معرفی صندوق های سرمایه گذاری اکوسیستم استارتاپی

۹۹/۰۳/۲۷

صندوق جسورانه یا همان Venture Capital Fund در واقع یک نوع صندوق سرمایه گذاری مشترک یا mutual fund (یکی از ابزارهای نوین مالی که سرمایه جمع‌آوری شده از افراد مختلف را در دارایی‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌‌کند) است که پول را از سرمایه گذارانی که می خواهند در کسب و کارهای نوپا مشارکت کنند جمع آوری […]

صندوق جسورانه یا همان Venture Capital Fund در واقع یک نوع صندوق سرمایه گذاری مشترک یا mutual fund (یکی از ابزارهای نوین مالی که سرمایه جمع‌آوری شده از افراد مختلف را در دارایی‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌‌کند) است که پول را از سرمایه گذارانی که می خواهند در کسب و کارهای نوپا مشارکت کنند جمع آوری کرده و با سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای نوپای کوچک و متوسط که پتانسیل رشد بالایی دارند از طریق ایجاد پرتفوی مدیریت می‌کند.

این صندوق ها عموما بازدهی بالایی دارند چون اگر کسب و کار مناسبی را انتخاب کنند، سریع رشد می‌کند و طبیعتا سرمایه‌گذار هم به سود خوبی می‌رسد اما متقابلا این سرمایه گذاری می‌تواند ریسک بالایی هم داشته باشد زیرا به همان نسبت ممکن است پروژه شکست بخورد و سرمایه گذار ضرر کند چرا که سرمایه در کسب و کارهایی سرمایه گذاری می‌شود که تضمینی بر سود ده بودن یا نبودن آن‌ها وجود ندارد.

صندوق جسورانه ادونچرز

 

ادونچرز با تمرکز بر روی استارتاپ های اینترنتی در حال رشد در مراحل اولیه و میانی و تزریق سرمایه به آن ها نقش یک شریک و همراه حقیقی را بازی می کند. تنوع حوزه فعالیت استارتاپ‌ها و در عین حال ایجاد هم‌افزایی میان آن ها از جمله مسائلی است که در زمان انتخاب استارتاپ برای ادونچرز حائز اهمیت است. این صندوق با چندین سرمایه گذار خطر پذیر، شتابدهنده و سرمایه گذار فرشته همکاری می کند و برای پیوستن به معامله هایی که افراد و نهادهای هوشمند و حرفه ای آن را ایجاد کرده باشند مشتاق است. این مجموعه در خیابان ولیعصر تهران واقع شده و حسین خسروی مدیرعامل آن می باشد.

در زیر می توانید استارتاپ هایی که در پرتفولیو ادونچرز جای گرفته اند را ببینید :

صندوق جسورانه یکم آرمان آتی

 

این صندوق سهامی خاص باهدف جمع آوری سرمایه از سرمایه گذاران و سرمایه گذاری در شرکت های نوپا و در شرف تاسیس با پتاسیل رشد بالا و سریع و با هدف دریافت بیشترین بازده در برابر ریسک بالا در بهمن سال 95 فعالیت خود را آغاز کرد. صندوق آتی علاوه بر کسب بازدهی از سرمایه گذاری های بلندمدت، کمک به رشد اقتصادی، کارآفرینی، ایجاد اشتغال و توسعه فناوری را در لیست اهداف خود قرار داده است و به صورت تخصصی روی صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات تمرکز دارد. این پلتفرم باعث شده تا سرمایه گذاران بدون درگیر شدن در چالش ها و پیچیدگی های صنعت سرمایه گذاری خطرپذیر از مزایا و منافع آن بهره مند شوند. طبق گفته های سید مهدی علم الهدی معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران در سال 97، این صندوق 10 ملیارد تومانی موفق شده است سه قرارداد سرمایه‌گذاری به ارزش 900 میلیون تومان را نهایی کند.

نقشه این صندوق را در زیر ببینید :

صندوق رویش لوتوس

 

رویش لوتوس یکی دیگر از صندوق های جسورانه است که فعالیت خود را از دی سال 95 آغاز کرد. این صندوق سرمایه لازم برای توسعه کسب و کارهایی که در مرحله اولیه چرخه عمر خود هستند را از طریق جمع آوری سرمایه از سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی و هم چنین سرمایه طرح‌های توسعه برای شرکت‌های بالغ در مراحل بعدی چرخه عمرشان را تامین می کند. طبق گفته های سید مهدی علم الهدی معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران در سال 97  این صندوق با سرمایه 50 میلیارد تومان هشت قرارداد سرمایه‌گذاری به ارزش 33 میلیارد تومان منعقد کرده است. سرمایه گذاری ها روی 4 استارتاپ درحوزه فناوری اطلاعات که 3 تای آن ها اختصاصا در حوزه فین تک هستند و 4 استارتاپ درحوزه سلامت می باشد. در زیر می توانید محصولات این سرمایه گذار را مشاهده کنید :

صندوق توسعه صادرات شریف

 

صندوق پژوهش و فناوری توسعه صادرات و فناوری شریف (دانش بنیان) یک صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری است که در سال 89 به ثبت رسید. این صندوق در زمینه صدور ضمانت نامه، اعطای تسهیلات، اعتبار سنجی و ارزیابی تخصصی شرکت های دانش بنیان و هم چنین سرمایه گذاری خطرپذیر به صورت خاص در اقتصاد دیجیتال و اقتصاد صنایع پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت می کند. مدیریت این مجموعه برعهده سید مهدی سادات رسول است و در خیابان آزادی تهران، مجتمع فناوری دانشگاه صنعتی شریف واقع شده است. سرمایه گذاری های این صندوق را در نقشه زیر ببینید :

صندوق توسعه فناوری های نوین

صندوق توسعه فناوری های نوین از صندوق های غیردولتی پژوهش و فناوری است که با هدف ایجاد زمینه های

مشارکت و سرمایه گذاری بخش غیردولتی و حمایت از فعالیتهای کارآفرینان و ارائه خدمات مالی به آن ها، با

حمایت دولت و پارک فناوری پردیس در سال 86 فعالیت خود را آغاز کرد. خدمات این صندوق، سرمایه گذاری خطرپذیر، لیزینگ محصولات دانش بنیان، مشارکت مدنی، فروش اقساطی، قرض الحسنه، ضمانت نامه های بانکی، مضاربه و تضمین طرح های دانش بنیان می باشد. مدیر عامل این مجموعه روح‌الله میرامینی می باشد و در پارک فناوری پردیس ساختمان سراج واقع شده است.

محصولات مجموعه نوین را در نقشه زیر مشاهده کنید :

صندوق توسعه فناوری آرمانی

 

صندوق جسورانه آرمانی با هدف سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان با پتانسیل رشد بالا و پذیرش ریسک بالا تاسیس شده است. حوزه فعالیت این صندوق فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری مالی، سلامت، پتروشیمی، آب و حوزه فرهنگ است. طبق گفته های سید مهدی علم الهدی معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران در سال 97، این صندوق دارای سرمایه 60 میلیارد تومانی است و هشت قرارداد سرمایه‌گذاری را منعقد کرده است. نقشه این صندوق را در زیر ببینید :

صندوق توسعه تکنولوژی ایران

صندوق توسعه تکنولوژی ایران یک شرکت سرمایه گذار خطر پذیر سهامی خاص است که از سال 68 فعالیت خود را آغاز کرده است و حالا با گذشت سه دهه از مهم ترین صندوق های فعال کشور در این حوزه است. این صندوق علاوه بر سرمایه‌گذاری، با مدیریت و برنامه‌ریزی برای توسعه این شرکت‌ها به رونق و توسعه فعالیت‌های آنها کمک می کند. بنابراین سرمایه‌ صندوق با کمک‌های مدیریتی و راهبردی، در اختیار شرکت‌های جوان و در حال رشد قرار می‌گیرد و آن‌ها این سرمایه را برای تبلیغات، توسعه بازار، ایجاد زیرساخت و تولید محصول خرج می‌کنند. این مجموعه در بزرگراه شهید ستاری تهران واقع شده است و مهندس رضا زرنوخی مدیریت آن را برعهده دارد. در زیر می توانید سرمایه گذاری های این صندوق را ببینید :

صندوق جسورانه فناوری بازنشستگی

 

صندوق جسورانه فناوری بازنشستگی با هدف سرمایه‌گذاری در اوراق مالکیت اشخاص حقوقی و با موضوع فعالیت در پروژه‌های نوآورانه در زمینه‌های فناوری مالی با تمرکز بر فناوری بیمه‌ای و خدمات فاوای مورد نیاز صندوق‌های بازنشستگی در سال 97 به ثبت رسیده است. این صندوق باقی مانده سرمایه خود را به اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده‌ها و گواهی سپرده بانکی اختصاص می دهد. طبق گفته های جواد عشقی‌نژاد مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشور در سال 97، این صندوق دارای 100 هزار واحد به ارزش اسمی هر واحد 100 هزار تومان است که حداقل تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری برای افراد حقیقی و حقوقی 1000 واحد و حداکثر میزان سرمایه‌گذاری برای این افراد  10 درصد واحدهای صندوق یعنی 10 هزار واحد و معادل یک میلیارد تومان است. هم چنین حداقل 30 درصد از منابع صندوق به جهت تامین نیازهای سرمایه‌‌گذاری در قالب سپرده‌های بانکی و یا اوراق نگهداری می‌شود.

 

صندوق جسورانه ایده نوتک آشنا

 

این صندوق با نماد آشناتک و با سرمایه 10 میلیارد تومانی و با تیمی متشکل از مدیران باتجربه و کارآمد در سه حوزه ICT، نانوتکنولوژی و بایوتکنولوژی درسال 97 آغاز به کار کرد. گزینه هایی که آشناتک مورد بررسی قرار می دهد از بین شرکت‌های دانش بنیان به ویژه شرکت‌های نوپا و در شرف تاسیس و همچنین توسعه آن ها هستند.  برای سرمایه گذاری در هر پروژه باتوجه به مصوبات کمیته سرمایه‌گذاری و هیات مدیره صندوق تصمیمات اتخاذ می شوند. خصوصیاتی که شرکت های منتخب باید داشته باشند شامل فرصت کسب و کاری مناسب و تیم اجرایی قوی می باشد. هم چنین محصول تولیدی باید دارای مزیت رقابتی با توجیه فنی و اقتصادی باشد.

 

صندوق جسورانه یکم دانشگاه تهران

 

این صندوق با جمع آوری منابع مالی و سرمایه گذاری آن ها در اوراق مالکیت اشخاص حقوقی با موضوع فعالیت در پروژ ه های فکری و نوآورانه در زمینه‌های فناوری اطلاعات وارتباطات در سال 97 شکل گرفت. صندوق جسورانه یکم دانشگاه تهران جزو صندوق های کوچک جسورانه است و تقسیم سود دوره‌ای ندارد و مبلغ اصل پول به همراه سودش در زمان ابطال واحدها به حساب سرمایه گذار واریز می شود. ایجاد این صندوق باعث می شود که بخشی از سرمایه‌گذاران حقوقی یا حقیقی که دارای منابع مالی زیادی هستند، بتوانند پرتفوی خود را با حضور در سرمایه‌گذاری صنایع نوظهور و فن‌آوری‌های پیشرفته تنوع دهند.

 

صندوق جسورانه پارتیان

 

صندوق پارتیان با سرمایه 20 میلیاردتومانی و سرمایه گذاری در مراحل اولیه و میانی رشد استارتاپ ها در سال 98 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. میزان سرمایه‌گذاری این صندوق متناسب با مرحله رشد و نیاز استارتاپ از پانصد میلیون تا پنج میلیارد تومان متغیر است و برای مبالغ بالاتر از طریق سرمایه گذاری مشترک اقدام می کند. در حال حاضر پارتیان در حوزه فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی، مالی، بورس، بانک و پرداخت در دسترس استارتاپ‌ها است.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد