چند تکنیک برای راه‌اندازی استارتاپ

۹۹/۰۴/۳۰

در این مطلب قصد داریم تا به شما سرخط ایده‌ای بدهیم. در واقع تصمیم داریم به جای دادن ماهی به شما، تکنیک‌های ماهیگیری یا به عبارتی تکنیک‌های راه‌اندازی استارتاپ را بگوییم. ابتدا جا دارد تا متوجه این باشیم که راه‌اندازی استارتاپ با دیگر کسب و کارهای تازه‌ راه‌اندازی شده تفاوت در شیوه‌ اجرا دارد. استفاده […]

در این مطلب قصد داریم تا به شما سرخط ایده‌ای بدهیم. در واقع تصمیم داریم به جای دادن ماهی به شما، تکنیک‌های ماهیگیری یا به عبارتی تکنیک‌های راه‌اندازی استارتاپ را بگوییم.

ابتدا جا دارد تا متوجه این باشیم که راه‌اندازی استارتاپ با دیگر کسب و کارهای تازه‌ راه‌اندازی شده تفاوت در شیوه‌ اجرا دارد. استفاده از روش‌های کوتاه شده یا ابداع مسیرهای خلاقانه برای رشد و توجه به قابلیت گسترش‌پذیری و همچنین بازارهای دارای پتانسیل از ویژگی‌های یک استارتاپ است.

اما بزرگ‌ترین مشکل در ایران خطای شناختی از چیستی استارتاپ است. در واقع در ایران تصور می‌شود هر آنچه در قالب اپلیکیشن باشد نامش استارتاپ است و این به آن دلیل است که اصولاً برخی از استارتا‌پ‌های مهم و نامی با داشتن اپلیکیشن این تصور غلط را جا انداخته‌اند.

چندی پیش از یک طراح ژاپنی مسلمان یک استارتاپ جالب دیدم. او یک سجّاده نماز تاشو و کوچک که پارچه‌اش با تکنولوژی نانو مجهز شده بود تا در برابر رطوبت و آب و … مقاوم باشد را طراحی کرده بود که در جیب هم جا می‌شد. با معرفی این محصول در یکی از سایت‌های فروش گروهی توانسته بود بالغ بر ۱۰ هزار عدد از آن را بفروش برساند و در ادامه به موضوع توسعه محصول خود بپردازد. به همین سادگی!

اما برای اینکه بتوانید یک استارتاپ موفق داشته باشید می‌توانید به تولید محصولی مبتکرانه در حوزه‌های کشاورزی، صنایع دستی یا هر صنعت داخلی دیگر بپردازید. یا می‌توانید روشی را در ارائه خدمت در صنعت خودتان ابداع کنید که مشکلی را آسان کند.

برای داشتن یک استارتاپ موفق باید به این موارد توجه کنید:

* با توجه به موضوع تحریم، صنایعی را انتخاب کنید که نیاز به تامین خارجی نداشته باشد و تمام اجزای آن در ایران قابل تهیه باشد. حتی ریسک تامین محصولات یا خدمات خارجی را که فعلاً در ایران موجود است نکنید.

* با توجه به رشد عجیب ارزش دلار در برابر ریال، سعی کنید استارتاپی تاسیس کنید که وابستگی ارزی نداشته باشد تا بتوانید هم در بخش خرید هم در بخش فروش با تثبیت نسبی قیمت‌ها، بازار را به سمت خود جذب کنید.

* دقت کنید که برای فروش یا توسعه بازار خود لزوماً نیازی نیست که خودتان یک پلتفرم یا سایت یا حتی اپلیکیشن بزنید. می‌توانید به راحتی بر بال پلتفرم‌های موجود مثل دیجی‌کالا سوار شوید و محصولات خود را به تعداد قابل توجهی مشتری معرفی کنید و فروش خود را داشته باشید.

* برای زدن استارتاپ حتماً چندین مرتبه گردش مالی آینده را محاسبه کنید و روی سرمایه شخصی خود تکیه کنید. سرمایه‌گذاران در این شرایط تمایلی به سرمایه‌گذاری ندارند چون بازارهای جذاب‌تری برای آنها موجود است.

* لازم نیست کپی کنید و می‌توانید برای یکی از استارتاپ‌های موفق، خدمات جانبی تعریف کنید. مثلاً کافی است در شهر تهران یا دیگر شهرهای بزرگ، واحد‌هایی را در نظر بگیرید که مجهز به تخت خواب و سرویس بهداشتی و آبدارخانه برای گرم کردن غذا و چند میز غذاخوری باشد تا به رانندگان اسنپ و تپسی سرویس میان روز بدهید.

در این حال هم احتمال دارد اسنپ و تپسی به صورت مستقیم با شما وارد قرارداد شوند و هم احتمال دارد تا خود رانندگانی که از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ می‌آیند مشتری شما شوند. پس به بازارهای جانبی که یک استارتاپ موفق ساخته توجه کنید و از او کپی نکنید.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد