اختلاف‌ها بین نشان و کافه‌بازار بالا می‌گیرد

۹۹/۱۱/۲۷
اخبار اکوسیستم استارتاپی یادداشت‌ها

مسیریاب نشان به کاربرانش هشدار داده است که در زمان معرفی این اپلیکیشن به دوستان خود، مراقب تبلیغات گمراه‌کننده‌ی کافه‌بازار باشند؛ چراکه این موضوع باعث نصب اپلیکیشن مسیریاب اشتباه می‌شود.

روز گذشته، مسیریاب نشان با انتشار پستی به کاربرانش هشدار داد که در زمان نصب «مسیریاب نشان» از کافه‌بازار گمراه نشوند و به‌دلیل سیاست تبلیغات این استور، اپلیکیشن دیگری را به‌اشتباه دانلود نکنند. نشان در این پست گفت این پلتفرم به‌لطف معرفی برنامه به دوستان و خانواده و آشنایان کاربرانش توانست پراستفاده‌ترین اپلیکیشن مسیریاب در کشور شود؛ تا جایی که هم‌اکنون بیش از ۶۰ درصد رانندگان اسنپ و تپ‌سی از نشان استفاده می‌کنند. این در حالی است که بودجه‌ی تبلیغاتی‌ نشان بسیار محدود بوده و سعی کرده است همه‌ی توانش را صرف افزایش دقت و کارایی برنامه کند. بااین‌حال، نشان به تبلیغات خاص «یکی از مارکت‌های اندروید ایرانی» اعتراض کرده که ظاهرا حرفه‌ای اجرا نشده و گاه حالت گمراه‌کننده به خود گرفته است.

شیوه‌ی اشتباه تبلیغ کاربر

پیش‌تر هم مدیرعامل نشان اشاره کرده بود که فضای رقابت سرویس‌های مسیریاب داخلی در فروشگاه‌های اپلیکیشن منصفانه نیست و «نباید فروشگاه اپلیکیشن بتواند بیش‌از‌حد و به‌صورت متمادی اپلیکیشنی خاص را تبلیغ کند یا در نتیجه‌ی جست‌وجو، نامربوط آن را به مخاطب نشان دهد.» اگر اکنون در اپلیکیشن کافه‌بازار، «نشان» را جست‌وجو کنید، به‌احتمال قوی با شرایطی مانند تصویر زیر مواجه می‌شوید.

جستجوی اپ نشان در اپ کافه بازار با تبلیغ بلد

نشان می‌گوید این شیوه‌ی تبلیغ کاربر را به‌اشتباه می‌اندازد و کاربر اپلیکیشن دیگری را به‌جای برنامه‌ی اصلی نصب می‌کند. چه‌بسا اینکه در یک سال اخیر، نشان گزارش‌های متعددی از کاربرانش دریافت کرده است که گفته‌اند با وجود معرفی نشان به دیگران، آن‌ها به‌اشتباه مسیریاب دیگری نصب کرده‌اند و این موضوع حتی به اعتبار نشان نزد برخی از کاربران ضربه زده است. بر‌همین‌اساس، نشان از کاربرانش درخواست کرده است که در زمان توصیه‌ی این برنامه به دوستان‌، به نام «نشان» دقت کنند و مراقب تبلیغات گمراه‌کننده باشند.

همچنین، این نرم‌افزار مسیریاب خاطرنشان کرده است که در مدل مرسوم تبلیغات در سایر اپ‌ استورها، محصول مدنظر کاربر یا به‌عنوان نتیجه‌ی اول ارائه می‌شود یا در جایگاه دوم؛ اما به‌شکل بسیار چشمگیر و آشکار؛ به‌گونه‌ای که از هرگونه اشتباه و گمراه‌شدن کاربر جلوگیری شود. به‌گفته‌ی نشان، تبلیغ قرار است کاربر را از گزینه‌های دیگر مطلع کند، نه آنکه محصول تبلیغ‌شده را به‌جای محصول اصلی مدنظر کاربر قرار دهد.

نشان افزوده است که در کشورهای دیگر، قوانین سخت‌گیرانه‌ای در این حوزه برای حمایت از حقوق کاربران و حفظ سلامت فضای رقابت وجود دارد؛ اما در ایران، به‌دلیل فقدان قوانین شفاف و برخی کم‌توجهی‌های نهادهای ناظر، این نوع تبلیغات مجال بیشتری برای گمراه‌کردن کاربر پیدا می‌کنند.

جواد عامل، مدیرعامل نشان گفته بود که جایگاه نمایش تبلیغ و نحوه‌ی قیمت‌گذاری تبلیغات در کافه‌بازار ابهامات جدی دارد و پاسخ‌های این شرکت گره‌ای از ماجرا باز‌نمی‌کند. به‌گفته‌ی عامل، این نوع تبلیغات می‌تواند کسب‌وکارهای نوپا را با مشکل مواجه کند.

بازار چه می‌گوید؟

تیم جست‌وجو و تیم تبلیغات در جست‌وجو بازار در واکنش به حواشی به‌وجود‌آمده، به زومیت اعلام می‌کند «میزان ارتباط اپلیکیشن با کلیدواژه‌ی جست‌وجوشده» و «میزان قیمت پیشنهادی» توسعه‌دهندگان تعیین می‌کند چه تبلیغی در زمان جست‌وجوی کلیدواژه‌ی خاص به کابر نمایش داده شود.

کافه‌بازار در تشریح زیروبم مکانیزم تبلیغات در جست‌وجوی بازار توضیح می‌دهد:

الگوریتم‌های جست‌وجوی بازار چیدمان نتایج جست‌وجو را با تکیه بر معیارهای مختلفی انجام می‌دهند. بازخورد کاربران، امتیاز کاربران به برنامه‌، میزان نظرات دریافت‌شده‌ی برنامهو پارامترهایی نظیر نام برنامه و توضیحات و برنامه‌های مشابه تعیین‌کننده‌ی ترتیب نتایج جست‌وجو است. در‌صورت تغییر هر‌یک از این پارامتر‌ها، الگوریتم جست‌وجوی بازار به‌صورت خودکار نتیجه‌ی جست‌وجو را به‌روز می‌کند. بدین‌ترتیب، ترکیب و رتبه‌بندی نتایج جست‌وجوی هر عبارت، روزانه براساس عوامل گفته‌شده در روز قبل محاسبه و نمایش داده می‌شود.

بازار درباره‌ی این موضوع که نحوه‌ی نمایش تبلیغات در زمان جست‌وجوی نام دقیق اپلیکیشن چگونه است، می‌گوید:

در سیستم تبلیغات بازار، این امکان برای تمامی توسعه‌دهندگان وجود دارد که روی تمامی کلیدواژه‌ها درخواست تبلیغ بدهند و وارد حراج شوند. الگوریتم نمایش آگهی به‌ازای هر بار که کاربر کلیدواژه‌ای در اپلیکیشن بازار جست‌وجو می‌کند، حراجی‌اش شامل تمامی اپلیکیشن‌هایی برگزار می‌کند که برای به‌نمایش‌درآمدن روی کلیدواژه‌ی مدنظر ابراز تمایل کرده‌اند و به‌صورت کاملا خودکار بر‌مبنای دو عامل اصلیِ میزان ارتباط اپلیکیشن با کلیدواژه‌ی جست‌وجو‌شده و میزان قیمت پیشنهادی هر‌یک از شرکت‌کنندگان برنده‌ی حراجی  مشخص می‌شود. بنابراین، فقط عامل قیمت مدنظر نیست و برای حفظ تجربه‌ی کاربری، عامل ارتباط برنامه با کلید‌واژه‌ی جست‌وجو‌شده در نظر گرفته شده است.

بازار: هرچقه ارتباط آگهی با کلیدواژه‌ی جست‌وجوشده بیشتر باشد، آگهی در جست‌وجو بزرگ‌تر نمایش داده می‌شود

در روزهای اخیر، کاربران زیادی در فضای مجازی به بزرگ‌بودن اندازه‌ی تبلیغات و تمام‌صفحه‌بودن آن اشاره کرده بودند. بازار در‌این‌باره می‌گوید: «قاعده‌ی کلی در بخش تبلیغات در جست‌وجوی بازار این است که هرچه ارتباط آگهی با کلیدواژه‌ی جست‌وجو‌شده بیشتر باشد یا به‌عبارت‌دیگر، احتمال نصب آگهی روی کلیدواژه‌ی جست‌وجو‌شده بیشتر باشد، این احتمال افزایش می‌یابد که الگوریتم آگهی را همراه‌با تصویر برنامه نمایش دهد‌.

بازار مثال می‌زند که احتمال زیادی وجود دارد که اپلیکیشن‌های اسنپ و تپسی روی کلیدواژه‌ی «اسنپ» همراه‌با اسکرین‌شات به‌نمایش دربیایند؛ درحالی‌که این احتمال برای مثال برای اپلیکیشن «طاقچه» به‌مراتب کمتر است؛ چراکه احتمال نصب اپلیکیشن طاقچه از کلیدواژه‌ی اسنپ به‌مراتب کمتر است. بازار اضافه می‌کند که درحال‌حاضر دو شیوه‌ی نمایش آگهی در این استور وجود دارد که در شکل زیر مشخص شده‌اند.

نمایش تبلیغات در اپ کافه بازار

براساس این شکل، بازار می‌گوید الگوریتم نمایش آگهی کاملا خودکار و برمبنای عامل میزان ارتباط اپلیکیشن با کلیدواژه‌ی جست‌وجو‌شده تعیین می‌کند که آگهی برنده‌ی حراجی به کدام‌یک از نحوه‌های نمایش در‌معرض دید کاربر قرار بگیرد. همچنین، میزان پرداختی شرکت‌کنندگان در حراجی به‌هیچ‌وجه تأثیری بر نحوه‌ی نمایش آگهی نمی‌گذارد و در‌صورت بی‌ارتباط‌بودن کلیدواژه با آگهی، به‌هیچ‌وجه آگهی همراه‌با تصویر درمعرض دید کاربر قرار نمی‌گیرد.

در نتایج جست‌وجو در کافه‌بازار، گاهی با ردیفی از معرفی فیلم‌ها زیر تبلیغ مواجه می‌شویم. بازار درباره‌ی چرایی نمایش ویدئو می‌گوید:

«بازار میزبان انواع محتوای دیجیتالی ازجمله بازی و برنامه‌ی موبایلی و فیلم و سریال است. در نسخه‌های جدید بازار، برای دسترسی بهتر کاربر به جست‌وجو در هر دسته‌بندی محتوا (برنامه و بازی و ویدئو)، اگر کاربری در دسته‌ی ویدئو دنبال برنامه باشد یا برعکس، برای راهنمایی بهتر، ردیفی از محتوای دیگر و مرتبط با کلیدواژه‌ی جست‌وجو‌شده به او نشان داده می‌شود. تلاش می‌کنیم تجربه‌ی کاربری را در این بخش بهبود ببخشیم.»

نحوه‌ی نمایش تبلیغ برای اپلیکیشن‌های دارای رقیب

بازار: اگر کاربر به‌دنبال برنامه‌ای مرتبط با ویدئو باشد، به او تبلیغ ویدئویی هم نمایش می‌دهیم

به‌گفته‌ی بازار، تمامی توسعه‌دهندگان می‌توانند با هر کلیدواژه‌ای وارد سیستم تبلیغات در جست‌وجوی کافه‌بازار شوند. بر‌همین‌اساس، بازار نتیجه‌گیری می‌کند که اپلیکیشن‌های رقیب می‌توانند از این امکان استفاده و برای به‌نمایش‌درآمدن در قالب آگهی در جست‌وجوی بازار، روی کلیدواژه‌های مدنظرشان ابراز تمایل کنند.

پرسش بعدی ما از بازار درباره‌ی این موضوع است که برنامه‌ها چگونه می‌توانند مانع از این شوند که رقبا روی نام برند آن‌ها تبلیغ بروند؟ بازار می‌گوید:

باید بدانید احتمال برنده‌شدن اپلیکیشن‌ها در سیستم تبلیغات در جست‌وجو روی کلیدواژه‌ی نام برندشان به‌مراتب بیشتر از نام رقیبشان است. بر‌این‌اساس، اگر برندی روی کلیدواژه‌اش حساس است و می‌خواهد از تبلیغ رقبا روی کلیدواژه‌اش جلوگیری کند، می‌تواند روی نام برندش تبلیغ بگذارد و با هزینه‌ی به‌مراتب کمتری از رقبا برنده شود.

در همین زمینه، تیم جست‌وجوی بازار مثال می‌زند با‌توجه‌به اینکه اپلیکیشن تپسی به کلیدواژه‌ی تپسی درمقایسه‌با فیلیمو و اسنپ مرتبط‌تر است و احتمال نصب تپسی در‌مقایسه‌با بقیه چند برابر بیشتر است، بعضا اپلیکیشن‌های رقیب درمقایسه‌با اپلیکیشن تپسی بسته به میزان ارتباطشان با کلیدواژه لازم است چند برابر برای پرداخت ابراز تمایل کنند تا بتوانند برنده‌ی حراجی شوند. تیم بازار اضافه می‌کند: «برای مثال، اگر توسعه‌دهنده با نام برند A روی کلیدواژه‌ی A بید ۷۵۰ تومانی بگذارد، توسعه‌دهنده‌ی برنامه با نام برند B با بید حدود بیش از ۳،۰۰۰ تومانی می‌تواند در حراجی کلیدواژه‌ی A اپلیکیشن A را شکست دهد.»

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد