشتری انجام شود: «نیاز است که قوانین جدیدی تدوین و تصویب شود.»

او ادامه داد: «در بحث تامین اجتماعی، آیتمی که اهمیت زیادی دارد، بحث مبالغی است که رانندگان باید به عنوان بیمه خویش‌فرما پرداخت کنند. از نظر من جا دارد که با توجه به تعاملی که با سازمان تامین اجتماعی می‌توان داشت، قوانین جدیدی تدوین شود تا این عزیزان از مزایای تامین اجتماعی، دفترچه‌های بیمه و همین‌طور مزایای مربوط به بازنشستگی و خدمات مشابه بهره‌مند شوند و در کنار آن بتوانند از بیمه تکمیلی هم بهره بگیرند.»

«حرکت در مسیر توسعه سوپر اپلیکیشن را ادامه می‌دهیم»

اما ذی‌نفعان بعدی که محمد خلج در جایگاه مدیرعامل اسنپ به آن اشاره کرد، کاربران مسافر بودند. او گفت که مسیر حرکتی اسنپ نشان داده است که این مجموعه صرفاً نمی‌خواهد یک خدمت را در اختیار کاربران قرار دهد: «ما امروز به پلتفرمی رسیده‌ایم که سرویس‌های متنوعی را به کاربران ارائه می‌دهد. قطعاً در این مسیر حرکت را ادامه می‌دهیم.»

خلج در اینجا به نکته مهمی اشاره کرد و گفت که اسنپ می‌خواهد پلتفرم خود را در اختیار کسانی که ایده‌ای دارند قرار دهد تا بتوانند در آن سرویس‌شان را ارائه دهند:

«تیم‌هایی که ایده‌ای دارند یا کاری انجام داده‌اند می‌توانند به ما ملحق شوند. اخیراً اسنپ دکتر به همین شکل در این پلتفرم ارائه شده است و این همکاری از طریق سوپر اپلیکیشن ما اتفاق افتاد. یکی از بهترین مجموعه‌هایی که در این حوزه وجود داشت را انتخاب کردیم و کارش را در سوپراپ اسنپ شروع کرد. سفری که شروع کرده‌ایم، ادامه خواهد داشت و از ایده‌های جدید نیز استقبال می‌کنیم.»

«تیم‌هایی که ایده‌ مناسبی دارند می‌توانند به سوپر اپلیکیشن ما ملحق شوند»

نکته دیگری که در گفته‌های مدیرعامل جدید اسنپ، قابل تامل به نظر می‌رسید آنجا بود که او گفت اسنپ، عضوی از اکوسیستم استارتاپی است و نیاز است با شرکت‌های همکار که منافع مشترک دارند، تعامل بیشتری پیدا کنند: «سعی می‌کنیم در راستای رسیدن به منافع مشترک برای کل اکوسیستمی که در آن فعالیت می‌کنیم، تعامل‌های بیشتری داشته باشیم. امیدوارم از طریق اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی و کارگروه تاکسی‌های اینترنتی، بتوانیم دستاوردهای خوبی برای کل فعالین داشته باشیم و هم‌جهت، منافع مشترک را دنبال کنیم.»

او خبر داد که بحث معافیت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده کلید خورده و احتمالاً به زودی نهایی می‌شود. پرداخت مالیات بر ارزش افزوده از سوی تاکسی‌های اینترنتی قرار بود پس از پرداخت عوارض به شهرداری حذف شود اما هنوز این اتفاق رخ نداده است.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد