میراث کرونا چه خواهد بود؟

۹۹/۰۴/۲۶

با گسترش ویروس کویید 19 در سرتاسر دنیا، مهمترین سوالی که در دنیای تجارت مطرح است این است که این ویروس چه میراثی از خود به جای خواهد گذاشت؟ سوالی که همه افراد در تمامی حوزه ها به دنبال راهی برای یافتن پاسخ آن هستند. در سریال تاج و تخت (Games of thrones) شخصیت لرد […]

با گسترش ویروس کویید 19 در سرتاسر دنیا، مهمترین سوالی که در دنیای تجارت مطرح است این است که این ویروس چه میراثی از خود به جای خواهد گذاشت؟ سوالی که همه افراد در تمامی حوزه ها به دنبال راهی برای یافتن پاسخ آن هستند.

در سریال تاج و تخت (Games of thrones) شخصیت لرد بیلیش جمله ای مشهور با این مضمون دارد: هرج و مرج یک نردبان است. بحران کرونا نیز در حالی که باعث ایجاد خسارت هایی برای برخی از کسب وکارها شده است، برای برخی دیگر نیز نقش نردبان و کاتالیزور داشته است.

در دوران قرنطینه اکثر فعالیت‌ها از وقت دکتر تا آموزش به سمت آنلاین شدن پیش رفته‌اند. در این دوران بسیاری از افراد که تاکنون تجربه استفاده از ابزارهای آنلاین را نداشته‌اند، فعالیت‌های کاری و روزانه خود مانند خرید کردن،کارهای بانکی و … را در خانه و به صورت آنلاین انجام دادند. شاید کمی دور از تصور باشد که انتظار داشته باشیم این افراد با کاهش محدودیت‌ها تمام تجربه قبلی خود را فراموش کرده و دوباره به همان روال سابق بازگردند.

در این مقاله به معرفی برخی از روندها و کاتالیزورها که ممکن است کار، زندگی، استراحت و سرگرمی ما را در دنیای پس از کرونا تحت الشعاع قرار دهند، می پردازیم :

حوزه سلامت

حرکت به سوی استفاده از داده و VR برای دسترسی بیشتر به بازار

شیوع ویروس کرونا حوزه خدمات سلامت را هم مانند سایر حوزه‌ها به سمت آنلاین شدن سوق داد. در این دوران بیماران و ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی به دلیل شلوغی بیمارستان‌ها و هم‌چنین خطرات احتمالی مراجعه به آن‌ها به سمت خدمات تلفنی و از راه دور حرکت کردند. روانشناسان و باشگاه­ های ورزشی نیز بخش بزرگی از بازار سلامت هستند که در این دوران به سمت شبکه‌های اجتماعی حرکت کردند.

به عنوان مثال در سال 2018 تنها 18% از پزشکان آمریکایی اقدام به معالجه بیماران خود از راه دورکرده بودند، اما این عدد در طول دوران کرونا به 48% رسیده است.

فناروی های خدمات پزشکی و مشاوره‌ای از راه دور

طرفداران این مدل خدمات معتقدند که استفاده از آن موجب کاهش هزینه‌ها و فشار وارده بر سیستم سلامت و هم چنین تسهیل دسترسی پزشکی به مناطق روستایی خواهدشد. طبق گفته انجمن پزشکی آمریکا دریک نظرسنجی 75% از پزشکان، پرستاران و بیماران معتقد بودند که حضور در مراکز سلامت ضروری نبوده و می‌توان از طریق تلفن یا ارتباط ویدیویی نیز مشکلات پزشکی را برطرف کرد. با این حال قبل از ظهور ویروس کرونا روند رشد این بازار بسیار آهسته بود و کمتر از 10 درصد از مردم آمریکا از این خدمات به جای مراجعه حضوری استفاده کرده بودند.

خدمات مشاوره‌ای بخشی از بازار خدمات پزشکی است که از پتانسیل بیشتری نسبت به سایر بخش‌ها برای آنلاین شدن برخوردار است. به گونه ای که سرمایه‌گذاری برروی استارتاپ‌های این حوزه در سال 2020 و پس از انتشار ویروس کرونا بیش از 400 درصد رشد داشته است، که نشان دهنده شناسایی فرصت سرمایه‌گذاری در این حوزه توسط سرمایه‌گذاران است.

خدمات پزشکی از راه دور

اگرچه وضعیت سرمایه‌گذاری در این حوزه پیش از انتشار ویروس کرونا نیز خوب بوده است اما با گسترش این ویروس و روی آوردن افراد به استفاده از این خدمات و بزرگ شدن بازار آن، پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌گذاری‌ها در این بازار افزایش یابد.( CB Insight پیش‌بینی می‌کند اندازه بازار خدمات پزشکی از راه دور به 43 میلیون دلار در سال‌های آتی برسد.)

در ایران نیز پس از شیوع کرونا شاهد سرمایه‌گذاری گروه اینترنتی ایران(اسنپ) و اسمارت آپ در استارتاپ‌های فعال این حوزه بوده‌ایم.

گجت­های پایش و تشخیص بیماری از راه دور

گجت­های تناسب اندام و برنامه‌های خود مراقبتی قبل از شیوع کرونا مورد استفاده قرار می‌گرفتند و حتی گوگول در سال 2019 اقدام به خریداری Fitbit برای استفاده در محصولات خود به موازات اپل و اپل واچ کرد.

اما در حال حاضر به جهت مدیریت بحران کووید 19 ، گجت­های پایش و سایر فناوری های ناظر بر سلامت که امکان تشخیص بیماری را دارند ، در کانون توجه قرار گرفته‌اند.

علاوه بر گوگل و اپل برخی از شرکت های بیوتکنولوژی نیز به این حوزه علاقه نشان داده‌اند. به عنوان مثال ، LifeSignals در حال ساخت یک بیوسنسور بی سیم یکبار مصرف برای ردیابی بیماران کوید 19 است یا شرکت spry health با استفاده از حلقه پوشیدنی اش توانسته ضربان قلب کاربر، اشباع اکسیژن و تنفس را ردیابی کند.

تناسب اندام به صورت مجازی

حتی صنعت تناسب اندام هم با بازار 94 میلیارد دلاری اش از شیوع کرونا مصون نمانده است. با وجود افزایش محبوبیت تمرین­های ورزشی به صورت مجازی و رشد بیش از 120 درصدی از سال 2013 تا 2017، شیب رشد این حوزه تا اواخر سال 2019 در حال کاهش بود. اما با انتشار ویروس کرونا این بازار جان تازه‌ای گرفت. به طوری که فقط در ایالات متحده، بیش از 350 هزار مربی بدن سازی مجبور به برگزاری کلاسهای مجازی شدند.

به طوری که میانگین ثبت نام در پلتفرم ورزشی NEUO در طول یک هفته 600 درصد رشد داشته است.

تناسب اندام مجازی

درست است که با کاهش بحران کرونا و بازگشایی باشگاه‌های ورزشی دوباره از رشد این بازار کاسته می شود اما ویژگی‌هایی مانند قیمت کمتر ممکن است باعث ماندگاری مشتریان فعلی در این سیستم شود.

فناوری های مراقبت از سالمندان

با توجه به اینکه ویروس کرونا برای افراد بالای 60 سال کشنده‌تر است، ارائه راه حل‌هایی که به سالمندان کمک کند تا راحت تر در خانه بمانند از اهمیت بالایی برخوردار است.

از آنجایی که آموزش استفاده از تکنولوژی به افراد مسن تاحدودی دشوار است، سرعت رشد این حوزه کند بوده است. اما این بیماری همه گیر فرصتی به طیف وسیعی از فناوری های مراقبت از سالمندان ارائه داد تا اهمیت محصولات و خدماتشان را نمایان کنند. مثلا مارکت پلیس umbrella کالاهای اساسی افراد بالای 60 سال را بدون نیاز به تماس تامین می کند.

با توجه به اهمیت برقراری ارتباط سالمندان با خانواده هایشان، مراکز مراقبت از سالمندان اقداماتی را برای ارتقا زیرساخت‌های فنی خود انجام داده اند تا امکان برقراری ارتباط با خانواده و دوستان را برای سالمندان، از راه دور برقرار کنند.

با گذشت زمان، فناوری‌های مراقبت از سالمندان به فناوری‌های تشخیص و درمان از راه دور کمک خواهند کرد تا بازار خود را گسترش دهند.

حوزه آموزش

گزینه‌های بیشتری با محتواها و کلاس‌های آنلاین

مدارس و دانشگاه‌ها سال‌هاست که سعی می‌کنند با گسترش زیرساخت‌ها کلاس‌های خود را به تکنولوژی مجهز کنند. تحلیلگران تاقبل از شیوع کرونا پیش بینی می­کردند تا پایان سال 2025 ارزش بازار صنعت edtech به 350 میلیارد دلار برسد.

اما شیوع کرونا باعث شده است این بازار رشد سریعتری به خود بگیرد. فقط در ایالات متحده ، بیش از 91000 مدرسه دولتی و خصوصی تا 25 مارس بسته شده اند و بیش از 50 میلیون دانش آموز را تحت تأثیر قرار داده اند و همین امر باعث شده است که معلمان، دانش آموزان و والدین در کل جهان برای یافتن راه حل هایی که بتوان یادگیری را ادامه داد، تلاش کنند.

معمولا صنعت آموزش با شرایط اقتصادی رابطه عکس دارد و با شروع رکود اقتصادی تقاضا برای آن افزایش می‎یابد. این نظریه برای فناوری‌های از راه دور و دوره‌های آنلاین نیز برقرار است و به نظر می‌رسد که با ادامه رکود اقتصادی پس از شیوع رونا نیز این کسب و کارها وضعیت خوبی داشته باشند.

تکنولوژی آموزش از راه دور

دیجیتال کردن فرآیند آموزش از سال‌ها پیش کلید خورده است، اما به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای و نگرانی در مورد عدم دسترسی همه دانش‌آموزان تاکنون کمتر مورد استفاده قرار گرفته است. دانش تکنولوژی کم در بین برخی از معلمان و عدم دسترسی برخی از دانش ­آموزان به تکنولوژی­ از جمله دلایل رشد کم این صنعت بوده است.

از آن جا که کرونا آموزش را به سمت برگزاری کلاس‌های آنلاین برده است، کسب و کارهای این حوزه رشد بسیار خوبی را تجربه کرده‌اند. در این بین برخی از کسب و کارهای این حوزه برای معرفی ارزش پیشنهادی خود به مشتریان و کمک به دانشجویان و دانش­ آموزان تعدادی از امکانات خود در طول دوره کرونا را رایگان کرده اند: پلتفرم چت و ارتباط ویدیویی Pronto امکانات ارتباطی خود را برای اساتید دانشگاه در طول تابستان و بهار 2020 رایگان کرده است. پلتفرم Top Hat که یک ابزار تعاملی با دانشجویان با ویژگی‌هایی از قبیل امکان ردیابی حضور، پرسش و پاسخ، ابزار مدیریت گفت و گو و … است امکانات خود را برای دانشجویان و اساتید در طول ترم جاری رایگان کرده است.

آموزش از راه دور

هم چنین دو غول گوگل و مایکروسافت هم محصولات Hangout و Teams را برای مشتریان رایگان کرده‌اند. فناوری‌های آموزش از راه دور هنوز فضای زیادی برای پیشرفت دارند و انتظار می رود با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها پس از شیوع کرونا در برنامه‌های آموزشی دانش آموزان جای داشته باشند. در همین حال گوگل و مایکروسافت نیز به سرمایه‌گذاری در پروژه های خود در این حوزه ادامه می دهند و سعی می کنند با استفاده از مشتریان فعلی خود این محصولات را رشد دهند.

دوره‌ها و محتواهای آنلاین

استارتاپ‌های حوزه آموزش آنلاین در طول این دوران توانسته‌اند رشد بسیار زیادی را تجربه کنند. Udemy گزارش داده است که از فوریه تا مارچ 2020 تعداد شرکت کنندگان در دوره‌های آموزشی 425 درصد افزایش داشته است.

مباحث تفریحی مانند گیتار از جمله مواردی است که در این دوران بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌ است. هم چنین برخی از شرکت ها به طور مستقیم به همکاری با مدارس و دانشگاه ها پرداختند تا محتوای خود را به دانشجویان ارائه دهند. در آوریل 2020، coursera برنامه ای را معرفی کرد که به دانشجویان نشان می داد کدام دوره‌های آموزشی با کلاس‌های درسی آن‌ها بیشتر هماهنگ هستند. Coursera از رشد این برنامه خود خبر داده و بیان کرده است که تاکنون 3000 دانشکده به آن پیوسته اند.

coursera

درست است که پس از این دوران دوباره کلاس‌های فیزیکی بازگشایی می‌شوند اما کرونا این فرصت را در اختیار این کسب و کارها قرار داد تا خود را بیشتر به مشتریانشان بشناسند و این بار دانشجویان و دانش‌آموزان می توانند از بین یادگیری حضوری، آنلاین و یا ترکیبی از این دو انتخاب کنند.

از آن‌جا که در دوران رکود اقتصادی، پیدا کردن کار سخت تر می‌شود، رقابت برای جایگاه‌های شغلی موجود افزایش یافته و متقاضیان کار به دنبال راه‌هایی برای تقویت مهارتهای خود هستند. و چون دوره‌ها و محتواهای آنلاین هزینه کم‌تری نسبت به دوره های حضوری داشته، تقاضا برای این دوره‌ها مخصوصا در بین فارغ‌التحصیلان افزایش می‌یابد. بنابراین با توجه به رکود اقتصادی حاکم بر جهان در دوران شیوع کرونا و بعد از آن، انتظار می رود این حوزه هم­چنان از روندی رو به رشد برخوردار باشد.

خرده فروشی

رشد بیشتر صنعت ایکامرس با پیوستن سوپرمارکت ­ها به بازار آنلاین

اختلال در زنجیره تامین، تعطیلی گسترده فروشگاه ها، عدم قطعیت اقتصادی و کاهش اطمینان مشتریان در طول دوران کرونا باعث ایجاد نگرانی‌هایی در خرده فروشان شد. با این حال ویروس کرونا در بخشی از بازار نیز تغییراتی ایجاد کرده است. فروش آنلاین موادغذایی که تا پیش از این رشد زیادی را تجربه نمی کرد، با شیوع ویروس کرونا توانست به رشد بسیار بالایی دست یابد.

سوپرمارکت ­های آنلاین

پیش از شیوع ویروس کرونا تنها 6 درصد از بازار سوپرمارکت ها آنلاین شده بود و این بیماری تقاضای بی سابقه‌ای را برای این سوپرمارکت ها ایجاد کرد به طوری که بخش زیادی از این تقاضا ها برای اولین‌بار اقدام به سفارش کرده بودند. همین افزایش تقاضا موجب شد که سفارشاتی که به طور معمول پس از یک روز آماده ارسال می‌شدند، با تاخیر یک هفته‌ای به دست مشتریان برسند.

سوپرمارکت آنلاین

بازیگران بزرگ این حوزه مانند آمازون و والمارت با توجه به قدرت مالی خود، برای پاسخگویی به این افزایش تقاضا اقدام به سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های جدید مانند خط اتوماسیون برای ارسال و بسته ­بندی کالاها کردند. در حالی که سایر سوپرمارکت‌های آنلاین از این توان مالی برخوردار نبوده و برای حل مشکلات خود مجبور شدند با طرف‌ سومی مانند پلتفرم instacart که یک پلتفرم دلیوری مواد غذایی است برای ارسال کالاهای خود توافق کنند.

در واقع تا پیش از شیوع کرونا حتی خرده فروشان بزرگ نیز تمایل کمی به سرمایه گذاری در تکنولوژی‌های اتوماسیون داشتند اما آسیب‌پذیری که سیستم‌های موجود در برابر اتفاقات اخیر داشتند موجب شد که این سرمایه‌گذاری ها سرعت بیشتری به خود بگیرند و به همین سبب برخی از شرکت­ های ارائه‌دهنده این تکنولوژی‌ها مانند شرکت Takeoff Technologies، رشد دوبرابری را در سفارشات خود دریافت کنند.

ارتقای تجارت الکترونیک

در حالی که فناوری‌های VR و AR جذابیت‌های خاصی را برای تجارت الکترونیک در فروش محصولاتی مانند مبلمان، مد و لباس ایجاد کردند اما برای سایر محصولات از جذابیت خاصی برخوردار نبودند. اما شیوع کرونا و دوران قرنطینه باعث شد تا بسیاری از فروشگاه‌های فیزیکی بسته شوند و بسیاری از فروشگاه های آنلاین برای ایجاد لذت خرید در مشتریان خود به فناوری‌های AR و VR روی بیاورند.

خدمات vr در فروشگاه ها

Ikea ، Wayfair ، Target و Lowe با استفاده از فناوری های AR و VR امکان مشاهده مبلمان را به مشتریان در خانه هایشان و یا در سالن های مجازی می دهند. شرکت های زیبایی از L’Oreal تا Sephora نیز به سمت این فناوری‌ها رفته‌اند و از اپلیکیشن هایی استفاده می کنند که به مشتری امکان آرایش کردن قبل از خرید را می دهد.

در واقع فروشگاه‌های مجازی این ویژگی را در اختیار افراد میگذارند، تا همزمان با مشاهده محصولات، اطلاعاتی در مورد طراحان بدست آوردند، محصولاتی که دوست دارند را ذخیره کنند و در لحظه سفارش خود را ثبت کنند. حتی برای ارتقای این تجربه، دستکش‌های Haptic می‌توانند این امکان را به مشتریان بدهند که محصولات لمس را کنند.

پشتیانی مشتریان

تعطیلی مراکز حضوری، افزایش تقاضا برای خدمات آنلاین و سایر مشکلات به وجود آمده پس از شیوع کرونا، تیم‌های پشتیبانی را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است. شرکت‌هایی که از فناوری هوش مصنوعی(AI) برای مکالمه با مشتریان خود استفاده کردند و یا کال سنترهایی براساس فضای ابری راه­اندازی کردند، توانستند خدمات بهتری را به مشتریان خود در طول دوره کرونا ارائه دهند.

اکنون که با کاهش اجباری مراجعات حضوری و افزایش تقاضا در بخش آنلاین روبرو هستیم، برخی از شرکت­ها برای کاهش بار چت­ روم­های خود ازچت بات  ها استفاده کرده ­اند و بخشی از کارها مانند ریست کردن پسورد را با کمک چت ­بات ­ها انجام می­ دهند.

مالی

افزایش تقاضا برای خدمات پرداخت بدون کارت و بیمه­ های پارامتریک

انجام تراکنش های مالی به صورت الکترونیک و دیجیتال مبحث جدیدی در صنعت مالی نیست. فناوری­های فین­تک مانند خدمات پرداخت، وام و بیمه و … سال هاست که جای خود را در این صنعت باز کرده اند و توانسته­ اند در طول این سال ها رشد خوبی را بدست بیاورند.

با آغاز قرنطینه فین­تک­ ها این شانس را پیدا کردند که ارزش­ های خود را به مشتریانی که قبلا از آن­ها استفاده نمی­ کردند، بیشتر نشان دهند.

خدمات پرداخت بدون کارت

این خدمات قبل از شیوع کرونا در حال افزایش بودند. اپل ، گوگل و سامسونگ از اوایل سال 2014 شروع به افزودن کیف پولهای مجازی به محصولات تلفن همراه خود کردند. همچنین آمازون در حال حاضر به دنبال اجرای مراحل پرداخت بدون کارت در مکان های فیزیکی خود است.

اکنون با توجه به ضرورت تماس کمتر با سایرین، خدمات پرداخت بدون کارت از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. و درحال حاضر بسیاری از مشتریان امکان پرداخت بدون کارت را یکی از ویژگی­ های مهم برای خرید خود می­ دانند. به همین دلیل بسیاری از مشاغل مانند فروشگاه‌های مواد غذایی، رستوران‌ها برای پاسخگویی به این نیاز مشتری به سمت خدمات پرداختی بدون کارت روی آورده‌اند.

بانکداری بدون شعبه

بانکداری بدون شعبه یکی دیگر از مواردی بود که تا پیش از ظهور کرونا و با توجه به استارتاپ‌های فین تک درحال رشد از اهمیت بالایی برخوردار شده بود.

کاهش سرمایه لازم و منابع انسانی و همچنین جذب راحت تر مشتری از جمله مزایای بانکداری بدون شعبه است. با توجه به نیاز حضور بیشتر در خانه در این دوران، بانکداری دیجیتال بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است. و استفاده از فناوری­هایی مانند دستگاه ­های خودکار برای واریز پول و چک باعث گسترش بیش از پیش این نوع بانکداری­ ها خواهد شد.

بانک رسالت تنها بانکی است که اعلام کرده است تا سال 1400 می خواهد به نخستین بانک بدون شعبه ایران تبدیل شود.

بانکداری بدون شعبه

بیمه های پارامتریک

بیمه پارامتریک نوعی جدید از بیمه است که برخلاف بیمه ­های عادی، تنها تحت شرایط خاصی اجرا می‌شود. به عنوان مثال یک بیمه زلزله پارامتریک، می­تواند براساس شدت زلزله، منطقه جغرافیایی و زمان وقوع صادر شود. و اگر حداقل یکی از این شرایط تحقق پیدا نکند، خسارتی به بیمه پذیر تعلق نخواهد گرفت.

مهم ترین چالش در این نوع بیمه ها تعیین ریسک­های مالی آن­ها است که باعث شده است قیمت­ گذاری این بیمه­ ها دشوار شود. با این وجود همه گیری ویروس کرونا توجهات بیشتری را به این موضوع جلب کرده است.

یکی از موارد جالب در این حوزه رقابت­ های تنیس 2020 ویمبلدون بود. پس از اینکه اعلام شد این رقابت­ ها باید لغو شود، گزارشی منتشر شد که مسئولین این رقابت از سال 2003 و پس از شیوع ویروس همه‌گیر سارس سالانه 1.9 میلیون دلار برای بیمه بیماری‌های همه‌گیر پرداخت کرده اند و در عوض ، انتظار می رود که ویمبلدون مبلغی سنگین حدود 142 میلیون دلار برای کنسل شدن رویداد 2020 دریافت کند.

یکی دیگر از این نوع بیمه ها، بیمه برای ویروس کرونا است که تقاضا برای آن در هفته ها و ماه های اخیر شدت یافته است. البته باتوجه به اینکه اطلاعات کاملی در رابطه با بیماران و کسانی که براساس این بیماری دچار مرگ شده‌اند، وجود ندارد.  قیمت­ گذاری آن را غیرممکن کرده است.

سرگرمی

پیشروی به سمت رویدادهای مجازی

با وجود اینکه سرگرمی های on-demand و over-the-top مانند نتفیلیکس، دیزنی پلاس و آمازون پرایم قبل از کویید 19 در دسترس بودند ولی برنامه ­های زنده حضوری مثل کنسرت­ها، فستیوال­ها و مسابقات از محبوبیت بسیار بیشتری برخوردار بودند. اما با تعطیل شدن اماکن و عدم برگزاری اجتماعات بزرگ، اکنون بسیاری از مصرف کنندگان به دنبال شبیه سازی مجازی تجربه های حاصل از این سرگرمی‌ها هستند.

بازی‌های آنلاین دسته جمعی

با توجه به افزایش کاربران اینترنت و موبایل و همچنین بهبود زیرساخت های لازم، صنعت بازی در چند سال اخیر دائما درحال رشد بوده است. براساس تخمین CBinsight انتظار می رود ارزش صنعت بازی ­های ویدیویی به 163 میلیارد دلار برسد.

در حال حاضر لیگ‌های بازی و پلتفرم‌های لایواستریم بازی طرفداران زیادی پیدا کردند و درحال رشد هستند. Twich، پلتفرم بازی­ آنلاین که تحت مالکیت آمازون قرار دارد، در حال حاضر با 1.1 میلیون کاربر فعال فصلی، غول این بازار محسوب می‌شود.

بازی های آنلاین

در این زمان که افراد در سرتاسر دنیا زمان بیشتری را در خانه­ های خود می­ گذرانند، وقت بیشتری را صرف بازی می ­کنند. بنا به گفته مدیر اجرایی Verizon، از مارس 2020 و بعد از محدود شدن فعالیت­ها، ترافیک مربوط به بازی‌های ویدیویی 75 درصد افزایش یافته در حالیکه این مقدار برای ویدیوها 12 درصد افزایش یافته و در مورد شبکه های اجتماعی نیز تغییر نکرده است.

هم چنین با توجه به لغو رویدادهای مربوط به بازی­ ها، مسئولان این بازی­ ها برای درگیری بیشتر مخاطبان خود روی به استفاده از بازی های آنلاین­ آورده ­اند.

رویداد مجازی

سال هاست که بسیاری از کنفرانس ها امکان خریداری بلیط های مجازی را برای بینندگان خود فراهم کرده‌اند. رویدادهای مد، مسابقات گیم­ های ورزشی و … به طور معمول امکان پخش های زنده را به بینندگانی ارائه می دهند که نمی توانند حضوری شرکت کنند.

با این حال شیوع کرونا در سرتاسر دنیا باعث تغییرات در این صنعت شد. به گونه‌ای که رویدادهایی که تا پیش از این تنها بخشی از بینندگان آن آنلاین بودند، کاملا به صورت آنلاین برگزار شدند.

برای جلوگیری از، از دست دادن درآمدهای اضافی، برخی از برگزارکنندگان، رویکردهای نوآورانه ای را برای میزبانی از رویدادهای مجازی خود اتخاذ کرده اند. به عنوان مثال، در آوریل سال 2020، برگزارکنندگان مسابقه اسب سواری در انگلستان از گرافیک رایانه ای و الگوریتم های ویژه برای شبیه سازی مسابقات استفاده کردند.

با توجه به اهمیت عدم برگزاری اجتماعات در کنترل ویروس کرونا به نظر می رسد که برگزاری رویدادهای مجازی به صورت آنلاین، همچنان به رشد خود ادامه دهد.

خدمات غذایی

تا قبل از ویروس کرونا سهم بازار رستوران‌هایی که امکان سفارش و دلیوری غذا برای مشتریان خود را نداشتند در حال کاهش بود. پس از شیوع این ویروس، این کاهش سرعت بیشتری به خود گرفت.

در حالی که پیش بینی می‌شد رستوران‌هایی که تنها امکان دلیوری غذا را دارند در ده سال آینده جای رستوران‌های بدون امکان دلیوری را بگیرند، با شیوع کرونا به نظر می رسد این پیش بینی با سرعت بیشتری در حال تحقق باشد.

ارسال غذا در چند سال گذشته توانسته است جایگاه خود را در بین افراد پیدا کند و در واقع کرونا تنها باعث شده است که سرعت این رشد افزایش پیدا کند.

زندگی پس از کرونا چگونه ادامه خواهد یافت؟

در حالی که پیش‌بینی می شود بیشتر موارد گفته شده در بالا پس از کاهش محدودیت­ ها و فاصله­ گذاری­ های اجتماعی کماکان نیز ادامه داشته باشند، اما ممکن است پس از بازگشت به حالت عادی رفتار کاربران به حالت عادی بازگردد.

حتی با بازگشایی بسیاری از کسب و کارها بازهم بازگشت به زندگی نرمال، در حال حاضر دور از دسترس است و باید دید آیا تغییر رفتاری که به واسطه شیوع ویروس کرونا در کاربران اتفاق افتاده است پس از شیوع ویروس کرونا نیز پابرجا خواهد ماند یا نه!

 

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد