8 صنعتی که نوآوری‌های ایلان ماسک، آن‌ها را متحول خواهد کرد ( بخش اول )

۹۹/۰۸/۱۱

ایلان ماسک مدیر عامل Tesla و SpaceX برنامه‌هایی برای تسخیر مریخ دارد و فکر می‌کند هوش مصنوعی ممکن است انسان را به حیوانات خانگی خود تبدیل کند. اما فراتر از هیاهوی تبلیغاتی و ارزش او و حضورش در توییتر، CB Insights در مقاله‌ای به بررسی نوآوری‌های ایلان ماسک و تحولی که قرار است تقریباً در […]

ایلان ماسک مدیر عامل Tesla و SpaceX برنامه‌هایی برای تسخیر مریخ دارد و فکر می‌کند هوش مصنوعی ممکن است انسان را به حیوانات خانگی خود تبدیل کند. اما فراتر از هیاهوی تبلیغاتی و ارزش او و حضورش در توییتر، CB Insights در مقاله‌ای به بررسی نوآوری‌های ایلان ماسک و تحولی که قرار است تقریباً در همه صنایع بوجود آورد، پرداخته است. در یک مطالعه همه جانبه، 8 صنعت مختلفی که ماسک و شرکتهایش در آن فعالیت می‌کنند انتخاب شدند تا بفهمیم که آنها چگونه شروع به تاریخ‌سازی کردند.

1- انرژی

2- خودرو

3- مخابرات

4- حمل‌و‌نقل

5- زیرساخت

6- هوافضا

7- هوش مصنوعی

8- سلامت

ایلان ماسک مدیر عامل، بنیانگذار، مخترع یا مشاور برخی از پیشرفته‌ترین شرکت‌های جهان است. این شرکت‌ها عبارت‌اند از:

شرکتهای تحت مدیریت ایلان ماسک

اینفوگرافیک زیر جزئیات بیشتری از گستره نوآوری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های ایلان ماسک، ارائه می‌کند:

برای دریافت تصویر با کیفیت، روی عکس کلیک کنید.

اینفوگرافیک-ایلان-ماسک

اکوسیستم ایلان ماسک

– ایلان ماسک همزمان مدیر عامل و بنیانگذار دو شرکت Tesla و SpaceX است.

– بصورت همزمان در 7 شرکت فناورانه در پوزیشن بنیانگذار، مخترع یا مشاور قرار دارد.

– در 7 پروژه دیگر به عنوان سرمایه‌گذار فرشته ورود پیدا کرده است.

– در مجموع از طریق شرکت‌های تحت مالکیت یا مدیریت خود، تا کنون 11 شرکت دیگر را خریداری کرده است.

1- انرژی

بیش از یک دهه است که یکی از اولویت‌های ایلان ماسک از بین بردن وابستگی انسان‌ها به سوخت‌های فسیلی و به جای آن دریافت انرژی از خورشید است. ابتدا از طریق پروژه SolarCity و هم اکنون با Tesla این هدف در حال محقق شدن است. SolarCity در اوایل دهه اول قرن بیست و یکم شکل گرفت و این تلاش اگر چه از برخی جهات یک شکست محسوب می‌شد، اما راه‌اندازی آن برای درک چگونگی برنامه‌ریزی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و همه گیر شدن استفاده از انرژی خورشیدی، یک اتفاق مهم و تأثیرگذار به شمار می‌رود.

SolarCity تا تبدیل شدن به بزرگترین تأمین کننده انرژی خورشیدی مناطق مسکونی آمریکا، رشد کرد و سپس قبل از اینکه به تملک Tesla در بیاید، با 2 میلیارد دلار درگیر مشکلات مالی شد. با همه این مشکلات، Tesla در سال 2016 این شرکت را خریداری کرد، در حالی که بسیاری از کارشناسان، این تملک بحث برانگیز را یک کمک مالی پنهانی به شرکت ورشکسته SolarCity تلقی می‌کردند. با وجود همه این انتقادات، دستاورد Tesla در زمینه انرژی خورشیدی بزرگتر از آن چیزی است که SolarCity می‌توانست به تنهایی به آن دست پیدا کند.

چرا انرژی‌ خورشیدی؟

ابتدا ایلان ماسک در سال 2004 ایده استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را به پسرخاله‌هایش Peter Rive و Lyndon Rive پیشنهاد داد. ایده شرکت SolarCity با یک درک ساده از وضعیت کنونی گرفته شد؛ اینکه لحظه به لحظه منابع سوخت‌های فسیلی رو به کاهش است و هر چه سریعتر باید به دنبال روشی جایگزین برای آن باشیم. اگر چه در همان زمان شواهدی وجود داشت مبنی بر اینکه سایر روش‌های تولید انرژی مثل زغال سنگ و انرژی هسته‌ای در حال کم شدن است.

نمودار زیر، روند تولید برق از انرژی هسته‌ای را از سال 1949 تا 2011 نشان می‌دهد. بر اساس این نمودار، از سال 2000 روند رو به رشد تولید برق از انرژی هسته‌ای متوقف شده است:

تولید-برق-از-انرژی-هسته-ای1

در طرف مقابل، در ایالات متحده تعداد نصب‌های پنل‌های خورشیدی بر روی سقف خانه‌ها با کاهش قیمت آنها، در طول سال‌های اخیر، افزایش یافته است:

تعداد-نصب-پنل-های-خورشیدی

در سال 2013، SolarCity اولین نصب‌کننده پنل‌های انرژی خورشیدی در ساختمان‌های مسکونی نام گرفت. نوآوری اصلی SolarCity بیشتر در بخش حسابداری و مالی کسب‌و‌کار بود تا تکنولوژی به کار گرفته شده در پنل‌های خورشیدی، چرا که تا پیش از SolarCity، هزینه نصب پنل بر روی سقف خانه‌ها بین 30 هزار تا 50 هزار دلار بود. برای حل این مشکل، این شرکت استراتژی “اجاره پنل” را در پیش گرفت.

طبق این استراتژی، صاحبان خانه می‌توانند به صورت رایگان پنل‌های خورشیدی را روی سقف خانه‌های خود نصب کنند و هزینه‌های نصب را در طی زمان تسویه کنند. به کمک این استراتژی، بر اساس تحقیقات موسسه GTM، %72 از پنل‌های خورشیدی نصب شده در سال 2014 اجاره‌ای بودند.

در فوریه 2014، قیمت سهام این شرکت به اوج خود رسید اما طولی نکشید که شاخص نرخ لغو قراردادهای اجاره به %45 رسید. برخی از کارشناسان، تاکتیک‌های فروش تهاجمی SolarCity را مورد انتقاد قرار دادند و آن‌ها را دلیل اصلی این شکست می‌دانستند. نکته جالب توجه در آن زمان، این بود که با وجود رشد زیاد تعداد اعضای تیم فروش، درآمد این شرکت به همان نسبت افزایش پیدا نمی‌کرد.

با این حال در اواخر سال 2015، SolarCity به سرمایه‌گذاران خود قول داد که این وضعیت را سامان می‌دهد. این شرایط ادامه پیدا کرد تا اینکه در فوریه سال 2016 این شرکت اعلام کرد قیمت سهام آن به یک سوم کاهش یافته است و از این رو وضعیت بدی را تجربه می‌کند.

Tesla شرکت SolarCity را خرید

در فوریه 2016، ایلان ماسک پیشنهاد داد که کمپانی Tesla، SolarCit را خریداری کند. Tesla در حال توسعه فناوری بود که به مردم کمک می‌کرد اتومبیل‌های Tesla خود را در خانه و جاده شارژ کنند. باتری‌های به اصطلاح Powerwall  در خانه‌ها نصب می‌شدند و توسط شرکت‌های ثالث به ژنراتورهای خورشیدی متصل می‌شدند. بعد از خریداری SolarCity، کل بیزنس این شرکت تحت عنوان محصول “Solar Roof” کمپانی Tesla سازماندهی و به بازار معرفی شد.

پروفایل-سولارسیتی

 

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد