جذب سرمایه توسط ۸ استارت‌آپ منتخب رویداد ابربازی

۹۹/۰۷/۲۱

مسابقه ابربازی با انتخاب ۴ تیم برای رتبه‌های اول تا سوم و اهدای ۵۵۰ میلیون تومان جایزه‌ نقدی از سوی بانک پاسارگاد و هلدینگ فناپ به این ۴ تیم و هم‌چنین سرمایه‌گذاری ۱/۵ میلیارد تومانی مجموعه‌ شناسا و شتابدهنده‌ تریگ‌آپ روی ۸ تیم منتخب رویداد به کار خود پایان داد. در مراسم اختتامیه رویداد ابربازی، […]

مسابقه ابربازی با انتخاب ۴ تیم برای رتبه‌های اول تا سوم و اهدای ۵۵۰ میلیون تومان جایزه‌ نقدی از سوی بانک پاسارگاد و هلدینگ فناپ به این ۴ تیم و هم‌چنین سرمایه‌گذاری ۱/۵ میلیارد تومانی مجموعه‌ شناسا و شتابدهنده‌ تریگ‌آپ روی ۸ تیم منتخب رویداد به کار خود پایان داد.

در مراسم اختتامیه رویداد ابربازی، تیم اسپکسا «ابزار مدیریت و به اشتراک‌گذاری محتوا» به مقام اول رسید. تیم‌های پاستا «دستیار توسعه‌ پروژه روی سرویس PaaS» و آرکپچا «ابزار جلوگیری از درخواست ربات‌ها برای حفظ امنیت» به‌طور مشترک در جایگاه دوم قرار گرفتند و تیم کلادیتور «مجازی‌سازی یک دسکتاپ برای بهره‌وری و امنیت بالاتر» به عنوان تیم سوم انتخاب شد. تیم اول ۳۰۰ میلیون تومان، تیم‌های دوم هرکدام ۱۰۰ میلیون تومان و تیم سوم ۵۰ میلیون تومان جایزه نقدی دریافت خواهند کرد. محصولات تیم‌ها که همگی با ویژگی ابرزی (Cloud Native) تولید شده‌اند، پس از تکمیل و آمادگی ورود به بازار، در بازارچه‌ی ابری آروان عرضه خواهند شد.

پخش آنلاین رویداد ابربازی ساعت ۶ بعدازظهر دیروز (۲۰ مهرماه) آغاز شد. این درحالی است که پس از مدت زمان کوتاهی، پخش آنلاین با قطعی حدودا پانزده دقیقه‌ایی مواجه شد و پس از آن مجددا از سر گرفته شد. با پیگیری خبرنگار پیوست، هستی شهریزفر، روابط عمومی ابرآروان دلیل این قطعی و اختلال را اینطور اعلام کرد: «با توجه به حمله‌ی گسترده به زیرساخت آسیاتک، پخش آنلاین اختتامیه‌ی ابربازی که روی سرورهای این دیتاسنتر بود، با اختلال مواجه شد.»

لیست تیم‌های منتخب جذب سرمایه و شتاب‌دهی

ابر آروان اعلام کرده هدف از مسابقه‌ ابربازی را تنها شرکت تیم‌ها و برنده شدن و دریافت جوایز نقدی نمی‌داند. به گفته تیم آروان، قرار بود با تفاهم میان ابر آروان و شناسا، حداکثر ۱۰ تیم از تیم‌های شرکت‌کننده در رویداد برای سرمایه‌گذاری و شتابدهی انتخاب شوند. اما در پایان داوری مسابقه‌ ابربازی مجموعه‌ی شناسا و تریگ‌آپ، ۸ تیم را که در حوزه‌های مدیریت محتوا و دیجیتال مارکتینگ، اینترنت اشیا، ذخیره‌سازی اطلاعات و پلتفرم‌های ابری محصول تولید کرده‌ بودند، برای ورود به مرحله‌ی سرمایه‌گذاری و شتابدهی انتخاب کردند که عبارت‌اند از:

تیم اسپکسا (Spexa) ابزار مدیریت و به اشتراک‌گذاری محتوا (Content Collaboration Software)، تیم پاستا (PaaSTa) دستیار توسعه‌ پروژه روی سرویس PaaS، تیم آرکپچا (AR-Captcha) ابزار جلوگیری از درخواست ربات‌ها برای حفظ امنیت (Image Recognition Software)، تیم کلادیتور (Clouduter) مجازی‌سازی یک دسکتاپ برای بهره‌وری و امنیت بالاتر (Desktop as a Service)، تیم پسینو (PaaSino) دستیار توسعه‌ پروژه روی سرویس PaaS، تیم گوبین (Goobin) نرم‌افزار برگزاری کنفرانس آنلاین (Video Conferencing Software)، تیم کاسب (Kaseb) ابزار تحلیل محتوایی و دیجیتالی وب‌سایت (Content & Digital Analytics Software) و تیم جیرک (Jirak) پلتفرم نرم‌افزاری اینترنت اشیا (IoT Platform).

سایر تیم‌ها که در مرحله‌ی داوری موفق به دریافت جایزه‌ نقدی و جذب سرمایه نشدند، هم‌چنان با حمایت ابر آروان می‌توانند به تکمیل محصول خود بپردازند. در این مرحله خواهند توانست محصول‌شان را در بازارچه‌ ابر آروان عرضه کنند و از سوی ابر آروان به مجموعه‌های شتابدهی معرفی خواهند شد.

اسامی برندگان و منتخبین رویداد ابربازی
جدول اسامی تیم‌های برنده و منتخب رویداد ابربازی

آغاز قصه‌ ابربازی

در بهمن سال گذشته و در سوار ابرهای ۹۸، از جمع شدن ۹۹۹ دولوپر( توسعه دهنده نرم افزار) زیر یک سقف و شرکت در یک مسابقه‌ی ابری خبر داد. ابرآروان اعلام کرده از دل آن، محصولات ابری جدید وارد بازار ایران شوند و به توسعه‌ی اکوسیستم ابری کشور کمک کنند.

براساس این گزارش، ثبت‌نام متقاضیان شرکت در این مسابقه از اسفند ماه آغاز شد و تا پایان فروردین ماه، بیش از ۱۴۰۰ متقاضی در حوزه‌های برنامه‌نویسی، دیجیتال مارکتینگ، طراحی و توسعه‌ی کسب‌وکار ثبت‌نام کردند. پس از مراحل ارزیابی و انجام چالش، ۲۳۳ نفر به مرحله‌ی تیم‌سازی رسیدند. مرحله‌ای که با وجود کرونا، نتوانست به‌شکل فیزیکی انجام شود و تمامی شرکت‌کنندگان به‌شکل آنلاین این مرحله را پشت سر گذاشتند.

درنهایت از میان ۲۰ تیم تشکیل‌شده، ۱۴ تیم متشکل از  ۷۹ نفر از شهرهای اصفهان، بابل، بابلسر، بندرعباس، بهشهر، تهران، کرج، رامشیر، قزوین، زنجان، شاهرود، شهر قدس، شیراز، لار، کاشان، مراغه، مشهد و یزد، توانستند تا خط پایان داوری این مسیر را ادامه دهند.

یادبود ابربازی ۹۹
یادبود ابربازی ۹۹؛ نمادی از رشد، تلاش و امید

انتخاب ایده‌های محصولات ابری متناسب با بازار ایران

طبق اعلام ابر آروان، یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در تولید محصولات، انتخاب ایده‌ متناسب با بازار بود. تیم اجرایی ابربازی آروان، روند بررسی محصولات برتر ابری در دنیا و انتخاب فهرستی از متناسب‌ترین محصولات با نیاز بازار ایران را در چهار ماه انجام داد.

برهمین اساس در گام نخست، پس از بررسی محصولات ابری در دنیا از جمله محصولاتی از آژور، AWS، گوگل کلاد و IBM، فهرستی از ۱۳۰۰ ایده‌ی اولیه‌ توسط تیم ابرآروان آماده شد. از این تعداد ایده، به تناسب نیاز بازار ایران ۴۸ ایده‌ی نهایی انتخاب شده‌اند که در مرحله‌ی تیم‌سازی در اختیار تیم‌ها قرار گرفته و درنهایت ۲۰ تیم روی ۱۶ ایده وارد مرحله‌ی MVP شده است.

گزارش‌های ابر آروان حاکی از آن است که ابرآروان با اعطای زیرساخت، انتخاب ایده‌ محصولی، مربی‌گری و جذب اسپانسر و سرمایه‌گذار این تیم‌ها را همراهی کرده است. جدا از حامیان مالی و سرمایه‌گذاری رویداد ابربازی، برای اجرای این رویداد استارت‌آپ‌های دیگری در این رویداد  همراهی و کمک کرده‌اند. از جمله کاربوم «همراه برای تست‌های شخصیت‌شناسی و آشنایی تیم‌ها». فرادرس «تامین محتواهای تخصصی آموزشی». رهنماکالج «تسهیل فرآیندهای ارزیابی و تیم‌سازی». کوئرا «بستر ارزیابی و حل چالش‌ها» و پادیوم «خریداری API تیم‌های ابربازی به‌مدت یک‌سال و تا سقف ۵۰ میلیون تومان».

داوری ابربازی

کیفیت محصولات ارائه شده، تیم‌سازی خوب و انگیزه‌ بالای تیم‌های منتخب از ویژگی‌هایی است که به گفته‌ی داوران، انتخاب تیم‌های برتر و تیم‌هایی که مشمول سرمایه‌گذاری می‌شوند را دشوار کرده بود. طبق گزارش ابرآروان حاصل ۱۶ ساعت ارزیابی ارائه تیم‌ها و محصولات و ۲ ساعت هم‌فکری داوران درنهایت منجر به انتخاب تیم‌های برتر شد.

هیات‌داوران نخستین دوره‌ی مسابقه‌ی ابربازی متشکل از سعید احمدی‌پویا، مشاور ارشد توسعه کسب‌وکار و فینتک هلدینگ فناپ، پویا پیرحسینلو، ناخدای اجرایی و هم‌بنیان‌گذار ابر آروان، حامد ساجدی، مدیرعامل مجموعه‌ی شناسا، مهرداد حداد، مدیریت امور فناوری‌های نوین بانک پاسارگاد، نعمت‌اله کلانتری، مدیریت امور زیرساخت فناوری اطلاعات بانک پاسارگاد و محمود کریمی، مدیرعامل شرکت فناپ‌پلاس بود.

بر این اساس، داوران یک هفته پیش از روز داوری به بررسی مستندات فنی محصولات تمام تیم‌ها پرداختند. محصولات را تست کردند. تمامی تیم‌ها از ویژگی‌های محصول و بازار هدف با داوران ارائه‌ اسکایپی داشتند. و داوران به پرسش و پاسخ  از تیم‌ها پرداختند. و در نهایت بعد از همه این‌ها تیم داوران جمع‌بندی‌های خود را انجام داده و تیم‌های منتخب را برگزیدند.

با تصویب هیات‌داوران، ۵۰ درصد از مبلغ کل جوایز نقدی، به تیم‌های منتخب داده خواهد شد و ۵۰ درصد مابقی، پس از تحقق برنامه‌ تعهد‌شده‌ تیم‌ها در تکمیل محصول، ورود به بازار و جذب مشتری، در پایان شش ماه، پرداخت می‌شود.
چهار تیم منتخب که مشمول این برنامه هستند، موظف به تحقق دست‌کم ۷۰ درصد از برنامه‌ مورد تعهدشان (OKR) خواهند بود.
این روند با این هدف تعریف شده است که تیم‌ها با جدیت مسیر اهداف تیمی و توسعه محصول را ادامه دهند.
به‌علاوه، دریافت جایزه‌ نقدی جدا از روند جذب سرمایه و واگذاری سهام است و به‌ازای این جوایز نقدی، هیچ سهامی از این چهار تیم دریافت نخواهد شد.

بنابر اعلام تیم ابر آروان، به‌زودی در پایان پاییز ۹۹، ثبت‌ نام دومین رویداد ابربازی، آغاز خواهد شد.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد