کافه‌بازار از سرویس جدید تبلیغات خود رونمایی کرد

۹۹/۱۰/۴

سرویس جدید تبلیغاتی کافه‌بازار با نام تبلیغات در گشت‌وگذار بازار امروز (۴ دی) در برنامه آنلاین رونمایی شد. تبلیغات در گشت‌وگذار بازار یکی از جدیدترین محصولات بازار در زمینه تبلیغات است که کاربران جدیدی را برای نمایش اپلیکیشن‌های تبلیغاتی هدف قرار داده است. تبلیغات در گشت‌وگذار بازار سامان مهدور، مدیر محصول تبلیغات در گشت‌وگذار بازار، […]

سرویس جدید تبلیغاتی کافه‌بازار با نام تبلیغات در گشت‌وگذار بازار امروز (۴ دی) در برنامه آنلاین رونمایی شد.

تبلیغات در گشت‌وگذار بازار یکی از جدیدترین محصولات بازار در زمینه تبلیغات است که کاربران جدیدی را برای نمایش اپلیکیشن‌های تبلیغاتی هدف قرار داده است.

تبلیغات در گشت‌وگذار بازار

سامان مهدور، مدیر محصول تبلیغات در گشت‌وگذار بازار، در مورد این محصول جدید کافه‌بازار گفت: «در این مسیر تازه، تبلیغ‌دهندگان، به کاربرانی دسترسی پیدا می‌کنند که احتمالا از هیچ مسیر تبلیغاتی دیگری قابل پیدا شدن نیستند.» مهدور کاربران کافه‌بازار را به دو دسته تقسیم کرد. به گفته او دسته اول کاربرانی هستند که با هدف مشخص برای نصب اپلیکیشن مشخص وارد کافه‌بازار می‌شود و دسته دوم کاربرانی که برای گشت‌وگذار وارد بازار می‌شوند و به دنبال پیشنهادات بازار هستند. تبلیغات در گشت‌وگذار بازار، محصول جدیدی است که دسته دوم کاربران بازرا را هدف قرار داده است.

به گفته مهدور روزانه ۱۹ میلیون بار صفحه جزئیات برنامه‌ها در کافه‌بازار بازدید می‌شود. کاربران وارد صفحه جرئیات برنامه‌ها می‌شوند و از آنجا به دنبال اپلیکیشن‌ها یا بازی‌های مشابه می‌گردند. آنطور که مهدور توضیح داد، ردیف‌های زیر صفحه جزئیات برنامه بزرگ‌ترین مرجع نصب بازی‌ها روی کافه‌بازار است. به‌طوری که حتی از صفحه اصلی و سرچ بازار هم بیشتر نصب می‌گیرد.

مراسم رونمایی از تبلیغات در گشت‌وگذار بازاربه گفته مهدور، ۳۰ درصد نصب بازی‌ها روی کافه‌بازار از طریق ردیف‌های زیر صفحه جزئیات برنامه اتفاق می‌افتد

از دیگر مزیت‌های محصول تبلیغات در گشت‌وگذار بازار تعریف ساده و راحت کمپین تبلیغاتی با انتخاب ۳ قیمت مختلف است. به این ترتیب که شما قیمت متوسط هر نصب کامل، بودجه کل کمپین و حداکثر بودجه روزانه را مشحص می‌کنید و کمپین شما آماده اجرا می‌شود. این صفحه از همین امروز برای تمامی توسعه‌دهندگان بازار در دسترس است. مدیر محصول تبلیغات در گشت‌وگذار بازار معتقد است که تجربه کاربران کافه‌بازار بسیار اهمیت دارد و برای آن که به این کیفیت آسیبی وارد نشود، ظرفیت‌های این سیستم جدید، سخت‌گیرانه و به مرور باز می‌شود. به گفته مهدور در آینده نزدیک، روی ویژگی‌های دیگری از جمله بهبود شناخت کاربر، آمارهای تحلیلی، گسترش ظرفیت نصب و هدف‌گذاری تمرکز خواهد شد.

ویژگی‌های جدید سرچ‌ادز

کسری وفایی، مدیر محصول پنل تبلیغات در جست‌وجوی بازار، در ارائه خود به تغییرات و امکاناتی که در پنل سرچ‌ادز کافه‌بازار اضافه شده اشاره کرد. از جمله این تغییرات می‌توان به مدیریت دسترسی، عبارات جستجو شده، باز طراحی جدول کلیدواژه‌ها، اضافه کردن متریک‌های مرتبط، آکادمی و پیشنهاد کلیدواژه اشاره کرد.

به گفته وفایی، سرویس آکادمی که به تازگی رونمایی شده، مربوط به شفاف‌سازی و آموزش استفاده از پنل سرچ ادز در قالب محتوای متنی، ویدئویی و پرسش و پاسخ است. آنطور که وفایی توضیح داد، جدیدترین ویژگی پنل سرچ‌ادز هم که هفته گذشته از آن رونمایی شده، سرویس پیشنهاد کلیدواژه است که دغدغه انتخاب کلیدواژه را برای صاحبان اپلیکیشن‌ها برطرف می‌کند.

آکادمی سرویس جدید آموزش پنل تبلیغات کافه‌بازارسرویس آکادمی، آموزش استفاده از پنل سرچ ادز در قالب محتوای متنی، ویدئویی و پرسش و پاسخ

مدیر محصول پنل تبلیغات در جست‌وجوی بازار به داشتن داده‌های دموگرافی به عنوان یکی از دغدغه‌های مشتریان کافه‌بازار اشاره کرد و در همین مورد، وفایی به تیم پروفایل به عنوان تیم جمع‌آوری اطلاعات دموگرافی از قبیل سن، جنسبت، مکان و غیره اشاره کرد. وفایی توضیح داد که این تیم در آینده روی داده‌های رفتاری کاربران کار خواهند کرد تا به عنوان سرویس در اختیار مشتریان پنل تبلیغات کافه‌بازار قرار داده شود و احتمالا تا ۲ الی ۳ ماه آینده اولین خروجی آن آماده خواهد شد.

به گفته وفایی، پنل جدید تبلیغات در سرچ ادز و دیسکاوری بازار در راستای ایجاد تجربه‌ کاربری منطبق با نیاز‌های تبلیغ‌دهنده‌ها بازطراحی شده و آسان‌سازی استفاده از پنل و افزایش امکانات محصولی برای بهبود تبلیغات موبایلی از جمله جدید‌ترین تغییرات این پنل به شمار می‌آید. ساخت کمپین، انتخاب کلیدواژه‌های موثر، پرداخت توسعه‌دهندگان برای شارژ حساب، تخصیص بودجه به کمپین‌ها، گزارش‌گیری و بهبود عملکرد کمپین‌ها از جمله ویژگی‌های پنل جدید تبلیغات کافه‌بازار است.

معرفی سازوکار این سرویس

در ادامه محمدجواد گلستانی، دستیار مدیرمحصول پنل تبلیغات در جست‌وجوی بازار، به معرفی سازوکار برگزاری حراجی و قیمت گذاری در پنل تبلیغات و همچنین سازوکار ویژگی جدید نمایش تبلیغات به همراه جزئیات پرداخت. امکان جدید نمایش تبلیغات به همراه جزئیات یکی از مواردی بود که کاربران کافه‌بازار کمبود آن را در پنل تبلیغات حس می‌کردند و تیم کافه‌بازار با دریافت این فیدبک از سمت کاربران، این امکان را فراهم کرد که صاحبان اپلیکیشن از این پس امکان طراحی بنر دلخواه برای کمپین‌های مختلف را هنگام نمایش تبلیغ داشته باشند.

گلستانی از ویژگی جدید پنل تبلیغات بازار به نام «ریتارگتینگ» هم پرده برداشت که از طریق این ویژگی این امکان وجود دارد که اپلیکیشن‌ها کاربران فعلی خود را هم از طریق سرچ بازار بازدرگیر کنند. برای مثال وقتی یک کاربر به‌دنبال نصب یک اپلیکیشن برای اطلاع از خلافی خودرو، عبارت خلافی خودرو را در سرچ بازار وارد می‌کند، بازار اپلیکیشنی مانند آپ، که روی گوشی کاربر نصب است و امکان استعلام خلافی خودرو را هم دارد پیش از اپلیکیشن‌های سرچ شده به کاربر نشان می‌دهد. از دیگر قابلیت‌های ریتارگتینگ، می‌توان به معرفی ویژگی‌های جدید و اضافه شده به اپلیکیشن به کاربران فعلی و افزایش نرخ آپدیت اپلیکیشن اشاره کرد.

تبلیغات در ویدئو

سرویس‌های ویدئویی یکی دیگر از محصولات کافه‌بازار است که در ایام قرنطینه و کرونا کاربران زیادی از این سرویس استفاده کردند. بهرام احسان‌دوست، مدیر توسعه کسب‌وکار ویدئو کافه‌بازار در ابتدای ارائه خود، از رشد و استقبال کاربران از سرویس‌های VOD خبر داد و به معرفی ۳ نوع مختلف از سرویس‌های ویدئویی پرداخت.

سرویس‌های SVOD که در آن کاربر با پرداخت حق اشتراک به همه محتوای سرویس دسترسی خواهد داشت، سرویس‌های TVOD که کاربر با پرداخت هزینه برای محتوای مشخص فقط به همان محتوا دسترسی خواهد داشت و سرویس‌های AVOD که کاربر به رایگان در ازای تماشای تبلیغات به تمام محتوا دسترسی خواهد داشت.

به گفته احسان‌دوست، کافه‌بازار با کاربران میلیونی که دارد ترجیح می‌داد که سرویس ویدئویی هم کاربران میلیونی داشته باشد به همین دلیل تصمیم گرفت تا با ارائه سرویس AVOD کاربران عام را جذب این سرویس کند.

احسان‌دوست با اشاره به رشد ۵۰ درصدی مخاطبین در دوران کرونا از اضافه شدن محتواهای غیر از فیلم‌وسریال مانند محتوای آموزشی به کافه‌بازار در آینده نزدیک خبر داد. او آمار و ارقامی هم از مخاطبان فعلی سرویس‌های ویدئویی کافه‌بازار ارائه کرد که طبق این آمار، ۴۹ درصد از کاربران آقایان و ۵۱ درصد آن‌ها خانم‌ها هستند. همچنین بیشتری بازه سنی مخاطبان سرویس‌های ویدئویی کافه‌بازار بازه سنی ۱۰ تا ۲۶ سال است.

اهمیت تبلیغات ویدئویی

مدیر توسعه کسب‌وکار ویدئو کافه‌بازار از اهمیت تبلیغات ویدئویی صحبت کرد. به گفته او ایجاد حس و تاثیری که همزمان نور، صدا، موسیقی و تصویر روی مخاطب می‌گذارد باعث می‌شود تا تبلیغات ویدئویی بیشتر از سایز تبلیغات نرخ کلیک داشته باشد. او با اشاره به آمار میانگین ساعت تماشای ویدئو روی موبایل در هفته از ۵/۵ ساعت در سال ۲۰۱۷ به ۶/۸ ساعت در سال ۲۰۱۹ به این موضوع تاکید کرد که میزان محتوا روی موبایل تقریبا با میزان تماشای محتوا روی تلویزیون برابر شده و احتمالا در آینده‌ای نزدیک استاندارد‌های پخش محتوا تغییر خواهد کرد.

آمار دیگری که احسان‌دوست به نمایش گذاشت، رشد سهم دستگاه‌های دیجیتال از تبلیغات ویدئویی بود به این صورت که در سال ۹۷، ۷۰ درصد تبلیغات ویدئویی روی گوشی‌های موبایل به نمایش درآمده بود و ۳۰ درصد روی دسکتاپ اما در سال ۹۸، سهم موبایل به ۸۶ درصد افزایش و سهم دسکتاپ به ۱۴ درصد کاهش پیدا کرده بود. به گفته احسان‌دوست، تبلیغات ویدئویی بیشترین نرخ کلیک را در بین سایر تبلیغات داشته که با میزان کلیک ۶/۶درصد اختلاف زیادی با رتبه دوم بالاترین نرخ کلیک تبلیغات یعنی تبلیغات اعلامیه‌ای با ۲/۹ درصد دارد.

بالا رفتن سهم تبلیغات دیجیتال

او در ادامه به بیشتر شدن سهم تبلیغات دیجیتال در جهان اشاره کرد و گفت: «سهم تبلیغات دیجیتال از کل هزینه تبلیغات در جهان از ۵۰ درصد عبور کرده و در سال ۲۰۲۰ با ۳۵۵ میلیارد دلار نسبت به ۱۶۳ میلیارد دلار تبلیغات غیردیجیتال پیشی گرفته است.» آنطور که احسان‌دوست اعلام کرد سهم تبلیغات در ویدئو در رسانه‌های دیجیتال از هزینه تبلیغات دیجیتال در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۷ درصد بوده و این عدد درحال رشد و اضافه شدن است. در حال حاضر ۳۶ درصد از تبلیغات دیجیتال از طریق موتور‌های جست‌وجو اتفاق می‌افتد و ۳۲ درصد آن تبلیغات بنری هستند.

اهمیت تبلیغات ویدئوییتبلیغات ویدئویی با میزان نرخ کلیک ۶.۶ بیشترین نرخ کلیک را در بین سایر تبلیغات دارد

در ادامه ناصر اهل ایرف، مدیرمحصول تبلیغات ویدئویی کافه‌بازار، در خصوص ویژگی‌ها و جزئیات این محصول توضیحاتی را ارائه کرد. به گفته او تبلیغات ویدئویی کافه‌بازار هم روی دسکتاپ و روی موبایل نمایش داده می‌شود اما با توجه به مخاطب میلیونی اپلیکیشن کافه‌بازار، اولویت آن‌ها با موبایل است. آنطور که اهل ایرف اعلام کرد، یکی از ویژگی‌های تبلیغات ویدئویی کافه‌بازار، تضمین مشاهده است.

به این صورت که تبلیغات ویدئویی با دو حالت مختلف بدون قابلیت Skip و با قابلیت Skip پس از ۱۰ ثانیه نمایش تبلیغ نمایش داه می‌شود که درهر دو صورت دیده شدن تبلیغ تضمین داده می‌شود. سپس او به دو نوع مختلف از انواع نمایش تبلیغ ویدئویی با نام‌های برند آگاهی و تبلیغات نصبی اشاره کرد که در حالت اول تنها یک کلیپ با قابلیت معرفی شبکه‌های اجتماعی نمایش داده می‌شود و در حالت دوم امکان نصب اپلیکیشن در پس‌زمینه بدون قطع محتوای تصویری وجود دارد.

تبلیغات ویدئویی کافه‌بازار در دو جایگاه مختلف با نام‌های Pre-roll، قبل از پخش ویدئو و Mid-roll، در حین پخش ویدئو به نمایش در می‌آید که با توجه به مخاطب هدف و استفاده از داده‌های کاربران، برای بالا رفتن اثربخشی دیده شدن تبلیغات یکی از این دو حالت برای نمایش انتخاب می‌شود.

تیم کافه‌بازار برای یکپارچه‌سازی تبلیغات با ترکر‌ها، با سه تیم چابک، متریکس و ادترس همکاری می‌کند و برای همگام‌سازی از دو اپلیکیشن ادجاست و اپ‌متریکا استفاده می‌کند.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد