8 صنعتی که نوآوری‌های ایلان ماسک، آن‌ها را متحول خواهد کرد ( بخش چهارم )

۹۹/۰۹/۱۷

ایلان ماسک مدیر عامل Tesla و SpaceX برنامه‌هایی برای تسخیر مریخ دارد و فکر می‌کند هوش مصنوعی ممکن است انسان را به حیوانات خانگی خود تبدیل کند. اما فراتر از هیاهوی تبلیغاتی و ارزش او و حضورش در توییتر، CB Insights در مقاله‌ای به بررسی نوآوری‌های ایلان ماسک و تحولی که قرار است تقریباً در […]

ایلان ماسک مدیر عامل Tesla و SpaceX برنامه‌هایی برای تسخیر مریخ دارد و فکر می‌کند هوش مصنوعی ممکن است انسان را به حیوانات خانگی خود تبدیل کند. اما فراتر از هیاهوی تبلیغاتی و ارزش او و حضورش در توییتر، CB Insights در مقاله‌ای به بررسی نوآوری‌های ایلان ماسک و تحولی که قرار است تقریباً در همه صنایع بوجود آورد، پرداخته است. در یک مطالعه همه جانبه، 8 صنعت مختلفی که ماسک و شرکتهایش در آن فعالیت می‌کنند انتخاب شدند تا بفهمیم که آنها چگونه شروع به تاریخ‌سازی کردند.

1- انرژی

2- خودرو

3- مخابرات

4- حمل‌و‌نقل

5- زیرساخت

6- هوافضا

7- هوش مصنوعی

8- سلامت

در بخش چهارم مقاله نوآوری‌های ایلان ماسک، سراغ صنایع حمل‌ونقل و زیرساخت می‌رویم و بیشتر با اقدامات و تحولاتی که تا کنون در این حوزه‌ها ایجاد کرده، آشنا می‌شویم.

حمل‌ونقل

حمل و نقل با لوله خلأ یک ایده قدیمی است. در سال 1812، یک انگلیسی به نام George Medhurst اولین کسی بود که پیشنهاد ساخت تونل در زیر زمین و شلیک مسافران از طریق این تونل‌ها را داد. در سال 2012، ایلان ماسک از اولین کسانی بود که مردم را متقاعد کرد که این چشم انداز قابل تحقق است.

Hyperloop چیست؟

ماسک برای اولین بار در سال 2012، در رویداد PandoDaily در سانتا مونیکا، بصورت عمومی صحبت‌هایی را در مورد Hyperloop ارائه کرد:

این پنجمین حالت حمل‌و‌نقل بعد از اتومبیل، هواپیما، قطار و قایق خواهد بود. مسافران در یک لوله با فشار کم، درون کپسول‌هایی که توسط هوا پشتیبانی می‌شوند. و توسط “شتاب دهنده خطی مغناطیسی” تقویت می‌شوند، حرکت می کنند.”

هایپرلوپ

بدین منظور، ماسک با تیم‌هایی از SpaceX و Tesla همکاری کرد تا شدنی بودن و اقتصادی بودن آن را بسنجد. آنها پیش‌بینی کردند که یک محفظه غلاف مانند می‌تواند مسافت 30 مایل را فقط در 2.5 دقیقه طی کند و مدت زمان یک سفر 6 ساعته را به 30 دقیقه برساند. این محفظه برای هر سفر خود، فقط به هزینه‌ای در حدود 20 دلار نیاز دارد تا هزینه‌های نگهداری خود را پوشش دهد.

این پیش‌بینی، از قطار سریع السیر کالیفرنیا که در آن زمان در حال برنامه‌ریزی اجرایی بود، ارزان‌تر بود. Hyperloop به عنوان شیوه‌ای از حمل‌و‌نقل تجاری بسیار سریع‌تر از روشهای سنتی تصور می‌شد. شرکت‌های هواپیمایی تجاری می‌توانند مسافران را با سرعت متوسط 575 مایل در ساعت جابجا کنند در حالی که Hyperloop با سرعت 760 مایل در ساعت حرکت می‌کند. این سرعت همچنین دو برابر سرعت قطار گلوله‌ای Maglev در ژاپن است که در طول مرحله تست در سال 2015، رکورد سرعت 374 مایل در ساعت را به ثبت رسانده است.

چه صنایعی تحت تأثیر فناوری Hyperloop قرار خواهند گرفت؟

Hyperloop می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر روی چند صنعت مختلف داشته باشد. به عنوان مثال، صنعت هواپیمایی با ارزش 765 میلیارد دلار یکی از آن صنایعی است که می‌تواند به شدت تحت تأثیر این فناوری قرار بگیرد. به استثنای سفر از طریق دریاها و اقیانوس‌ها، Hyperloop می‌تواند مسافران را سریعتر و با هزینه کمتری نسبت به هواپیما جابجا کند. این تکنولوژی همچنین می‌تواند انقلابی در صنعت حمل‌و‌نقل کالا ایجاد کند.

تقریباً نیمی از کالاهای وارداتی آمریکا از طریق بنادر لس آنجلس و لانگ بیچ صورت می‌گیرد. طبق آمار منتشر شده، 14000 راننده کامیون این کالاها را به انبارها و ایستگاه‌های راه آهن در سراسر جنوب کالیفرنیا می‌آورند. این راننده‌ها روزانه حدود 11000 کانتینر را جابجا می‌کنند و سالانه حدود 68 میلیون گالن سوخت می‌سوزانند. در حالی که هنوز برای توزیع و تحویل کالا به کامیون‌ها احتیاج داریم. فناوری Hyperloop می‌تواند با هزینه بسیار کم (با آلودگی بسیار کمتر) سرعت سفارش کالا را ارتقاء دهد.

آیا شرکت‌(های) رقیب برای پروژه Hyperloop وجود دارد؟

ایلان ماسک در واقعیت بخشیدن به این چشم انداز تا حد زیادی دست و پا بسته است. اما شرکت‌های دیگر در این حوزه پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند، از جمله :

Virgin Hyperloop One که در حال کار بر روی پروژه Hyperloop در هند و همچنین ایالات متحده است و اولین شرکتی بود که یک مسیر آزمایشی برای این پروژه ایجاد کرد.

(Hyperloop Transport Technologies (HyperloopTT که قراردادهایی را برای ساخت سیستم Hyperloop با چین، اوکراین و فرانسه منعقد کرده است.

– شرکت هلندی Hardt Hyperloop که هدف آن توسعه یک مسیر آزمایشی تا سال 2023 و شروع فعالیت تجاری تا سال 2028 است.

– شرکت کانادایی TransPod که از برنامه ساخت مسیر آزمایشی 3 کیلومتری در فرانسه در سال 2019 رونمایی کرد.

virgin

علی رغم اینکه فناوری تونل‌سازی هنوز وجود ندارد، منتقدان Hyperloop از دشواری دستیابی به حق تولید و همچنین هزینه بالای تولید قطارهای زمینی یاد می‌کنند که برای چندین دهه پروژه‌های راه آهن سریع السیر را متوقف کرده است. بدین ترتیب، باید دید در آینده نزدیک کدام شرکت می‌تواند این تحول را در صنعت حمل‌ونقل ایجاد کند.

زیرساخت/تونل‌سازی

یک روز، هنگامی که ایلان ماسک در ترافیک لس آنجلس گیر کرده بود، با ارسال توئیتی، شکایتی را مطرح کرد که خودش انگیزه راه‌اندازی شرکتی شد که به طور جدی به حل این مشکل خواهد پرداخت.

شرکت Boring Company) TBC)، راه حل ماسک بود که با هدف فرار از ترافیک‌های خسته‌کننده تأسیس شد. مأموریت این شرکت ساخت تونل‌های حمل‌ونقل ایمن، کم هزینه با حفاری سریع برای وسایل حمل‌ونقل است. مشکل اصلی تونل‌سازی هزینه بسیار بالای آن است. هزینه تونل‌سازی معمولاً بین 100 میلیون دلار تا حداکثر 1 میلیارد دلار برای هر مایل است. شرکت TBC ادعا می‌کند این مبلغ را به 10 میلیون دلار برای هر مایل کاهش داده است.

کاهش هزینه‌‌های تونل‌سازی به 2 چیز بستگی دارد: اندازه و سرعت.

هزینه ساخت یک تونل متناسب با سطح مقطع تونل است. هرچه تونل عرض بیشتری داشته باشد، باید هزینه بیشتری برای آن پرداخت شود. شرکت Boring قصد دارد تونل‌هایی با طول فقط 14 فوت بسازد. این اندازه تنها نیمی از قطر تونل جاده‌ای مورد نیاز فعلی است و تقریباً به یک چهارم سطح مقطع منتهی می‌شود.

کاهش قطر در تونل‌سازی می‌تواند میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی ایجاد کند. مشکل پیش روی دیگر سرعت است. سرعت دستگاه‌های تونل‌سازی شرکت TBC بسیار کند است به طوری که معمولاً یک مایل از تونل را در 8 تا 12 هفته حفر می‌کنند. اما ایلان ماسک می‌گوید که ماشین‌های تونل‌سازی شرکت او حداقل یک مایل را در یک هفته حفر می‌کنند.

پروژه تونل‌سازی قطعاً اثرات زیست محیطی از خود به جا می‌گذارد، که ماسک به دنبال جبران تأثیرات زیست محیطی شرکت Boring از طریق یکی از دارایی‌های اصلی آن است و آن دارایی چیزی نیست جز خاک. آجرهای شرکت Boring از استفاده مجدد خاک تونل‌زنی ساخته می‌شوند. بازیافت مواد دور ریختنی حاصل از مصالح ساختمانی می‌تواند میزان انتشار مواد ناسازگار با محیط زیست را کاهش دهد. این کار ایلان ماسک را بیشتر به تحقق سیاره‌ای پاک‌ سوق می‌دهد.

شرکت Boring بر روی چه پروژه‌هایی کار می‌کند؟

در حال حاضر، شرکت Boring چهار پروژه دارد که هر کدام به میزان متفاوتی پیشرفت داشته‌اند. اولین پروژه یک تونل آزمایشی در شرکت SpaceX در هاثورن کالیفرنیا است که فقط برای تحقیق و توسعه ساخته و در دسامبر 2018 تکمیل شد.

boring

پروژه دوم به عبارتی اولین قرارداد شرکت Boring است که بابت آن پول دریافت کرده است. پروژه مرکز همایش‌های لاس وگاس یک شبکه 0.8 مایلی است که می‌تواند شرکت کنندگان همایش‌ها را با استفاده از خودروهای تسلا جابجا کند. طبق اطلاعات منتشر شده، در نتیجه انجام این پروژه یک مسیر پیاده‌روی 20 دقیقه‌ای به یک مسیر یک دقیقه‌ای با خودرو کوتاه شده است.

پروژه سوم که Dugout Loop نام دارد و در سال 2018 معرفی شد، هدفش انتقال مسافران از هالیوود شرقی به استادیوم داجر در کمتر از 4 دقیقه است. با این حال، این پروژه همچنان توسط دفتر مهندسی شهرسازی لس آنجلس در دست بررسی است که هدف آن ارائه گزارش تأثیرات زیست محیطی این پروژه تا انتهای امسال است. پس از آنکه ایلان ماسک قول داد که با استفاده از 1 میلیارد دلار از سرمایه شخصی خود و بدون استفاده از یارانه دولتی می‌خواهد یک مسیر 18 مایلی ایجاد کند تا مرکز شهر شیکاگو را به فرودگاه اوهار متصل کند، در سال 2018، شرکتBoring برای انجام پروژه قطار سریع السیر شیکاگو انتخاب شد. از این پروژه، به عنوان چهارمین پروژه شرکت Boring یاد می‌شود.

چه آینده‌ای را می‌توان برای شرکت Boring تصور کرد؟

از نظر ماسک، شرکت Boring تقریباً به عنوان یک سرگرمی برای او محسوب می‌شود. همانطور که در سال 2018 اعلام کرد که این شرکت فقط 2 تا 3 درصد از وقت او را پر می‌کند. اما پیشرفت‌های شرکت Boring می‌تواند برای موفقیت سایر پروژه‌های او مفید باشد. اولی Tesla است. پیش‌بینی‌های هزینه‌ای برای تونل‌های داخل شهر بسیار کمتر است زیرا این تونل‌ها فقط برای وسایل نقلیه الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند که این موضوع نیاز به تهویه هوای داخل تونل‌ها را از بین می‌برد.

حامیان این پروژه معتقدند که این امر می‌تواند ترافیک روی سطح زمین را به زیر زمین انتقال دهد و در نتیجه ازدحام در خیابان‌های سطحی را بکاهد. وقتی اولین تونل‌های ساخته شده به حداکثر ظرفیت خود برسند، این شرکت قصد دارد تعداد تونل‌های بیشتری را اضافه کند و شبکه‌ای از تونل‌ها را در زیر هر شهر ایجاد کند. مورد دوم Hyperloop است. تونل‌هایی که قرار است ساخته شوند، باید بزرگتر باشند، اما با پیشرفت‌های به دست آمده از طریق تکمیل پروژه‌های کوچکتر تونل‌زنی، شرکت Boring ممکن است بتواند کارایی دستگاه‌ها و ماشین‌های حفر تونل‌ها را نیز افزایش دهد.

مورد سوم SpaceX است. ماسک قصد دارد یک میلیون نفر را در مریخ مستقر کند، از همین رو ساخت تونل‌ها برای تحقق این چشم انداز حیاتی هستند. با بدتر شدن تدریجی شرایط زندگی بر روی سطح زمین، انسان ممکن است نیاز به زندگی در زیر زمین داشته باشد. اگر ایلان ماسک قصد دارد یک مستعمره در مریخ ایجاد کند، ایجاد شبکه‌ای از تونل‌ها می‌تواند ضروری و البته مفید به نظر برسد

ایلان

برای مطالعه بخش های دیگر مقاله ایلان ماسک کلیک کنید:

ایلان ماسک – بخش اول

ابلان ماسک – بخش دوم

ابلان ماسک – بخش سوم

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد