«تیمچه» به یاری لندو وارد بازار فروشگاه‌های آنلاین شد

۹۹/۰۹/۱۵

فروشگاه اینترنتی «تیمچه» با ۳۰ هزار تنوع کالایی امروز (۱۵ آذرماه) آغاز به کار کرد. این فروشگاه با سرمایه‌گذاری مشترک لندو، پلتفرم فروش اقساطی و مرکز نوآفرینی فینووا؛ بازوی سرمایه گذاری شرکت ارتباط فردا راه‌اندازی شد. آنطور که مدیرعامل لندو می‌گوید تیمچه قرار است یک مارکت پلیس جدید باشد که با داشتن دو انبار به […]

فروشگاه اینترنتی «تیمچه» با ۳۰ هزار تنوع کالایی امروز (۱۵ آذرماه) آغاز به کار کرد. این فروشگاه با سرمایه‌گذاری مشترک لندو، پلتفرم فروش اقساطی و مرکز نوآفرینی فینووا؛ بازوی سرمایه گذاری شرکت ارتباط فردا راه‌اندازی شد. آنطور که مدیرعامل لندو می‌گوید تیمچه قرار است یک مارکت پلیس جدید باشد که با داشتن دو انبار به مساحت هزار و ۵۰۰ متر و پردازش دو تا سه هزار سفارش در روز و گسترش زیرساخت‌های لجستیک و تیم عملیاتی به رقیب جدید دیجی‌کالا تبدیل شود.

امیر حق‌رنجبر، مدیرعامل «لندو» با اعلام این خبر در مورد فروشگاه آنلاین «تیمچه» گفت: «ما در لندو فروشگاه آنلاینی به اسم «تیمچه» با سرمایه‌گذاری مشترک فینووا راه‌اندازی کردیم. در این فروشگاه تمام محصولات عرضه می‌شود و نزدیک به ۳۰ هزار تنوع کالایی داریم. روزانه نزدیک به هزار تنوع کالایی هم به این فروشگاه اضافه می‌شود.» مرکز نوآفرینی فینووا زمستان سال گذشته نیز روی لندو سرمایه‌گذاری کرده بود، هرچند آن زمان این میزان سرمایه‌گذاری مشخص نشد؛ اما از این سرمایه‌گذاری به عنوان بزرگترین جذب سرمایه یک استارت‌آپ در حوزه فین‌تک یاد می‌شد.

حق‌رنجبر میزان سرمایه‌گذاری که برای راه‌اندازی تیمچه‌ شده است را اعلام نمی‌کند و درمورد سرمایه‌گذاری فینووا روی تیمچه هم توضیح می‌دهد که فینووا سهام‌دار لندو است و با توجه به برنامه‌ها و طرح‌هایی که آنها برای تیمچه درنظر گرفته بودند، توانستند فینووا را به عنوان سرمایه‌گذار با خود همراه کنند.

چرا تیمچه؟

به گفته حق‌رنجبر در ابتدا ۱۰۰ فروشنده برتر را انتخاب کردند تا به عنوان فروشنده در تیمچه فعالیت کنند. او همچین تاکید کرد: «فروشنده‌ها فروشنده نقدی کالا هستند و فروشندگان لندو نیستند. آنها در شاخه خود واردکننده اصلی آن بخش هستند. به عنوان مثال اگر در بخش موبایل با فروشنده‌ای کار می‌کنیم، آن فروشنده سهم بازار قابل توجهی در حوزه آفلاین یا آنلاین دارد.» براساس گفته‌های حق‌زنجبر فروشندگان دیگر هم می‌توانند برای عرضه محصولات، درخواست خود را از طریق سایت ثبت کنند.

در حالی نام «تیمچه» برای این فروشگاه آنلاین انتخاب شده که با یک جست‌وجو در گوگل حداقل دو فروشگاه آنلاین دیگر با نام تیمچه مشغول به فعالیت هستند. حالا این سوال پیش می‌آید که چرا مدیران لندو یک نام تکراری را برای کسب‌وکار خود انتخاب کرده‌اند؟  حق‌رنجبر در پاسخ به این سوال که اسم فروشگاه تکراری است و این اتفاق ممکن است کاربران را به اشتباه بی‌اندازد گفت: «تیمچه به تازگی شروع به کار کرده و تا چند هفته آینده اگر کاربر تیمچه را جست‌وجو کند، در صفحه اول گوگل اخبار و اطلاع‌رسانی‌های مربوط به سایت ما را می‌بیند. روزهای ابتدایی کار این سایت به خاطر بحث سئو ممکن است چنین مشکلاتی ایجاد شود؛ اما جای نگرانی نیست. تیمچه واژه سنتی ایرانی به معنای بازار است و به نظر من ارزش داشت تا اسم سایت را تیمچه انتخاب کنیم.»

رقیبی جدید برای دیجی‌کالا

او در مورد چرایی راه‌اندازی چنین فروشگاهی ادامه داد: «در کشور فروشگاه اینترنتی جز دیجی‌کالا که تنوع کالایی هم داشته باشد، وجود ندارد. مشتریان لندو هم چنین نیازی را به ما اعلام کرده بودند. به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا فروشگاهی راه‌اندازی کنیم که برای مشتریانمان تنوع کالایی داشته باشد. دلیل بعدی هم بحث کسب‌وکاری است. حوزه فروشگاه‌های اینترنتی به خاطر کرونا و شرایط کشور رو به رشد است. در لندو امکان خرید اعتباری را فراهم کردیم و کاربران ما مشتریانی هستند که خرید آنلاین انجام می‌دهند، این یک فرصت مناسب برای ما بود.»

«تیمچه»فروشگاه آنلاین تیمچه با نزدیک به ۳۰ هزار تنوع کالایی آغاز به کار کرد

او در ادامه درمورد مزایای رقابتی تیمچه نسبت به فروشگاه‌های اینترنتی دیگر بیان کرد: «یکی از ویژگی‌های تیمچه ارسال رایگان بدون محدودیت با شعار «ارسال رایگان حتی یک خودکار» است. کاربران از سراسر کشور می‌توانند بدون محدویت کالا سفارش دهند و به صورت رایگان برای آنها ارسال می‌شود. در مدل وفاداری ما یک سرویس بازگشت وجه به نام «شاه‌‌نشین» راه‌اندازی کردیم.

در این سرویس کاربران در قالب بازگشت وجه، بابت هر خرید خود یک پاداش نقدی دریافت می‌کنند. وجه ۹۹ درصد کالاها قابل بازگشت است. ضمانت ده روزه کالا را داریم و بدون هیچ شرطی مشتریان می‌توانند کالای خود را عودت دهند.» به گفته حق‌رنجبر بخشی از سرمایه‌گذاری که برای این پروژه در نظر گرفتند، سرویس ارسال رایگان و بدون محدودیت است و از این بابت در مورد هزینه‌های ارسال رایگان نگرانی ندارند.

خرید اقساطی بدون نیاز به چک و ضامن

او با بیان اینکه در فروشگاه «تیمچه» خرید اقساطی بدون نیاز به چک و ضامن را هم فراهم کردند، گفت: «ما برای خرید اقساطی در تیمچه اعتبار ویژه‌ای در نظر گرفتیم تا کاربران بدون نیاز به ضمانت اقساطی خرید کنند. از دیگر مزایای تیمچه پشتیبانی در ساعات غیراداری است و جمعه‌ها تا ۱۲ شب پاسخگوی کاربران هستیم.»

حق رنجبر در پاسخ به این سوال که با فراهم کردن خرید اقساطی در تیمچه، این سایت رقیب لندو که خود پلتفرم فروش اقساطی است، نخواهد شد، گفت: «اصلا فکر نمی‌کنیم که تیمچه در خرید اقساطی رقیب لندو شود چون هم‌اکنون لندو و تیمچه به هم متصل هستند. کاربرانی که می‌خواهند از تیمچه خرید اقساطی کنند، باید در لندو ثبت‌نام کنند و اعتبارسنجی شوند. تیمچه به صورت مستقل سایت خرید اقساطی نیست.» آنطور که حق‌رنجبر اعلام می‌کند این سایت کل ایران را هم‌اکنون پوشش می‌دهد و ارسال رایگان هم برای تمام کشور در نظر گرفته شده است.

رقیبی برای دیجی‌کالا

موجودی کالاها و دیر رسیدن محموله به دست مشتریان فروشگاه‌های آنلاین، از جمله مشکلاتی است که خرده فروشی‌های آنلاینی چون دیجی‌کالا با آن روبرو هستند. حق‌رنجبر درمورد اینکه در تیمچه چگونه این مشکل را برطرف کردند، گفت: «به هر حال وجود یکسری مشکلات برای فروشگاه‌‌های اینترنتی انکارناپذیر است. به خصوص اگر نخواهیم خودمان کالایی بفروشیم و ایجاد مارکت‌پلیس در مدل کسب‌وکاری نباشد و بخواهیم یک پلتفرم را مدیریت کنیم، مشکلاتی ناخواسته ایجاد می‌شود. به نظر من نمی‌توان این مشکلات را به صفر رساند. البته ما سعی کردیم با تجاربی که در این سال‌ها به دست آوردیم این مشکلات را تا حدودی حل کنیم. به همین خاطر به دنبال این هستیم تا با مدل امتیازدهی فروشنده‌ها، کیفیت فروشندگان را افزایش دهیم و رفتار فروشنده‌ها را مدیریت کنیم تا چنینی مشکلاتی تا حد امکان کاهش یابد.»

مدیرعامل لندو در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه تیم عملیاتی و پشتیبانی و انبار تیمچه از تیم لندو جدا است، بیان کرد: «برای تیمچه دو انبار به مساحت هزار و ۵۰۰ متر در نظر گرفتیم. فکر می‌کنم در روز می‌توانیم دو تا سه هزار سفارش را پردازش کنیم. با رشد کسب‌وکار می‌توانیم بخش لجستیک و تیم عملیات را نیز گسترش دهیم.»

تمرکز مستقیم برروی محصول و نیاز مشتری

او در ادامه درمورد اینکه در رقابت با دیجی‌کالا تا چه میزان موفق خواهند بود، بیان کرد: «در کسب‌وکارمان سعی کردیم تا تمرکز خود را روی محصول و نیاز مشتری بگذاریم. تیمچه نسبت به فروشگاه‌های دیگر مزایای بسیاری  دارد. خرید اقساطی به عنوان یکی از برگ‌های برنده تیمچه است. با توجه به همکاری که با بانک آینده داریم، پیش‌بینی می‌کنیم رفتار خرید مردم را تغییر دهیم و تحول جدید در خرید ایجاد کنیم. مزایای دیگر هم می‌تواند تیمچه را به انتخاب خوبی برای مشتری تبدیل کند. در واقع زیاد روی این موضوع که با فروشگاه‌های دیگر رقابت کنیم فکر نمی‌کنیم. تمرکز ما این است تا مشتریان تجربه خوبی در خرید داشته باشند و تیمچه جزو انتخاب‌های خود قرار دهند.»

حق‌رنجبر با بیان اینکه علاوه بر کاربران، برای فروشندگان هم مزایایی در این فروشگاه در نظر گرفتند، بیان کرد: «در تیمچه جریمه نقدی فروشنده بابت خطاها نداریم. از مدل امتیازدهی به فروشنده استفاده می‌کنیم. شیوه نظارت برعملکرد فروشنده‌ها براساس امتیاز است. بحث دیگر تسویه زودهنگام است. به فروشنده‌هایی که به عنوان فروشنده برتر مشخص شوند، وام اعطا می‌کنیم. کمیسیون‌هایی که از آنها دریافت می‌کنیم، کمیسیون‌های قابل رقابت است.»

آنطور که حق‌رنجبر اعلام می‌کند، فروشگاه‌های اینترنتی معمولا بابت بسته‌بندی از فروشندگان هزینه‌ای دریافت می‌کنند که تیمچه چنین هزینه از فروشندگان نمی‌گیرد. او همچنین بیان کرد: «در تیمچه همچنین برای فروشندگان پروسه بازگشت کالا، پروسه‌ای سریع و آسان است.»

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد