بررسی جایگاه استارتاپ‌ها در صنعت املاک و مستغلات

۹۹/۰۸/۶

فناوری املاک و مستغلات (Real Estate Technology) -همچنین Property Technology یا PropTech- کاربرد فناوری اطلاعات و بسترهای اقتصادی در بازار املاک است. برخی از اهداف این صنعت شامل کاهش کاغذبازی و انجام سریع‌تر تراکنش‌ها می‌شود که اغلب در هم‌پوشانی با فین‌تک قرار دارد اما بخش‌های دیگری نیز در این صنعت وجود دارد که سهولت و […]

فناوری املاک و مستغلات (Real Estate Technology) -همچنین Property Technology یا PropTech- کاربرد فناوری اطلاعات و بسترهای اقتصادی در بازار املاک است. برخی از اهداف این صنعت شامل کاهش کاغذبازی و انجام سریع‌تر تراکنش‌ها می‌شود که اغلب در هم‌پوشانی با فین‌تک قرار دارد اما بخش‌های دیگری نیز در این صنعت وجود دارد که سهولت و امکانات خوبی را در اختیار قرار می‌دهد.

بیشترین تعداد شرکت های فناوری املاک و مستغلات در سال 2014 بوجود آمدند. تعداد شرکت هایی که در این سال راه اندازی شدند به 255 شرکت رسید. بین سال های 2014 و 2018، تعداد معاملات در حوزه فناوری املاک و مستغلات سال به سال به طور مداوم افزایش یافته است و در سال 2018 به 454 معامله رسیده است. ارزش متوسط این معاملات نیز در این بازه زمانی افزایش چشمگیری داشته است و  از سه میلیون دلار آمریکا در سال 2014 به حدود 18 میلیون دلار در سال 2018 رسیده است.

پنجمین گزارش از مجموعه گزارش‌های نقشه بازار را با استارتاپ‌های فعال در صنعت املاک و مستغلات ادامه می‌دهیم.

نقشه بازار استارتاپ‌های صنعت املاک و مستغلات

در این گزارش از Venture Scanner به بررسی 1774 استارتاپ حوزه املاک و مستغلات با جذب 74 میلیارد دلار سرمایه تا ژوئن 2019 پرداخته شده است. هم چنین 12 حوزه برای دسته‌بندی استارتاپ‌ها مشخص شده است که فعالیت‌های مشترکی نیز در آن‌ها وجود دارد.

نمودار نوآوری صنعت

این نمودار وضعیت حوزه های مختلف صنعت حمل و نقل را بر اساس 2 شاخص «متوسط طول عمر استارتاپ ها» و «متوسط سرمایه جذب شده» نمایش می دهد. همان طور که در این نمودار نیز مشخص است جستجوی تجاری“Commercial Search” بالاترین حوزه ای از صنعت املاک و مستغلات است که سرمایه گذاران بر آن تمرکز کرده اند و استارتاپ های این حوزه توانسته اند در مدت زمان کوتاهی، سرمایه زیادی را جذب کنند.

نمودار نواوری صنعت

1- جستجوی بلندمدت (Long-Term Search)

استارتاپ‌های فعال در این حوزه با ارائه وب‌سایت یا اپلیکیشن‌های خود حلقه‌ی واسط برای ارتباط جویندگان منزل – خرید یا اجاره – و ارائه‌دهندگان آن را فراهم می‌کنند. در کنار وظیفه اصلی ( ایجاد لیست از املاک – فراهم کردن مارکت‌پلیس ) هر کدام از استارتاپ‌ها خدمات دیگری را نیز ممکن است ارائه دهند. مثلا استارتاپ Opendoor پس از پذیرفته شدن درخواست فروش یک ملک، آن را خریداری کرده، تعمیرات ضروری را انجام می‌دهد و مجددا با قیمت به‌روز شده برای فروش در لیست اضافه می‌کند.

2- بیمه منزل (Home Insurance)

نوعی از بیمه دارایی (اموال) است که اقامتگاه‌های شخصی را در مواردی همچون از دست دادن منزل، اثاثیه، کاربری (زمانی که هزینه‌های جانبی زیاد شود)، حوادث – در مجموع هر چیزی که به خانه یا صاحب خانه مرتبط شود – را شامل می‌شود. برنامه‌هایی نیز در راستای تسهیل اجاره منازل نیز در این نوع بیمه‌ها به چشم می‌خورد. تلاش برای حذف کاغذبازی، کاهش مراجعات حضوری و ارائه طرح‌های بهتر با استفاده از تکنولوژی‌های روز وجه اصلی تفاوت استارتاپ‌ها با حالت سنتی بیمه است.

3- خدمات منزل (Home Services)

معماری، دکوراسیون داخلی، نظافت، تغییرات و تعمیرات، اسباب‌کشی و … نیازهایی هستند که خواه یا ناخواه به آن‌ها نیاز داریم. ماهیت این فعالیت‌ها به نحوی است که نیاز به حضور فیزیکی دارند به همین دلیل عمده تلاش استارتاپ‌های این حوزه برای فراهم کردن بستر مناسب برای ارائه‌ی اینگونه خدمات است. برخی استارتاپ‌ها خود مستقیما مشغول این فعالیت‌ها هستند و برخی دیگر به ایجاد مارکت‌پلیس پرداخته‌اند. در نهایت هر دو مورد باعث کاهش، زمان یافتن خدمات لازم، کاهش مراجعات حضوری و همچنین افزایش اعتمادسازی می‌شوند.

4- مدیریت املاک (Property Management)

نظارت بر واحدهای مسکونی، تجاری (و بعضی اوقات صنعتی) شامل آپارتمان‌ها، خانه‌های مستقل، واحدهای اشتراکی و مجتمع‌های تجاری را مدیریت املاک می‌گویند. پوشش کلیه اقدامات لازم از یافتن و انتخاب مستاجر، دریافت اجاره، تعمیرات و نگهداری، کاهش زمان خالی بودن ملک و … هدف اصلی شرکت‌های فعال در این حوزه است. این مدیریت به لطف تکنولوژی و خلاقیت استارتاپ‌ها از حالت سنتی خارج شده و با نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مختلف جایگزین شده و کار را تا حد زیادی ساده و نیاز به مراجعات حضوری و سرکشی به املاک را کم کرده است.

5- مدیریت ساخت‌وساز (Construction Management)

مشابه مدیریت املاک، تمامی امور مربوط به عملیات ساختمانی و ساخت‌وسازها را در برمی‌گیرد. امکان مدیریت و نظارت بر عملکرد، دریافت اطلاعات لحظه‌ای، حذف نقشه‌های کاغذی و جایگزین شدن نقشه‌های دیجیتالی، امکان پیگیری و مدیریت کامل پروژه (زمان، منابع، نیروی انسانی و …) و برخی دیگر از امور مربوط به ساخت‌وساز توسط استارتاپ‌های فعال در این حوزه به صورت دیجیتالی (و بیشتر به صورت خدمات ابری) فراهم شده است.

6- خانه هوشمند (IoT Home)

IoT مخفف کلمه Internet of Things به معنی اینترنت اشیاء است. ترجمه عنوان این حوزه با ترجمه تحت‌الفظی آن تفاوت دارد و برای سهولت درک و استفاده به کار رفته است. در واقع استارتاپ‌های فعال در این حوزه اقدام به ارائه محصولات مبتنی بر تکنولوژی IoT می‌کنند. تشک‌های هوشمند (دارای سنسور برای شناسایی و بررسی الگوی خواب)، دوربین‌های امنیتی، سنسورهای تشخیص دود و حریق، سنسورهای هواشناسی، تجهیزات و روش‌های برقراری شبکه و دسترسی بهینه و کامل به wifi در تمامی نقاط منزل (برای پوشش کامل تجهیزات) و خیلی دیگر محصولات IoT که در خانه کاربرد دارد.

7- مدیریت سبد (Portfolio Management)

نیازهای مربوط به سرمایه‌گذاری از قبیل تحقیق، بررسی و راهنمایی گرفتن در خصوص امور مرتبط با مسکن توسط استارتاپ‌های فعال در این حوزه فراهم می‌شود. استارتاپ‌ها اطلاعات مربوطه را کسب کرده و تحلیل لازم را نیز بر آن اعمال و دسترسی به این اطلاعات را به صورت آنلاین فراهم می‌کنند. ایجاد مارکت‌پلیس، بستر سرمایه‌گذاری یا سرمایه‌گذاری جمعی در بازار املاک و مستغلات برخی از شکل‌های ارائه این خدمات است.

8- مدیریت تاسیسات (Facility Management)

تاسیسات در اینجا به معنی کلیه تجهیزات و امکانات مورد استفاده در اماکن است. شرکت‌های فعال در این زمینه با ارائه‌ی خدمات – عموما خدمات ابری و مبتنی بر هوش مصنوعی – امکان پایش و مدیریت راحت و بهینه تمامی دستگاه‌ها و امکانات ساختمان – مدیریت انرژی، پاسخگویی خودکار برخی امور و سایر – را به کاربر می‌دهند تا در نهایت به ارتقا کیفیت زندگی منجر شود. به نوعی می‌توان این حوزه را مکمل حوزه خانه هوشمند (IoT Home) دانست زیرا چنین مدیریت متمرکزی نیازمند بهره‌مندی از تکنولوژی‌های جدید و کارآمد همچون IoT است.

9- جستجوی کوتاه‌مدت (Short-Term Search)

این حوزه از استارتاپ‌ها مشابه حوزه “جستجوی بلندمدت” هستند با این تفاوت که تخصصی برای اقامت‌های کوتاه ( سفرهای کاری و تفریحی، مناطق توریستی، جنگلی، کوهستانی و … ) فعالیت می‌کنند. برخی اقامتگاه‌ها مخصوص این کارهاست اما برخی دیگر نیز به صورت موقت در این لیست اضافه می‌شوند. به‌عنوان مثال فردی که برای مسافرت به شهری دیگر می‌رود می‌تواند هم‌زمان منزل خود را برای همین مدت اجاره دهد و درآمدی کسب کند. نمونه‌ی نام‌آشنای این حوزه، شرکت Airbnb است.

10- ابزارهای کارگزاران املاک و مستغلات (Real Estate Agent Tools)

هدف اصلی فعالیت‌های صنعت املاک، انجام معاملات است. افزایش احتمال نهایی شدن معاملات، توانایی پاسخگویی به حجم افزاینده درخواست‌ها، بهینه کردن استفاده از زمان و نیروی انسانی، سهولت استفاده هم برای مصرف‌کننده نهایی (فروشنده، خریدار، مستاجر و موجر) و هم برای کارشناسان املاک بخشی از تمرکز کاری شرکت‌های تولیدکننده ابزارهای لازم است. شرکت‌های فعال در این حوزه یافتن کارشناس املاک مناسب (با توجه به محل، درصد موفقیت، سابقه و …) را برای مصرف‌کننده نهایی و انجام امور تخصصی این حوزه را برای کارشناسان تسهیل می‌کنند. این ابزارها از برقراری ارتباط (بازاریابی، ایمیل مارکتینگ، مدیریت فضای مجازی و …)، مارکت‌پلیس‌های ساده و نرم‌افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری تا خدمات SEO، پردازش اطلاعات توسط هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشین را در برمی‌گیرند.

11- جستجوی تجاری (Commercial Search)

شرکت‌های فعال در این حوزه محیط‌های کاری را ارائه و امکان جستجو و یافتن آن‌ها را فراهم می‌کنند. تفاوت قابل توجه در این حوزه ارائه محیط‌های کاری و اشتراکی است. به این ترتیب هر استارتاپ یا شرکتی با توجه به اندازه و نیازهای خود به جستجوی محل کار مناسب با خود می‌گردد. از یک دفتر کوچک با اثاثیه تا سوییت‌های دارای چند دفتر یا ساختمان‌های بزرگ‌تر و وسیع‌تر با امکانات کامل به راحتی قابل جستجو و اجاره (یا خرید) هستند.

12- نقشه‌برداری داخلی (Indoor Mapping)

امکان ایجاد و اصلاح یک مدل (غالبا سه بعدی) از یک ساختمان فعالیت اصلی استارتاپ‌های این حوزه است. مدت زیادی از کاربرد تصویربرداری‌های هوایی و ماهواره‌ای برای انواع کاربری‌های نظامی و غیرنظامی می‌گذرد و از فواید آن (مانند نقشه‌ها و مسیریابی با GPS) آگاهیم. حال با تصویربرداری و ساخت مدل مناسب از داخل یک ساختمان -بیشتر در اماکن بزرگ مانند کارخانه‌ها، فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌ها و حتی امکان ایجاد مدل سه‌بعدی هر محلی تنها با چند تصویر ساده توسط تلفن همراه- می‌توان کاربری‌های مختلف این تکنولوژی را برای ارائه و بهبود خدمات در داخل اماکن نیز استفاده کرد.

در ادامه می توانید اینفوگرافیک صنعت املاک و مستغلات را مشاهده کنید. برای دریافت تصویر با کیفیت، روی عکس کلیک کنید.

نقشه املاک

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد

  1. يك كاربر

    با عرض سلام و خسته نباشید

    سایت بسیار خوبی دارید. بنظرم رسید یک عرض تشکری از مجموعه شما به جهت پوشش مطالب و اخبار اکوسیستم استارتاپی داشته باشم. خداقوت

    ۹۹/۰۸/۱۰ ۲۰:۰۰ پاسخ
    • vahid199271

      خیلی ممنون از لطف شما دوست عزیز …

      ۹۹/۰۸/۲۲ ۱۲:۴۸ پاسخ