وضعیت تناسب اندام در جهان پس از کرونا: چگونه تکنولوژی باعث تغییر زندگی روزمره شد؟

۹۹/۰۷/۸

در طول دوران همه گیری ویروس کرونا، سرویس ­های پخش زنده استریم، دستگاه های ورزشی خانگی، گچت ها و … برای کسانی می خواستند فعالیت های ورزشی خود را ادامه دهند، بسیار مهم شد. در این مقاله به تکنولوژی هایی خواهیم پرداخت که باعث تغییر در صنعت تناسب اندام شدند و انتظار می رود پس […]

در طول دوران همه گیری ویروس کرونا، سرویس ­های پخش زنده استریم، دستگاه های ورزشی خانگی، گچت ها و … برای کسانی می خواستند فعالیت های ورزشی خود را ادامه دهند، بسیار مهم شد. در این مقاله به تکنولوژی هایی خواهیم پرداخت که باعث تغییر در صنعت تناسب اندام شدند و انتظار می رود پس از بازگشایی کامل سالن های وزرشی نیز همچنان پایدار باشند.

سرویس های استریم تناسب اندام و اپلیکیشن ها

پیش از شیوع ویروس کرونا، تمرین و ورزش کردن به معنای باشگاه رفتن بود و همین نیز چالش هایی را برای افرادی که مشغله­ هایشان زیاد بود ایجاد کرده بود. اما امروز سرویس های استریم و اپلیکشین ها به کمک ما آمده اند تا فعالیت های ورزشی خود را در خانه نیز انجام دهیم. (اغلب با هزینه و حق عضویتی کمتر از باشگاه های سنتی)

در سال 2019 تنها 7 درصد از افراد شرکت کننده در نظرسنجی ها عنوان کرده بودند که از سرویس های استریم برای انجام فعالیت های ورزشی استفاده می کنند اما این نسبت در آوریل 2020، به 80% افزایش یافت.

تناسب اندام

با بسته شدن بسیاری ار باشگاه های ورزشی در سراسر جهان، دانلود برنامه های تناسب اندام و سلامتی در سه ماهه دوم سال 47% افزایش و تقاضا برای سرویس های استریم به طرز عجیبی افزایش یافته است. به گونه ای که دو پلتفرم ورزشی Daily Burn و Aaptiv در این دوران به رشد 2.5 و 2 برابری دست پیدا کردند.

اگرچه به نظر می رسد که این سرویس ها و برنامه ها، گزینه های ایده آلی برای جایگزین روش های سنتی و فیزیکی باشند اما آن ها هم بدون اشکال نیستند. در واقع مهم ترین ضعف این برنامه ها در جنبه اجتماعی آن هاست و افراد در این برنامه ها مجبور هستند به تنهایی تمرین کنند. به همین دلیل استریم های زنده محبوبیت بیشتری در بین مربیان و علاقه مندان به تناسب اندام پیدا کرده است. در واقع این جلسات توانسته اند تا حدودی تجربه تمرینات حضوری مشترک را شبیه سازی کنند.

البته کاملا مشخص است که سرویس های استریم زنده توانایی شبیه سازی احساس ورزش در باشگاه را ندارند اما توانایی تشویق و انگیزه بخشیدن در آن ها باعث ایجاد یک محیط رقابتی و جذاب شده است.

تناسب اندام پس از کرونا

عملگرهای اجتماعی و گیمیفیکیشن ها می توانند انگیزه های قدرتمندی برای کاربران سرویس ها و برنامه های استریم ورزشی باشند، خصوصاً اگر این ویژگی ها بر بخش اجتماعی تأکید کنند. تحقیقات نشان داده است که به اشتراک گذاری فرآیند رسیدن به اهداف ورزشی و تناسب اندام درگیری کاربران را با این برنامه ها افزایش می دهد.

هم چنین پیشنهادات دیجیتالی جدید در این برنامه ها باعث می شود که افرادی که اعتماد به نفس انجام آن ها را نداشته باشند، این پیشنهادات را امتحان کنند.

درست است که بازسازی محیط باشگاه ها برای سرویس هاس استریم و اپ ها کار دشواری است، اما در واقع خیلی هم برای آن ها ضروری نیست. تقریبا 46% از مشتریان Mindbody اعلام کرده اند پس از کرونا نیز از برنامه های آن ها استفاده خواهد کرد.

درست است که هزینه کمتر و راحتی بیشتر ارزش پیشنهادی مناسبی برای این سرویس‌ها و برنامه‌ها هستند اما این به این معنا نیست که رشد آن ها در سه ماهه دوم سال 2020 ادامه یابد.

تجهیزات ورزشی متصل به اینترنت

امروزه تجهیزات ورزشی هوشمندتر شده و با استفاده از داده، درگیری کاربران را با این برنامه ها بیشتر کرده است. بسیاری از برندهای تجهیزات تناسب اندام با تاکید بر جنبه های اجتماعی و رقابتی، جذابیت تمرین در خانه را بیشتر کرده اند.

شرکت هایی مانند Peloton ، Lululemon’s Mirror (برای شناخت برند peloton کلیک کنید) و Tonal در حال تغییر شکل دادن سالن های ورزشی خانگی در آینده هستند، در حالی که دیگران با ترکیب ماشین های ورزشی با واقعیت مجازی تجربیات تناسب اندام ترکیبی کاملا جدیدی ایجاد می کنند.

تناسب اندام با دستگاه ورزشی

شرکت هایی مانند Peloton ، Lululemon’s Mirror و Tonal در حال تغییر دادن به سالن های ورزشی خانگی در آینده هستند ، در حالی که سایرین سعی دارند با ترکیب ماشین های ورزشی با واقعیت مجازی تجربیات کاملا جدیدی خلق کنند.

محبوبیت تجهیزات ورزشی هوشمند در حال افزایش است. در سال 2015 این تجهیزات تنها 2.9 درصد از سهم کل درآمدهای تجهیزات ورزشی را به خود اختصاص داده بودند، درحالیکه این مقدار برای سال 2020 به 7.5 درصد رسیده است. برآورد می شود اندازه بازار تجهیزات ورزشی تا سال 2021 به 4.3 میلیارد دلار برسد.

بخشی از محبوبیت این تجهیزات ورزشی به خاطر این است که این امکان را به کاربران خود می‌دهند تا پیشرفتشان را با گذشت زمان اندازه بگیرند. ظهور ویروس کرونا در سرتاسر دنیا علاقه افراد به این محصولات را تسریع بخشید و به تولیدکنندگان فرصتی داد تا ارزش محصولات خود را نشان دهند.

به عنوان نمونه، Peloton در این دوران با افزایش تقاضای بسیاری روبرو شد و مطابق با صورت های مالی سه ماهه سوم 2020 نسبت به مدت مشابه 94% افزایش در اشتراک تناسب اندام متصل خود، 64% افزایش در حق اشتراک دیجیتال و 64% رشد در درآمد را ثبت کرد. هم چنین این شرکت به منظور رفع نگرانی ها در مورد مدل کسب و کار خود، در حال توسعه محصول تردمیل خود با قیمتی کمتر از دوچرخه به همراه دستگاه قایقرانی است.

تملک 500 میلیون دلاری Mirror در ژوئن 2020 توسط Lululemon نمونه دیگری از این است که شرکت های قدیمی فعال در حال حرکت به تولید محصولات هوشمندتر هستند. Tonal یکی دیگر از تولیدکنندگان تجهیزات ورزشی خانگی هوشمند است، که درآن از بازوهای قابل تنظیم با استفاده از نیروی مغناطیسی و جریان های الکترونیکی بهره گرفته شده است. با توجه به اینکه تجهیزات تمرینی قلبی عروقی و قدرتی بیش از نیمی از بازار تجهیزات متصل به بدن را در سال 2018 به خود اختصاص داده اند ، به احتمال زیاد محصولات دیگری نیز برای رقابت با Mirror و Tonal در سال های آینده ظاهر می شوند.

ورزش درخانه

آنچه مارک هایی مانند Peloton و Mirror به اشتراک می گذارند، توانایی آن ها در بازسازی جنبه های اجتماعی و رقابتی تمرینات حضوری در خانه است. کلاسهای زنده و تمرینات شخصی Miror با مربیان حرفه ای نمونه ای از این است که چگونه محصولات دیجیتال بدون اینکه افراد از خانه خود خارج شوند، مزایای تمرینات حضوری را به کاربران ارائه می دهند.

مربیانی که کلاس های خود را از طریق Mirror ارائه می دهند می توانند اطلاعات زیادی راجع به شاگردان خود مشاهده کنند، از جمله شاخص های فیزیکی که نشان می دهد آن فرد چقدر سخت کار می کند. بسیاری از مربیان از این داده ها برای تشویق مشتریان خود و افزایش سطح تعامل با افراد استفاده می کنند که استریم های زنده و برنامه ها نمی توانند این مزیت را داشته باشند. با تکامل این محصولات، به احتمال زیاد در آینده دامنه گسترده تری از داده ها نیز نظارت و ردیابی می شود تا کاربران به بینش بیشتری نسبت به عملکرد خود دست یابند.

تمرین در خانه

ارائه یک تمرین جذاب و تعاملی به مصرف کنندگان نسبت به تجهیزات ورزشی سنتی فقط یک ارزش افزوده برای این برندها نیست بلکه عنصر حیاتی در استراتژی های فروش آن ها نیز است. با وجود قیمت های مختلف از 1200 دلار -بدون هزینه های اشتراک ماهانه- به نظر می رسد که قیمت این تجهیزات برای مصرف کنندگان بالا باشد و مانعی درمقابل آن ها باشد اما برندهایی مانند Peloton نشان داده اند، قیمت بالای محصولات آن ها مانعی برای فروششان نبوده است.

در حالیکه انواع این تجهیزات خانگی دیجیتالی در بین مردم محبوب شده است، برخی از شرکت ها در حال ساخت تجهیزات ورزشی به کمک واقعیت افزوده هستند.

Icaros یک شرکت آلمانی است که آنچه را به عنوان تجربه “واقعیت مجازی فعال” توصیف می کند به کاربران ارائه می دهد. دستگاه های این شرکت مانند سایر تجهیزات ورزشی نیستند، زیرا بسیاری از آن ها شبیه سازی هایی برای غواصی و پرواز هستند.

شبیه سازهای غواصی و پرواز

گجت های پوشیدنی

گجت های پوشیدنی روز به روز کوچکتر و پیچیده تر می شوند و به افراد زیادی از ورزشکاران حرفه ای تا پزشکان کمک می کنند تا طیف وسیعی از داده ها را جمع آوری و تحلیل کنند. اگرچه بازار گچت های پوشیدنی هنوز تحت سلطه برندهای معتبری مانند Fitbit است، اما در سال های اخیر چندین برند جدید ظاهر شده اند که حتی می توانند بزرگترین بایگران این صنعت را به چالش بکشانند.

گجت های پوشیدنی

کمپانی Oura Health که در سال 2013 در فنلاند تاسیس شده است، یکی از این شرکت ها است. محصول شاخص این شرکت، Oura ring است که از نظر اندازه به حلقه ازدواج شباهت دارد. در کنار ردیابی برخی متریک های استاندارد مانند کیفیت خواب و ضربان قلب، این حلقه معیار خاصی به نام آمادگی را نیز ردیابی می‌کند. این معیار با ترکیب داده های مربوط به خواب، سطح فعالیت های بدنی، دمای بدن، ضربان قلب در حالت استراحت و حرکت بدست می آید و یک شمای کلی از آمادگی بدنی به کاربران ارائه می دهد.

Whoop ، یک شرکت بهینه سازی عملکرد مستقر در بوستون با پشتیبانی شرکت های Foundry Group و Two Sigma Ventures ، برند دیگری است که هدفش رشد در بازار گچت های پوشیدنی است. محصول Whoop’s Strap مشابه سایر مچ بندها بوده و ویژگی خیلی خاصی در طراحی نسبت به سایرین ندارد اما بررسی آن دید کلی از این بازار به ما ارائه خواهد داد.

Whoop گجت پوشیدنی خود را به همراه اشتراک ماهانه به مشتریان ارائه می دهد. کاربران ماهیانه 30 دلار برای عضویت در انجمن Whoop پرداخت می کنند که شامل محصول Strap و دسترسی به خدمات Whoop Teams و Whoop Live است. تیم ها به کاربران امکان می دهند گروه های اختصاصی براساس فعالیت های ورزشی یا اهداف خود ایجاد کنند.

به جز نوآوری های چشمگیر در فن آوری های حسگر برای گجت های پوشیدنی، ایجاد تمایز بین محصولات این دسته مشکل است. درست که ظاهر حلقه OUra  این اجازه را به کاربان آن می دهد که در شب نیز بتوانند از آن به راحتی استفاده کنند – در حال حاضر این یک چالش برای بسیاری از تولیدکنندگان است- اما تمایز اصلی این محصولات هنوز سنسور دمای آن ها است. بنابراین این امر اهمیت جنبه های اجتماعی این محصولات را بیشتر می کند.

یکی دیگر از نیروهای محرکه ای که باعث تکامل عمودی گجت های پوشیدنی می شود، محو شدن روزافزون مرز بین علاقه مندان معمولی و ورزشکاران حرفه ای است. برندهایی مانند Fitbit در ابتدا بیشتر جذب بازار ورزشی “آماتور” می شدند. اما امروزه بسیاری از مارک ها ورزشکاران حرفه ای را هدف قرار داده اند.

اپ های ورزشی

نمونه این برندها مانند کفش های HOVR Under Armour’s است. HOVR که به عنوان مربی دویدن دیجیتال معرفی شده است. با اندازه گیری سرعت (تعداد قدم های برداشته شده در هر دقیقه) و طول گام (فاصله بین پله ها)، توصیه های شخصی از طریق یک برنامه همراه هوشمند را ارائه می دهد. سایر داده های عملکردی، مانند زاویه پا و زمان تماس با زمین، توسط کفش ردیابی می شوند و مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند و اطلاعاتی را در اختیار استفاده کنندگان می گذارند. در حالی که جنبه ردیابی داده های کفش HOVR منحصر به فرد نیست، اما کوچینک آن را می توان یک ارزش پیشنهادی بالا برشمرد.

Athos، یک برند دیگر است که  پوشاک هوشمند برای ورزشکاران حرفه ای طراحی می کند. این شرکت ها طیف وسیعی از لباس ها را با حسگر الکترومیوگرافی (Athos Core (EMG ارائه می دهد. طول سنسور Core فقط چند اینچ است و درون کیسه های دوخته شده در لباس Athos قرار می گیرد تا در کنار پوست کاربر قرار گیرد. سنسور Athos در درجه اول بر استرس عضلانی متمرکز است تا اطلاعاتی را در مورد عملکرد گروه های عضلانی برای ورزشکاران و مربیان را فراهم کند.

به نظر می رسد در سال های آینده، شاهد سرمایه گذاری های بیشتری در این ابزار پوشیدنی باشیم.

نتیجه

شیوع ویروس کرونا در سال 2019 باعث شد تا بسیاری از افراد به فکر تغییر سبک زندگی و روتین ورزشی خود بیفتند. و همین امر باعث شد تا تکنولوژی های نوظهور ورزشی بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرند.

با این حال، گرچه ممکن است به زودی مشتریان بتوانند از بین طیف وسیعی از محصولات و خدمات تخصصی، یکی را انتخاب کنند، اما هزینه های مرتبط با ابن فناوری ها به عنوان یک مانع بزرگ برای افرادی که از درآمد کمتری برخوردار هستند، باقی خواهد ماند. و انتظار می رود شکاف بین بودجه و هزینه های این فناوری به خصوص در تجهیزات ورزشی خانگی هوشمند و پوشیدنی های هوشمند افزایش یابد.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد