بسته دوربین: تحلیل رقبا

سال 1998 دو دانشجوی نخبه به نام‌های لری پیج و سرگی برین به شرکت یاهو پیشنهاد کردند که استارتاپ کوچک آن‌ها را (که در زمینه رتبه بندی صفحات وب فعالیت می‌کرد) به قیمت 1 میلیون دلار خریداری کند. اما یاهو این پیشنهاد را رد کرد و تصمیم گرفت به توسعه پلتفرم خود بپردازد. استارتاپی که پیج و برین پیشنهاد خرید آن را به یاهو ارائه دادند، چند سال بعد تبدیل به گوگل یعنی بزرگترین رقیب یاهو شد. شرکتی که ظرف مدت کوتاهی بخش عمده سهم بازار آن‌ها را تصاحب کرد و تقریبا یاهو را از میدان رقابت خارج کرد. مطمئنا اگر مدیران یاهو در آن زمان عجولانه تصمیم نمیگرفتند و با دقت بیشتری عملکرد استارتاپ پیج و برین را بررسی می‌کردند، امروز دنیای تکنولوژی شرایط متفاوتی داشت.

شناخت نقاط ضعف و قوت رقبای فعلی و رقبای بالقوه از مهمترین الزامات موفقیت هر کسب‌وکاری است. تیم راستا با ارائه «بسته دوربین» به شما کمک می‌کند شناخت کافی از رقبای خود به دست آورید و با تکیه بر این شناخت، مزیت رقابتی مناسب کسب‌وکار خود را طراحی و ایجاد کنید. خدماتی که در این بسته ارائه می‌شود به شرح زیر می‌باشد:

  • برآورد سهم بازار رقبا
  • بررسی استراتژی توسعه رقبا
  • بررسی منابع تامین سرمایه رقبا
  • برآورد میزان محبوبیت هر یک از رقبا
  • بررسی شاخص‌های کلیدی عملکرد رقبا (موارد در دسترس)
  • پیشنهاد مزیت رقابتی مناسب

سوالاتی که به آن‌ها پاسخ داده می‌شود:

  1. هر یک از رقبای شما چه جایگاهی در بازار فعلی دارند؟
  2. رقبا روی چه پلتفرم‌هایی تمرکز دارند؟
  3. مدل درآمدی رقبای شما چگونه است؟
  4. برآورد تعداد مشتریان رقبا چقدر است؟
  5. استراتژی رقبای اصلی برای توسعه کسب‌وکارشان چگونه بوده است؟
  6. خدمات یا محصولات شرکت‌های رقیب چه تفاوت‌هایی دارند؟
  7. آیا بازار فعلی بخش خالی دارد که کسی به آن ورود نکرده باشد؟
  8. سرمایه‎گذاران استارتاپ‌های رقیب شما چه افراد یا مجموعه‌هایی هستند؟
  9. عملکرد رقبای شما در شبکه‌های اجتماعی چگونه است؟
  10. کدام یک از برندهای رقیب محبوبیت بیشتری در بین مخاطبان دارد؟
  11. ذهنیت مردم در مورد تصویر هر یک از برندها چیست؟
  12. محصولات و خدمات رقبای شما از دید مخاطبان چه مشکلاتی دارند؟
  13. کدام یک از ویژگی‌های رقبای شما برای مشتریان و مخاطبان جذابتر است؟
  14. چه خدمات یا امکاناتی در بازار مدنظر شما می‌تواند باعث افزایش رضایت مشتریان شود؟

در این بسته از شیوه پیمایش آماری آنلاین جهت دریافت نظرات استفاده خواهد شد. اما با توجه به به شرایط کسب‌وکار شما، ممکن است روش پیشنهادی تغییر کند.

گزارش‌های قابل ارائه

  1. فایل PDF گزارش تحلیل رقبا
  2. فایل اکسل پرسش‌های نظرسنجی از مشتریان بالقوه
  3. فایل اکسل پاسخ‌های کمی و کیفی مشتریان بالقوه

برای دریافت اشتراک ماهنامه اطلاعات تماس خود را ثبت کنید