Peloton (روایت داستان موفقیت از ایده ساخت یک دوچرخه مجهز به صفحه نمایش)

۹۹/۰۷/۵

پلوتون (Peloton) یکی از بزرگترین استارتاپ های فعال در حوزه ارائه تمرینات و تجهیزات ورزشی برای عموم جامعه است. محصولات اصلی این شرکت مستقر در نیویورک شامل دوچرخه ثابت و تردمیل است. این استارتاپ در واقع یک شرکت رسانه و تجهیزات ورزشی است. خدمات این شرکت به کاربران اجاره می دهد از راه دور در […]

پلوتون (Peloton) یکی از بزرگترین استارتاپ های فعال در حوزه ارائه تمرینات و تجهیزات ورزشی برای عموم جامعه است. محصولات اصلی این شرکت مستقر در نیویورک شامل دوچرخه ثابت و تردمیل است. این استارتاپ در واقع یک شرکت رسانه و تجهیزات ورزشی است.

خدمات این شرکت به کاربران اجاره می دهد از راه دور در کلاس‌هایی شرکت کنند که از استودیوی تناسب اندام شرکت پخش می شود و هزینه آن از طریق سرویس اشتراک ماهیانه پرداخت می شود. بیشتر محبوبیت این شرکت ناشی از مربیان تناسب اندام مشهور این شرکت است، مانند رابین ارزون (Robin Arzon)، جنی شرمن (Jenn Sherman)، کندال تول (Kendall Toole)، آلی لاو (Ally Love)، الکس توشین (Alex Toussaint)، کودی ریگسبی (Cody Rigsby) و جس کینگ (Jess King.).

Peloton دو نوع دستگاه تناسب اندام، دوچرخه ورزشی 2200 دلاری و تردمیل 4295 دلاری و برنامه های تمرینی اشتراک ماهیانه می فروشد. همچنین این شرکت فاش کرده است که فروش کلی اش 577000 دستگاه تناسب اندام است که تقریباً همه آنها در ایالات متحده است و ادعا می کند که 1.4 میلیون عضو دارد.

وضعیت فعلی پلوتون

Peloton چگونه ایجاد شد؟

شروع ماجرای این استارتاپ به سال 2011 برمی گردد. بیش از 9 سال از زمانی که مدیر عامل و بنیان گذاری فعلی این شرکت، جان فولی (John Foley)، همکار سابق خود کورتیز (Cortese) را برای صرف شام دعوت کرد تا ایده خود را برای او مطرح کند، می گذرد. ایده جان در واقع این بود که تکنولوژی می تواند تجربه کامل شرکت در یک کلاس تمرینی دوچرخه سواری در یک استودیوی پیشرفته را در خانه برای افرادی که محدودیت زمانی دارند فراهم کند.

در آن زمان، فولی در اوایل 40 سالگی بود. ازدواج کرده بود و دو فرزند خردسال داشت. به عنوان یک مدیر اجرایی در بارنز و نوبل در جستجوی شغل مناسب در نیویورک بود، جایی که از تلاش برای قرار دادن کلاس های دوچرخه سواری در برنامه شلوغ خود سیر شده بود. فولی همچنین متوجه شد که آنچه به نظر می رسد مردم را به آن کلاس‌های دوچرخه سواری گران می کشاند، معمولاً بیش از خود مارک، یک مربی یا لیست پخش موسیقی مورد علاقه است. او فکر کرد که آیا می تواند کل این تجربه را به عنوان خدمات در دسترس قرار دهد؟

فولی و کورتز توافق کردند که یک دوچرخه ورزشی در خانه که مجهز به نوعی صفحه نمایش است می تواند به مشتریان امکان دهد کلاس‌های دوچرخه سواری مورد علاقه خود را در هر زمان و هر مکان پخش کنند.

فولی از گروه سرمایه گذاران فرشته 400000 دلار بودجه شروع کار تأمین کرد و این شرکت در آغاز سال 2012 رسماً تأسیس شد، و فولی اصطلاح فرانسوی “Peloton” را برای نام گذاری محصول جدید خود انتخاب کرد.

تقریباً یک سال طول کشید تا فولی، کورتیز و سه هم بنیان گذار آنها – گراهام استانتون (Graham Stanton) ، هیسائو کوشی (Hisao Kushi) و یونی فنگ (Yony Feng)- ساخت یک دوچرخه آزمایشی با استفاده از سخت افزار خارجی، از جمله یک تبلت اندرویدی برای صفحه لمسی دوچرخه را تمام کنند.

تا پایان سال 2012، نسخه آزمایشی دوچرخه ثابت، نشان داد که ایده یک دوچرخه ثابت که از طریق صفحه نمایش آن کلاس تمرینی به صورت زنده پخش می شود و در همان زمان شاخص های عملکرد و معیارهای افراد ثبت و ردیابی می شوند، می تواند عملی باشد. این موضوع باعث شد که سرمایه گذاران بیشتری متقاعد شوند تا در نهایت حدود 3.5 میلیون دلار دیگر سرمایه برای این استارتاپ جمع آوری شود.

این شرکت یک نسخه نمونه اولیه (prototype) دوچرخه های Peloton را ایجاد کرد و در تابستان 2013 یک برون سپاری جمعی مالی را شروع کرد که باعث شد هیاهوی زیادی اطراف این استارتاپ ایجاد شود.

فقط حدود یک ماه طول کشید تا Peloton هدف خود را از کمپین Kickstarter که جذب مبلغ 250،000 دلار بود به سرانجام برساند، اما با قیمت 1500 دلار به ازای هر دوچرخه Peloton هنوز کمتر از 200 دوچرخه را پیش فروش کرده بود، بنابراین می خواست مشتری های حومه شهر را که دسترسی چندانی به مارک های تجاری مانند SoulCycle و FlyWheel ندارند، جلب کند. Peloton یک فروشگاه پاپ آپ (موقت) در Millburn، نیوجرسی ایجاد کرد، در یک مرکز خرید لوکس که تقریبا 40 دقیقه با ماشین از منهتن (Manhattan) فاصله داشت.

آهسته آهسته، نام تجاری شروع به توسعه کرد. در طول سال آینده (2014)، Peloton هفت فروشگاه در کالیفرنیا، نیویورک، ماساچوست و ویرجینیا افتتاح کرد، در حالی که فروش همچنان رو به افزایش بود. فروش Peloton در دو ماه اول سال 2015 بیش از دو برابر انتظارات شرکت بود و در بهار همان سال جان فولی میگفت که انتظار دارد در پایان سال مجموعاً 10 هزار دوچرخه بفروشد.

با ادامه رشد شرکت، سرمایه گذاران بیشتری به این استارتاپ توجه کردند. در دو مرحله جداگانه تأمین مالی در سال 2015، جمعاً 105 میلیون دلار جمع شد که تقریباً هفت برابر کل جمع آوری های سرمایه قبلی شرکت بود. در پایان سال 2015 این استارتاپ، 75 میلیون دلار دیگر برای گسترش تیم مهندسی نرم افزار خود هزینه کرد.

تا سال 2016 درآمد سالانه آنی شرکت به مقدار ثابت و حداقل 60 میلیون دلار در سال رسیده بود و مدیران این شرکت معتقد بودند که فروش سالانه این استارتاپ در هر سال دو یا سه برابر سال 2014 می شود.

نکته قابل توجه این است که در مصاحبه یکی از سرمایه داران این شرکت آمده است که: “آنچه در مورد رشد ما شگفت انگیز است، این است که ما در سال 2018، حداقل یک روز را داشتیم که به اندازه کل سال 2014 در آن روز فروش داشته ایم.”

همچنین در سال 2017 این استارتاپ یک سرمایه 325 میلیون دلاری دیگر را جذب کرد که از آن برای توسعه و بهبود محصولات و خدمات استفاده کرد. مواردی از قبیل ایجاد استودیوهای بیشتر، کلاس های یوگا و غیره در این توسعه قرار می گیرند.

در ماه مه 2018 ، Peloton اعلام کرد که قصد دارد در پاییز 2018 فعالیت خود را به کانادا و انگلستان نیز توسعه دهد.

رشد این استارتاپ از 2014 تا پایان سال 2019 حدود 7.3 درصد بوده است.

همچنین در سال 2018، IBISWorld پیش بینی کرده بود که Peloton درآمد سالانه خود برای سال 2019 را تا بیش از 999 میلیون دلار در سال افزایش می دهد.

مسیر توسعه پلوتون در یک نگاه

تایم-لاین-پلوتون

عمومی شدن سهام استارتاپ

Peloton در سال 2019 و اواخر ماه اوت، کمتر از دو ماه پس از پایان سال مالی خود، برای عمومی شدن (IPO) اقدام کرد و عصر چهارشنبه IPO را 29 دلار برای هر سهم قیمت گذاری کرد، که بالاترین حد پیش بینی شده آن است. این شرکت بیان کرد که 40 میلیون سهم با این قیمت می‌فروشد تا 1.16 میلیارد دلار با ارزشگذاری حدود 8 میلیارد دلار جمع کند. TCV، یک سرمایه گذار خطر پذیر که قبلاً در این شرکت سرمایه گذاری کرده است، 100 میلیون دلار سهام اضافی را نیز با قیمت IPO خریداری کرد و مجموع سرمایه را به حداقل 1.26 میلیارد دلار رساند.

قیمت هر سهم این استارتاپ از زمان عرضه در بازار بورس تا کنون بیش از 370% رشد داشته است و در حال حاضر قیمت هرسهم این شرکت 90 دلار در حال معامله است. روند تغییرات ارزش هر سهم این استارتاپ از زمان عمومی شدن در سال 2019 تا کنون در نمودار زیر نشان داده شده است:

نمودار رشد سهام پلوتوندر حال حاضر:

– ارزش بازار این استارتاپ حدود 84 میلیارد دلار است.

– Yahoo finance ارزش این شرکت را 27 میلیارد دلار اعلام کرده است.

– در دوازده ما گذشته این استارتاپ حدود 837 هزار دلار سود خالص داشته است.

– فروش کل دوازده ماه قبل این استارتاپ 1,825,900 دلار بوده است.

– تعداد کارمندان تمام وقت این استارتاپ برابر 3249 نفر است.

نویسندگان:
حمید غفوری راد
زهرا رستگار

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد