گزارش «بررسی صنعت VOD در ایران»

۹۹/۰۲/۲۷

در چند ماه اخیر، شیوع ویروس کرونا فضای کسب وکارها را به طوری جدی تحت تاثیر قرار داد. برخی از این ماجرا متضرر شدند و برخی نیز در همین شرایط رونق بیشتری پیدا کردند. آمارها نشان می دهد حوزه سرگرمی و به طور خاص ویدیو و رسانه از جمله حوزه هایی بودند که رشد خوبی […]

در چند ماه اخیر، شیوع ویروس کرونا فضای کسب وکارها را به طوری جدی تحت تاثیر قرار داد. برخی از این ماجرا متضرر شدند و برخی نیز در همین شرایط رونق بیشتری پیدا کردند. آمارها نشان می دهد حوزه سرگرمی و به طور خاص ویدیو و رسانه از جمله حوزه هایی بودند که رشد خوبی را در این دوره تجربه کردند. به گونه ای که در اواسط فروردین ماه فیلیمو و آپارات خبر از افزایش 65 و 25 درصدی میانگین تماشای ویدیو در پلتفرم های خود دادند.

هم چنین شیوع ویروس کرونا فرصتی برای اکران آنلاین فیلم های سینمایی ایجاد کرد که در پشت درهای بسته سینما مانده اند. در حالی شاهد اکران آنلاین فیلم های سینمایی در ایران بودیم که از تجربه بین المللی آن هم مدت زمانی بیش از دو سال نمی گذرد.  این تجربه در ایران با اکران فیلم «خروج» از اواخر فروردین ماه در فیلیمو و نماوا آغاز شد و سینمای ایران را به سمت و سویی جدید سوق داد. پس از اکران فیلم «خروج» نوبت به فیلم «طلا» رسید و این فیلم نیز در صف اکران آنلاین قرار گرفت.

مجموع این اتفاقات در چند ماه گذشته ما را برآن داشت تا در گزارشی به بررسی وضعیت استارتاپ های حوزه VOD بپردازیم و در ادامه با طراحی نظرسنجی، فعالین این حوزه و رفتار کاربران آنها را بهتر بشناسیم.

استارتاپ های حوزه VOD

در حال حاضر فیلیمو، نماوا و روبیکا مهم ترین بازیگران حوزه VOD کشور هستند که سهم بزرگی از بازار را در اختیار دارند.

فیلیمو به عنوان بخشی از هلدینگ صباایده(مالک آپارات، سینما تیکت و …) در بهمن 93 شروع به کار کرد و در حال حاضر بیشترین سهم بازار در حوزه VOD را در اختیار دارد. هلدینگ صباایده با در اختیار داشتن آپارات و سرمایه گذاری در سینما تیکت توانسته سهم بزرگی از بازار این حوزه را در اختیار بگیرد.

بعد از فیلمیو، نماوا یکی دیگر از فعالین اصلی VOD‌ است. گروه فناوری ارتباطات و اطلاعات شاتل اپراتور اینترنت ثابت ADSL ، سرمایه گذار و مالک اصلی نماوا است. شاتل نیز با در اختیار داشتن بخشی از بازار اینترنت ثابت ADSL نقش پررنگی در موفقیت نماوا داشته است.

روبیکا یکی دیگر از فعالین تازه وارد این حوزه محسوب می شود که به واسطه تبلیغات تلویزیونی فراوان و هم چنین ترافیک رایگان توانسته سهم بازاری برای خود کسب کند. اپلیکیشن روبیکا متعلق به شرکت توسکا بوده که انحصار تبلیغات صدا و سیما را در اختیار دارد و شرکت توسکا نیز زیر مجموعه همراه اول محسوب می شود.

از دیگر بازیگران این حوزه می توان به آیو، لنز، فیلم گردی و … اشاره کرد که سهم بازار کمتری را در اختیار دارند.

فهرست مطالب گزارش

مطالبی که در این گزارش می‌خوانید:

  • مهم ترین بازیگران صنعت VOD
  • پرنصب ترین اپ های VOD
  • مقایسه هزینه ترافیک در VOD ها
  • مقایسه هزینه اشتراک در VOD ها
  • بررسی نتایج نظرسنجی VOD

دریافت فایل گزارش

از طریق لینک زیر می توانید فایل کامل گزارش را دریافت نمایید:

گزارش «بررسی صنعت VOD در ایران»

 

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد