«کارپینو» به پایان خط می‌رسد

۹۹/۰۵/۲۶

آیا برند «کارپینو» به فروش می‌رسد؛ زمزمه‌‌هایی که از شکست کامل این شرکت تاکسی اینترنتی خبر می‌دادند، حالا بلندتر شده‌اند و به نظر می‌رسد این مجموعه در حال تغییر مدل کسب و کاری خود و تمرکز بر حمل و نقل بار است. کارپینو که سه سال پیش، با هدف رقابت با اسنپ و تپسی شکل […]

آیا برند «کارپینو» به فروش می‌رسد؛ زمزمه‌‌هایی که از شکست کامل این شرکت تاکسی اینترنتی خبر می‌دادند، حالا بلندتر شده‌اند و به نظر می‌رسد این مجموعه در حال تغییر مدل کسب و کاری خود و تمرکز بر حمل و نقل بار است.

کارپینو که سه سال پیش، با هدف رقابت با اسنپ و تپسی شکل گرفته بود، در این سال‌ها با انتقادات زیادی مواجه بود. آنگونه که اکنون به گوش می‌رسد، این شرکت دیگر فعالیت چندانی ندارد و حتی تعدیل نیروی گسترده‌ای را نیز تجربه کرده است.

 

«رقابت»؛ سرآغاز داستان

داستان شکل‌گیری این شرکت تاکسی اینترنتی، به بالاگرفتن کار اسنپ و تپسی، اعتراضات رانندگان تاکسی به کاهش درآمدشان و واکنش سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران به این موضوعات بازمی‌گردد.

از همان ماه‌های نخستی که اسنپ فعالیت خود را آغاز کرد (۱۳۹۳)، صدای اعتراض این سازمان بلند بود که این استارتاپ مجوز ندارد و امنیت مسافران را به خطر انداخته است.

تپسی که حدود دو سال بعد به بازار آمد، صداها بلندتر شد و برخی مسئولان این سازمان، هر جا که تریبون یافتند از ضررهای تاکسی‌های اینترنتی گفتند. آنها حتی ادعاهایی را در مورد ناامنی و شکایت‌های متعدد از این دو اپلیکیشن مطرح کردند که که از سوی سردار کمال هادیانفر، رئیس وقت پلیس فتا و سردار عباسعلی محمدیان، رئیس وقت پلیس آگاهی تهران بزرگ نیز تکذیب شدند (تسنیم/ دی ۱۳۹۵).

 

رونمایی با حضور مقام رسمی شهرداری

زمان که گذشت، دیگر مشخص بود تاکسی‌های اینترنتی جای پای خود را در جامعه محکم کرده‌اند. رقیبان سنتی به خود آمدند و دیدند نمی‌توانند با برخورد حذفی آنها را از میدان به در کنند. در همین فضا بود که «کارپینو» شکل گرفت و از همان ابتدا مدعی رقابت با اسنپ و تپسی بود.

این شرکت تاکسی اینترنتی که از اسفند ۱۳۹۵، کار خود را به صورت آزمایشی در تهران آغاز کرده بود؛ روز ۱۸ فروردین سال بعد، رسما رونمایی شد؛ در مراسمی که مازیار حسینی، معاون وقت حمل و نقل ترافیک شهرد‌‌‌اری تهران نیز در آن حضور داشت.

وی در این نشست، کارپینو را «نخستین و تنها اپلیکیشن د‌‌‌رخواست تاکسی د‌‌‌ارای مجوز» معرفی کرد و از استقبال مردم از این تاکسی اینترنتی در همان چند هفته فعالیت آزمایشی گفت. حسینی همچنین یکی از مزیت‌های کارپینو را امکان ورود رانندگانش به محدوده طرح ترافیک دانست و به ارائه آموزش‌ به رانندگان متقاضی فعالیت در آن، اشاره کرد.

 

شهرداری یا بنیاد برکت؟

کارپینو، از همان ابتدا به عنوان شرکتی متعلق به شهرداری تهران شناخته می‌شد. شاید حضور مقامی رسمی از این نهاد در مراسم افتتاحیه، مهر تاییدی بود بر این تصور. اما محسن پورسیدآقایی که تا چندی پیش، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بود، تیر ماه سال گذشته این موضوع را «شایعه» دانست و مدعی شد، کارپینو تنها از شهرداری مجوز دارد. به گفته وی، این شرکت در واقع خصوصی و «متعلق به بنیاد برکت و ستاد اجرای فرمان امام(ره)» است.

این ادعا را البته چندی بعد، خبرگزاری میزان به نقل از رییس هیات‌مدیره بنیاد برکت بنیاد تکذیب کرد. همچنین رضا جوکار، مدیر ارشد پیشین «کارپینو» نیز در گفتگویی با تجارت‌نیوز تاکید کرد که این شرکت، ارتباط ارگانیکی با سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران ندارد و تنها از ناوگان آن، برای جابه‌جایی مسافران خود بهره می‌گیرد.

 

داستان یک شکست

حالا به نظر می‌رسد، کارپینو که با ادعای رقابت با اسنپ و تپسی پا به میدان گذاشته بود، به آخر خطر رسیده است. شاید نبود ثبات در مدیریت و تغییرات چند باره مدیران، یکی از دلایل پایان احتمالی کار کارپینو باشد. هر مدیری که به این مجموعه آمد، کل تیم اجرایی را نیز تغییر داد اما خود او مدت به نسبت کوتاهی فرصت کار یافت. این موضوع باعث شد نگاه‌ها برای برنامه‌ریزی نیز کوتاه مدت باشد.

از سوی دیگر، این شرکت تاکسی اینترنتی با کمبود تعداد رانندگان خود مواجه است. حتی بسیاری از افرادی که آرم کارپینو را بر شیشه خودروی خود نصب کرده‌اند، در عمل برای اسنپ و تپسی کار می‌کنند. یکی از دلایل این موضوع کمیسیون‌هایی است که رانندگان تاکسی باید به کارپینو پرداخت کنند. در حالی که دو شرکت رقیب، به خاطر طرح ترافیک از آنها کمیسیون کمتری دریافت می‌‌کنند.

همچنین اقدام یکی از مدیران پیشین این مجموعه در بستن پروفایل همه رانندگان تاکسی، اعتماد آنها را از کارپینو سلب کرد؛ اعتمادی که مدیران بعدی نتوانستد آن را احیا کنند.

برخی شکست در برنامه جذب سرمایه را یکی دیگر از دلایل بحران در کارپینو می‌دانند. مدیران این شرکت در چند نوبت تلاش کردند منابع مالی ویژه‌ای را جذب کنند ولی هر بار ناموفق بودند.

 

تعدیل نیرو و کاهش آمارهای سفر

کاربران نیز در فضای مجازی، از قیمت‌های بالای سفرها گلایه دارند. حتی برخی ادعا کرده‌اند که قیمت‌ها ممکن است در موعد انتظار برای رسیدن خودرو یا در طول مسیر افزایش یابند.

ضعف در طراحی اپلیکیشن و باگ‌هایی که هم در نسخه رانندگان و هم در اپ مسافران وجود دارد، یکی دیگر از انتقادات به کارپینو است. همچنین برخی کاربران از به کارگیری خودروهای گاه فرسوده در ناوگان این تاکسی اینترنتی، ناتوانی بسیاری از رانندگان آن در کار با اپلیکیشن و برخوردهای نادرست تعدادی از آنها با مسافران، گلایه دارند.

اکنون شنیده‌ها از تعدیل گسترده نیرو در اسفند ماه و کاهش شدید آمارهای سفر در این شرکت اینترنتی، حکایت می‌کنند.

برخی منابع آگاه به تجارت‌نیوز گفته‌اند که این شرکت قصد دارد با تغییر مدل کسب و کاری خود به سمت حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری برود. برند کارپینو نیز یا به طور کلی تعطیل خواهد شد یا برای فروش گذاشته می‌شود.

هر کدام که درست باشد، به نظر می‌رسد، این شرکت بازی را در رقابت با استارتاپ‌هایی که با برنامه‌ریزی بهتر و بدون وابستگی به نهادی رسمی پا به میدان گذاشتند، واگذار کرده باشد.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد