حواشی جشنواره وب و موبایل 97

۹۷/۱۰/۱۳

جشنواره وب ایران از سال 87 توسط شایان شلیله تاسیس شد و در سال 91 میلاد احرام پوش و محسن براتی جشنواره موبایل ایران را راه اندازی کردند. در سال 92 این 2 جشنواره با هم ادغام شدند و جشنواره وب و موبایل ایران (IWMF) را تاسیس کردند. این جشنواره از سال 94 و به […]

جشنواره وب ایران از سال 87 توسط شایان شلیله تاسیس شد و در سال 91 میلاد احرام پوش و محسن براتی جشنواره موبایل ایران را راه اندازی کردند. در سال 92 این 2 جشنواره با هم ادغام شدند و جشنواره وب و موبایل ایران (IWMF) را تاسیس کردند. این جشنواره از سال 94 و به درخواست بنیانگذاران توسط انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی برگزار می شود.
جشنواره وب و موبایل ایران هر سال به معرفی برترین وبسایت ها و اپلیکیشن ها در دو بخش نظرات مردمی و نظرات داوران می پردازد و در نهایت تندیس برترین ها به منتخب داوران اهدا می شود.

این جشنواره از سال های گذشته همواره درگیر حواشی زیادی بوده است. در سال های قبل جشنواره وب و موبایل به حمایت از استارتاپ های زیرمجموعه سرآوا متهم می شد که البته نمی توان این موضوع را تایید یا تکذیب کرد. امسال اما با توجه به موضع گیری های اخیر برگزار کنندگان جشنواره به نظر می رسد دیگر خبری از شایعات مربوط انتخاب های جانبدارانه نباشد.

اما مهمترین حاشیه جشنواره امسال، اسپانسر آن یعنی مجموعه توسکا (مالک برند روبیکا) است. در بخش آرای مردمی، کاربران برای رای دادن به سایت یا اپلیکیشن موردعلاقه‌شان باید از طریق روبیکا اقدام کنند که این موضوع با واکنش های تندی از سوی فعالان این حوزه روبرو شده است.

اعتراض کاربران به نحوه رای گیری جشنواره وب و موبایل
نظرات کاربران در مورد برگزاری جشنواره وب و موبایل

موضوع محدود کردن مسیرهای نظرسنجی به اپلیکیشن روبیکا قبلا در خیلی از برنامه های مطرح تلویزیونی هم رخ داده بود و درظاهر نمیتوان به دلیل تن دادن به این موضوع به برگزار کنندگان جشنواره وب و موبایل خرده گرفت؛ اما در این مورد 2تفاوت مهم وجود دارد:
1) نتایج این نظرسنجی اهمیت بالایی برای شرکت کنندگان دارد و این محدودیت احتمالا باعث می شود طیف نسبتا وسیعی از مخاطبان از رای دادن منصرف شوند و خواه ناخواه نتایج نهایی تحت تاثیر قرار گیرد.
2) اپلیکیشن روبیکا به عنوان محصولی که مجموعه ای از خدمات مختلف را ارائه می کند، برای خیلی از کسب وکارها رقیب محسوب می شود و طبیعتا معقولانه نیست که سایت ها یا اپلیکیشن های شرکت کننده در جشنواره، برای دعوت کاربرانشان به رای دادن، آن ها را به محصول رقیب هدایت کنند.

با در نظر گرفتن این 2 مورد به نظر می رسد نارضایتی شرکت کنندگان از نحوه نظرسنجی جشنواره منطقی به نظر می رسد و برگزارکنندگان برای جذب اسپانسر استراتژی درستی را انتخاب نکرده اند.
البته باید گفت جشنواره وب و موبایل از ابتدا تاثیر به سزایی در رشد جامعه استارتاپی ایران داشته و برگزاری سالانه این جشنواره در اکوسیستم نوپای ایران نقطه عطفی محسوب می شود. امیدواریم در سال های آتی با وسواس بیشتر برگزارکنندگان جشنواره، در انتخاب منابع تامین مالی، شاهد بهبود شرایط برگزاری این جشنواره باشیم.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد