نمونه ایرانی اینستاگرام تعطیل می‌شود

۹۹/۰۵/۲۳

لنزور؛ نمونه ایرانی اینستاگرام که خیلی‌ها امید داشتند و حتی از سوی دولت به آن کمک مالی هم شد تا با رشد و افزایش کاربر بتواند جایگزین مناسبی برای شبکه خارجی اینستاگرام باشد اعلام کرده است تا پایان مرداد فعالیت‌هایش را تعطیل خواهد کرد. این یعنی اینکه دیگر هیچ رقیبی در حد کوچک هم در […]

لنزور؛ نمونه ایرانی اینستاگرام که خیلی‌ها امید داشتند و حتی از سوی دولت به آن کمک مالی هم شد تا با رشد و افزایش کاربر بتواند جایگزین مناسبی برای شبکه خارجی اینستاگرام باشد اعلام کرده است تا پایان مرداد فعالیت‌هایش را تعطیل خواهد کرد. این یعنی اینکه دیگر هیچ رقیبی در حد کوچک هم در ایران برای اینستاگرام وجود ندارد و شاید این مطلوب سیاستگذارانی باشد که در حال حاضر تمام رقبای داخلی شبکه‌های خارجی را از دور خارج می‌کنند.

نمونه ایرانی با دریافت کمک مالی

شبکه اجتماعی عکس‌محور لنزور یا همان نمونه ایرانی اینستاگرام که توسط شرکت صبا ایده راه‌اندازی شد. تقریباً دوسال قبل همین ایام درباره این شبکه اجتماعی گزارشی نوشته شد. در بخشی ازآن گزارش آمد: « این شبکه اجتماعی مشابه اینستاگرام بوده و تاکنون با استقبال نسبتاً خوبی از سوی کاربران مواجه شده است. برخی نهادها و شخصیت‌ها در آن آلبوم و صفحه رسمی دارند. شرکت صبا ایده که با راه‌اندازی کلوب، آپارات و میهن‌بلاگ پیش از این نیز فعالیت در این حوزه داشته است در اقدامی دیگر پیام‌رسان لنزور را ارائه کرده است.

لنزور نمونه ایرانی اینستاگرام است و سعی کرده امکاناتی را قرار دهد که در اینستاگرام وجود ندارد. به‌طور مثال، می‌توان به یافتن دوستان حاضر در لنزور از طریق مخاطبان تلفن، ذخیره مستقیم عکس‌ها در گالری، اشتراک‌گذاری عکس‌ها، فهرست دسته‌بندی تصاویر و ساخت آلبوم‌های جداگانه برای دسته‌بندی تصاویر اشاره نمود. در واقع لنزور نوع دیگری از شبکه اجتماعی کلوب محسوب می‌شود که مختص اشتراک تصاویر طراحی شده است.

 

دلایل تعطیلی لنزور

درست مثل کلوب، آلبوم‌های رسمی و تأیید شده سیاست‌مداران و هنرمندان را نیز در لنزور مشاهده می‌کنید. لنزور تاکنون 10هزار نصب فعال داشته است و کاربران مختلفی آن را تجربه کرده‌اند. اگرچه کاربران گلایه‌هایی هم از این پیام‌رسان دارند. گلایه از نقص‌هایی همچون وقفه‌های برنامه، سرعت پایین، اخلال در بارگذاری عکس‌ها و … که نشان می‌دهد این پیام‌رسان که می‌تواند جایگزینی برای اینستاگرام باشد نیازمند حمایت‌های مختلف از سوی دولت است. به هر روی حمایت از این شبکه اجتماعی معقول به نظر می‌رسد اما این مسأله در مورد شبکه‌هایی همچون ویسپی، جیک و پیک دچار ابهام است.»

با این حال لنزور از جمله نرم‌افزارهایی بود که به‌خاطر توسعه خود از سوی وزارت ارتباطات مشمول دریافت وام میلیارد تومانی شد، اتفاقی که در آن موقع واکنش‌هایی را هم به همراه داشت.

سال قبل هم صحبت‌هایی درباره مسدودسازی اینستاگرام مطرح بود که در نهایت مسکوت ماند با این حال «محمدجواد شکوری‌مقدم» مدیرعامل صبا ایده چند‌ماه بعد در بهمن‌97 درباره دریافت این وام گفت: « این وام در تیر‌ماه‌۹۷ برای سرویس لنزور دریافت شد؛ زمانی که دقیقاً 6سال‌و‌نیم از آغاز به کار این سرویس گذشته بود. مبلغ بازپرداخت وام مورد بحث، ۶‌میلیارد و ۱۰۰‌میلیون تومان خواهد بود.»

در حالی که قرار بود این مبلغ صرف توسعه لنزور شود و حتی شکوری درباره نحوه مصرف آن گفته بود: ««نرم‌افزار لنزور هم مانند دیگر سرویس‌های مجموعه صبا ایده، بر روی ابر زیرساختی یکپارچه‌ای قرار دارد و بخش عمده این مبلغ، صرف توسعه سخت‌افزاری همین زیرساخت ابری مشترک برای همه سرویس‌های صبا ایده شده است.» ولی با این حال مشخص نیست دلایل این تعطیلی چه مسأله‌ای است؟

لنزور از کجا راه‌اندازی شد؟

جالب است بدانید که لنزور که تا آخر این ماه تعطیل می‌شود شبکه‌ای قدیمی است که بنا به دلایلی موفق نشد خودش را در میان شبکه‌های اجتماعی مطرح کند. «محمدجواد شکوری‌مقدم» مدیرعامل صبا ایده درباره راه‌اندازی آن می‌گوید: ««فیسبوک در اواسط سال‌۲۰۱۲ اینستاگرام را خرید و ما در انتهای سال‌۲۰۱۲ لنزور را به شکل کامل راه‌اندازی کرده بودیم؛ پلتفرمی که در زمان کوتاهی موفق شد ۳۰۰‌هزار کاربر جذب کند و روزی ۱۲‌هزار تصویر نیز در آن بارگذاری می‌شد.

در آن زمان هنوز اینستاگرام در کشور شناخته نشده بود ولی مسأله اینجاست که به مرور زمان، به‌دلیل فیلترینگ سختگیرانه بر محتوای سرویس لنزور، بسیاری از کاربران این پلتفرم سرخورده شدند و پس از یک‌سال‌و‌نیم، اینستاگرام با پلتفرمی قوی‌تر و البته محتوای آزادانه که به سلیقه مردم هم نزدیک‌تر بود، توانست مخاطبان بسیاری در کشور ما پیدا کند.

همین مسأله باعث شد تا ما سرمایه‌گذاری روی لنزور و توسعه این محصول را متوقف کنیم.» شکوری درحالی از توقف سرمایه‌گذاری روی لنزور سخن گفته که در سطور بالا مشاهده کردید که وام میلیاردی برای توسعه آن دریافت کرده بود و البته این توقف توسعه باعث شد لنزور حتی بعد از مدتی از کافه بازار حذف شود و در واقع این حذف خودخواسته از مدت‌ها قبل رخ داده بود.
با این حال پرس‌و‌جوی «صبح‌نو» درباره این تعطیلی به این ختم شد که به‌دلیل عدم درآمد و نیز عدم رقابت با اینستاگرام مسوولان آن ترجیح دادند به‌طور کلی صورت مسأله را پاک کنند.

مسوولانی که پاسخگو نیستند!

برای رسیدن به پاسخ سوال‌مان که چرا لنزور تعطیل شد با جواد شکوری‌مقدم، مدیرعامل صباایده تماس گرفتیم که حاضر به صحبت نشد و تا لحظه تنظیم این گزارش نیز پاسخی درباره تمایل به مصاحبه از سوی مسوولان این شرکت دریافت نکردیم.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد