33 صنعتی که توسط خودروهای بدون راننده (خودران‌ها) متحول خواهند شد_ بخش اول

۰۰/۰۶/۲۸

در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که خودروهای بدون راننده چگونه بر روی مشاغل دورکاری، پیک تحویل غذا، سفرهای هوایی، مراقبت‌های بهداشتی و 29 مورد دیگر تاثیر می‌گذارند. در قسمت اول این مقاله 11 صنعت اول این لیست آورده شده است. در سال‌های دور، کارشناسان صنایع مختلف پیش بینی می‌کردند که در سال 2021، […]

در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که خودروهای بدون راننده چگونه بر روی مشاغل دورکاری، پیک تحویل غذا، سفرهای هوایی، مراقبت‌های بهداشتی و 29 مورد دیگر تاثیر می‌گذارند. در قسمت اول این مقاله 11 صنعت اول این لیست آورده شده است.

در سال‌های دور، کارشناسان صنایع مختلف پیش بینی می‌کردند که در سال 2021، خودروهای بدون راننده (خودران‌ها) در همه زمینه‌ها حضور خواهند داشت. در حالی که این وسایل نقلیه هنوز در جاده‌ها به چشم نمی‌خورند. به احتمال زیاد این فناوری در دو دهه بعدی به شکوفایی خواهد رسید که البته آمادگی پذیرش این موضوع هم اکنون نیز وجود دارد.

در حال حاضر بیش از 40 شرکت بزرگ مانند گوگل، اپل و مرسدس بنز، سرسختانه در حال ساخت خودروهای خودران هستند. واضح است که کمپانی‌هایی که در زمینه فناوری و خودرو فعالیت می‌کنند، از این اتفاق منتفع خواهند شد. اما بسیاری از کمپانی‌های دیگر، ممکن است با چالش‌های جدی مواجه شوند. مگر اینکه بتوانند خود را با تغییرات زیادی که خودران‌ها در صنعت ایجاد می‌کنند، وفق دهند. در ادامه به 33 صنعت مختلف، از موارد واضح (مثل جابجایی مسافر و باربری) تا زمینه‌های دیگر (مانند تناسب اندام!) که توسط خودران‌ها به کلی تغییر می‌کنند، خواهیم پرداخت.

فضای کار اشتراکی

 

فضاهای کار اشتراکی

دورکاری، که احتمالا راجب آن شنیده باشید. در حالی که پیش از شیوع کرونا، در مورد توزیع نیروی کار بحث می‌شد، در دوران کرونا توفیق اجباری شد که شرکت‌ها از این موضوع استفاده کنند، هر چند که مورد استقبال نهادهای زیادی قرار نگرفت. محدودیت‌های مربوط به قرنطینه در این دوران، باعث تسریع این روند شد و باعث شد تا دورکاری به عنوان یک ضرورت مطرح شود. در واقع کرونا بسیاری را وادار کرد که در مورد مکان و چگونگی انجام کار بازنگری کنند.

افراد تمایل دارند هنگامی که شرکت‌ آن‌ها دفتر کار ندارد و فضای خانه نیز برای کار کردن مساعد نیست، از فضاهای کار اشتراکی استفاده کنند. در حالی که در حین استفاده از خودران‌ها می‌توانند به امور خود بپردازند، خودران‌ها این پتانسیل را نیز دارند که مورد استفاده افرادی قرار گیرند که می‌خواهند بدون حضور افراد و حواس پرتی‌های دیگر به محل کار خود بروند. با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌های خودران‌ها (مانند بهره مندی از نمایشگر و اینترنت) که به سرعت در حال پیشرفت هستند، می‌توان آن‌ها را به عنوان دفاتر همراه تجهیز کرد که باعث ایجاد یک فضای کار کاملا جدید و فوق العاده انعطاف پذیر برای افراد خواهد شد.

هتل

هتل‌ها

صنعت هتل‌داری می‌تواند در آینده بسیار متفاوت ظاهر شود. اکثر هتل‌های زنجیره‌ای مانند Marriott، همین حالا نیز پلتفرم‌های “خانه اشتراکی” را در پاسخ به مطابقت با سکونت‌گاه‌های جایگزین مانند آنچه Airbnb عرضه می‌کند را معرفی کرده‌‌اند. افزایش استفاده از خودروهای بدون راننده می‌تواند منجر به آسیب به بخش بزرگی از مشتریان هتل‌ها شود: افرادی که می‌خواهند در حین یک شب اقامت از جایی به مکان دیگر جابجا شوند.

در واقع، استودیو طراحی Aprilli در حال حاضر طرح مفهومی را به شکل یک هتل متحرک خودران ایجاد کرده است که می‌تواند تا 5 نفر را در خود جای دهد. موسس این استودیو، Steve Lee، معتقد است که این ترکیب هوش مصنوعی و کلان داده‌ها (Big Data) با خودروهای خودران، این پتانسیل را دارند که صنعت هتل‌داری را دگرگون کنند. این شرکت امیدوار است که این خودروها را قبل از سال 2030 روانه بازار کند.

شرکت های هواپیمایی

شرکت‌های هواپیمایی

امکان انجام سفرهای بین قاره‌ای با خودرو در آینده نزدیک دور از واقعیت است، اما پروازهای داخلی و بُرد کوتاه ممکن است با تهدید قابل توجهی از طرف اتومبیل‌های خودران روبرو شوند، به ویژه پس از اتمام کرونا و تمایل افراد نسبت به مسافرت هوایی. به گفته شرکت McKinsey، بازگشت میزان سفرهای هوایی به قبل از پاندمی کرونا، حداقل تا سال 2023 به طول می‌انجامد.

هنگامی که استفاده از خودران‌ها، سفر با خودرو را راحت‌تر از قبل می‌کند، بسیاری از افراد ممکن است برای سفرهای کوتاه‌تر، این خودروها را به جای وسایل نقلیه هوایی ترجیح دهند. مطالعه‌ای در مجله بین المللی خلبانی،هوانوردی و فضاپیمایی نشان می‌دهد که مسافران برای سفرهای کوتاه خود (7 تا 11 ساعت)، خودران‌ها را به سفرهای هوایی ترجیح می‌دهند. در این مطالعات، وقتی استفاده از خودران‌ها به عنوان یک گزینه مطرح شد، تعداد افرادی که سفرهای هوایی را انتخاب کرده بودند، نزدیک به 30% کاهش یافت.

بیمه

صنعت بیمه

با وجود برخی از چالش‌ها، بسیاری معتقدند که خودروهای بدون راننده، حمل و نقل خودرویی را بسیار ایمن‌تر خواهند کرد و در مسافت‌های طولانی، تعداد تصادف‌های جاده‌ای را کاهش می‌دهند. این موضوع ممکن است در آینده نزدیک باعث صرفه جویی در هزینه بیمه گذاران شده و در نهایت با کاهش تصادفات خودرو، تقاضا برای بیمه‌های مرسوم نیز کاهش ‌یابد. در واقع به گفته Accenture، در نتیجه استفاده از خودران‌ها، مجموع حق بیمه‌ها تا 25 میلیارد دلار در سال 2035 می‌تواند کاهش یابد.

بعضی از شرکت‌های بیمه با درک این تغییر، به دنبال توسعه خدمات خود با افزودن طرح‌های جدید بیمه جهت استفاده برای خودران‌ها هستند. این طرح‌ها شامل امنیت سایبری، بیمه‌های مسئولیت الگوریتم، سنسورها و زیرساخت‌ها می‌شوند. این سیاست‌های جدید می‌تواند برای جبران خسارت‌های مربوطه به بیمه گذاران کمک کند. نقش آفرینان اصلی این حوزه (مانند شرکت‌های Progressive و Travelers) در حال حاضر نیز خدمات بیمه‌ای در زمینه امنیت سایبری ارائه می‌دهند، اما این خدمات، مدل‌های کسب و کار امروزی را مورد هدف قرار داده است. با افزایش استفاده از خودران‌ها، انتظار می‌رود این خدمات برای خودروهای با سرنشین نیز ارائه شود.

تعمیرات خودرو

تعمیرات خودروها

کاهش تصادفات به معنی مراجعه کمتر به مراکز تعمیر خودرو است. همچنین با افزایش ارتباطات در خودروها و نرم افزار محور شدن آن‌ها، ممکن است تخصص مکانیکی به شکل امروزی، جایگاه کمتری داشته باشد.

به عنوان مثال، شرکت Zubie، خدمات عیب یابی لحظه‌ای را به دارندگان خودروهای متصل به سرویس این شرکت ارائه می‌دهد. این خدمت، افراد را قادر می‌سازد تا قبل از اینکه خودروی خود را برای بررسی بیاورند، بدانند که چه مشکلی برای آن‌ پیش آمده است. این اطلاعات می‌تواند خودران‌ها را نسبت به تعمیرات مورد نیاز برای آن‌ها مطلع سازد و باعث می‌شود تا خودران‌ها با جلوگیری از پیشرفت خرابی، در مواقع مورد نیاز خود را به مکانیکی که از قبل به او اطلاع داده شده است، برسانند.

 

 

خودرو

صنعت قطعات خودرو

با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از نرم افزارهای هوشمند مربوط به رانندگی (مانند ترمز کمکی)، استهلاک کمتری برای خودروها ایجاد شده و در نتیجه قطعات کمتری نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. هرچند، این موضوع لزوما به معنی این نیست که نگهداری خودران‌ها ارزان‌تر است. هزینه‌های نگهداری این خودروها بیشتر به بخش باارزش آن‌ها مربوط می‌شود، یعنی عملکرد محاسباتی آن‌ها. در واقع، طبق گزارش شرکت Deloitte، قطعات الکترونیکی (مانند ریزپردازنده‌ها و تراشه‌ها)، در حال حاضر 40% از کل هزینه‌های خودرو را به خود اختصاص داده‌اند که این میزان در خودران‌ها قطعا افزایش می‌یابد.

این موضوع نشان می‌دهد که تولیدکنندگان قطعات مرسوم، احتمالا باید با کمپانی‌های متمرکز بر فناوری مانند Nvidia رقابت کنند. این کمپانی‌ها توسط خودروسازان برتر برای ساخت کامپیوترهای مورد نیاز خودروها برای تصمیم گیری در رانندگی، احاطه شده‌اند.

خدمات مسافربری

خدمات مسافربری و پست

خودروهای بدون راننده می‌توانند تقاضا برای رانندگان کامیون، راننده‌های تاکسی، رانندگان خودروهای مدیریت پسماند، راننده‌های اداره پست و دیگر راننده‌های جاده‌ای را کاهش دهد. به ویژه، فناوری دوروَرزی می‌تواند شرکت‌های خدمات رانندگی را قادر سازد تا ناوگان خودران‌‌ها را که مسیرهای خود را می‌پیمایند و وظایف تعیین شده را با کارایی مطلوب انجام می‌دهند، مدیریت کنند.

دوروَرزی: واژه مصوب معادل telematics به معنی استفاده از ارتباطات از راه دور برای تسهیل ارتباطات و جمع آوری داده‌ها از وسایل نقلیه.

این سیستم‌ها می‌توانند باعث کاهش هزینه‌های مدیریت ناوگان خودرویی تا 40% شوند. بنابراین مزایای آن‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت (انتخاب مدل عملیاتی بسیار مهم بوده و باید به صورت استراتژیک بررسی گردد).

دسته خودران‌ها (مجموعه‌ای از خودروان‌ها که نزدیک هم حرکت کرده و شتاب و ترمزگیری هماهنگی دارند) در شرایط ترافیکی کم حجم مناسب هستند، اما در جریان‌های ترافیکی سنگین یا نقاط حساس مانند خطوط راه آهن که امکان عبور زنجیروار از آن وجود ندارد، ممکن است عملکرد پیچیده‌ای داشته باشند.

مدل کانون حمل و نقل (Transfer Hub) که در آن، کامیون‌ها بطور خودکار در بزرگراه‌ها حرکت کرده و زمانی که از بزرگراه خارج می‌شوند، رانندگان دوباره کنترل آن‌ها را به دست می‌گیرند، برای تقاطع‌ها و مناطق با ترافیک زیاد مناسب‌تر است، اما نیاز به دخالت بیشتر راننده‌ها در کنترل وسیله نقلیه دارد. مدل‌های دیگر مانند کنترل از راه دور و حمل بندر به بندر (dock-to-dock) نیز در نوع خود ارزشمند هستند.

کمپانی Diamler اولین موفقیت را با روش ایجاد دسته (platooning) کسب کرده است. این شرکت گزارش داد که به دلیل کاهش مقاومت هوا در این روش (حرکت گروهی خودروها)، توانست مصرف سوخت را تا 10% کاهش دهد. شرکت Diamler نیز مانند بسیاری از دیگر شرکت‌های خودروسازی، تصمیم به انتخاب رانندگی خودکار سطح بالا (Highly) به جای رانندگی کاملا خودکار (Fully) گرفته است.

ح

سرویس‌های حمل و نقل اشتراکی

مشاهده چگونگی تغییر رویه شرکت‌های ارائه دهنده خدمات حمل و نقل اشتراکی توسط خودران‌ها جالب خواهد بود. اگر چه شرکت‌های Uber و Lyft، توانسته‌اند رقابت قابل توجهی با شرکت‌های سنتی تاکسی‌رانی ایجاد کرده‌اند، اما مشخص نیست که آیا آن‌ها در تولید خودرو بهتر از تولیدکنندگان بزرگ خودرو مانند BMW یا حتی شرکت‌های فناور مانند Google که زمان بیشتری را صرف کار بر روی وسایل نقلیه خودران‌ کرده‌اند، عمل می‌کنند. در واقع، هر دو شرکت Uber و Lyft، اخیرا بخش‌های مربوط به خودران‌های شرکت را فروختند تا تلاش خود را بر روی قسمت اصلی کسب و کار خود متمرکز کنند و مشخص نیست که آیا دوباره استفاده از این تکنولوژی را دنبال می‌کنند یا خیر.

در حالی که سرویس‌های حمل و نقل اشتراکی در آینده (آینده بدون راننده) مجبور به پرداخت حقوق به رانندگان نیستند، احتمالا باید هزینه خرید این خودروها را بپردازند (مسئولیتی که در حال حاضر بر دوش شرکت‌های پیمانکاری شخص ثالث است). با این وجود، کمپانی‌هایی مانند Uber از یک مزیت ساختاری عمده نسبت به رقبایی که اطلاعات وسیع ناوبری و داده‌های خودرویی برای سوخت‌رسانی را در اختیار ندارند، بهره می‌برند. علاوه بر آن، کاملا محتمل است که سرویس‌های حمل و نقل اشتراکی برای تجهیز ناوگان خود با یک شرکت توسعه دهنده خودران‌‌ها شریک شوند و تا حد زیادی عملکرد فعلی خود را به عنوان واسطه بین رانندگان و مسافران حفظ کنند.

حمل و نقل عمومی

چرا باید منتظر اتوبوسی باشید که شما را 5 خیابان دورتر از مقصدتان پیاده می‌کند، در حالی که یک خودران می‌تواند شما را دم در یا دقیقا جایی که می‌خواهید پیاده کند؟ سرویس‌های حمل و نقل اشتراکی بدون راننده، حتی می‌تواند از نرخ‌های فعلی نیز برای مصرف کنندگان ارزان‌تر باشد، به ویژه اگر این ناوگان امکان ارائه خودروی اشتراکی بر اساس تقاضا را داشته باشد.

این ناوگان قادر به سرویس‌دهی به مسیرهای دور و کم رفت و آمد که در حال حاضر توسط سرویس حمل و نقل عمومی پوشش داده نمی‌شود، هستند. این موضوع باعث می‌شود تا افراد بیشتری به حومه‌ و بیرون شهر نقل مکان کنند، بدون اینکه پویایی زندگی شهری را از دست بدهند.

علائم اولیه اقبال جمعیت کلان‌شهرها به این حالت از حمل و نقل، در حال نمایان شدن است. به عنوان مثال، طبق مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه Wisconsin Madison صورت گرفت، مشخص شد که اگر خودران‌ها به عنوان یک گزینه مطرح شوند، 31% مردم آن‌ها را انتخاب می‌کنند (تقریبا 2 برابر پاسخ دهندگانی که در این مطالعه، استفاده از اتوبوس را انتخاب کردند).

مراقبت‌های بهداشتی

یکی از مزایای قابل توجه خودران‌ها، افزایش ایمنی است. از لحاظ تئوری، شبکه خودران‌های متصل، تا حدی زیادی از تصادفات به دور خواهند بود. با توجه به اینکه 2 میلیون مراجع بیمارستانی و 240 هزار بستری در بیمارستان‌ها، نتیجه تصادفات رانندگی هستند، خودران‌ها می‌توانند تعداد مراجعات به اورژانس را تا حد زیادی کاهش دهند. به گفته شرکت McKinsey، این امر می‌تواند منجر به صرفه جویی سالیانه 180 میلیون دلار برای مصرف کنندگان شود (هرچند که بیش از 20 میلیون دلار نیز به صنعت پزشکی آسیب می‌رساند).

علاوه بر تصادفات کمتر، ناوگان خودران‌ها، می‌توانند به تقویت کیفیت و سرعت دستیابی به خدمات پزشکی کمک کرده و انتظارات مصرف کنندگان در درسترسی به خدمات سریع و بدون نقص در دنیای الکترونیکی امروز را برآورده کنند. همانطور که در مقاله Pharmaceutical Last-Mile Delivery ESP Vendor Assessment اشاره شد، مشارکت بین صنایع داروسازی و فناوری خودران‌ها در تلاش برای تغییر شیوه انتقال دارو به روش جدید است. به عنوان مثال، شرکت CVS Health در حال آزمایش تحویل خودکار نسخه‌هایی دارو با همکاری شرکت Nuro است.

این همکاری‌ها، با افزایش کارآیی و قابلیت اطمینان خودران‌ها، تحویل نسخه (و تمدید آن) برای بیماران را دقیقا وقتی که به آن احتیاج دارند، بسیار آسان کرده و از این طریق می‌تواند صنایع دارویی را به کلی متحول کند.

خدمات امداد و نجات

در این موارد، خودران‌ها حتی می‌توانند برای نظارت بر سلامت بیماران و انتقال آن‌ها به مراکز درمانی در مواقع اورژانسی بکار گرفته شوند. به عنوان مثال، استفاده به عنوان یک آمبولانس خودران برای فردی که در جاده دچار سکته قلبی شده است.

خدمات اورژانسی می‌توانند از خودروهای بدون راننده مانند آمبولانس‌ها و ماشین‌های آتش نشانی خودران برای ارائه خدمات بدون نیاز به راننده استفاده کنند. ماشین‌های متصل می‌توانند بطور کارآمدتری نسبت به راننده‌ها، از اطلاعات ترافیک لحظه‌ای برای تشخیص مسیرهای ایده‌آل استفاده کنند. همچنین آن‌ها می‌توانند با ارائه دهندگان مراقبت‌های پزشکی ارتباط برقرار کرده و اطلاعات بیمار (مانند علائم حیاتی) را بطور خودکار برای پزشکان ارسال کنند تا امدادگران نیز بتوانند راحت‌تر به وظایف خود عمل کنند.

وسایل نقلیه بدون راننده همچنین می‌توانند بدون به خطر افتادن نیروهای امدادی، به افراد نیازمند کمک در مناطق دور افتاده یا خطرناک دسترسی پیدا کنند. به عنوان مثال، آوردن تدارکات یا خارج کردن افراد از بلایای طبیعی، صحنه تصادف، مناطق جنگی یا مناطقی که باید تخلیه شوند. به گفته Bryan Koon، مدیر سابق بخش مدیریت اورژانس فلوریدا، در آینده، خودران‌ها می‌توانند در مدیریت بلایای طبیعی دشوار و شدیدتر ناشی از تغییرات آب و هوایی کمک کنند.

22 صنعت دیگری که توسط خودروهای بدون راننده (خودران‌ها) متحول خواهد شد را نیز در قسمت‌های بعدی این مقاله ببینید.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد