شرکت سرآوا (نوین اندیشان سرآوا پارس) اولین شرکت سرمایهگذاری خطرپذیر است که توسط سعید رحمانی با سرمایهگذاری یکی از شرکتهای معروف بورسی به نام فیروزه و شرکت توسعه صنعتی ایران در ابتدای دهه 90 در پارک فناوری پردیس راهاندازی شد. این شرکت از بزرگترین و فعال ترین شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر در اکوسیستم استارتاپی کشور است و تا کنون بر روی کسب وکارهای بزرگی مانند دیجی کالا، علی بابا، کافه بازار، الوپیک، تخفیفان، آواتک، شتابدهنده های مختلف و کارخانه های نوآوری سرمایه گذاری کرده است.
سهامداران سرآوا
سرآوا سهامداران و ذینفعان زیادی دارد و به گفته خودش حداکثر میزان سهام یک سهامدار در آن به کمتر از ۱۵ درصد میرسد. از بین سهامداران دو سهامدار خارجی به چشم میخورند. شرکت پامگرنت و IIIC که علاوه برسرمایهگذاری، موظف به انتقال دانش فنی و تجربیات مدیریتی تراز جهانی خود به کارآفرینان هستند. مجموع جذب سرمایه خارجی بنا به گفته خود سرآوا 200 میلیون دلار است.
نگاهی به تعدادی از سهاداران مهم سرآوا میاندازیم :
- شرکت فیروزه موفقیت : یک شرکت سرمایهگذار کلان است که در حوزه بورس و اوراق بهادار فعالیت میکند.
- شرکت وتوصا (توسعه صنعتی ایران) : یک شرکت سرمایهگذار کلان است و به عنوان یکی از شرکتهای موفق بورسی در بازار سهام شناختهشده است.
- شرکت رهنما : یک شرکت سرمایهگذاری خطرپذیر و IT محور است که بیشتر از بیست سال قدمت دارد و در زمینههای همکاری با اپراتورهای موبایل و تبلیغات در حوزهی دیجیتال و دیجیتال ادز فعالیت میکند.
- شرکت پامگرنت (Pomegranate) : یک شرکت سرمایهگذار سوئدی است که روی بازار مصرف کنندگان حوزه فناوری و اینترنت ایران تمرکز دارد.
- شرکت اینترنشنال اینترنت اینوستمنت کوپریتیو (IIIC) : یک شرکت تعاونی سرمایهگذاری در اروپاست که توسط چندین شرکت سرمایهگذار متخصص در صنعت اینترنت و تکنولوژی اروپایی مشغول فعالیت است.
پامگرنت
شرکت پامگرنت (Pomegranate) درسال 2014، در شهر استکهلم کشور سوئد تاسیس شد. این شرکت از همان زمان اقدام به سرمایه گذاری در اقتصاد ایران، به ویژه اکوسیستم استارتاپی ایران نمود. سبد سرمایه گذاری پامگرنت، تماما شرکت هایی هستند که در داخل ایران فعالیت می کنند. سرمایه گذاران اصلی این شرکت از سوئد، بریتانیا، سوئیس، اتریش و کشورهای اروپای شرقی و مرکزی هستند.
اولین سرمایه گذاری این شرکت در سرآوا در سال 2014 اتفاق افتاد و آخرین مرحله سرمایه گذاری نیز به مبلغ 12.7 میلیون یورو در سال 2018 انجام شد. در حال حاضر 15.7 درصد سهام سرآوا در اختیار پامگرنت بوده و سرآوا حدود 65 درصد از پرتفوی این شرکت را تشکیل می دهد.(مطابق بر گزارش منتهی به ماه 12 ام سال 2019 پامگرنت)
داستان سرمایه گذاری شرکت IIIC
داستان با دیجی کالا یکی از استارتاپ هایی که سرآوا روی آن سرمایه گذاری کرده است آغاز میشود. دیجی کالا در دی ماه 94 فرآیند جذب سرمایه 100 میلیون دلاری را از شرکت سرمایه گذاری IIICبه شیوه افزایش سرمایه و در ازای ۲۱ درصد سهام آغاز کرد. خبر این جذب سرمایه در گزارش 100 روزه دولت هم منتشر شد. اما بعد از مدتی خبرهایی مبنی براینکه این سرمایهگذاری صوری است و آن شرکت خارجی فقط یک شرکت کاغذی است که توسط خود سرآوا در هلند تأسیس شده سروصدا کرد و تبعات زیادی برجا گذاشت اما درنهایت فرآیند این سرمایه گذاری در سال 96 علنی شد و 21.96 درصد از سهام دیجی کالا در اختیار سرمایهگذاران خارجی قرار گرفت و این گونه مشخص شد که شرکت IIIC یکی از سهامداران سرآوا است. در واقع همان طور که در نقشه مهم ترین سرمایه گذاران سرآوا مشاهده کردید، سرمایه گذاری پامگرنت با واسطه و از طریق شرکت IIIC صورت گرفته است.
اتفاقات مهم سرآوا از زمان تاسیس تاکنون
در این قسمت مهم ترین اتفاقات رخ داده برای سرآوا را در قالب خط زمانی زیر آورده شده است.
پرتفو سرآوا
سرآوا از ابتدای فعالیتش تاکنون روی استارتاپهای مختلف بسیاری سرمایه گذاری کرده است. درحال حاضر 26 سرمایه گذاری فعال برای این شرکت ثبت شدهاست که در زیر میتوانید آن ها را مشاهده کنید :
برای مشاهده پرتفوی سایر سرمایه گذاران خطرپذیر، نقشه اکوسیستم استارتاپی ایران را دانلود کنید.
مهم ترین سرمایه گذاری های سرآوا
در ادامه مروری کوتاه بر مهم ترین سرمایه گذاری های سرآوا خواهیم داشت.
دیجی کالا
دیجی کالا که امروزه بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران است، در سال 85 توسط برادران محمدی تاسیس شد. این استارتاپ کار خود را با فروش کالاهای دیجیتال و به طور خاص دوربین عکاسی آغاز کرد. سرآوا در سال 91 روی این استارتاپ سرمایه گذاری کرد و 51 درصد سهام آن را دراختیار گرفت. در حال حاضر در این فروشگاه آنلاین، گروه های مختلف کالا مانند کالای دیجیتال، لوازم خانگی، لوازم شخصی، فرهنگ و هنر و ورزش و سرگرمی با تنوع بسیار بالایی عرضه میشود و علاوه بر آن بیش از 30 هزار فروشنده کالاهای خود را در این فروشگاه آنلاین به فروش می رسانند. در حال حاضر سهام سرآوا در این شرکت حدود 27 درصد است.
کافه بازار
کافه بازار یک بستر ارائه برنامهها و بازیهای اندرویدی و ویدیو در ایران است که مالک آن «گروه توسعه فناوری اطلاعات هزاردستان» میباشد. این استارتاپ در بهمن 89 با همراهی تعدادی از فارغالتحصیلان و دانشجویان ایرانی شکل گرفته و از همان زمان تا کنون تلاش کرده تا بستر جامعی از خدمات، محتوا و محصولات دیجیتال را برای کاربران اندرویدی فراهم کند. درواقع هدف کافهبازار ایجاد کانال توزیع مناسب برای برنامههای تولیدشده در ایران است. سرآوا درحال حاضر 19.22 درصد از سهام کافه بازار را دراختیار دارد.
تخفیفان
تخفیفان اولین و پرطرفدارترین بستر تخفیف و خرید گروهی در ایران است که در مرداد سال 90 فعالیت خودش را آغاز کرد. این استارتاپ با هدف ارائه انواع خدمات و محصولات متمایز مورد استفاده در زندگی روزمره مثل رزرو رستوران، بلیط قطار و هواپیما، تور مسافرتی، هتل و بلیط استخر با بیشترین درصد تخفیف و کد تخفیف خرید از فروشگاههای اینترنتی و هزاران کار دیگر فعالیت میکند. سرآوا، در سال 95 تخفیفان را به گروه استارتاپهای خود اضافه کرد و در آن سرمایهگذاری کرد. درحال حاضر این استارتاپ در شهرهای بزرگ ایران از جمله تهران، اصفهان، مشهد، شیراز و… فعالیت میکند. در سال 98 با مذاکره صورت گرفته بین شرکت های سرآوا و کسب و کار نوین ایرانیان نت برگ و تخفیفان در هم ادغام شدند.
علی بابا
علی بابا بزرگترین سامانه فروش آنلاین بلیط در ایران است که خدمات فروش بلیط هواپیما، بلیط قطار و تورهای گردشگری را به مشتریان ارائه میدهد. این شرکت از زیرمجموعههای هلدینگ توشا (توسعه تجربه شایسته سفر) است. سرآوا در سال 96 روی این شرکت سرمایهگذاری کرد و 25 درصد از سهام آن را دراختیار گرفت.
ارزش سرآوا
براساس آخرین گزارش پامگرنت در تاریخ منتهی به پایان سال 2019، شرکت پامگرنت ارزش سرآوا را براساس صورت های مالی سال 97 استارتاپ های پرتفولیوی سرآوا، 457.3 میلیون یورو معادل 50،400 میلیارد ریال( براساس نرخ دلار نیمایی در سال 97) برآورد شده است. مطابق با این ارزشگذاری، ارزش شرکت سرآوا نسبت به سال قبل 14 درصد رشد داشته است.
98، سال پرحاشیه سرآوا
سال گذشته، سالی متفاوت درطول عمر شرکت سرآوا محسوب میشود چرا که سعید رحمانی در سکوت از ایران رفت و صندلی مدیرعامل سرآوا خالی شد، این امر باعث حرف و سخنان بسیاری در شبکه های اجتماعی مختلف شد تا اینکه در نهایت خبر انتصاب علی سمساریلر بهعنوان مدیر عامل سرآوا در شهریورماه منتشر شد. در این بین خبر انحلال سرآوا بر سر زبان ها افتاد تا درنهایت این شرکت با انتشار اعلامیه ای این خبر را تکذیب کرد و گفت قصد این شایعه پراکن ها مشخص نیست و هدفشان ضربه زدن و نابودی اکوسیستم است. در اسفند ماه برای باردوم مدیرعاملی جدید از سوی شرکت انتخاب شد و علی فیاض بخش جای سمساریلر را گرفت. با رفتن رحمانی و این تغییرهای پشت سرهم و هم چنین شایعه انحلال حالا همه نگران حالوروز سرآوا و وضعیت اکوسیستم استارتاپی هستند.
هیئت مدیره فعلی سرآوا
براساس آخرین مجمع عمومی این شرکت، ترکیب هیئت مدیره این شرکت به قرار زیر هستند:
دیدگاه کاربران