داستان شرکتی که از شکست نمی ترسد

۹۹/۰۳/۱۱

شرکت بییپ ( رهنما کامیابان نخستین ) یا همان رهنما یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر و IT محور مربوط به سال 78 است که کارش سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها می باشد. این شرکت حاصل رویاپردازی چند دانشجوی فارغ التحصیل شده در اصفهان است که ایمان داشتند اینترنت در ایران تحولات و […]

شرکت بییپ ( رهنما کامیابان نخستین ) یا همان رهنما یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر و IT محور مربوط به سال 78 است که کارش سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها می باشد. این شرکت حاصل رویاپردازی چند دانشجوی فارغ التحصیل شده در اصفهان است که ایمان داشتند اینترنت در ایران تحولات و رویداد های زیادی خواهد داشت بنابراین کار خود را با خرید و فروش آنلاین آغاز کردند و روز به روز پیشرفت کردند. حتی یک ورشکستگی و تعدیل نیرو در سال 88 هم آن ها را متوقف نکرد و اکنون از شرکت های معروف ایران هستند. رهنما در حال حاضر در حوزه های مختلف، همکاری با اپراتورهای موبایل، تبلیغات در حوزه‌ی دیجیتال و دیجیتال ادز، خدمات محتوایی، سرمایه گذاری و … فعالیت می کند. دفتر فعلی این مجموعه در خیابان بهشتی تهران قراردارد و فرهاد رهنما، رئیس هیات مدیره و امین ­رضا وهوشی اصفهانی مدیرعامل آن هستند.

رهنما کالج

رهنما کالج پروژه‌ی مسئولیت اجتماعی شرکت رهنما است که با رویکرد توانمند سازی منابع انسانی و تقویت بازار کار در پاییز 95 فعالیت خود را آغاز کرد. این کالج سعی دارد با برگزاری دوره های کارآموزی آدم های تازه فارغ التحصیل شده را توانمندتر کند. در واقع افراد در رهنما کالج در یک پروژه قرار می‌گیرند و بزرگ می‌شوند و کار واقعی را تجربه می‌کنند و درنهایت خیلی راحت‌تر می‌توانند وارد بازار کار شوند. طبق آخرین آمار اعلامی در سال 98 این کالج بیش از 12 دوره‌‌ کارآموزی عملی رایگان در رشته‌های برنامه‌نویسی، طراحی رابط و تجربه‌‌ کاربری، بازاریابی دیجیتال و یادگیری ماشین با 19000 متقاضی برگزار کرده است که نهایتا 340 کارآموز از این دوره‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند. از این بین  33 درصد کارآموزان را خانم‌ها و 67 درصد را آقایان تشکیل می‌دهند.

رهنما ونچرز

رهنما ونچرز با رویکرد سرمایه گذاری در ایران در سال 91 فعالیت خود را آغاز کرد. اگر استارتاپی نسخه اولیه محصولش آماده و تست شده باشد و دارای تیم کاملی باشد می تواند برای ادامه راه به رهنما ونچرز بپیوندد. ونچرزی ها به چنین استارتاپ هایی سرمایه تزریق می کنند و آن ها را از همراهی تیمی حرفه‌ای و متخصص در زمینه‌های کسب‌و‌کار، حقوقی، مالی و محصول، بهره مند خواهند کرد تا با خیالی راحت به توسعه کسب و کارشان بپردازند.

اتفاقات مهم رهنما از زمان تاسیس

پرتفو رهنما

شرکت رهنما سرمایه گذاری های زیادی تاکنون داشته است که در نقشه زیر قابل مشاهده هستند :

عمده این سرمایه گذاری ها مربوط به استارتاپ ها می باشد و تنها یکی از آن ها روی یک صندوق vc به نام سرآوا و دیگری روی شتابدهنده ای به نام آواتک صورت گرفته است.

سرمایه گذاری های مشترک

از بین سرمایه‌گذاری های متعدد رهنما، تعدادی از آن ها با سایر سرمایه گذاران مشترک هستند که بیشترین سرمایه گذاری مشترک با ادونچرز و توسعه کارآفرینی بهمن با تعداد 2 سرمایه گذاری می باشد.

در ادامه به معرفی برخی از محصولات رهنما می پردازیم :

سرآوا

شرکت نوین اندیشان سرآوا پارس یا همان سرآوا، یک صندوق vc (سرمایه‌گذاری خطرپذیر) است که توسط سعید رحمانی و سرمایه‌گذاری شرکت های فیروزه و توسعه صنعتی ایران در ابتدای دهه 90 در پارک فناوری پردیس شکل گرفته است. کسب و کارهای بزرگی همچون دیجی کالا، کافه بازار و … حاصل سرمایه گذاری های این صندوق هستند. طبق آخرین برآوردها در سال 97، ارزش سرآوا 50 میلیارد و 40 میلیون تومان بوده است. اکنون مدیریت این مجموعه را علی فیاض بخش برعهده دارد و رهنما از سهامداران آن می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این صندوق، مقاله سرآوا را بخوانید.

 

آواتک

آواتک یک برنامه شتابدهی به کسب و کارهای جدید ایرانی است که در مهر 93 فعالیت خود را آغاز کرد. شرکت های رهنما و سرآوا در سال 93 روی این شتابدهنده سرمایه گذاری کردند و از سهامداران آن می باشند. این شتابدهنده با هدایت و راهنمایی موسسان استارتاپ ها به تبدیل آن ها به یک کسب و کار موفق کمک می کند. هر دوره شتاب‌دهی در آواتک شامل یک برنامه 2 ماهه پیش شتاب‌دهی و یک دوره نهایی 4 ماهه شتاب‌دهی است و در انتهای دوره کسب و کارها برای ادامه مسیر فعالیتشان به تلاش برای جذب سرمایه از سرمایه گذاران می پردازند.

 

تپسل

تپسل یک شبکه هوشمند تبلیغات دیجیتال و درون برنامه‌ای و محصول شرکت پگاه داده‌کاوان شریف است که در سال 94 کار خود را با ارائه تبلیغات ویدئویی درون برنامه‌ای آغاز کرد. در حال حاضر برندینگ ویدئویی، تبلیغات کلیکی، تبلیغات بنری و تبلیغات ویدئویی جایزه‌ای از جمله روش های تبلیغ تپسل هستند. طبق آخرین آمار در سال 98، تا به حال بیش از 1000 برند ایرانی کمپین‌های تبلیغاتی خود را در تپسل اجرا کرده‌اند هم چنین بیش از 30 هزار اپلیکیشن، وب‌سایت، استودیو و رسانه با این مجموعه همکاری می‌کنند و ماهانه از این طریق درآمد دارند. تپسل در مهر 98 همکاری خود را با کافه بازار در حوزه تبلیغات در جستجو ( سرچ ادز ) آغاز کرد که به گفته خودش این همکاری در دیجیتال مارکتینگ ایران بی سابقه است. در حال حاضر 120 نفر در این پلتفرم مشغول به کار هستند و سبحان فروغی مدیریت آن را برعهده دارد.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد