همکاری مزبار با دیجی کالا استارت خورد

۹۹/۱۱/۲۰

استارتاپ مزبار در واکنش به خبری که درباره سرمایه‌گذاری دیجی‌کالا روی این کسب‌وکار  منتشر شده اعلام کرد:  همکاری با دیجی‌کالا صرفا در قالب فروشنده است. امروز خبری در رسانه‌ها مبنی بر سرمایه‌گذاری دیجی کالا بر روی استارتاپ مزبار منتشر شد.  در برخی رسانه‌ها با عنوان «ورود دیجی‌کالا به بازار فینگرفود: گمانه‌زنی درباره سرمایه‌گذاری دیجی‌کالا روی […]

استارتاپ مزبار در واکنش به خبری که درباره سرمایه‌گذاری دیجی‌کالا روی این کسب‌وکار  منتشر شده اعلام کرد:  همکاری با دیجی‌کالا صرفا در قالب فروشنده است.

امروز خبری در رسانه‌ها مبنی بر سرمایه‌گذاری دیجی کالا بر روی استارتاپ مزبار منتشر شد.  در برخی رسانه‌ها با عنوان «ورود دیجی‌کالا به بازار فینگرفود: گمانه‌زنی درباره سرمایه‌گذاری دیجی‌کالا روی مزبار» منتشر شده بود که در این خبر با اشاره به شروع فعالیت مزبار روی بازارگاه دیجی‌کالا عنوان شده بود این همکاری احتمالا در قالب یک سرمایه‌گذاری بوده است. و مدیر عامل مزبار در گفتگو با خبرنگار کلیک با رد خبر سرمایه گذاری دیجی کالا عنوان کرد که مزبار صرفا به عنوان فروشنده در پلتفرم دیجی کالا مشغول کار شده است.

در متن خبر منشتر شده آمده بود:« با اضافه شدن محصولات یک استارتاپ حوزه فینگرفود روی بازارگاه دیجی‌کالا به‌نظر می‌رسد فاز تازه‌ای از فعالیت این فروشگاه اینترنتی و البته رقابت با رقیب بزرگی به نام اسنپ شروع شده است. مزبار که یک استارتاپ فروش آنلاین محصولات غذایی مرتبط با مهمانی‌ها و فینگرفود است چند هفته‌ای است که محصولات خود را در دیجی‌کالا ارائه کرده است.

اضافه شدن لاین تازه

حدود دو سال پیش و با شروع همکاری دیجی‌کالا و روکولند و بعدها با اضافه شدن بخش جدیدی به نام دیجی‌کالا‌فرش (Digikala fresh) گمانه‌زنی‌هایی درباره ورود این فروشگاه اینترنتی به حوزه غذا مطرح شد اما با کمرنگ شدن همکاری روکولند و ورود پرقدرت اسنپ‌فود به بازار عرضه محصولات غذایی تندمصرف (FMCG)، به نظر می‌رسید که دیجی‌کالا این بخش از بازار خرده‌فروشی را به رقبا واگذار کرده باشد.

اما اضافه شدن لاین تازه «فینگرفود و مزه» به دیجی‌کالا با مشارکت (و شاید هم با سرمایه‌گذاری مستقیم دیجی‌کالا) استارتاپ مزبار که به شکل تخصصی روی این بازار کار می‌کند نشان می‌دهد خرده‌فروشی بزرگ اینترنتی کشور، هنوز نیم‌نگاهی به این بازار جذاب دارد.اگرچه در سال‌های اخیر فروشگاه‌های اینترنتی متعددی در حوزه تهیه و توزیع اینترنتی فینگرفود و دیگر مواد غذایی ویژه مهمانی‌ها راه افتاده‌اند.

ورود به حوزه مواد غذایی

اما عدم ورود آنها به بازارگاه‌ها و مارکت‌پلیس‌های شناخته‌شده‌ای چون دیجی‌کالا یا حتی اسنپ‌فود تاحدی بیانگر این موضوع بود که این پلتفرم‌های بزرگ احتمالا برنامه‌های خاصی برای ورود به این بازار درحال رشد داشته باشند. البته هنوز مشخص نیست که آیا مشابه برخی دیگر از پروژه‌های دیجی‌کالا در بازارهای خاصی چون کتاب (سرمایه‌گذاری روی فیدیبو) و لباس (سرمایه‌گذاری روی کمدا) این لاین تازه با سرمایه‌گذاری گروه دیجی‌کالا شروع شده یا صرفا فعالیت مزبار در قالب فروشنده روی مارکت پلیس دیجی‌کالا بوده است.

با توجه به جذابیت کالاهای اکونومیک و ارزان برای عمده فروشگاه‌ها و بازارگاه‌های اینترنتی، ورود به حوزه مواد غذایی با طراحی و بسته‌بندی خاص به نوعی ورود به بازار کالاهای لوکس محسوب می‌شود. بازاری که مخاطبانش اگرچه محدودند اما در طبقات خاص اقتصادی دسته‌بندی می‌شوند.

برنامه دیجی‌کالا در ورود به بازار کالاهای لوکس

اگر برنامه دیجی‌کالا در ورود به این بازار بلندمدت باشد باید گفت شاهد نوعی تغییر پارادایم در فروشگاهی هستیم که این روزها بیش از هر زمان دیگری وضعیت نابسامان اقتصادی طبقه متوسط کشور روی میزان فروشش تاثیر گذاشته است. ورود به بازارهای خاص (نیچ‌مارکت) که مخاطب آن طبقات بالای اقتصادی جامعه هستند می‌تواند یکی از راهکارهای فروشگاه‌های بزرگی چون دیجی‌کالا برای جبران بخشی از بازارهای ازدسته‌رفته آنها باشد.

بازارهایی که در پی اثرات تورم، کرونا و کوچک شدن جیب طبقه متوسط، دستخوش تغییرات زیادی شده‌اند. بازار پذیرایی و اقلام مرتبط با مهمانی‌ها در شهر تهران بازاری روبه‌رشد است و آنگونه که بنیان‌گذاران استارتاپ مزبار در ابتدای سال ۹۹ در یک نشست خبری عنوان کردند در مجموع حجمی حدود ۱۵ میلیارد دلار در سال دارد که البته تنها بخشی از آن مربوط به مواد غذایی است. باید دید چه سهمی از این بازار به سمت دیجی‌کالا می‌آید.»

مزبار صرفا به عنوان فروشنده در دیجی کالا فعالیت می‌کند

ایمان ضیایی، بنیان‌گذار این استارتاپ ضمن تایید شروع فعالیت مزبار به عنوان بازارگاه مزه و فینگرفود در دیجی‌کالا به کلیک گفت: «علیرغم تک‌فروشنده بودن در بخش فینگرفود این سامانه و برخی سامانه‌های دیگر، درحال حاضر صرفا در قالب فروشنده با دیجی‌کالا همکاری می‌کنیم.»

ضیایی با رد خبر سرمایه‌پذیری مزبار تاکید کرد مزبار از زمان شروع فعالیت خود به مدت ۲.۵ سال تنها بر پایه سرمایه‌گذاری شخصی فعالیت کرده و سپس با جذب سرمایه در دوران همه‌گیری کرونا توانسته در قالب مارکت‌پلیس حوزه پذیرایی فعالیت خود را ادامه و گسترش دهد.

بنیان‌گذار مزبار با تاکید بر اینکه همکاری با دیجی‌کالا ادامه همکار‌ی این استارتاپ با پلتفرم‌ها و بازارگاهای بزرگ اینترنتی است که قبلا هم انجام شده است. افزود:« البته رد گمانه‌زنی‌ها درباره سرمایه‌پذیری جدید مزبار به معنای این نیست که ما چنین برنامه‌ای را در دستور کار کسب‌وکار خود نداریم بلکه صرفا تاکید می‌کنیم در این فاز و در همکاری با دیجی‌کالا بحث سرمایه‌گذاری مطرح نبوده است  و  پیشنهاد‌هایی برای راند دوم سرمایه‌گذاری از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و بین‌المللی داشته‌ایم.»

مدیر عامل مزبار تاکید کرد:« از همکاری با برندهای بزرگ اینترنتی کشور به اشکال مختلف استقبال خواهیم کرد و بخشی از استراتژی توسعه مزبار استفاده از ظرفیت‌های این برندهای شناخته‌شده کشور است.»

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد