تپسی نخستین استارتاپ بورسی کشور

۰۱/۰۴/۲

سه شنبه 24 خرداد ماه 1401 پس از دوسال، زنگ ورود اولین استارتاپ ایرانی به بازار بورس به صدا درآمد. در این روز 5 درصد از سهام شرکت تپسی-حدود 58.5 میلیون سهم- به روش گشایش در قیمت 939 تومان به سهامداران واجد الشرایط به فروش رفت. (سهامداران واجد الشرایط در این عرضه صندوق های بورسی […]

سه شنبه 24 خرداد ماه 1401 پس از دوسال، زنگ ورود اولین استارتاپ ایرانی به بازار بورس به صدا درآمد. در این روز 5 درصد از سهام شرکت تپسی-حدود 58.5 میلیون سهم- به روش گشایش در قیمت 939 تومان به سهامداران واجد الشرایط به فروش رفت. (سهامداران واجد الشرایط در این عرضه صندوق های بورسی بودند .)

عرضه اولیه تپسی در ساهت 9 صبح آغاز شده و در کمتر از یک ساعت به پایان رسید. در این عرضه 47 سرمایه‌گذار واجدالشرایط شرکت کردند. با این عرضه ارزش تپسی به هزار و 100 میلیارد تومان رسید.

5.7 سال: میانه زمان ورود یک استارتاپ از اولین جذب سرمایه

همان طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید،  میانه زمان ورود یک استارتاپ به بورس در آمریکا بین سال های 2000 تا  2021، 5.7 سال بوده است. این مدت زمان از اولین جذب سرمایه استارتاپ تا IPO را نشان می‌دهد که در سال های مختلف متفاوت بوده است. (البته بسته به نوع صنعت فعال این عدد متفاوت است.) در نمودار زیر میانه ورود استارتاپ های آمریکایی به بازار بورس را مشاهده می‌کنید.

میانه ورود استارتاپ ها به بورس آمریکا

تپسی در 6 امین سال فعالیت خود وارد بورس شد

درحالیکه طول عمر بزرگترین کسب و کارهای اینترنتی به بیش از 6 سال می‌رسد، اما تاکنون هیچ استارتاپی موفق به جذب سرمایه از طریق بورس نشده بود. در میان این استارتاپ ها تپسی پس از دو سال تلاش، در 6 امین سال فعالیت خود موفق به ورود به این بازار شد.

عدم وجود قوانین و مقررات مناسب با پذیرش استارتاپ ها در بورس و عدم تمایل جدی برخی دیگر از استارتاپ ها از مهم ترین دلایل عدم ورود استارتاپ ها به بورس بوده اند. راهی که با ورود تپسی به آن، برای سایرین هموارتر شده است و امیدواریم شاهد حضور سایر بازیگران اکوسیستم استارتاپی در این بازار نیز باشیم.

مزایای ورود تپسی به بورس

همان طور که بیان شد، ورود تپسی به بازار بورس موجب شد تا این مسیر برای سایرین هموارتر شود. هموارتر شدن این مسیر امکان تامین مالی در غیاب سرمایه خارجی برای اکوسیستم استارتاپی کشور آسان‌تر خواهد کرد. ضمن اینکه ورود استارتاپ ها به بورس، فرآیند خروج سرمایه‌گذار را تهسیل کرده و همین موضوع باعث جذابیت سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کشور خواهد شد.

علاوه بر این با تامین مالی تپسی از این بازار شاهد افزایش رقابت و بهبود کیفیت خدمات در بازار تاکسی‌های آنلاین خواهیم. ( در این عرضه 5 درصد از سهام سهامداران تپسی به مبلغ بیش از 50 میلیارد تومان به فروش رفته است، که به گفته میلاد منشی پور-مدیرعامل تپسی- تمام این مبلغ صرف توسعه تپسی خواهد شد)

بنا به گفته میلاد منشی پور این شرکت در نظر دارد تا ضمن ورود به بیش از 20 شهر جدید در سال 1401 درآمدهای خودرا نیز به بیش از 800 میلیارد تومان برساند.

 

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد