گزارش نشست خبری سپ و تپ‌سی

۹۸/۰۸/۲۲

روز دوشنبه نشست خبری مشترک مدیران پرداخت الکترونیک سامان و مدیران تپسی با هدف معرفی مفهوم اقتصاد مشارکتی و رونمایی از کتاب «اقتصاد اشتراکی» برگزار شد. در این نشست مدیران این مجموعه‌ها توضیحاتی در خصوص مدل مشارکت تپسی و سپ ارائه کردند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. آمار رشد تعداد تراکنش‌های سپ در این […]

روز دوشنبه نشست خبری مشترک مدیران پرداخت الکترونیک سامان و مدیران تپسی با هدف معرفی مفهوم اقتصاد مشارکتی و رونمایی از کتاب «اقتصاد اشتراکی» برگزار شد. در این نشست مدیران این مجموعه‌ها توضیحاتی در خصوص مدل مشارکت تپسی و سپ ارائه کردند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

آمار رشد تعداد تراکنش‌های سپ

در این نشست حسین واعظ قمصری مدیرعامل سپ از رشد چشمگیر تعداد تراکنش‌های پرداخت الکترونیک سامان خبر داد. به گفته واعظ، تعداد تراکنش‌های پرداخت الکترونیک سامان به ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تراکنش رسیده است که پیش بینی می‌شود امسال نیز رشد قابل توجهی داشته باشد. پیش‌بینی مدیرعامل سپ این است که در طی سال جاری میزان تراکنش‌های این ارائه‌دهنده خدمات پرداخت به حدود ۵ میلیارد برسد.

طبق گزارش شاپرک پرداخت الکترونیک سامان کیش(سپ) در سال 97 بیشترین رشد را در میان دیگر ارایه دهنده‌های خدمات پرداخت (PSP) داشته است.

رشد 3.5 برابری درآمد تپسی

مدیرعامل سپ در پاسخ به سوالی درباره تاثیرگذاری سپ در رشد و توسعه تپسی گفت: تاثیر سرمایه گذاری در بازه بلند مدت مشخص خواهد شد اما باتوجه به این دوره زمانی می‌توانم به رشد ۳.۵ برابری درآمد تپسی اشاره کنم. چنین رشدی در صنایع دیگر مشاهده نمی شود.

Image result for ‫نشست خبری سپ و تپسی‬‎

راه اندازی کیف پول مشترک سپ و تپسی

واعظ قمصری ضمن تایید خبر راه اندازی کیف پول مشترک تپسی و سپ، اعلام کرد: «با توجه به اینکه ساختار کیف پولی که قرار است ایجاد شود، با مدل‌های مشابه متفاوت است، در آینده توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه خواهیم داد.» منشی پور مدیرعامل تپسی ادامه داد: «سعی بر این است که محصول خوبی تولید کنیم وسپس ارایه دهیم.»

تاثیر سپ در رشد تپسی

مدیرعامل تپسی نیز افزایش 3.5 برابری درامد تپ سی از ابتدای سال جاری تا کنون را تاثیر کوتاه مدت سرمایه‌گذاری سپ در تپسی دانست. وی ادامه داد: «امروز بین ۲۵ تا ۳۰ درصد پرداخت‌ها در تپ‌سی به صورت آنلاین انجام می‌شود و انتظار می‌رود با ارائه کیف پول اینترنتی خود نیز بتوانیم این سهم را بیشتر کنیم. طبق بررسی‌های ما موضوع درخواست وجه نقد توسط راننده دیگر جزو 10 مشکل جدی کاربران قرار ندارد که این مشکل با قابلیت پرداخت آنی که شرکت سپ در پیاده سازی آن نقش مهمی داشت، حل شده است.»

منشی پور در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به پژوهشی در زمینه اشتغالزایی کسب وکارهای نوپا گفت: بر اساس تحقیقات موسسه مکنزی، به ازای هر شغلی که توسط استارتاپ‌ها از بین میرود 7/1 شغل جدید ایجاد شده است.

اقتصاد اشتراکی، ابزاری برای رشد سریع استارتاپ ها

میلاد منشی پور با تمجید از مدل اقتصاد اشتراکی، این مدل را بسیار مناسب کشورهایی مانند ایران و هند دانست. به گفته منشی پور اقتصاد اشتراکی مدلی است که در آن افراد یا کسب وکارها می‌توانند دارایی‌های بلااستفاده خود را به اشتراک گذاشته و از این طریق ارزش افزوده ایجاد کنند. منشی پور معتقد است با ایجاد اینترنت، اقتصاد مشارکتی و به اشتراک گذاشتن دارایی‌ها در مقیاس کلان امکان پذیر شده است و این همان چیزی است که باعث رشد استارتاپ‌هایی مثل Airbnb شده است. چرا که استارتاپ Airbnb با استفاده از دارایی‌های افراد (اتاق ها) توانست در مدت 11 سال، 5 میلیون اتاق را به مشتریان ارائه کند. در حالی که شرکت‌های بزرگ سنتی در زمینه هتلداری در طی 60 سال مجموعا 3.9 میلیون اتاق هتل ایجاد کردند.

مدل سرمایه گذاری سپ در استارتاپ‌ها

در این نشست مدیر توسعه و تعاون سپ، این شرکت را بزرگترین استارتاپ ایران معرفی کرد. به گفته وی سپ تاکنون با ۱۳ استارتاپ به صورت مستقیم و غیرمستقیم همکاری کرده است. فرید ستاره در مورد سرمایه‌گذاری سپ در تپسی گفت:« وقتی به سرمایه‌گذاری سپ در تپسی یا استارت‌آپ‌های دیگر اشاره می‌شود فقط سرمایه‌گذاری مالی مدنظر نیست. ما یک سوپرمارکت مالی با ۲۲ شرکت فعال هستیم و در حوزه‌های مختلف از جمله بیمه، صرافی و کارگزاری خدمات خود را در تمام بخش‌های مختلف در اختیار آن شرکت از جمله تپسی می‌گذاریم.

معرفی کتاب اقتصاد اشتراکی

رضا قربانی رئیس هیئت مدیره موسسه عصر تراکنش و مدیر رسانه راه پرداخت به عنوان ناشر کتاب، به دلایل انتشار کتاب «اقتصاد اشتراکی» اشاره کرد و گفت: «این کتاب از اولین کتاب‌هایی است که در این حوزه منتشر شده است. این مفهوم حتی در کشورهای اروپایی و انگلیسی زبان نیز مفهوم جدیدی است و هنوز برسر واژه‌گزینی آن نیز با یکدیگر به تفاهم‌ نرسیده‌اند. با توجه به اینکه ما از اقتصاد کشاورزی به اقتصاد پلتفرمی رسیده‌ایم و به صورت ناگهانی با یک سری اپلیکیشن روی گوشی‌های خود مواجه شدیم، این کتاب می‌تواند تاثیری در آشنایی ما با این مدل اقتصاد داشته باشد.

منابع اخبار و تصاویر: دیجیاتو، پیوست، استارتاپ360

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد