وزیر ارتباطات از مرحله‌بندی استارتاپ‌های ایرانی سخن گفت

۹۹/۱۱/۲۰

صبح دیروز رویداد «سرمایه‌گذاری جسورانه در ایده‌های نوآورانه» در صندوق نوآوری و شکوفایی با حضور وزیر ارتباطات برگزار شد. در این مراسم محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات گفت: هنر استارتاپ ها و فعالیت های نوآور و خلاق این است که ساختارهای ناکارآمد را تخریب خلاق و بازسازی کند و کارایی سیستم را بهبود بخشد. […]

صبح دیروز رویداد «سرمایه‌گذاری جسورانه در ایده‌های نوآورانه» در صندوق نوآوری و شکوفایی با حضور وزیر ارتباطات برگزار شد.

در این مراسم محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات گفت: هنر استارتاپ ها و فعالیت های نوآور و خلاق این است که ساختارهای ناکارآمد را تخریب خلاق و بازسازی کند و کارایی سیستم را بهبود بخشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در برابر این تغییر بزرگ همواره مقاومت وجود دارد و این مقاومت و مخالفت را کسانی که در سیکل سنتی دستی بر آتش دارند، تشکیل  می دهند که بزرگ ترین موانع رشد این اکوسیستم هستند.

وی با یادآوری این که در این راه سختی هایی وجود دارد، ادامه داد: در جریان استارتاپی که در کشور ایجاد شده نیز عوامل حاکمیتی مشخص از جریان های خاص حضور دارند و شروع به سرمایه گذاری در این اکوسیستم کردند، در این فضا هر کدام از استارتاپ ها که متعلق به خودشان است را تقویت می کنند و مابقی را کنار می زنند.

وی گفت: ما در مرحله استارتاپ خوب، استارتاپ بد قرار داریم، استارتاپی که متعلق به ما است خوب است و استارتاپی که متعلق به دیگران بوده، بد است و در این زمینه نیز انحصارگری های را آغاز می کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: نمونه نوین این امر این است که ۱۰ درصد درآمد و مالیات بخش فناوری و اطلاعات کشور را به صدا و سیما بدهیم تا در این بخش انحصارگری کند.

آذری جهرمی اظهارداشت: این بخش و این جریان و این فرآیند نیز می گذرد و این جریان پشت در نمی ماند، چه ما باشیم و چه نباشیم، این وضعیت قابل استقامت و مقاومت نیست، کسی نمی تواند در مقابل این جریان مقاومت کند چرا که تغییر به نفع مردم و پیشرفت کشور است و آنها فقط آب در هاونگ می کوبند و جلوی پیشرفت و توسعه کشور را می گیرند.

آفت اکوسیستم نوآوری دلسرد شدن است

وی با بیان این که تغییر همواره هزینه و دشواری دارد، یادآور شد: اعضای اکوسیستم ما در برابر این تغییرات نباید دلسرد شوند، باید بدانیم دشمن اکوسیستم، تغییر و پیشرفت هیچ کدام از این موانعی که گفته شد نیست، این موارد طبیعی است، چرا که شما یک چرخه اقتصادی بزرگ را می آوردید و خودتان پیشران اقتصاد می شوید، جنگ های بزرگی در دنیا برای اقتصاد دارد شکل می گیرد.

وزیر ارتباطات افزود: آفت این اکوسیستم دلسرد شدن است؛ نباید این دلسردی رخ دهد و باید این تلاش ادامه پیدا کند.

جهرمی افزود: در سرمایه گذاری دولت ها در بخش اکوسیستم استارتاپی اگر دولت ها بدون هیچ ضوابطی شروع به سرمایه گذاری در حوزه خطرپذیر کنند، بدانید که بزرگ ترین فساد ها رخ می دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: پس به بهانه جلوگیری از فساد اگر سرمایه گذاری دولت ها به عنوان یک بازیگر بزرگ اقتصادی در اکوسیستم استارتاپی را محدود کنیم، به بخش خصوصی ظلم کردیم و به بهانه امنیت، جلوی توسعه، پیشرفت و آزادی را گرفته ایم، اگر هم باز بگذاریم، مشخص است که چه اتفاقی می افتد.

آذری جهرمی همچنین گفت: این نقطه دقیق سیاست گذاری های دولت ها است که سرمایه گذاری در حوزه خطرپذیر را در چه نقطه تعادلی انجام دهند، سیاست گذاری وزارت ارتباطات در این دوره از دولت، حول سه محور برای سرمایه گذاری خطرپذیر دیده شده بود.

وی تاکید کرد اولین مساله ایجاد ارتباط و سرمایه گذاری بود، به این صورت که بخش خصوصی عالم تر از بخش دولتی است و اگر در جایی سرمایه گذاری کرد، بیشتر منافع و اقتصاد صرفه خود را در نظر می گیرد و به همان میزان وقتی بخش خصوصی در سرمایه گذاری خطر پذیر تصمیم گیری کرد، ما نیز به عنوان دولت به همان میزان او را ترغیب به سرمایه گذاری خواهیم کرد.

وی بیان کرد: نمونه دیگر این بود که منابع وام های کم بهره را دراختیار شتاب دهنده ها قرار دهیم و کمی ضریب ریسک آنها را ما متقبل شویم و اتفاق سومی که در زمینه نقطه  تعادل سرمایه گذاری به دنبال آن بودیم این بود که ما به ازای موفقیت های ملموس پاداش های ملموس دهیم، به ازای نصب اپلیکیشن که توسط مردم نصب می شود، به گروه هایی که به این نقطه می رسند تسهیلاتی ارایه کنیم.

وزیر ارتباطات با بیان این که اتفاقات و سرمایه گذاری های خوبی دربخش هایی از دولت از جمله در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات و صندوق نوآوری و شکوفایی انجام و تلاش شد این اتفاق بیفتد و این نوع سیاست گذاری در محدود کردن دولت از یک سو و دوم در سرمایه گذاری موثر در سمت دیگر انجام شود و امروز نیز در راستای این سه دیدگاه در تقویت سرمایه گذاری خطر پذیر از سمت دولت است.

آذری جهرمی یادآور شد: حتما این حرکت ها ما را به نتیجه می رساند وقطعا  آنچه کشور را هدایت می کند به مسیر پیشرفت، مقاومت، ایستادگی و امید داشتن به آینده است، و قطعا آینده روشن است.

در این مراسم چهار شتاب دهنده هم آوا، پرتقال، پیشگام یزد و آبان تفاهم نامه در زمینه سرمایه گذاری جسورانه در ایده های نوآورانه با صندوق نوآوری و شکوفایی امضا کردند.

در این مراسم علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی و آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و برخی از معاونان این دستگاه ها حضور داشتند.

بر اساس این تفاهم سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شتابدهنده‌ها در قالب مشارکت است و هیچ یک از شتابدهنده‌ها نیاز به گذاشتن وثیقه یا ضمانت برای دریافت منابع مالی ندارند.

بر اساس این قرارداد، صندوق نوآوری و شکوفایی در سود و زیان این سرمایه‌گذاری‌ها با شتابدهنده‌ها شریک خواهد بود.

سقف سرمایه‌گذاری در این مدل مشارکت، برای هر ایده در مرحله سرمایه‌گذاری بذری تا ۷۵۰ میلیون تومان است. شیوه کار به این شکل است که شتابدهنده‌ها پس از انتخاب، به ازای هر یک واحد پولی که سرمایه‌گذاری می‌کنند، می‌توانند دو واحد هم از صندوق دریافت و از تیم منتخب حمایت کنند.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد