بررسی بازار خودروهای کارکرده

۹۹/۰۳/۲۵

التهاب در بازار خودرو و افزایش قیمت ناگهانی خودروها در این بازار در ماه گذشته، باعث شد تا بار دیگر مقام قضایی دستور به حذف قیمت در پلتفرم آگهی دهد. اقدامی که مرهمی موقتی برای التهاب بازار بوده و احتمالا در آینده شاهد بازگشت قیمت ها به این سایت ها خواهیم بود. در کنار ممنوعیت […]

التهاب در بازار خودرو و افزایش قیمت ناگهانی خودروها در این بازار در ماه گذشته، باعث شد تا بار دیگر مقام قضایی دستور به حذف قیمت در پلتفرم آگهی دهد. اقدامی که مرهمی موقتی برای التهاب بازار بوده و احتمالا در آینده شاهد بازگشت قیمت ها به این سایت ها خواهیم بود. در کنار ممنوعیت درج قیمت در سایت ها، افزایش عرضه خودروسازان و استفاده از قرعه کشی برای انتخاب متقاضیان از جمله اقدامات دیگر مقام های اجرایی برای کاهش التهاب در بازار خودرو بود.

اما با توجه به اختلاف 30 تا 50 میلیونی تومانی بین قیمت کارخانه و بازار و ایجاد فرصت آربیتراژی، تقاضای زیادی از طرف عموم مردم برای این عرضه ها صورت گرفت. تقاضایی که در برخی از خودروها به 600 برابر عرضه نیز می رسید. درست است که بخش از زیادی از این تقاضا به دلیل استفاده از اختلاف قیمت کارخانه و بازار شکل گرفته است اما به نظر می رسد که بازهم خودروسازان پاسخ گوی نیاز واقعی جامعه نباشند. و انتظار می رود که مازاد تقاضا در این بازار به دلیل کاهش قدرت، چاره ای جز ورود به بازار خودرو دست دوم نداشته باشد.

مجموعه این اتفاقات ما را برآن داشت که نگاهی به وضعیت کسب و کاهای این حوزه بیندازیم. برای شروع کار لیستی از وب سایت هایی که بیشترین بازدید را در چند ماه اخیر داشتند جمع‌آوری شد.

همان طور که در نمودار بالا مشاهده می کنید، دیوار، باما و شیپور بیشترین تعداد بازدید را در شش ماه اخیر داشته اند. در این بین دیوار و شیپور به طور به صورت کلی در بازار کالاهای دست دوم فعال هستند اما بقیه سایت ها به طور تخصصی در بازار خودرو فعالیت می کنند. یکی از نکات قابل توجه در این نمودار رشد زیاد بازدید از این وب سایت ها در ماه می است. باید دید ممنوعیت درج قیمت و انجام عرضه های خودروسازان در این روزها چه تاثیری بر ترافیک این سایت ها خواهد داشت.

نگاهی به وضعیت این کسب و کارها نشان می دهد که بیشتر آن ها بین سال های 91 و 92 فعالیت خود را آغاز کرده اند. در تصویر زیر نگاهی به سال تاسیس و هم چنین سهامداران اصلی این کسب و کارها انداختیم.
سرمایه گذاری ماه گذشته همراه اول در همراه مکانیک نشان دهنده جذابیت این بازار برای سرمایه گذاران است.

در ادامه با برگزاری نظرسنجی تلگرامی از مخاطبان خود پرسیدیم که برای اطلاع از قیمت خودرو کارکرده و یا خرید و فروش آن از کدام وب سایت ها استفاده می کنند؟ (گزینه های این نظرسنجی با توجه به بررسی های صورت گرفته در مرحله قبل تعیین شدند.) در این نظرسنجی که با مشارکت بیش از 34 هزار صورت گرفت، 64.7 درصد از افراد عنوان کردند که از سایت دیوار برای خرید و فروش خودرو دست دوم استفاده می کنند. با توجه به اختلاف زیاد دیوار و گزینه بعدی می توان گفت که در حال حاضر بازیگر اصلی این حوزه سایت دیوار است.

نکته قابل توجه دیگر در این نظرسنجی حضور «با ما» در رده دوم است که با توجه به آمار بازدید آن قابل انتظار است. این سایت با اختلاف حدودا سه برابری نسبت به شیپور و کسب 13.5 درصد از آرا دومین وب سایت پرطرفدار در حوزه خودرو است. پس از دیوار و باما، شیپور، همراه مکانیک و خودروبانک در رده های بعدی این نظرسنجی قرار دارند. نتایج کامل این نظرسنجی را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

شما بر اطلاع از قیمت خودروهای کارکرده و خرید و فروش آن از کدام سایت ها استفاده می کنید؟
نظرات و پیشنهادات خود در ارتباط با این گزارش را با در میان بگذارید.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد