کالبدشکافی شکست استارتاپ‌ها – قسمت دوم

۰۰/۱۲/۲۳

  در قسمت اول مقاله کالبدشکافی شکست استارتاپ‌ها، به عوامل موثر در تعطیلی بیش از ۳۰ استارتاپ پرداختیم. در قسمت دوم این مقاله، به دلایل تعطیلی ۱۴ استارتاپ دیگر می‌پردازیم. نیمه اول سال 2020، با همه‌گیری ویروس کرونا شناخته می‌شود. در این برهه تاریخی بسیاری از فروشگاه‌های مطرح و همچنین طیف وسیعی از استارتاپ‌ها در […]

 

در قسمت اول مقاله کالبدشکافی شکست استارتاپ‌ها، به عوامل موثر در تعطیلی بیش از ۳۰ استارتاپ پرداختیم. در قسمت دوم این مقاله، به دلایل تعطیلی ۱۴ استارتاپ دیگر می‌پردازیم.

نیمه اول سال 2020، با همه‌گیری ویروس کرونا شناخته می‌شود. در این برهه تاریخی بسیاری از فروشگاه‌های مطرح و همچنین طیف وسیعی از استارتاپ‌ها در پی تعطیلی‌های گسترده و قرنطینه‌های ناشی از پاندمی کووید-19 دچار سقوط و تزلزل شدند.

در پی اتفاقات اخیر، صنایع مختلفی از جمله صنعت هتل‌داری ضربه سختی خورد و چندین استارتاپ در حوزه اجاره مکان‌های اقامتی و گردشگری، مجبور به توقیف فعالیت‌هایشان شدند. شرکت‌هایی که در حوزه مد و رسانه فعالیت داشتند نیز مشتریان و پول‌های بسیاری را به دلیل کاهش درآمدها و کاهش تمایل سرمایه‌گذاران از دست دادند.

با این حال، همه‌گیری کرونا تنها مقصر شکست این استارتاپ‌ها نبوده است. برخی از این شرکت‌های شکست خورده، قبل از این بحران نیز با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کردند.

در ادامه با شکست 14 استارتاپی که از ژانویه تعطیل شده‌اند، بیشتر آشنا خواهیم شد.

Atrium

عنوان: استارتاپ 75 میلیون دلاری Atrium که در حوزه حقوقی فعالیت می‌کرد، همزمان با اخراج 100 نفر از نیروی کار خود تعطیل شد.

محصول: Atrium

استارتاپ اتریوم که یک شرکت در حوزه فناوری حقوقی محسوب می‌شود، در مارس 2020 پس از تغییر رویکرد ناموفق به یک شرکت تمام نرم‌افزاری، تعطیل شد. این شرکت چیزی بیش از 75 میلیون دلار از سرمایه‌گذارانی از جمله Andreessen Horowitz, General Catalyst و New Enterprise Associates دریافت کرده بود و در دوره‌ای بالغ بر 250 میلیون دلار ارزش داشته است. مدیرعامل این استارتاپ (جاستین کان) در مصاحبه‌ی خود با وب سایت TechCrunch گفت:

” اگر به مدل کسب‌وکار اصلی ما با نگاه از بالای یک شرکت حقوقی نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که بسیاری از این مدل شرکت‌ها که امکانات کاملی همانند ما دارند زنده نخواهند ماند. بسیاری از این شرکت‌ها، از جمله آتریوم، نمی‌دانستند که چگونه می‌توانند بازده عملیاتی خود را کاهش دهند و در این بهبوهه زنده بمانند.”

ScaleFactor

عنوان: استارتاپ ScaleFactor در یک سال، 100 میلیون دلار جمع‌آوری کرد و سپس کووید-19 را مقصر نابودی خود دانست. کارمندان این شرکت می‌گویند مشکلات، فراتر از این حرف‌ها بوده است.

محصول: ScaleFactor

پلتفرم مالی و حسابداری ScaleFactor قبل از تعطیل شدن در ژوئن 2020، 100 میلیون دلار از سرمایه‌گذارانش تأمین مالی کرد. کرت راتمان، مدیرعامل شرکت فوربس، در مصاحبه‌ای مشکلات مرتبط با بیماری همه‌گیر کرونا را عامل نابودی این شرکت دانست.

با این حال طبق تحقیقات فوربس که در جولای 2020 منتشر شد، برخی از مشتریان سابق و کارمندان این شرکت اظهار داشتند که تکنولوژی هوش مصنوعی که پایه اصلی این نرم‌افزار بود، اغلب غیرقابل پیش‌بینی بوده و خطاهایی را ایجاد می‌کرد که حتی حسابداران شرکت (که بصورت دورکاری در اختیار شرکت بودند) هم نمی‌توانستند آنها را برطرف کنند.

مصاحبه‌ای که با مدیر سابق و همچنین 15 تن از کارمندان شرکت ScaleFactor انجام شد نشان دهنده آن است که این شرکت از تاکتیک‌های فروش تهاجمی استفاده می‌کرده است و به‌ جای ساختن نرم‌افزاری پایدار و مناسب که وعده داده بود، جذب و تعقیب سرمایه را اولویت خود قرار داده بوده است. به همین سبب، زمانی که مشتریان از این شرکت روی‌گردان شدند، مدیران این شرکت خسارت‌های واقعی وارده به این استارتاپ را پنهان نمودند.

Starsky Robotics

عنوان: پایان روباتیک استارسکای

محصول: Starsky Robotics

استارتاپ Starsky Robotics، یک شرکت در حوزه فناوری حمل‌ونقل خودکار است که در مارس 2020 فعالیت خود را بصورت رسمی آغاز کرد. استفان سلتز آکسماچر، مدیرعامل این شرکت، در یک پست وبلاگ خود دلایل شکست این استارتاپ را تشریح نمود و اظهار داشت:

” زمان، بیش از هر چیز دیگری مقصر سرنوشت ناگوار Starsky Robotics است. من هنوز هم معتقدم رویکرد ما برای پیشبرد این شرکت درست بود، اما فضا برای تمرکز بر یک راه‌حل عملی، بیش از حد غرق در وعده‌های محقق نشده هوش مصنوعی بود. از آنجایی که این پیشرفت‌ها ظاهر نشدند، باران فراوانی تعداد سرمایه‌گذاران راغب برای سرمایه‌گذاری روی Starsky Robotics، به نم‌نم‌های مختصری تبدیل شد.”

Essential Products

عنوان: Essential، شرکت تلفنی اندی روبین، در حال تعطیل شدن است.

محصول: Essential Products

استارتاپ محصولات سخت‌افزاری مصرفی Essential در فوریه سال 2020 به دنبال شکست Essential Phone که در سال 2017 راه‌اندازی شده بود، به همراه سایر پروژه‌های ناتمامی که داشت تعطیل شد. این استارتاپ که توسط اندی روبین، خالق سیستم عامل معروف اندروید تاسیس شده بود، با جذب بیش از 330 میلیون دلار از سرمایه‌گذاران، مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

با این حال، وب سایت The Verge اعلام کرده است که پس از گزارش نیویورک تایمز در سال 2018، مشخص شده است که گویا روبین گوگل را به دلیل اتهامات سوء رفتار جنسی ترک کرده است؛ و این مساله باعث شد که توجه به این استارتاپ مقداری کاهش یابد.

شرکت Essential در حال توسعه گوشی موبایل دیگری به نام Project Gem با طراحی مخصوص و غیرمعمولی خود بوده است. روبین برای اولین بار این پروژه را در اکتبر 2019 معرفی نمود، اما این شرکت برخلاف وعده‌هایی که داد اعلام کرده است که مسیر روشنی برای تحویل این مدل از موبایل به مشتریان خود ندارد.

این شرکت در یک پست وبلاگی نوشت: ” با توجه به مسائل پیش آمده، ما تصمیم دشواری برای توقف عملیات و تعطیلی دائمی Essential گرفته‌ایم.”

Jumpshot

عنوان: آنتی‌ویروس Avast بازوی جمع‌آوری داده‌های خود را فورا متوقف می‌کند.

محصول: Jumpshot

به گزارش وب سایت The Verge، مدیرعامل آنتی‌ویروس Avast یعنی Ondrej Vlcek و هیئت مدیره این شرکت، بلافاصله پس از بررسی‌های Motherboard و PCMag که نشان می‌داد Avast، پلتفرم امنیتی آنتی‌ویروس، داده‌های خصوصی مرورگر وب کاربران خود را از طریق Jumpshot جمع‌آوری کرده و به فروش می‌رساند، شرکت Jumpshot را تعطیل کردند.

Vlcek که هفت ماه پیش از آن مدیرعامل Avast شده بود گفت: “چند ماه اول کار خود را صرف ارزیابی مجدد تمام بخش‌های کسب‌وکار کرده است و افشاگری‌های انجام شده درباره Jumpshot، اعتماد عمومی نسبت به این شرکت را نابود کرده است.

Sorabel

عنوان: از استارتاپ اندونزیایی در حوزه ایکامرس مد و فشن، تا عملیات شاتر (کرکره)

محصول: Sorabel

استارتاپ ایکامرس Sorabel که در زمینه مد و فشن فعالیت می‌کرد، نتوانست طوفان سهمگین کووید-19 که به سمت کسب‌وکارها حرکت کرد را پشت سر بگذارد و برنامه‌های خود را برای پایان دادن به عملیات جولای 2020 خود اعلام کرد. چرا که مصرف‌کنندگان و مشتریان آن‌ها، تصمیم گرفتند از هزینه‌های غیرضروری اجتناب کنند.

به گزارشDeal Street Asia ، Sorabel بیش از 28 میلیون دلار بودجه فاش شده دریافت کرده بود، و طبق گزارش‌های منتشر شده، آماده بود تا زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد و سرمایه‌گذاران عقب نشینی کردند، تامین مالی جدیدش را پایه‌ریزی کند.

شرکت Sorabel با نامه‌ای که به کارمندان خود زد، اعلام کرد که این شرکت تمام تلاش خود را برای نجات کسب‌وکار انجام داده است اما چاره‌ای جز تعطیلی برایش باقی نمانده است. در این نامه ذکر شده بود که: “ما مجبوریم قراردادهای کاری را بدون استثنا از 30 جولای فسخ کنیم.”

Hollar

عنوان: فعالیت Hollar بعنوان فروشگاه آنلاین دلار رو به پایان است.

محصول: Hollar

Hollar در سال 2015 با حمایت سرمایه‌گذارانی نظیر Kleiner Perkins Caufield و Byers and Lightspeed Venture Partners راه‌اندازی شد و بیش از 45 میلیون دلار سرمایه جذب کرد تا بتواند فروشگاه دلار را ایجاد کند. با این حال، Axios در فوریه 2020 گزارش داد که این استارتاپ به دلیل مشکلات مالی، عملیات خود را متوقف خواهد کرد.

هدف Hollar این بود که کاربران فروشگاه‌های دلاری بتوانند چندین محصول را در یک زمان خریداری کنند. بنابراین فشار بر هزینه‌های حمل‌ونقل کاهش یابد. اما یک منبع نزدیک به این وضعیت می‌گوید که هزینه تمام شده به ازای خدمات این استارتاپ هرگز قابل اتکا نبود.

گفته می‌شود که این شرکت از اواخر سال گذشته شروع به جستجوی خریدار کرده و در حال مذاکره نهایی با خرده فروشی Five Below است که کارمندان بیشتری دارد و حداقل برخی از دارایی‌های دیگر مورد نیاز را به همراه خواهد داشت.

The Outline

عنوان: The Outline که تلاشی برای ایجاد یک نوع سایت خبری جسورتر بود، به نظر می‌رسد که رو به فروپاشی است.

محصول: The Outline

گروه Bustle Digital شرکت رسانه دیجیتالی The Outline را در آوریل 2020، تنها یک سال پس از خریداری آن، تعطیل نمود. این شرکت که در سال 2016 توسط Joshua Topolsky روزنامه‌نگار تاسیس شد، بیش از 10 میلیون دلار بودجه برای توسعه یک سایت خبری که دارای طراحی همه‌جانبه، رنگ‌های پررنگ و تبلیغات تمام صفحه بود، جمع‌آوری کرد. در میان درآمد کم سایت و فشارهای بسیار زیادی که به آن وارد شد در پی اتفاقات مربوط به کووید-19، Bustle Digital کارکنان The Outline را به عنوان بخشی از اخراج‌های گسترده‌تر شرکت خود، اخراج کرد.

شرکت Bustle Digital در بیانیه‌ای به “تاثیر بی‌سابقه کووید-19” اشاره کرد و اعلام کرد، اکثر کارمندان باقی‌مانده کاهش موقت حقوق و دستمزد خواهند داشت.

در این بیانیه در مورد آینده The Outline گفته شده است که: “ما در حال توقف عملیات The Outline در آینده هستیم. ما به میزبانی نشریه و آرشیوهای خود ادامه خواهیم داد و جاش توپولسکی در حال بررسی مسیرهای جایگزین برای آینده این نشریه خواهد بود.”

Stay Alfred

عنوان: استارتاپ Stay Alfred برای همیشه تعطیل خواهد شد.

محصول: Stay Alfred

استارتاپ Stay Alfred که در حوزه اجاره آپارتمان فعالیت می‌کرد، به شدت تحت تاثیر همه‌گیری کرونا قرار گرفت؛ زیرا تعطیلی‌ها شرکت را مجبور به تعطیلی املاک خود کرد و این مساله باعث شد سرمایه‌گذاران علاقه و تمایل خود را به همکاری با این استارتاپ از دست بدهند. استارتاپ Stay Alfred که 62 میلیون دلار جذب سرمایه کرده بود، اعلام کرد در ماه مه 2020 فعالیت خود را بطور دائم متوقف خواهد کرد. به گفته Short Term Rentalz، جردن آلن، مدیرعامل شرکت در مصاحبه با اسپوکین ژورنال گفته است:

“قلب من از بسیاری جهات شکسته است. ما سعی می‌کردیم دارایی‌ها را بفروشیم، اما خریدار زیادی در آنجا وجود نداشت” وی اضافه کرد: “در نگاهی به گذشته، بیشتر به دنبال یک مدل کسب‌وکار مالکیت بودیم تا اینکه به شدت بر روی یک مدل اجاره تمرکز کردیم.”

Stockwell

عنوان: استارتاپ Stockwell، فروشنده انواع ماشین مبتنی بر هوش مصنوعی، که قبلا با نام Bodega شناخته می‌شد، اول جولای به فعالیت خود خاتمه خواهد داد.

محصول: Stockwell

استارتاپ Stockwell، فروشگاه خودکار ماشین مبتنی بر هوش مصنوعی، برنامه‌های خود را برای تعطیلی در ژوئن 2020 اعلام نمود. با همه‌گیری کووید-19 مدل کسب‌وکار دستگاه‌های فروش داخل دفتر و ساختمان‌های آپارتمانی غیرقابل اجرا شد. در ماه آگوست، Reail Markets 365 خبر از خرید پلتفرم فناوری Stockwell را اعلام کرد و گفت که قصد دارد آن را در سیستم‌های فروش خود ادغام کند.

پل مک دونالد یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل، در ایمیلی به TechCrunch نوشت: “متاسفانه، چشم‌انداز فعلی، شرایطی را ایجاد کرده است که در آن ما دیگر نمی‌توانیم به فعالیت‌های خود ادامه دهیم و شرکت را در اول جولای منحل خواهیم کرد. 

ما عمیقا از تیم بااستعدادمان، شرکا و سرمایه‌گذاران باورنکردنی و همچنین خریداران شگفت‌انگیزمان که این امکان را برای ما فراهم کردند سپاسگزاریم. اگرچه این راهی نبود که ما می‌خواستیم به این سفر پایان دهیم، اما مطمئن هستیم که دیدگاه ما برای آوردن فروشگاه به جایی که مردم در آن زندگی می‌کنند، کار می‌کند و از طریق دیگر شرکت‌ها، محصولات و خدمات شگفت‌انگیز ادامه خواهد یافت.

Pillow and ApartmentJet

عنوان: Expedia یک کسب‌وکار در زمینه اجاره‌های کوتاه مدت را که حاصل ادغام و تملک دو شرکت است، تعطیل می‌کند.

محصول: Pillow and ApartmentJet

در سال 2018، Expedia استارتاپ‌های نرم‌افزاری مدیریت اجاره Pillow و ApartmentJet را در یک معامله تقریبا 54 میلیون دلاری خریداری کرد. Expedia استارتاپ‌ها را ترکیب کرد تا بستری را برای کمک به صاحب‌خانه‌ها و مستاجران در ارائه اجاره‌های کوتاه‌مدت ایجاد کند. به گفته Skift، شرکت Expedia در ماه می 2020 پلتفرم خود را تعطیل کرد زیرا کووید-19 تقاضا برای خدمات آن را به شدت کاهش داد.

پیتر کرن، مدیرعامل گروه اکسپدیا و بری دیلر، مدیر اجرایی ارشد، آژانس مسافرتی آنلاین را برای چندین ماه سازماندهی مجدد کرد. بدین صورت که هزینه‌ها را کاهش داد، تیم‌ها را ادغام کرد و تلاش کرد تا آنچه را که توافق کرده یک شبکه تجاری کم‌بازده و پیچیده باشد، ساده‌سازی کند.

سخنگوی گروه Expedia اعلام کرد: “عواملی که منجر به از بین رفتن کسب‌وکار جدید آن‌‌ها شد، ناشی از بجران کووید-19 بوده است.”

Mixer

عنوان: مایکروسافت Mixer را تعطیل می‌کند و با Facebook Gaming همکار می‌شود.

محصول: Mixer

سرویس تعاملی استریم (پخش زنده) Mixer که در سال 2016 توسط Microsoft خریداری شد، به بینندگان اجازه می‌داد تا با استریمرها تعامل داشته باشند. به گزارش وب سایت TheVerge، مایکروسافت پس از ناکامی در توسعه Mixer برای رقابت با Twitch و YouTube، در ژوئن 2020 اعلام کرد که این پلتفرم را تعطیل کرده و با Facebook Gaming شراکت خود را آغاز خواهد نمود.

فیل اسپنسر، مدیر بخش بازی‌های مایکروسافت، در مصاحبه‌ای با وب سایت TheVerge اعلام کرد: “ما خیلی قبل‌تر فعالیتمان را شروع کردیم، تعداد بینندگان فعال ماهانه Mixer در مقایسه با برخی از بازیکنان بزرگ این حوزه مقایسه می‌شود. من فکر می‌کنم جامعه Mixer واقعا می‌تواند از مخاطبان گسترده‌ای که فیسبوک می‌تواند از طریق ویژگی‌های خود ایجاد کند، و توانایی دسترسی به گیمرها به روشی کاملاُ یکپارچه از طریق پلتفرم اجتماعی فیسبوک ایجاد کند، بهره ببرد.”

Lasso

عنوان: فیسبوک نمونه کپی شده‌ی خود از TikTok را کنار می‌گذارد تا بتواند آن را در داخل Instagram شبیه‌سازی کند.

محصول: Lasso

همانطور که فیسبوک روی Reels اینستاگرام کار می‌کند و آن را آماده کرده است، نمونه مشابه TikTok که Lasso نام دارد، تعطیل می‌شود. این برنامه که بصورت تست فقط در بازارهای منتخب موجود بود، هرگز در ایالت متحده آمریکا مورد توجه قرار نگرفت و موجب شد که در جولای 2020 متوقف شود.

سخنگوی فیسبوک در بیانیه‌ای به Business Insider گفت: “ما در اکوسیستم برنامه‌هایمان شرط‌بندی می‌کنیم و آزمایش‌های متعددی انجام می‌دهیم تا بفهمیم مردم چگونه می‌خواهند خودشان را بیان کنند. یکی از این آزمایش‌ها Lasso بود. اپلیکیشن ویدیوهای کوتاه مستقل ما که تصمیم گرفتیم آن را خاموش کنیم. 

ما از همه کسانی که خلاقیت و بازخورد خود را با ما به اشتراک گذاشتند تشکر می‌کنیم، چرا که به ما خیلی کمک کرده‌اند. ما به دنبال آن هستیم که نظرات و خواسته‌های آنها را در سایر برنامه‌ها اعمال کنیم و تجربه ویدئویی آنها را ارتقا دهیم.”

Trover

عنوان: استارتاپ اشتراک‌گذاری عکس Trover که توسط ریچ بارتون راه‌اندازی شد و توسط Expedia خریداری شده بود، تعطیل می‌شود.

محصول: Trover

یکی دیگر از خرید و تملک‌های شرکت Expedia که به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا حذف شد، پلتفرم اشتراک‌گذاری عکس Trover بود. Trover که در سال 2011 توسط ریچ بارتون و جیسون کاراس تاسیس شد، قصد داشت برقراری ارتباط مسافران از طریق تصاویر و تجربیات به اشتراک گذاشته‌شده در مقاصد تفریحی را دنبال کند که در آگوست 2020 متوقف گردید. 

گزارشی از GreeWire نشان می‌دهد که این استارتاپ قبل از خرید در سال 2016 توسط Expedia، حدود ۱۲ میلیون دلار جذب سرمایه کرده بوده است.

بارتون در ایمیلی به GreeWire اعلام کرد: “من واقعا به چیزی که جیسون و تیممان با Trover ساخته‌اند افتخار می‌کنم. کاوش در جهان در حال حاضر مهم‌تر به نظر می‌رسد تا اینکه ما زندگی خودمان را فقط در نزدیکی خانه‌مان بگذرانیم؛ ما مشتاق ماجراجویی‌های بیشتری هستیم. البته با توجه به طوفانی که صنعت سفر و گردشگری را تحت تاثیر خود قرار داده است، کاملا به تصمیم Expedia احترام می‌گذارم و آنها را درک می‌کنم.”

منبع: cbinsights

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد