«اوبر» استارتاپ «کریم» را با قیمت 3.1میلیارد دلار خریداری کرد

۹۸/۰۱/۷

بعد از مدت ها شایعه پراکنی در مورد تملک کریم توسط اوبر، نهایتا چند روز قبل تایید شد که اوبر بزرگترین رقیب خود در غرب آسیا یعنی استارتاپ «کریم» را به قیمت 3.1 میلیارد دلار خریداری کرده است. از این مبلغ 1.4 میلیارددلار به صورت نقد و 1.7میلیارد دلار در قالب وام قابل تبدیل به […]

بعد از مدت ها شایعه پراکنی در مورد تملک کریم توسط اوبر، نهایتا چند روز قبل تایید شد که اوبر بزرگترین رقیب خود در غرب آسیا یعنی استارتاپ «کریم» را به قیمت 3.1 میلیارد دلار خریداری کرده است. از این مبلغ 1.4 میلیارددلار به صورت نقد و 1.7میلیارد دلار در قالب وام قابل تبدیل به سهام (Convertible Note) پرداخت خواهد شد.
استارتاپ اماراتی کریم تنها یونیکورن خاورمیانه، در حال حاضر در 15 کشور و 120 شهر در منطقه غرب آسیا فعالیت می کند و تا به حال 772میلیون دلار از چند سرمایه گذار از جمله «هلدینگ پادشاهی عربستان سعودی» جذب سرمایه داشته است.
گفته می شود این قرارداد در سه ماهه اول سال 2020 و پس از تایید مراجع قانونی نهایی خواهد شد. اما نکته جالب توجه اینکه طبق اعلام مدیران 2مجموعه، بعد از نهایی شدن قرارداد واگذاری، استارتاپ کریم به عنوان زیرمجموعه اوبر و با همان برند قبلی به فعالیت خود ادامه خواهد داد. بدین ترتیب به نظر می رسد اوبر قصد ندارد تغییر جدی در بازار منطقه ایجاد کند، اما این احتمال نیز وجود دارد که اوبر با این استراتژی قصد دارد مراجع قانونی متولی قوانین ضدانحصار را متقاعد سازد که این ادغام برای بازار رقابت آزاد و در نتیجه حقوق مصرف کنندگان تهدیدی به دنبال نخواهد داشت. چرا که حساسیت زیادی در مورد ادغام و تملک کسب وکارهای رقیب وجود دارد و در بسیاری از موارد قانونگذاران از انجام چنین ادغام هایی جلوگیری می کنند.
اوبر در سه ماهه آخر سال 2018، 3میلیارد دلار درآمد ناخالص و 865میلیون دلار هزینه داشته است و قرار است بعد از کش و قوس های فراوان ماه آینده IPO شده و سهام آن به صورت عمومی در بورس عرضه شود.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد