استارتاپ‌های گیاهان دارویی جان تازه‌ای‌ می‌گیرند

۹۹/۰۴/۲۴

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: استارتاپ‌های گیاهان دارویی با ۶ شتابدهنده سرعت می‌گیرند. به گزارش معاونت علمی و فناوری، گیاهان دارویی ذخایر ژنتیک ملی کشور محسوب می‌شوند و صادرات خام و بدون فرآوری آنها مانند خام فروشی مواد معدنی، دارای ارزش افزوده اندکی است. تلاش برای ایجاد زنجیره […]

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: استارتاپ‌های گیاهان دارویی با ۶ شتابدهنده سرعت می‌گیرند.

به گزارش معاونت علمی و فناوری، گیاهان دارویی ذخایر ژنتیک ملی کشور محسوب می‌شوند و صادرات خام و بدون فرآوری آنها مانند خام فروشی مواد معدنی، دارای ارزش افزوده اندکی است. تلاش برای ایجاد زنجیره تولید در این صنعت با حمایت از توسعه کمی و کیفی استارتاپ‌ها‌ در سال جاری یکی از اقدامات ستاد توسعه علوم و فناوری‌ گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: گیاهان دارویی به‌عنوان ذخایر ژنتیکی و میراث ملی ما محسوب می‌شوند. خام فروشی و حتی صادرات این محصولات به صورت خام و فرآوری نشده ارزش افزوده ناچیزی به همراه دارد که حراج منابع طبیعی کشور محسوب می‌شود. در واقع، خام فروشی یعنی واگذاری سود و بازار گیاهان دارویی به رقبای بین‌الملی، این مسئله باعث می‌شود تا زنجیره تولید در کشور تکمیل نشود و نیروی کار تحصیل کرده، فرصت‌های کمتری برای اشتغال در این عرصه بیابد.

وی افزود: این ستاد برای توسعه زنجیره ارزش و تعداد استارتاپ‌ها‌ و شرکت‌های فناور فعال، سعی دارد تا بازیگران استارتاپ‌های گیاهان دارویی را افزایش دهد. بسیاری از ایده‌ها، و طرح‌های نوآورانه، نیاز به توسعه بازار و ایجاد شبکه توزیع دارند. شتابدهنده‌ها به عنوان بازوان تجاری‌سازی ستاد عمل می‌کنند. این شتابدهنده‌ها با شناسایی و جذب ایده‌های فناورانه و توسعه آنها، طی دوره‌های تخصصی شتابدهی، آنها را به سرمایه گذاران و بازار نزدیک می‌کنند.

عصاره همچنین گفت: بر این اساس ستاد، حمایت از تاسیس ۶ شتابدهنده تخصصی در سال ۱۳۹۹ را در دستور کار خود قرار داده است.

وی ایجاد واحدهای فرآوری پیشرفته و توسعه قطب‌های تولید داروهای گیاهی در کشور را از جمله برنامه‌های اجرا شده توسط این ستاد در سال‌های اخیر، خواند و افزود: ستاد تلاش دارد تا با کمک به توسعه آزمایشگاه‌های استاندارد برای کنترل کیفی و مکانیزه کردن مزارع گیاهان دارویی در مراحل کاشت، داشت و برداشت، به رشد تولید در این حوزه کمک کند.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد