Copa90 (از کانالی کوچک در یوتیوپ تا بزرگترین کانال اطلاع رسانی فوتبال در جهان)

۹۹/۰۶/۲۲
داستان استارتاپ ها دسته‌بندی نشده یادداشت‌ها

امروزه از فوتبال، تنها به عنوان یک ورزش یاد نمی شود. دنیای مستطیل سبز رنگ در مقایسه با 70 سال گذشته به شدت دستخوش تغییرات شده است. در گذشته فوتبالیست‌ها، فوتبال را صرفا به عنوان یک ورزش و یا شغل دوم در نظر می گرفتند. اما اکنون این ورزش به قدری برای یک فوتبالیست حرفه‌ای درآمدزا است که فقط درآمد حاصل از یک سال بازی در یک تیم ثروتمند، می تواند هزینه های زندگی چندین سال او را تامین کند.

همچنین تراکنش های نقل و انتقالات بازیکنان فوتبال، امروزه به قدری سرسام آور شده است که تمام باشگاه‌ های تراز اول جهان اقدام به جذب مدیران مالی موفق، حسابداران با تجربه، متخصصین حوزه بازاریابی و تبلیغات، مهندسین سیستم ها و متخصصین آمار نموده‌اند. همه این ها در کنار هم نشان می دهد که فوتبال امروزه به عنوان یک صنعت و نوعی کسب و کار شناخته شده است.

طی سال های گذشته استارتاپ های زیادی وارد حوزه ورزش و به خصوص فوتبال شده‌اند اما به دلیل شرایط خاص حاکم بر جهان فوتبال بسیاری از این شرکت ها در اوایل کار خود با شکست رو به رو شدند.

یکی از استارت های بسیار موفق جهان در زمینه فوتبال، رسانه Copa90 می باشد. Copa90 یک شبکه رسانه ای توزیع شده است که محتوای مربوط به ورزش را برای طرفداران در سراسر جهان ایجاد می کند.

copa90

این کسب و کار بزرگ مستقل فوتبال بیش از یک میلیارد بازدید از محتوای خود و بیش از 500 سازنده و تولید کننده محتوا در بیش از 50 کشور دنیا دارد. Copa90 با نشان های تجاری بسیار بزرگ فعال در حوزه فوتبال مثلNike ، UEFA ، Adidas ، Pepsi ، Hyundai ، ITV و Budweiser همکاری تجاری داشته است.

وضعیت فعلی copa90

Copa90 چگونه ایجاد شد؟

داستان این استارتاپ از سال 2012 و در انگلستان، در شهر لندن آغاز شد. در ابتدا Copa90 فقط یک کانال در یوتیوب بود. اما موفق شد به سرعت و در عرض فقط چند ماه ساختار کلی خود را از یک کانال یوتیوب به یک شبکه رسانه ورزشی تغییر دهد.  در واقع در تابستان 2012 BigBalls Media یک شبکه YouTube را با عنوان COPA90 راه اندازی کرد. موسسین این استارتاپ سه شخص با نام های کریس کلی (Chris Kelly)، گوین راو (Gavin Rowe) و لوک تیلور (Luke Taylor) بودند.

محتوای فوتبالی که این استارتاپ ارائه می دهد در واقع درباره بازی های اخیر، اخبار نقل و انتقالات، مستندهایی درباره فرهنگ فوتبال و مصاحبه ها است. در حال حاضر بزرگترین کانال اطلاع رسانی فوتبال در جهان است که بیش از 1.8 میلیون مشترک دارد. همچنین منبع درآمد این استارتاپ با ورود به دنیای فوتبال، از دریافت کمیسیون های از پیش تعیین شده در یوتیوب به حق پخش زنده مستقیم در سایت خود و یا از طریق Snapchat تغییر کرد. این برند تجاری در حال حاضر فقط گزارش های خلاصه را منتشر نمی کند بلکه محتوای اختصاصی خود را نیز در زمینه ورزش و فوتبال تولید می کند.

این امر نشان دهنده این است که Copa90 از زمان ورودش در سال 2012، با تقریباً 3.6 میلیون بازدید ، 13.8 میلیون دقیقه تماشای هر ماه و دارای بیش از 10 میلیون مشترک یا دنبال کننده در سطح جهان به سرعت رشد کرده است. این واقعیت نیز وجود دارد که این استارتاپ به یک میلیارد مجموع بازدید از ویدیوها رسیده است و به طور میانگین هر طرفدار در هفته 47 دقیقه را با محتوای Copa90 می گذراند.

همچنین در 29 ژانویه 2015، یک کانال YouTube در آمریکای شمالی تحت عنوان KICKTV، که مسائل مربوط به فوتبال را نیز پوشش می داد ، توسط MLS فروخته شد و توسط “COPA90”  که خود یک تازه وارد در این حوزه بود، خریداری شد. در آن زمان “KICKTV” بزرگترین کانال فوتبال در YouTube بود. در سال 2017 نام KICKTV به COPA90 US تغییر یافت. نام کانال از آن زمان نیز به داستان های COPA90 تغییر یافته است.

آمار و ارقام بسیار موفق در مورد این شرکت، تبلیغ کنندگان بزرگ تر را به خود جلب کرد:

آدیداس، هیوندا و نیسان در سال 2015 فعالیت خود را با این استارتاپ به صورت همکار تجاری آغاز کردند.

همچنین این استارتاپ همکاری خود را با لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های انگلستان (Premier League) از می 2016 آغاز کرد.

در تابستان 2016 نیز این برند تجاری فعالیت خود را به کمک نام های تجاری بزرگ مثل لیگ قهرمانان اروپا و المپیک گسترش داد.

همچنین دو نهاد حاکم بر فوتبال یعنی یوفا (UEFA) و فدراسیون فوتبال انگلستان تهیه گزارش خلاصه از وضعیت تیم ها را تا حدودی به این استارتاپ واگذار کردند.

نگاهی به مسیر پیشرفت copa90

تایم لاین copa90

راز موفقیت و رشد سریع این استارتاپ در کمتر از سه سال در چیست؟

برای موفقیت این استارتاپ دلایل متعددی وجود دارد. مهم ترین این موارد که منجر به ایجاد یک مزیت رقابتی برای این شرکت شده است عبارتند از:

نوآوری

تا قبل از ورود این استارتاپ، به فوتبال از دید یک ورزش در رسانه های سنتی مثل رادیو، تلویزیون و روزنامه ها نگاه می شد. آنچه که این استارتاپ به آن توجه ویژه داشته است توجه به این حوزه به عنوان یک سرگرمی بسیار محبوب بود. همچنین این استارتاپ معتقد است مهم ترین بخش این صنعت طرفداران فوتبال هستند. این شرکت از طریق ایجاد محتوای مطلوب برای تمام هواداران فوتبال در سراسر جهان توانست مخاطب مورد نیاز خود را جمع آوری کند.

بی طرف بودن

محتوای تولید شده توسط این استارتاپ طرفدار هیچ جبهه سیاسی، قدرت مالی یا باشگاه به خصوصی در فوتبال نیست. مدیر عامل این شرکت در مصاحبه خود در سال 2016 گفته است Copa90 فقط طرفدار طرفداران فوتبال است. این موضوع باعث شده است طرفداران باشگاه های مختلف به راحتی خود را بخشی از جامعه مخاطبان این شرکت بدانند.

سرعت عمل

با نگاهی کوچک به عملکرد این استارتاپ در مسابقات یورو 2016 در فرانسه می توان به سرعت عمل این مجموعه پی برد. مسابقات به طور روزانه و در هر روز چندین بازی انجام می شد اما تیم تولید محتوای این استارتاپ با سرعت بالا و نیز توجه به کیفیت و جذاب بودن مطالب، تصاویر، اخبار، نتایج و حتی حواشی مسابقات را به مخاطبان ارائه می کرد.

استفاده کاربردی از علوم داده

فشارها برای داشتن محتوای قابل کشف و مدل تجاری مقیاس پذیر ، Copa90 را مجبور کرده است تا در مورد داده های جمع آوری شده جدی شود. این کسب و کار ادعا می کند “همه چیز را ردیابی می کند” ، داده های خود را به هر روشی که تبلیغ کنندگانش بخواهند تقسیم و دسته بندی می کند. به جای اینکه فقط به یک تیم متخصص داده محدود شود، به همان متخصصان، یک برنامه هفتگی داده می شود تا بینش و بازخورد را با تیم گسترده تر به اشتراک بگذارند. سای کرکهام (مدیر عامل شرکت در سال 2016) میگوید: “موضوع بدست آوردن داده ها و خلاقیت برای همکاری است.”

در حال حاظر:

– Copa90 جزو 10 استارتاپ برتر ورزشی در شهر لندن است.

– Copa90 نه تنها در یوتیوب فعال است بلکه در پیام رسان ها و سایر شبکه های اجتماعی نیز به کار خود ادامه می دهد.

– این رسانه از سراسر دنیا مخاطبان ثابت دارد.

– ارزش این استارتاپ در آگوست 2019 برابر 50 میلیون پوند بوده است.

برای مطالعه داستان استارتاپ پینترست کلیک کنید.

نویسندگان:
حمید غفوری راد
زهرا رستگار

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد

  1. علیرضا

    ممنون از مطلب خوبتون
    والا منم ایده های خیلی خیلی عالی و درآمد زا در حوزه فوتبال داشتم اما بعد از چند سال دوندگی آخرش هم نتونستم کاری از پیش ببرم چون حامی نداشتم

    ۹۹/۰۶/۲۲ ۱۷:۴۸ پاسخ