حکم نهایی دادگاه آمریکا برای مدیرعامل استارتاپ «پیمنت ۲۴»

۹۹/۰۷/۲۷

«سجاد شهیدی» که سایت «Payment24» را در ایران هدایت می‌کرد پس از مدتها بلاتکلیفی در نهایت از سوی دادگاه فدرال مینه‌سوتا به ۲۳ ماه زندان محکوم شد. استارتاپ «پیمنت ۲۴» به کاربران ایرانی کمک می‌کرد تا پرداخت دلاری خود را در سایت‌های مختلف انجام دهند. با این حال همین موضوع از سوی دادگاه آمریکایی به عنوان […]

«سجاد شهیدی» که سایت «Payment24» را در ایران هدایت می‌کرد پس از مدتها بلاتکلیفی در نهایت از سوی دادگاه فدرال مینه‌سوتا به ۲۳ ماه زندان محکوم شد. استارتاپ «پیمنت ۲۴» به کاربران ایرانی کمک می‌کرد تا پرداخت دلاری خود را در سایت‌های مختلف انجام دهند. با این حال همین موضوع از سوی دادگاه آمریکایی به عنوان دور زدن تحریم‌ها تلقی شده است.

ماجرای تعطیلی ناگهانی استارتاپ «پیمنت ۲۴» و وضعیت یکی از مدیرانش در یک سال اخیر تبدیل به یکی از علامت سوال‌های مهم در اکوسیستم استارتاپی ایران شده بود. در نهایت مشخص شد که او در پاییز ۱۳۹۷ در لندن بازداشت شده و مدتی بعد با رضایت خودش به آمریکا مسترد شده است.  شهیدی سفری به انگلیس داشته و اصلا نمی‌دانسته که قرار است در آنجا به درخواست آمریکا دستگیر شود. دادستان‌های آمریکایی این شرکت را که در ایران دفاتر و ۴۰ کارمند داشته متهم کرده‌اند و اتهام آنها کمک به شهروندان ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ بوده است.

حال «اریک مکدونالد» دادستان آمریکایی درباره این حکم مدعی شده که «شهیدیان بنیانگذار و مدیر یک شرکت خدمات مالی بود که با استفاده از تاکتیک های فریبکارانه تحریم هایی که آمریکا به طور قانونی بر ایران اعمال کرده را دور می زد.» در واقع دادستان‌های آمریکایی ادعا کرده‌اند که این شرکت از طریق وبسایت خود بسته‌ای شامل یک حساب کاربری پرداخت اینترنتی پِی پَل (PayPal)، یک آدرس اینترنتی از امارات متحده عربی، کارت هدیه ویزا و یک کارت هویت جعلی و قبض اعلام وصول به کاربران می‌فروخته تا به مشتریان ایرانی برای خرید آنلاین خدمات و کالاها از آمریکا کمک کند.

جزئیات بازداشت شهیدی

وزارت دادگستری آمریکا مدیرعامل پیمنت ۲۴ را متهم کرده که با استفاده از گذرنامه‌های جعلی ایجاد صدها حساب Paypal ایجاد کرده که در ظاهر متعلق به کسانی در خارج از ایران بود. به گفته «حمید بعیدی‌نژاد»، سفیر وقت ایران در بریتانیا، مقام‌های ایرانی با تصمیم شخصی آقای شهیدی برای پذیرش اتهام نقض تحریم و استرداد به آمریکا مخالفت و ضرورت تجدید نظر را به وی اعلام کرده بودند.

پیش‌تر «حمید بعیدی‌نژاد» سفیر وقت ایران در لندن نیز در توییتر اعلام کرده بود که در جریان این پرونده است و سعی دارند به مدیر پیمنت ۲۴ کمک کنند اما از رسانه‌ای کردن این موضوع به درخواست خود شهیدیان امتناع ورزیده‌اند. پیگیری‌های دیجیاتو نیز در آن زمان به نتیجه مشابهی رسید و رسانه‌ای شدن این موضوع از سوی وکلای شهیدیان موضوعی حساس‌برانگیز اعلام شد.

گفتنیست انجام پرداخت‌های دانشجویی یا ثبت‌نام آزمون‌های بین‌المللی، پرداخت‌های ارزی از طریق حساب‌های پی‌پال، وبمانی، بیت‌کوین و اسکریل، خرید از وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های خارجی، پرداخت هزینه وقت سفارت، نقد کردن درآمدهای ارزی و بسیاری از خدمات ارزی دیگر توسط این مجموعه ارائه می‌‌شد و اقدامات این وبسایت در زمان خود کمک بزرگی برای ایرانیان داخل کشور بود.

دستگیری شهیدیان در سال ۹۷ رخ داده بود و اعلام رسمی آن در اسفند سال ۱۳۹۸ توسط «حمید بعیدی‌نژاد» سفیر ایران در بریتانیا، در توییتر بود. بعیدی‌نژاد در آن زمان هم تاکید کرد که که شهیدی حدود یک سال و نیم پیش به دستور دادگاه آمریکا در سفر به انگلیس بازداشت شده بود.

سجاد شهیدیان (که در اکوسیستم استارتاپی با نام سهیل شهیدی شناخته می‌شود) سال ۱۳۹۵ شرکتی به نام «صرافی سید سجاد شهیدیان و شرکاء» را در ایران ثبت کرد. بر اساس اسناد رسمی این شرکت در تاریخ ۹ اردیبهشت امسال از سوی بانک مرکزی ایران منحل شد.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد