پرونده خبری: رویداد فیروزه پلت

۹۸/۰۷/۱۵

روز 4شنبه 10 مهرماه رویداد فیروزه پلت در سالن کتابخانه ملی برگزار شد. در این رویداد که با هدف معرفی سامانه فیروزه پلت طراحی شده بود، پنل هایی با موضوعات مرتبط با سرمایه گذاری خطرپذیر، ادغام و تملیک و خروج سرمایه گذاران برگزار شد و تعدادی از چهره های شاخص اکوسیستم استارتاپی ایران در آن […]

روز 4شنبه 10 مهرماه رویداد فیروزه پلت در سالن کتابخانه ملی برگزار شد.
در این رویداد که با هدف معرفی سامانه فیروزه پلت طراحی شده بود، پنل هایی با موضوعات مرتبط با سرمایه گذاری خطرپذیر، ادغام و تملیک و خروج سرمایه گذاران برگزار شد و تعدادی از چهره های شاخص اکوسیستم استارتاپی ایران در آن به بحث و گفتگو پرداختند.
در این پرونده خبری مهمترین مطالب مطرح شده در رویداد فیروزه پلت مورد بررسی قرار گرفته است.

سخنرانی رامین ربیعی (معرفی فیروزه پلت)

ضریب نفوذ کارت‌های بانکی در ایران 100درصد است و این موضوعی است که بسیاری از کشورها آرزوی آن را دارند.استارتاپ‌های ایرانی باید با هم ادغام شوند و به بازار خارج از ایران فکر کنند.
فیروزه پلت سامانه ای است که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها چقدر می‌تواند سودده باشد.
در سامانه فیروزه پلت دارندگان سهام استارتاپ‌ها می‌توانند تمایل خود برای فروش سهام را ابراز نمایند. در سمت مقابل خریداران بعد از احراز هویت و تایید صلاحیت، می‌توانند در این سامانه فهرست استارتاپ‌های قابل فروش (نام استارتاپ و میزان تقریبی سهام قابل فروش) را مشاهده کنند.
به عنوان یک بیزنس حاضر نبودم روی فیروزه پلت سرمایه‌گذاری کنم چون معتقدم خرید و فروش زیادی روی آن انجام نمی شود، اما به عنوان قدم اول خیلی به آن اعتقاد دارم.

Image result for ‫فیروزه پلت‬‎

محورهای اصلی پنل‌های رویداد فیروزه پلت

پنل اول: ادغام و تملیک استارتاپ‌ها، ابزاری برای رشد و بقا
پنل دوم: دیدگاه‌های متفاوت سرمایه‌گذاران در سرمایه‌گذاری‌های جسورانه
پنل سوم: خروج موفق و عرضه عمومی سهام استارتاپ‌ها

پنل اول: ادغام و تملیک استارتاپ‌ها

مهاجر (مدیرعامل اسنپ تریپ): جایگاه دوم بازار بلیط پرواز و جایگاه اول بازار هتل‌های داخلی را در اختیار داریم.
لطفی (مدیرعامل اسنپ فود):
 95% سهم بازار سفارش آنلاین غذا در اختیار اسنپ‌فود است. موضوع انحصار را قبول نداریم. اسنپ‌فود فقط با 13هزار رستوران که 5هزارتای آن در تهران است کار می‌کند در حالی که تعداد رستوران خیلی بیشتر از این است. بقیه می‌توانند با رستوران‌های دیگری همکاری کنند.
ادغام زودفود و بدوفود یکی از بهترین M&Aهای اکوسیستم ایران بود و زمانی که زودفود به اسنپ‌فود تغییر نام داد در یک شب رشد 200درصدی اتفاق افتاد.
قاضی (مدیرعامل علی بابا):
خرید زورق توسط علی‌بابا انتخاب ما نبود اما چون در جریان قرارداد جذب سرمایه از سرآوا پیشنهاد شد آن را پذیرفتیم. برند زورق حذف شده و خدمات آن توسط علی‌بابا ارائه می‌شود.
اربابیان (مدیرعامل شیپور):
25% بازار آگهی‌های آنلاین را در اختیار داریم.
نایبی (مدیرعامل الوپیک):
در ایران انگیزه ادغام استارتاپ‌ها حذف رقیب است و نه رشد و هم افزایی. در نتیجه ادغام در ایران این موضوع می‌تواند منجر به ایجاد انحصار شود. در حال حاضر پولی در بازار برای سرمایه‌گذاری یا خروج وجود ندارد.
بازدار (مدیرعامل آلونک):
در جریان ادغام شیپور و آلونک، share swap اتفاق افتاده و بخشی از سهام شیپور به سهامداران آلونک واگذار شده است.

Image result for ‫فیروزه پلت‬‎

پنل دوم: دیدگاه‌های متفاوت سرمایه‌گذاران

رامین کمیلیان (سرمایه‌گذار فرشته):
وادار کردن سرمایه‌گذار سنتی به سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها کار ساده ای نیست.
رازینی (بنیاد برکت):
بنیاد برکت اخیرا روی استارتاپ توانیتو سرمایه‌گذاری کرده است.
محمد احمدی (مدیرعامل اسمارت آپ):
در اهمیت ارزش‌گذاری خصوصا در early stage غلو شده است. با توجه به نرخ تنزیل رایج بین سرمایه‌گذاران اکوسیستم که معمولا در بازه ۵۰ تا ۷۰ درصد در نظر گرفته می‌شود و همچنین بازه زمانی سرمایه‌گذاری ۵ تا ۷ ساله، سرمایه‌گذار انتظار دارد که سرمایه اش در این بازه بین هشت تا ۴۱ برابر شود.
اینکه در چه استارتاپی سرمایه‌گذاری می‌کنیم بازه ۰ تا ۴۱ برابر شدن سرمایه را در پی خواهد داشت اما اینکه به چه میزان سرمایه‌گذاری کنیم نهایتا تفاوت ۲۰ درصدی در بازده سرمایه ما خواهد داشت.

پنل سوم: خروج موفق و عرضه عمومی سهام

حمید محمدی(مدیرعامل دیجی‌کالا): درست نیست که کارآفرینی که کسب‌وکارش در مرحله رشد است برای ثروتمند شدن از شرکت خارج شود. فکر کردن به خروج از ابتدا می‌تواند بر رشد تاثیر بگذارد. در زمانی بخش کوچکی از سهام دیجیکالا را فروختم اما مقدار آن ناچیز بود. دیجیکالا هنوز سودآور نشده و امسال می‌خواهیم به نقطه سر به سر برسیم. در حال حاضر 34درصد سهام و 3.5درصد ایساپ دراختیار داریم.
پروسه IPO و ورود به بورس پیچیده و زمانبر است اما امیدواریم تا سال آینده بتوانیم وارد بورس شویم. یکی از مشکلات اصلی بورس ایران، شرط سوددهی است که باید حذف شود. چرا که سوددهی باید در کنار رشد قضاوت شود. مشکل دیگر ترس استارتاپ‌ها از ورود به بورس است.
فیروزه پلت فضای مناسبی برای دیجیکالا نیست. هرچند کارمندان می‌توانند سهام ایساپ را در این پلتفرم عرضه کنند.
ژوبین علاقبند(مدیرعامل اسنپ): توافق با شهرداری به نفع تاکسی‌های اینترنتی است. چرا که یکی از چالش‌های بزرگ تاکسی‌های اینترنتی مسئله رگولاتوری است و اگر این مشکل حل شود ارزشگذاری ما بالا می‌رود. توافق ما با شهرداری از توافق اوبر با شهرداری‌های کشورهای مختلف بهتر است و فقط بر سر یکی دو ماده مشکل داشتیم که باید قبل از انتشار و ابلاغ حل و فصل شود.
در اکوسیستم استارتاپی ایران خروج‌هایی داشته ایم که در جریان آن بنیانگذاران پورشه خریده اند.
نگاه‌های فیروزه رویاپردازانه است اما من به این مجموعه امیدوارم.
رضا زرنوخی (مدیرعامل صندوق توسعه تکنولوژی): خروج زودهنگام از کافه بازار از بی تجربگی ما بود. در آن زمان سوء تفاهم‌هایی هم ایجاد شد که همگی ناشی از رشد زیاد بود.
رامین ربیعی(مدیرعامل فیروزه): اگر یک سرمایه‌گذار سنتی بخواهد 5 یا 10میلیارد تومان روی اسنپ یا دیجیکالا سرمایه‌گذاری کند، باید بداند به کجا مراجعه کرده و با چه کسی صحبت کند و از طرفی مدیران استارتاپ بزرگی مثل دیجیکالا باید بتوانند با فروش سهام خود به زندگیشان سروسامان دهند.
البته ما برای اسنپ و دیجی‌کالا و استارت‌آپ‌‌های بزرگتر سازوکار دیگری داریم و در حال طراحی آن هستیم و فیروزه پلت برای آنها طراحی نشده است.
برای استارتاپ‌های کوچک کارمزد 10درصد در نظر گرفته ایم. اما در مورد استارتاپ‌های بزرگ کارمزد کمتر است، چرا که حجم معاملات بزرگتر می‌شود.

Image result for ‫فیروزه پلت‬‎

منابع: پیوست، دیجیاتو، استارتاپ‌360، شنبه‌پرس

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد