ادغام استارتاپ ها در سال 98

۹۸/۱۲/۲۶

همان طور که در مقاله سرمایه گذاری خطر پذیر عنوان شد، یکی از راه های خروج از سرمایه گذاری در کنار ادغام است. در این حالت کسب و کار توسط شرکتی معمولا بزرگ‌تر خریداری شده یا با شرکتی دیگر ادغام می گردد. ممکن است استارتاپ با برند خود یا تحت برند خریدار و یا با […]

همان طور که در مقاله سرمایه گذاری خطر پذیر عنوان شد، یکی از راه های خروج از سرمایه گذاری در کنار ادغام است. در این حالت کسب و کار توسط شرکتی معمولا بزرگ‌تر خریداری شده یا با شرکتی دیگر ادغام می گردد. ممکن است استارتاپ با برند خود یا تحت برند خریدار و یا با برندی کاملا جدید که حاصل از ادغام دو شرکت است به فعالیت خود ادامه دهد.

با توجه به مشکلات اقتصادی که در دو سال گذشته استارتاپ های ایرانی با آن مواجه بودند و هم چنین چالش های بورسی شدن آن ها، باعث شده است که مدیران استارتاپ ها و سرمایه گذاران به ادغام، به شکل جدی تری فکر کنند. همین امر باعث شده است که در 2 سال گذشته شاهد بیش از 10 ادغام در اکوسیستم استارتاپی کشور باشیم. در این مقاله به بررسی و تحلیل ادغام های انجام شده در سال 98 پرداختیم.

الوپیک-دکان

اردیبهشت 98

حوزه های فعالیت: پیک و محصولات سوپر مارکتی

اردیبهشت ماه امسال بود که الوپیک خبر از خرید استارتاپ دکان (فعال در زمینه فروش محصولات سوپرمارکتی) داد و همچنین اعلام کرد که با عقد قرارداد انحصاری با مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای «یاران دریان»، به دنبال تامین درخواست های کاربران است. این دو گام برای رسیدن به سرویس جدیدی به نام «الو مارکت» برداشته شده؛ سرویسی که البته تا به امروز خبری از آن نیست و حتی لوگوی آن در سوپراپ الوپیک نیز حذف شده است وبه نظر می‌آید که الوپیک از تاسیس سرویس الومارکت و الوفود صرف نظر کرده است. شاید این امر با توجه به وجود رقبایی چون دیجی کالا فرش، اسنپ مارکت، اکالا که در بازار قدرتمند ظاهر شدند صورت گرفته باشد.

زودشور-لاندراپ

تیر 98

حوزه فعالیت: خدمات آنلاین خشکشویی

افزایش یکباره تعداد بازیگران بازار خشکشویی آنلاین باعث از بین رفتن تعداد بسیاری از خشکشویی هایی آنلاین شد و بعضی از آن ها بیشتر از چند ماه دوام نیاوردند. در این بین دو استارتاپ زودشور و لاندراپ سعی کردند با ادغام در یکدیگر بازیگر اصلی این حوزه شوند. اما این ادغام تنها پس از چند ماه منحل شد.

بنا بر گفته مدیرعامل زود شور عدم هماهنگی در بحث مدیریتی باعث شکست این ادغام شد.

آی هوم-دیوار

شهریور 98

حوزه های فعالیت: املاک- خرید و فروش بازار دست دوم

بعد از ادغام آلونک و شیپور در مهرماه 97، مجموعه دیوار به عنوان اصلی‌ترین بازیگر حوزه خرید و فروش بازار دست دوم نیز اقدام به خریداری مجموعه آی هوم کرد. دسته املاک و خودرو مهم ترین بخش های های پلتفرم های شیپور و دیوار هستند و به همین منظور این دو استارتاپ سعی در تقویت دسته املاک خود با خریداری بازیگران اصلی این حوزه کردند.

دیوار برای ساماندهی بخش املاک خود اسراغ بازیگر قدرتمند تری به نام آی هوم رفت که که رابطه بسیار خوبی با اتحادیه بنگاه‌های معاملات ملکی کشور دارد و با توجه به پیشینه بلند مدت خود تجربه‌های قوی در این زمینه نیز در اختیار دارد. ادغام این دو شرکت یک سال پی از ادغام آلونک و شیپور با حفظ برندهای جداگانه صورت گرفت.

ادغام استارتاپ ها در سال 98
ادغام استارتاپ ها در سال 98

نت برگ-تخفیفان

آذر 98

حوزه فعالیت: تخفیف گروهی

با اعلام نازنین دانشور، مؤسس و بنیان‌گذار تخفیفان در جریان برگزاری یلدای کارآفرینی  نت برگ با تخفیفان به صورت رسمی ادغام شده‌اند. نت برگ و تخفیفان از اولین سرویس‌های ارائه‌ی خدمات تخفیف گروهی در ایران محسوب می‌شوند. این سرویس‌ها در دوران فعالیت رقابت‌های شدیدی با هم داشته‌اند که برخی اوقات به دعواهای حقوقی نیز ختم شده است. سرمایه گذار اصلی نت برگ، گروه کسب و کار ایرانیان و سرمایه گذار اصلی تخفیفان نیز مجموعه سرآوا هستند.

هر دو وب‌سایت در دوران فعالیت برای جذب هرچه بیشتر کسب‌وکارها به‌منظور ارائه‌ی خدمات تخفیفی، شبکه‌های گسترده‌ای از آن‌ها تشکیل داده‌اند. ادغام این اطلاعات می‌تواند به سرویسی با دسترسی جامع‌تر به انواع کسب‌وکارها در کشور منجر شود.

چیلوری-ریحون

دی 98

حوزه فعالیت: سفارش آنلاین غذا

در اختیار داشتن بخش قابل توجهی از بازار سفارش آنلاین توسط اسنپ فود، موجب آن شد که چیلیوری و ریحون به منظور افزایش توان رقابت خود با اسنپ در هم ادغام شوند.

در نشست خبری این ادغام،“علیرضا صادقیان”مدیرعامل جدید چیلیوری اعلام کرد که حالا سرمایه گذاران می‌توانند با خیالی راحت‌تر در بازیگر دوم قدرتمند این حوزه سرمایه‌گذاری کنند. پیش از این چیلیوری به دلیل انحصار طلبی در این بازار از اسنپ فود شکایت کرده بود.

همانند ادغام نت برگ و تخفیفان در این جا نیز پای گروه کسب و کار ایرانیان و سرآوا در میان است و عده ای دو ادغام نت برگ-تخفیفان و چیلیوری-ریحون را حاصل توافقات این دو سرمایه گذار بزرگ اکوسیستم استارتاپی کشور می دانند.

ازکی-بیمیتو

اسفند 98

حوزه فعالیت: بیمه

بیمیتو و ازکی در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷ به صورت رسمی شروع به فعالیت در حوزه فروش آنلاین بیمه کردند. این دو استارتاپ که بر اساس برآورد خودشان ۸۰٪ بازار فروش آنلاین بیمه را در اختیار دارند  به دلیل پرتفولیوی متفاوت فروش این دو استارتاپ(بیمیتو: بیمه‌های خودرویی و ازکی: بیمه‌های درمان و سفر) و هم چنین کاهش هزینه ها در هم ادغام شدند. این ادغام با حفظ نام برند و مدیریت واحد انجام شده است.

پس از این ادغام شرکت سرمایه‌گذاری ماموت (مکس کپیتال) نیز سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها انجام داده است که اعداد آن منتشر نشده است.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد

  1. Nima

    Hi
    You did a great job for preparing the Iran startup ecosystem map.
    I didn’t find our business and the investment that we funded last year.
    Regards
    Tehrani
    Zoodel.com

    ۹۹/۰۱/۲۶ ۱۵:۵۸ پاسخ
    • vahid199271

      Hi
      thank you
      Share with us more information about your company and your investments and then we add your company in Iran startup ecosystem map.

      ۹۹/۰۱/۲۶ ۱۶:۴۷ پاسخ